گزارش زنده

  1. مراسم چهارشنبه‌سوری بر مزار نوجوانی که پس از آزادی از زندان خودکشی کرد

  2. جزئیات تازه از طرح مجلس ایران: مسدود شدن تلفن و اینترنت زنان بدون حجاب

    یک نماینده مجلس شورای اسلامی در ایران جزئیات تازه‌ای از مواد پیشنهادی در گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد طرح «عفاف و حجاب» را مطرح کرده است.

    بیژن نوباوه، نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی گفته بر اساس این طرح برای زنانی که بدون روسری و پوشش مورد تایید حکومت ایران در اماکن عمومی ظاهر شوند، ابتدا پیامک‌های اخطار ارسال می‌شود و در صورت تکرار، این زنان جریمه نقدی می‌شوند و خط تلفن و اینترنت‌شان مسدود می‌شود.

    به گفته آقای نوباوه، در این گزارش که «تمامی سران قوا با مواد پیشنهادی در آن موافقت کامل دارند»، طرحی هفت ماده‌ای برای مقابله با آن چه مقام‌های حکومت ایران بی‌حجابی می‌خوانند، پیشنهاد شده است.به گفته این نماینده مجلس، تمامی مواد این طرح «هوشمند و غیرحضوری است و هیچ برخورد فیزیکی در آن پیش‌بینی نشده است.»در پی اعتراضات گسترده‌ در پی مرگ مهسا امینی در شهرهای مختلف ایران، شمار روزافزونی از زنان در ایران بدون روسری و پوشش مورد تایید حکومت ایران در اماکن عمومی ظاهر می‌شوند.

  3. دیده‌بان حقوق بشر: امارات صدها پناهجوی افغان را که در بازداشت خودسرانه نگه داشته فوراً آزاد کند

    عکس آرشیو:  صدها افغان سال گذشته هنگام  اعتراض به کندی روند وضعیت انتقال به کشورهای غربی
    Image caption: عکس آرشیو: صدها افغان سال گذشته هنگام اعتراض به کندی روند وضعیت انتقال به کشورهای غربی

    سازمان دیده‌بان حقوق بشر مسئولان در امارات متحده عربی را متهم کرده که «بین ۲۴۰۰ تا ۲۷۰۰ افغان» را که واجد شرایط اسکان مجدد در کشورهای دیگر شناخته نشده‌اند به مدت بیش از ۱۵ ماه در «بازداشت خودسرانه» نگهداشته است.

    این افراد پناهجویانی هستند که پس از سقوط دولت پیشین به دست طالبان از کابل توسط هواپیماهای نظامی به امارات منتقل شدند تا قبل از انتقال به کشور پناهنده‌پذیر مدارک و شرایط شان طی مراحل شود.

    این پناهجویان افغان در اردوگاهی موسوم به «شهر بین‌المللی بشردوستانه» در دبی و همچنین در شهر ابوظبی به‌سر می‌برند.

    در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است که بسیاری از افغان‌ها در این اردوگاه از افسردگی و سایر بیماری‌های روانی رنج می‌برند، به مشاور حقوقی دسترسی ندارند و خدمات آموزشی ناکافی برای فرزندان خود دارند.

    این نهاد از دولت امارات خواسته است که «باید فوراً بازداشت‌شدگان را آزاد کند و دسترسی به فرایندهای عادلانه و کارآمد برای تعیین وضعیت و نیازهای اساسی آن‌ها» را فراهم کنند.

    امارات
    Image caption: افغان‌هایی که از کابل به ابوظبی در اوت/آگوست ۲۰۲۱ تخلیه شدند
  4. چهارشنبه سوری در ایران؛ آتش زدن عکس‌های آیت‌الله خمینی در کتاب‌های درسی

  5. مسمومیت‌های زنجیره‌ای؛ فرماندهی انتظامی در ایران می‌گوید بیش از ۱۱۰ نفر بازداشت شده‌اند

    فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) اعلام کرده است که ۱۱۰ نفر در جریان مسمومیت زنجیره ای در مدارس دخترانه، بازداشت شده اند.

    سرتیپ سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی گفته این افراد توسط سازمان اطلاعات فراجا شناسایی و دستگیر شدنده اند اما توضیحات بیشتری درباره هویت بازداشت شدگان نداده است.

    سخنگوی فراجا گفته «شماری از مسمومیت‌ها، واقعی و بخش عمده دیگر متاثر از عوامل روان شناختیِ مبتنی بر ترس و سرایتِ روانی بوده است».

    آقای منتظرالمهدی گفته «هیجان‌طلبی دانش آموزان و استفاده از بمبک‌های بدبو و موارد مشابه نیز از عوامل اصلی این رخداد است».

    به گفته او «حدود ۹ هزار بمبک بدبو جمع آوری و از فروش آن جلوگیری به عمل آمد و تعدادی از واردکنندگان عمده که این مواد را از طریق کشورهای همجوار وارد کرده بودند، دستگیر شدند».

    از اولین موارد مسمومیت دانش آموزان دختر بیش از سه ماه می گذرد. آیت الله علی خامنه ای اخیرا گفته است که موضوع باید پیگیری شوند و مسببان آن هم مورد عفو قرار نگیرند.

  6. «۱۳ مصدوم» در سانحه واژگونی اتوبوس «راهیان نور» در استان خوزستان

    بر اثر واژگونی اتوبوس در استان خوزستان در ایران، شماری از مسافران مصدوم شده‌اند.

    خبرگزاری ایسنا به نقل از سخنگوی اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مصدومیت ۱۳ نفر خبر داده است.

    اتوبوس در محور اهواز - شوش و در مسیر اردوی «راهیان نور» که مربوط به مناطق جنگی است، واژگون شده است.

    هرساله حوادث ترافیکی و رانندگی متعددی در این مسیر رخ می‌دهد.

  7. دیزنی انیمیشنی برای معرفی جشن‌های نوروزی منتشر کرد

  8. پلیس بازداشت نخست وزیر سابق پاکستان را به تعویق انداخت

    پوکه
    Image caption: عمران خان تصاویری از پوکه گلوله‌های گاز اشک‌آور را نشان داده و گفته است که پلیس مستقیما به سوی خانه او شلیک کرد

    در حالیکه عمران خان، رهبر مخالفان دولت و نخست وزیر سابق پاکستان، گفته است که نیروهای شبه‌نظامی در برابر محل اقامتش در لاهور مستقر شده‌اند، پلیس گفته است فعلا از اجرای حکم بازداشت وی منصرف شده است.

    شبه‌نظامیان وابسته به ارتش همزمان با ادامه دو روز مستمر درگیری بین هواداران او نیروهای امنیتی مستقر شده‌اند.

    عمران خان گفته است که اعتراضات هوادرانش باعث شده است که ارتش پاکستان در برابر حزب او موضع بگیرد.

    ارتش پاکستان از نفوذ فراوانی در صحنه سیاسی این کشور برخوردار است و سابقه طولانی دخالت در سیاست و برکناری دولت‌ها از طریق کودتا را دارد.

    آقای خان تصاویری از پوکه گلوله و گاز اشک‌آور را در توییتر خود منتشر کرده و گفته است که این گلوله‌ها به سوی خانه او شلیک شده است.

    یک مقام محلی شلیک عمدی گلوله به سوی اقامتگاه او را تکذیب کرده و گفته است آنها در درگیری بین پلیس و هوااران عمران خان در برابر خانه او شلیک شدند.

    پلیس و نفرات اعزامی ارتش در تلاش برای متفرق کردن هواداران عمران خان با آنان درگیر شده‌اند.

    اعتراضات اخیر زمانی آغاز شد که پلیس در صدد برآمد حکم دادگاه برای جلب عمران خان را اجرا کند. این حکم به خاطر عدم حضور او در دادگاه در ارتباط با اتهام فروش غیرقانونی هدایای دولتی صادر شده است.

    آقای خان می‌گوید که این پرونده با انگیزه سیاسی علیه او تشکیل شده است. پلیس لاهور گفته است که اجرای حکم بازداشت را به دلیل برگزاری یک بازی مهم کریکت در این شهر به تعویق انداخته است.

    عمران خان
    Image caption: هواداران عمران خان برای جلوگیری از بازداشت او در برابر خانه‌اش تجمع کرده و با پلیس درگیر شده‌اند
  9. جزئیات بیشتر از برنامه سفر شمخانی به امارات

    پیشتر از قول روزنامه اعتماد گزارش داده بودیم که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به زودی به امارات متحده عربی سفر می‌کند. حالا خبرگزاری نیمه رسمی ایسنا می‌گوید این سفر فردا پنجشنبه ۲۵ اسفند انجام خواهد شد.

    بر اساس گزارش ایسنا، این دیدار در پاسخ به سفر شیخ طحنون بن‌زاید آل‌نهیان مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به ایران و به دعوت رسمی او انجام می شود.

    در این سفر، مسئولان عالی اقتصادی، بانکی و امنیتی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را در سفر به ابوظبی همراهی می کنند.

  10. گزارش‌ها از اختلال چند دقیقه‌ای شدید اینترنت در ایران

    رسانه‌های ایران می‌گویند اینترنت این کشور امروز با اختلال شدید مواجه و حتی برای لحظاتی به طور کامل قطع شد.

    خبرگزاری ایسنا می‌گوید اینترنت حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی، با اختلال مواجه شدبه طوری که در برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت فقط سایت‌های داخلی باز می‌شد و در برخی موارد دسترسی به این سایت‌ها هم بامشکل مواجه بود.

    بر اساس گزارش ها اختلال حدود نیم ساعت بعد رفع شده است.

    عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات ایران گفته است علت قطعی «افت ترافیک» بوده است.

  11. «شمخانی به زودی به امارات می‌رود»

    روزنامه اعتماد چاپ تهران در کانال تلگرامی خود خبر داده که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به زودی به امارات متحده عربی سفر می کند.

    پیشتر نورنیوز رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفته بود که آقای شمخانی پیش از پایان سال جاری خورشیدی به یکی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس سفر می‌کند.

    امارات متحده عربی در ماه کمتر از شش ماه پیش، بعد از شش سال کاهش سطح روابط با جمهوری اسلامی، سفیر خود را به ایران بازگرداند.

    کاهش سطح روابط آن کشور با ایران همزمان با قطع روابط عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران بود.

    روزنامه اعتماد می‌گوید آقای شمخانی با همتای اماراتی خود برای بررسی وضعیت مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام و سایر مسائل امنیتی-سیاسی دیدار خواهد کرد.

    دبی به عنوان یکی از شیخ‌نشین‌های امارات از دیرباز یکی از پیوندهای اصلی ایران با جهان خارج خصوصا در روابط اقتصادی بوده است.

    آقای شمخانی هفته گذشته در مذاکراتی با میانجیگری چین برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌های ایران و عربستان سعودی شرکت کرده بود.

  12. خبر فوریوزیر دارایی عربستان: سرمایه گذاری‌های عربستان در ایران می‌تواند به سرعت اتفاق بیفتد

    محمد جدعان وزیر دارایی عربستان گفت در پی توافق تهران و ریاض، عربستان می‌تواند «خیلی زود» در ایران سرمایه‌گذاری‌‌های خود را آغاز کند.

    وزیر دارایی عربستان می‌گوید فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری عربستان در ایران وجود دارد، تا زمانی که شرایط توافق رعایت شود، مانعی برای این امر نمی‌بیند.

    ایران و عربستان سعودی اخیرا اعلام کردند دو کشور برای ازسرگیری روابط دوجانبه توافق کرده‌اند و وزیران خارجه دو کشور برای بازگشایی سفارت‌ها به‌زودی با یکدیگر دیدار خواهند کرد. این توافق با میانجیگری چین به‌دست آمده است.

  13. ایران درباره سه مکان آلوده به اورانیوم: توافق با آژانس انجام شده و قرار است اگر سوالات بیشتری هم بود پاسخ دهیم

    بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که در مورد سه مکان ادعایی مطرح شده آیا توافقاتی صورت گرفته است، گف «بله، توافق انجام شده و قرار است اگر سوالات بیشتری هم وجود دارد، پاسخ دهیم و با هم صحبت کنیم تا مشخص شود به چه شکل می‌توان این موضوعات را پیگیری کرد».

    سخنگوی انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که مسئله پادمانی و سه مکان ادعایی باید به شکل سیاسی یا فنی حل شود، گفت «این مسائل باید در هر دو بعد سیاسی و فنی حل شود.»

    در پایان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران دو طرف بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند که در آن گفته شده ایران موافقت کرده درباره یافت شدن ذرات اورانیوم در سه مرکز اعلام نشده به آژانس، اطلاعات بیشتری به این نهاد بدهد.

    آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از دو سال است که از ایران خواسته است درباره مواد هسته‌ای کشف شده در سه مرکز متفاوت در ایران توضیح دهد.

    سه مکانی که آژانس می‌گوید آلوده به اورانیوم بوده و ایران «پاسخ رضایت بخش» درباره آن نداده در ورامین و تورقوزآباد در حومه تهران و مریوان در استان کردستان قرار دارد.

    آژانس در نمونه‌برداری های محیطی که حدود سه سال پیش در ایران انجام داد، اعلام کرده بود که آثار اورانیوم در این سه مکان را یافته در حالی که ایران پیش از آن درباره وجود چنین مراکزی به آژانس اطلاع نداده بود.

  14. «مرگ بر حکومت بچه‌کش» در تهران

    در ویدیوهای ارسالی از تهران معترضانی که همزمان با آیین چهارشنبه سوری به خیابان آمده‌اند شعار «مرگ بر حکومت بچه کش» می‌دهند.

    ویدیوهای بیشتر از چهارشنبه سوری امسال در ایران را در اینستاگرام بی‎بی‌سی فارسی ببنید.

  15. سنقر کرمانشاه؛ «نیروهای امنیتی صحنه را ترک کردند»

    این ویدیوها از شب چهارشنبه‌سوری از سنقر، کرمانشاه منتشر شده است و در آن ماموران امنیتی در حال ترک صحنه هستند.در برخی از تصاویر منتشر شده از چهارشنبه سوری امشب نیرهای امنیتی با گاز اشک آور مردم در حال رقص و شادی را متفرق می کردند.طی روزهای گذشته فراخوان‌هایی برای تجمع در شب چهارشنبه‌سوری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است.همزمان مقام‌های امنیتی و قضایی نیز هشدار دادند که ماموران لباس‌شخصی با اعتراضات در چهارشنبه سوری برخورد خواهند کرد و از مساجد و «گروه‌های مردمی» »استفاده خواهد کرد. به گفته پلیس ایران افراد دستگیر شده تا« ۱۵ فروردین آزاد نخواهند شد.

  16. سوزاندن تصاویر مقام‌های جمهوری اسلامی

    مراسم چهارشنبه‌سوری امسال صحنه شعارهای ضدحکومتی و سوزاندن تصاویر مقام‌های جمهوری اسلامی هم بود.

  17. آنچه گذشت

    خبرهای دیروز را اینجا بخوانید.