۱۴۰۱ اسفند ۲۵, پنجشنبه

 

*یک تحلیل در رابطه با اتفاقات اخیر روابط بین ایران و عربستان*
1. از چند ماه قبل چین تصمیم گرفت که یک گوشمالی حساب شده و یک تلنگر جدی به رهبری ایران بدهد تا از خواب و خیال بیدار شوند و پایبند به روابط بین المللی شوند و محل تامین انرژی چین.
یعنی خلیج فارس را محل خطر و جنگ و نزاع بچه گانه، قومی، قبیله ای نکنند.
2. رئیس جمهور چین به عربستان می رود قراردادهای استراتژیک و حیاتی با عربستان می بندد و برای آنکه آنها را خوشحال کند، اعلام می کند که ایران در کشورهای منطقه دخالت نکند، جنگ افروزی نکند، 3 جزیره را نیز بیاید مسئله اش را با اعراب حل کند.
3. جمهوری اسلامی عصبانی دید پشت اش خالی شد به چین پیام می دهد پس پیمان شانگهای، قرارداد 25 ساله چه شد؟
4. چین در پاسخ به ایران تفهیم می کند اینها مقدمات همان قراردادها است و وزیر خارجه خود را سریع به ایران می فرست تا دلجویی کند و از رئیسی دعوت کند بیاید چین تا او را در مورد تحولات بین المللی که قرار است بیافتد توجیه کند.
5. در سفر رئیسی تذکرات جدی به رهبری داده می شود که قرار است آمریکا و اروپا در شورای حکام یک قطعنامه قوی بر علیه غنی سازی 60 درصدی اورانیم و عدم تمکین ایران از تعهدات نسبت به آژانس بین المللی انرژی اتمی، صادر کند. در چنین صورت و در ادامه پرونده ایران را به شورای امنیت می برد و. ...
6. چین به رئیسی می فهماند که قضیه جدی است و برود و آقای خامنه ای را در جریان آنچه قطعنا بر سر ایران خواهد آمد بگذارد. اگر دست از غنی سازی بر ندارد، روی حمایت چین حساب نکند. در ضمن چین به رهبری اجازه نخواهد داد که ایران با جنگ با عربستان و یا حمله به مراکز تامین انرژی چین در خلیج فارس هیچ کاری را بکند و بشدت جلوی آن کار را خواهد گرفت زیرا به حیات چین و برنامه های توسعه ای چین لطمه جدی خواهد خورد.
6. در ضمن به رئیسی گفتند سریع با آژانس انرژی اتمی مسائل تان را حل کنید و چین نیز زمینه صلح و دوستی بین ایران و عربستان و سپس ایران با جهان اعراب را تامین وتضمین می کند.
7. رهبری سریع دستور داد از گروسی دعوت کنید و امتیاز بدهید و بدون درخواست از رفع تحریم از غرب و آمریکا و گذاشتن شرط برای این کار، از شرط و شروط گذشت و گروسی به ایران آمد و اینها نیز با او به توافق رسیدند. البته شرط گروسی به آمدن به ایران دیدار با رئیسی رئیس جمهور برای گرفتن تعهد در اجرای تفاهمنامه بود تا بعدا ایران زیر قول و قرار نزند و او بتواند در گزارش رسمی به آژانس انرژی اتمی و متقاعد کردن آنها در جلوگیری از صدور قطعنامه بر علیه ایران تلاش کند.
8. آمریکا و اروپا از صدور قطعنامه بر علیه ایران در جلسه دو روز گذشته شورای حکام صرف نظر کردند. آمریکا مدعی شد منتظر اجرای عملی و سریع و قولی که ایران داده است می ماند تا متقاعد شود و دو باره ایران بازی در نیاورد.
9. همچنین خبرهایی می رسد که ایران قصد دارد زندانیان آمریکایی و سایر کشورهای اروپایی را آزاد کند.
10. پس از این نرمش قهرمانانه، جمهوری اسلامی ایران و چین در نشست هفته گذشته در سازمان ملل متحد در مورد حمله روسیه به اکراین رای ممتنع می دهند. و سپس رهبری بعنوان فرمانده کل قوا تصمیم می گیرند که هیچ موشک بالستیک برای حمایت از روسیه به جنگ در اکراین ارسال نکنند. همچنین انگلستان رسما اعلام می کند که هیچ پهباد ایرانی پس از 4 فوریه به بعد در جنگ اکراین شرکت نداشته است.
11. یعنی ایران دو تصمیم عاقلانه و همزمان گرفت الف) دست از حمایت روسیه در جنگ با اکراین برداشت. ب) دست از لج بازی در غنی سازی اورانیم کشید و به انجام تعهدات خود به آژانس انرژی اتمی بدون گذاشتن هیچ شرطی برگشت.
در مجموع کار بسیار خوبی انجام داد و جلوی یک جنگ و خونریزی دیگر در منطقه را که از طرف دشمنان و بخصوص اسرائیل ترویج می شد را گرفت