۱۴۰۲ اسفند ۱۰, پنجشنبه

 

جنگ اسرائیل-غزه؛ تشدید تنش‌های اجتماعی در بریتانیا و نگرانی از یهودستیزی و اسلام‌هراسی

جو استیونز
توضیح تصویر،

تخریب پوستر جو استیونز نماینده پارلمان بریتانیا

دولت بریتانیا بودجه‌ای به مبلغ ۳۱ میلیون پوند را برای «محافظت از فرآیندهای دموکراتیک در برابر تهاجم» تخصیص داده که شامل تدابیری از جمله برای حفاظت از نمایندگانی است که با خطرات امنیتی مواجه هستند.

بخشی از این بودجه صرف افزایش گشت پلیس در واکنش به تنش‌های اجتماعی خواهد شد که در ماه‌های اخیر افزایش داشته است.

وزارت کشور گفته است که این بودجه برای استفاده از خدمات موسسات امنیتی بخش خصوصی برای حفاظت از کسانی اختصاص خواهد یافت که با خطرات بیشتری روبرو هستند و شامل توصیه‌های امنیت سایبری به نمایندگان پارلمان نیز خواهد بود.

در اطلاعیه وزارت کشور آمده است که همه نمایندگان پارلمان و نامزدهای انتخابات خط تماس اختصاصی با پلیس خواهند داشت تا در موارد مواجهه با تهدیدات امنیتی به صورت اضطراری تماس برقرار کنند.

در همین حال، یک صندوق جدید هم ایجاد خواهد شد تا امکان افزایش گشت پلیس را فراهم کند.

وزیر کشور بریتانیا گفته است که در مورد چگونگی تضمین بهتر امنیت نمایندگان مجلس مذاکراتی را با پلیس آغاز کرده است.

وی گفت: «دولت هر گام ممکن را برای محافظت از مردم، فرآیندها و نهادهایی که دموکراسی ما بر آنها تکیه دارد، برخواهد داشت» و افزود: «من امنیت عمومی و امنیت همه نمایندگان مجلس را بسیار جدی می‌گیرم و هیچیک از ما نباید بپذیریم که تحمل رفتار‌های مجرمانه، نفرت، آزار و اذیت یا تهدید بخشی طبیعی از کار ماست.»

در پی حمله حماس به اسرائیل و جنگ غزه- اسرائیل، موضعگیری بخش‌های مختلف جامعه بریتانیا در قبال این تحولات باعث افزایش تنش اجتماعی شده و از جمله نگرانی فزاینده‌ای را در مورد امنیت نمایندگان پارلمان به همراه داشته است.

هفته گذشته، سر لیندزی هویل، رئیس مجلس عوام، در توجیه تصمیم خود به خودداری از رای‌گیری در مورد درخواست برقراری فوری آتش‌بس دائم در غزه، نگرانی از تهدید و ارعاب سیاستمداران را به عنوان یکی از دلایل این تصمیم ذکر کرد.

تصمیم او با انتقاد گسترده شماری از نمایندگان مواجه شد که آن را مغایر اصل بی‌طرفی کامل رئیس مجلس تلقی کردند.

تظاهرات طرفداران فلسطینی‌ها در لندن

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

تظاهرات طرفداران فلسطینی‌ها عموما مسالمت‌آمیز بوده است

ریشی سوناک، نخست وزیر هم به «تهدید کلامی و حملات فیزیکی خشونت آمیز» به نمایندگان مجلس در هفته‌های اخیر اشاره کرده و آن را به حضور «افراط‌گرایان دراعتراضات مشروع مردم» نسبت داده است.

اشاره او به تظاهرات‌هایی است که از زمان حمله اسرائیل به غزه به طور مرتب در لندن و چند شهر دیگر بریتانیا برگزار شده است و تظاهرکنندگان در آنها خواستار توقف حملات اسرائیل بوده‌‌اند.

در این میان، گزارش‌هایی از حمله گروهی از تظاهرکنندگان و دیگران به محل سکونت یا دفاتر نمایندگانی منتشر شده که نظراتشان با دیدگاه این دسته از تظاهرکنندگان مطابقت ندارد.

به آتش کشیدن خانه مسکونی یک نماینده، پاشیدن رنگ به خودرو و دفتر نماینده دیگر، و ارسال پیام‌های تهدید‌آمیز و در مورد زنان، اظهارات حاکی از زن‌ستیزی و خشونت جنسی، از جمله این اقدامات بوده است.

در اوایل ماه جاری، خانه توبیاس الوود، نماینده محافظه‌کار، هدف حمله معترضان طرفدار فلسطینی‌ها قرار گرفت و پلیس به خانواده او هشدار داد که این خانه را ترک و به محل دیگری نقل مکان کنند.

مایک فریر، و معاون وزارت دادگستری، و نماینده حزب محافظه‌کار، پس از دریافت تهدید به مرگ و آتش‌سوزی در دفترش در حوزه انتخابیه خویش، این فشارها را «بیش از حد» توصیف کرد و گفت که در انتخابات بعدی نامزد نمایندگی نخواهد شد.

تام توگندات، معاون وزارت کشور در امور امنیتی، هم گفته است که «تنها در چند هفته گذشته شاهد اقدامات شرم‌آوری برای ارعاب نمایندگان و تضعیف فرآیندهای دموکراتیک بوده‌ایم. این رفتار تهدیدی برای دموکراسی ماست و سمی مهلک برای جامعه است.»

تصاویر تلفات حمله حماس تخریب شده‌اند

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

تخریب تصاویر قربانیان حمله حماس به اسرائیل در یکی از محله‌های لندن - جوامع یهودی افراطگرایان مسلمان را به بهره‌برداری از جنگ غزه برای گسترش یهودی‌ستیزی متهم کرده‌اند

«تشدید تنش»

رهبران سیاسی بریتانیا جامعه این کشور را برخوردار از تکثر و تنوع فرهنگی، قومی، سیاسی و دینی توصیف کرده و این تنوع را باعث غنا و توانمندی بیشتر این کشور دانسته‌اند.

در بریتانیا، تعدی به حقوق اقلیت‌های قومی، مذهبی، نژادی یا جنسیتی از جمله به طور زبانی از لحاظ قانونی ممنوع است و مجازات‌های سنگین در پی دارد.

با اینهمه، به گفته سازمان‌های ناظر بر روابط بین فرهنگ‌ها در بریتانیا، در ماه‌های اخیر موارد یهودستیزی شامل تهدید و حمله به یهودیان از جمله دانش‌آموزان، و مراکز متعلق به آنان مانند مدارس و مکان‌های مذهبی افزایش داشته است.

این سازمان‌ها از افزایش موارد اسلام‌ستیزی نیز خبر داده‌اند.

این تنش در پی حمله حماس به اسرائیل و حملات هوایی و زمینی اسرائیل به غزه بروز کرده است.

رهبران جامعه یهودیان از به آتش کشیدن پرچم اسرائیل، توهین به نمادهای یهودیت و پاره کردن تصاویر قربانیان حمله حماس در ۷ اکتبر خبر داده و اسلامگرایان افراطی را عامل این اقدامات معرفی کرده‌اند.

به گفته آنان، این افراد در جوامع مسلمانان و تظاهرات حمایت از فلسطینیان نفوذ کرده و با بهره‌بردای از شرایط کنونی و نگرانی عمومی در مورد شرایط در غزه، در صدد گسترش افکار خود از جمله نفرت‌پراکنی علیه یهودیان هستند.

رهبران جامعه یهودی، ضمن ابراز نگرانی از فشاری که بر ساکنان غیرنظامی غزه وارد شده، گروه حماس را هم مسئول این وضعیت دانسته و برخی از سازمان‌دهندگان تظاهرکنندگان حمایت از فلسطینی‌ها را متهم کرده‌اند که اقدامات گروه حماس را نادیده گرفته‌اند.

همراه با گسترش موارد یهودستیزی، گزارش‌هایی نیز از افزایش اسلام‌هراسی در ماه‌های اخیر منتشر شده است.

به گفته سازمان‌های متعلق به مسلمانان، توهین به مسلمانان و به خصوص زنانی که دارای حجاب کامل هستند از جمله نمود‌های اسلام‌هراسی بوده است.

زن مسلمان در لندن

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

سازمان‌های مسلمانان از افزایش موارد اسلام‌هراسی از جمله توهین به زنان محجبه سخن گفته‌اند

شماری از رهبران جوامع مسلمان هم، ضمن ابراز همدردی با فلسطینیان و حمایت از تلاش برای توقف جنگ، هرگونه خشونت از سوی هریک از دو طرف را غیرقابل قبول دانسته‌اند.

در بریتانیا، حماس گروه تروریستی دانسته شده و حمایت آشکار از آن مجاز نیست. در جریان تظاهرات حمایت از مردم غزه نیز، ابراز حمایت آشکار از این گروه گزارش نشده است.

این تظاهرات عموما صلح‌آمیز بوده هرچند، گاهی گروه‌ کوچکی در بین تظاهرکنندگان مرتکب اقدامات خشونت‌آمیز شده‌اند. علاوه بر مسلمانان، دیگر معترضان به خشونت جاری در جنگ غزه نیز در این تظاهرات شرکت داشته‌اند.

موضوع اسلام‌هراسی در روزهای اخیر و در پی اظهارات یکی از نمایندگان پارلمان به طور گسترده در رسانه‌ها مطرح شد.

هفته گذشته، لی اندرسون، نماینده پارلمان از حزب حاکم محافظه‌کار، صادق خان، شهردار مسلمان لندن از حزب کارگر را متهم کرد که تحت تسلط «اسلامگرایان» قرار گرفته و «شهر را به یارانش تحویل داده است.»

اظهارات او با واکنش تند سیاستمداران از جمله رهبری حزب محافظه‌کار مواجه و به تعلیق او از عضویت در جناح پارلمانی حزب منجر شد.

اظهارات آقای اندرسون به تحریک به «اسلام‌ستیری» تعبیر شده است اما او ضمن خودداری از عذرخواهی از این سخنان، چند روز بعد این نظر را تکرار کرد و گفت که صرفا از حق آزادی بیان برای ابراز نظر خود استفاده کرده است.