۱۴۰۲ اسفند ۱۰, پنجشنبه

پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ ایران ۱۵:۰۹

ایالات متحده و کانادا در حال بررسی کمک رسانی هوایی به غیر نظامیان در غزه هستند

۲ ساعت پیش

مقامات ایالات متحده و کانادا می گویند که این دو کشور در حال بررسی کمک رسانی هوایی به غیر نظامیان در نوار غزه هستند.

یک مقام آمریکایی روز چهارشنبه نهم اسفند، به خبرگزاری رویترز گفت که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در حال بررسی ارسال کمک های هوایی، با هواپیماهای نظامی آمریکا، به غزه است، زیرا ارسال این کمک ها از راه زمینی دشوارتر شده است.

رویترز نوشت: حمله نظامی اسرائیل به غزه، اکثر مناطق پرجمعیت را ویران کرده، ده ها هزار تن را کشته، تقریباً تمام جمعیت آن را آواره کرده و غزه ها را در آستانه قحطی قرار داده است.

اشاره این خبرگزاری به شمار کشته شدگان در نوار غزه پس از حمله اسرائیل به این منطقه در واکنش به حملات شبه نظامیان حماس به این کشور در روز ۱۵ مهر بود که حدود ۱۲۰۰ تن که اکثرا غیر نظامی بودنداسرائیل در جریان آن کشته شدند. اسرائیل بارها تاکید کرده است که گروه حماس از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.

پیش از سخنان این مقام آمریکایی که رویترز به نام او اشاره نکرده است، وب سایت «اکسیوس»، گزارش داده بود که که ایالات متحده در حال بررسی انجام کمک رسانی از راه هوایی است.

با این همه، اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که چنین اقدامی خیلی مؤثر نخواهد بود و کمک رسانی به مقدار زیاد تنها از راه زمینی ممکن است.

در همین حال، احمد حسین، وزیر توسعه بین‌المللی کانادا، روز چهارشنبه گفت که این کشور در تلاش است تا کمک های بشردوستانه را در اسرع وقت به غزه ارسال کند و در این ارتباط، گزینه های جدید برای ارسال کمک ها بررسی می شود.

او در این مورد اشاره کرد که ارسال کمک‌های هوایی با مشارکت کشورهایی مانند اردن، مطرح است.

ایم مقام کانادایی هفته گذشته پس از دیدار از رفح در مرز مصر و نوار غزه گفته بود که ارائه کمک‌ها در حد میزان مورد نظر نیست و روند طولانی بازرسی کامیون ها و کمک ها باعث کندی در کمک رسانی شده است.

در این حال، به نوشته «تایمز اسرائیل»، مقامات این کشور روز چهارشنبه گفتند که کاروان های کمکی حامل مواد غذایی این هفته به شمال غزه رسیدند.

این نخستین کمک رسانی قابل ملاحظه به این منطقه طی یک ماه گذشته است. پیشتر شماری از مقامات ارشد سازمان ملل متحد نسبت به وقوع قحطی برای یک چهارم جمعیت غزه هشدار داده بودند.

XS