۱۴۰۲ فروردین ۷, دوشنبه






پروفسور مونا جراحی
خانم جراحی تنها ایرانی است که نشان استعداد برتر حرفه ای جوان سال را در میان ۱۰۲ نامزد از باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا دریافت کرده است. او در سال ۱۳۵۵ (1977) میلادی در تهران به دنیا آمد و پس از اخذ لیسانس برق در دانشگاه صنعتی شریف برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا راهی دانشگاه استنفورد شد. جراحی مقطع پسادکترا و تحقیقات کاربردی خود را هم در همین مرکز صورت داد.
پروفسور مونا جراحی یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان و محققان ارشد دانشکده علوم کامپیوتر و آزمایشگاه الکترونیک تراهرتز دانشگاه میشیگان است. فناوری تراهرتز بخشی از طیف الکترومغناطیس است که بین فرکانس امواج نور و فرکانس امواج رادیویی قرار می گیرد. این فناوری در زمینه های پزشکی دارویی و ماشین آلات کاربرد فراوانی دارد و دریافت جایزه استعداد برتر هم مدیون همین موفقیت ها بود.
از دیگر افتخارات وی میتوان به جایزه پیشگامان مهندسی از آکادمی ملی بنیاد مهندسی گرینجر»،دارنده المپیاد طلا فیزیک و جایزه پیشرفت شغلی زودهنگام از بنیاد ملی علوم و جایزه محققین جوان از دفتر تحقیقات نظامی آژانس پروژه های دفاعی پیشرفته اشاره نمود.
در سال 2003 به دانشگاه یو سی ال ای پیوست و به عنوان دانشیار مهندسی برق و مدیریت آزمایشگاه های الکترونیک تراهرتز فعالیت کرد.
مونا جراحی کمک قابل توجهی به توسعه دستگاه های الکترونیکی، اپتو الکترونیک، سیستم های یکپارچه جهت تشخیص ارائه داده است.
همچنین در زمینه های تصویر برداری، محاسبات سیستم های ارتباطی با تراکم مواد اولیه جدید، نانو ساختارهای کوانتومی و همچنین پلاسمون های نوآورانه و مفاهیم نوری یکی از پیشگامان است.