۱۴۰۲ اسفند ۹, چهارشنبه

 

کاخ سفید: جو بایدن «مهم‌ترین فرمان اجرایی» برای محافظت از اطلاعات شخصی آمریکایی‌ها را امضا می‌کند

داده ها در فضای سایبری

منبع تصویر،GETTY IMAGES

کاخ‌سفید جزییات فرمان اجرایی جدید جو بایدن تحت عنوان «محافظت از اطلاعات حساس آمریکایی‌ها در برابر سوءاستفاده کشورهای نگران‌ساز» اعلام کرده و گفته آقای بایدن با امضای این فرمان «مهم‌ترین» اقدامی که تاکنون یک رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای حفاظت از اطلاعات شخصی شهروندان این کشور کرده را اجرایی خواهد کرد.

کاخ‌سفید در بیانیه روز چهارشنبه - ۲۸ فوریه - خود نوشته این فرمان به دادستان کل آمریکا اختیار خواهد داد تا از انتقال گسترده و فله‌ای اطلاعات شخصی شهروندان آمریکا به کشورهایی که برای آمریکا «نگران‌کننده» هستند جلوگیری کند و از اقدامات و راه‌هایی که ممکن است به چنین کشورهایی اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی آمریکایی‌ها بدهد پیشگیری کند.

دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده این فرمان اجرایی که گفته شده آقای بایدن تا ساعاتی دیگر آن را امضا خواهد کرد، بر حفاظت از شخصی‌ترین اطلاعات شهروندان آمریکایی تمرکز خواهد کرد؛ اطلاعاتی نظیر وضعیت سلامتی و پرونده پزشکی؛ مشخصات ژنتیکی و فیزیکی؛‌ اطلاعات جغرافیایی و اطلاعات بانکی و مالی یا هر دسته از اطلاعاتی که به شناسایی هویت شهروندان آمریکایی کمک کند.

کاخ‌سفید در بیانیه خود نوشته:‌ «بد نیت‌ها از چنین اطلاعاتی برای تعقیب امریکایی‌ها (نظیر نظامیان ارتش)، تجسس در زندگی شخصی افراد، و فروش این جزییات به دلالان داده‌ها و یا نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای بیگانه سود خواهند برد».

کاخ‌سفید علت صدور این فرمان اجرایی از سوی جو بایدن را نگرانی‌هایی عنوان کرده که از محل فروش و دسترسی به اطلاعات حساس شهروندان آمریکایی طی چند سال اخیر پدید آمده است.

«فروش اطلاعات شهروندان آمریکایی نگرانی جدی در ارتباط با حریم شخصی آنها،‌اقدامات ضدجاسوسی، ریسک باج‌خواهی و دیگر خطرات مرتبط با امنیت ملی را پدید آورده است. به ویژه، نگرانی درباره اطلاعات شخصی نیروهای نظامی و امنیتی ما. کشورهایی که فعالیت‌های نگران‌کننده دارند می‌توانند از جمع‌آوری اطلاعات شخصی شهروندانی چون دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران، مخالفان سیاسی، سیاستمداران برجسته و فعالان انجمن‌های غیردولتی یا اقلیت‌ها برای ارعاب آنها یا محدودکردن فعالیت‌های آنها استفاده کنند و یا حق آزادی بیان آمریکایی‌ها و حقوق مدنی آنها را محدود کنند».

از جزییات این فرمان چه می‌دانیم؟

خرید و فروش اطلاعات شخصی در آمریکا تا کنون قانونی بوده است و به نظر می‌رسد جو بایدن در نظر دارد با صدور این فرمان اجرایی یکی از خلاءها در نظام امنیت ملی این کشور را که سال‌هاست انتقادهای فراوانی را - به ویژه پس از گسترش اینترنت - به دنبال داشته مرتفع کند.

در این فرمان اجرایی که نخستین بار روز چهارشنبه - ۲۸ فوریه - خبرگزاری رویترز به آن پرداخت، دولت آمریکا انتقال فله‌ای اطلاعات شخصی شهروندان این کشور را به چند کشور از جمله چین و روسیه ممنوع و تجارت آن را قانونمند خواهد کرد.

در این فرمان علاوه بر چین و روسیه، انتقال و دسترسی دادن به اطلاعات تمامی کارمندان دولت آمریکا به کشورهایی چون ایران، کره شمالی، کوبا و ونزوئلا هم ممنوع شده است.

یک مقام دولت آمریکا به رویترز گفته چین و روسیه اطلاعات حساس شهروندان آمریکا را از طریق دلالان این تجارت خریداری می‌کنند و از انها برای «اقدامات مختلفی چون بزهکاری‌ها و جرایم سایبری، جاسوسی و باج خواهی» استفاده می‌کنند.

«خرید و فروش اطلاعات توسط دلالان و واسطه‌ها، هم اکنون در امریکا قانونی است و این نمایانگر یک حفره در ابزار ما برای حفاظت از امنیت ملی است که این فرمان اجرایی به دنبال رفع کردن آن است».

همزمان با این فرمان اجرایی که جو بایدن با استفاده از اختیارات قانونی ریاست جمهوری آن را صادر می‌کند، کنگره آمریکا هم در صدد وضع قوانین جدیدی است که بنا دارد بخش‌های دولتی و تجاری را از فروش اطلاعات به چند شرکت و نهاد عمده تجارت اطلاعات در چین منع کند.

در سال ۲۰۱۸، کمیته نظارتی که سرمایه گذاری‌های خارجی دارای تهدید بالقوه برای امنیت ملی آمریکا را بررسی می‌کند مانع سرگرفتن درخواست خرید شرکت آمریکایی انتقال و تبدیل ارز «مانی‌گرم اینترنشنال» توسط شرکت چینی «آنت فایننشیال» شد و علت آن را عدم توانایی طرف چینی برای تضمین محافظت از اطلاعات شخصی شهروندان آمریکایی اعلام کرد.

چندی پیش هم چگونگی حفاظت شبکه اجتماعی تیک تاک از اطلاعات شهروندان آمریکایی، کار را به جلسه علنی استماع و اقدام کنگره آمریکا کشاند.

اکنون مقام‌های آمریکایی می‌گویند با امضای این فرمان اجرایی، دیگر موسسات تجارت اطلاعات و داده‌ها قادر نخواهند بود که اطلاعات شخصی شهروندان آمریکا را به «کشورهای نگران‌ساز و مورد تردید ایالات متحده» بفروشند.