۱۴۰۲ فروردین ۱۰, پنجشنبه

 ایران

پروژه "خط لوله گاز صلح" ایران و پاکستان شتاب گرفت

مذاکرات روسیه و پاکستان برای ساخت خط لوله گاز شمال-جنوب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2023
Telegram
پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان که بیش از ۱۰ سال به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران و اقتصاد ناپایدار پاکستان متوقف شده بود، با آغاز تلاش‌های دیپلماتیک این کشور که با کمبود انرژی مواجه است، احیا شد.
به گزارش اسپوتنیک، سایت انگلیسی زبان شبکه المیادین در یک گزارش تحلیلی نوشت: پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان که بیش از 10 سال به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران و اقتصاد ناپایدار پاکستان متوقف شده بود، با آغاز تلاش‌های دیپلماتیک این کشور که با کمبود انرژی مواجه است، احیا شد.
ماه گذشته، تهران به اسلام آباد هشدار داد که اگر بخشی از پروژه خود را تا مارس 2024 به پایان نرساند، موضوع را برای ثبت شکایت و گرفتن خسارت به یک دادگاه بین المللی خواهد برد. ایران اعلام کرده که به دلیل عدم تمایل اسلام‌آباد در تکمیل بخشی از این پروژه که در خاک پاکستان قرار دارد، 18 میلیارد دلار ضرر کرده است.
خطوط لوله گاز بالقوه در سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.03.2023
اسپوتنیک توضیح می دهد
صلح؛ خط لوله مشترک ایران و پاکستان
پس از اینکه ایران اعلام کرد ممکن است این پرونده را به دیوان بین‌المللی داوری ببرد، پاکستان به سرعت برای کاهش احتمال ضرر و زیان خود وارد عمل شد و تصمیماتی گرفت که قبلاً از آن اجتناب کرده بود.
علی رضا بوتا، وزیر نفت پاکستان به کمیته محاسبات عمومی (PAC) پارلمان این کشور اطلاع داد که اسلام آباد با نمایندگان ایالات متحده در مورد پروژه گاز صحبت کرده و از آنها خواسته است که یا تحریم ها علیه ایران را لغو کنند یا ضرری را که تهران به دلیل عدم ساخت این خط لوله در پاکستان متحمل شده است، جبران کنند.
در اوایل ماه مارس، کمیته روابط خارجی مجلس سفلی پاکستان از دولت خواست تا موانع این پروژه را برطرف کند و کار بخشی از خط لوله تا مارس 2024 به پایان برسد تا از شکایت ایران برای گرفتن خسارت احتمالی 18 میلیارد دلاری جلوگیری شود.
نوار خبری
0