۱۴۰۱ اسفند ۲۶, جمعه

 

مولوی عبدالحمید: نگاه دینی نتوانست بین اقوام ایران برابری برقرار کند

مولوی عبدالحمید

منبع تصویر،ABDOLHAMID.NET

عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نمازجمعه امروز این شهر با انتقاد از نگاه «امنیتی و نظامی» حاکمان جمهوری اسلامی گفت که «ملت ایران رنگین کمانی است، اما نگاه دینی نتوانست بین این اقوام برابری و مساوات برقرار کند.»

به گفته مولوی عبدالحمید «مشکلات کشور ناشی از دیدگاه مذهبی و نگاه امنیتی است».

وی گفت: «هر حکومتی در ایران باید ملی باشد و همه اقوام و مذاهب را در نظر بگیرد. دین باید فرا جناحی و فرا ملی و فرا قومی باشد. یک قوم و یک مذهب نمی‌تواند کشور را اداره کند. نگاه نباید به دین و قومیت و زبان افراد باشد، بلکه به توانایی و دانش آن‌ها باشد.»

او به تمامیت ارضی کشور و به تکثر زبان و فرهنگ مختلف مردم ایران اشاره کرد و گفت که «احترام به این فرهنگ‌ها از سوی هر حکومتی که باشد سبب پیشرفت و رفاه و امنیت» می‌شود.

نماز جمعه امروز زاهدان

منبع تصویر،HAALVSH

توضیح تصویر،

نماز جمعه امروز زاهدان

مولوی عبدالحمید گفت «همه مردم ایران از همه ادیان و مذاهب مشکلاتی دارند و اهل سنت که بخش بزرگی از جمعیت کشور هستند جایگاه و سهمی در ارکان‌های مختلف حکومت ندارند و همین نگاه‌های تنگ سبب مشکلات کشور است.»

به گفته آقای عبدالحمید « الان کشور از لحاظ سیاسی داخلی و خارجی در بن بست است. ما به روسای جمهور مختلف رای دادیم که نگاه امنیتی و نظامی در استان نباشد، اما الان در کل کشور نگاه امنیتی است.»

مولوی عبدالحمید در ادامه گفت: «هیچ کشوری در جهان پیشرفت نمی کند، اگر نگاه به مسائل امنیتی باشد.»

«با این نگاه کشور به زانو در می آید و اقتصاد فلج می‌شود. کشور نباید امنیتی و نظامی اداره شود اما الان همه پست‌ها و مقام‌ها در دست افراد نظامی است. پلیس نباید در خیابان دیده بشود. در بسیاری از کشورها که امنیت بالا است، پلیسی در خیابان نیست زیرا اعتماد عمومی بین مردم و حکومت زیاد است.»

او در ادامه سخنانش «نگاه بزرگ و فراگیر و ملی را حلال مشکلات ایران و رهایی از بن بست کشور» دانست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین گفت: «سردادن هر شعاری آزاد هست، اما توهین و بی احترامی به دیگران در مرام و اعتقادات دینی ما نیست و مردم می‌توانند صدای شان را بلند کنند و خواسته های شان را فریاد بزنند.»

نماز جمعه امروز مسجد مکی زاهدان

منبع تصویر،HAALVSH

توضیح تصویر،

نماز جمعه امروز مسجد مکی زاهدان

براساس گزارش‌های منتشر شده امروز هم مانند هفته‌های گذشته، مردم زاهدان پس از شرکت در نماز جمعه در خیابان‌های اطراف مسجد مکی راهپیمایی کرده و شعارهای اعتراضی سر دادند.

ویدیوهای منتشر شده از زاهدان نشان می‌دهد که شماری از معترضان شعارهایی از جمله «می‌میریم، می‌میریم، ذلت نمی‌پذیریم»، «بسیجی، سپاهی داعش ما شمایید»، «می کشم، می کشم آنکه برادرم کشت» و «ایرانی باغیرت حمایت حمایت» سر می‌دهند.

رد شدن از پست Instagram
اجازه نشان دادن محتوای Instagram را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Instagram است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Instagram را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"‌کلیک کنید.

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Instagram

استان سیستان و بلوچستان در شش ماه گذشته دستخوش اعتراضات گسترده‌ای بوده است که مهمترین آن در جمعه خونین شهر زاهدان در ۸ مهرماه بود، که نیروهای امنیتی به طرف نمازگزاران تیراندازی کردند.

در آن روز نمازگزاران پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید، برای اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تجمع کرده بودند که با شلیک مستقیم ماموران امنیتی روبرو شدند و بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

پس از آن مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه هر هفته، انتقاداتی را نسبت به عملکرد حاکمان جمهوری اسلامی ابراز داشته است.

هفته گذشته نیز آقای عبدالحمید خواستار رعایت حقوق زنان و حقوق همه مردم ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی شد.

او پیشتر نیز در خصوص مسمومیت‌های گسترده دانش‌آموزان در شهرهای مختلف ایران گفت که بسیاری از شهروندان اعتقاد دارند مسمومیت دختران دانش‌آموز ادامه سرکوب اعتراضات توسط جمهوری اسلامی ایران است.