۱۴۰۲ اسفند ۹, چهارشنبه

 روزنامه شهروند

روز جنجالی مطهری، قالیباف، رسایی و روحانی

احزاب سیاسی و فعالان اجتماعی و سیاسی کشور آخرین تلاش‌های خود را برای حضور موثر و موفق در انتخابات یازدهم اسفندماه به کار گرفته‌اند تا این رویداد مهم و بزرگ کشور وارد یکی از حساس‌ترین مراحل خود شود.
نامزدهای لیست‌های مختلف انتخاباتی در روزهای اخیر با حضور در دفتر رسانه‌ها یا تجمعات مردمی، نظرات خود را درباره امور اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور بیان کردند تا در نهایت، تصمیم‌گیری درباره انتخاب را به مردم بسپارند.

بیانیه جبهه متحد انقلاب اسلامی درباره خروج قالیباف از لیست
جبهه متحد انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که علیرغم میل باطنی و به درخواست محمدباقر قالیباف، نام او از فهرست جبهه متحد انقلاب اسلامی خارج و احمد نادری جایگزین قالیباف در این فهرست شده است.در بخشی از این بیانیه آمده است: «با عنایت به درخواست نمایندگان آقای قالیباف، مبنی بر اینکه ایشان رضایت ندارد در فهرست جبهه متحد انقلاب اسلامی باشند؛ نام‌شان حذف شد. بر اساس رویکرد جبهه متحد انقلاب اسلامی که معرفی تمام ظرفیت‌های جبهه انقلاب است؛ امیدوار بودیم که با حضور محمدباقر قالیباف، جریانی که درصدد انشقاق و چنددستگی جبهه انقلاب برآمده، نتواند به این مسئله دامن بزند. با این حال علیرغم آنکه تمایلی به حذف نام دکتر قالیباف از لیست نداشتیم، مجبور به این اقدام شده‌ایم.»

درخواست قالیباف از حامیان خود
محمدباقر قالیباف در پیام ویدئویی دربارۀ فهرست جبهۀ انقلاب گفت: برای تحقق هشت وعده، از شما می‌خواهم به تمام ۳۰ نفر لیست جبهۀ انقلاب رأی دهید.وی تاکید کرد: کار مجلس و پیگیری قوانین راهبردی کاری جمعی است. گاهی یک نماینده که که به کار جمعی اعتقاد ندارد و به‌جای منافع ملی، به‌دنبال منافع شخصی و گروهی خود می‌رود، می‌تواند پیگیری یک کار پراهمیت را سال‌ها معطل کند یا حتی غیرممکن کند. اعضای فهرست جبهه انقلاب می‌توانند هشت ضرورتی که وعده دادم را در صورت حضور جمعی در مجلس دوازدهم پیگیری کنند.

مطهری: رقیب اصلی ما فهرست شورای ائتلاف و قالیباف است



سرلیست فهرست صدای ملت اظهار کرد: اصلی‌ترین رقیب ما، در فهرست‌های اصولگرایان، فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و یا همان لیست آقای قالیباف است.علی مطهری در پاسخ به این سوال که رقیب لیست صدای ملت کدام فهرست است گفت: رقیب فهرست ما سایر فهرست‌ها است. از سمت اصولگرایان هم چندین فهرست انتشار یافته است، اما اصلی‌ترین رقیب ما، در فهرست‌های اصولگرایان، فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و یا همان لیست آقای قالیباف است.وی ادامه داد: مشهورترین لیست همین فهرست است و در کنارش هم چند لیست دیگر هم هست و اینها هم همان مشی اصولگرایی را دارند.مطهری افزود: فهرست ما در صدای ملت وابسته به این دسته‌بندی‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست و ما از همه گروه‌های اصلاحات و اعتدالی و اصولگرایی در فهرست‌مان داریم.مطهری در پاسخ به این سوال که ترکیب مجلس آینده چگونه خواهد بود بود، گفت: گزارش‌هایی مبنی بر این موضوع وجود دارد که حدود 100 کاندیدای همسو با جریان ما در کل کشور وجود دارد.وی در ادامه تصریح کرد: همه این مسائل مربوط به بعد از انتخابات می‌‌شود و الان نمی‌توان به طور دقیق نظر داد که ترکیب مجلس بعدی چگونه خواهد بود یا ریاست مجلس بعدی چه کسی است.

اعلام نامزدهای مورد حمایت حزب تمدن اسلامی
حزب تمدن اسلامی با انتشار دو بیانیه به مناسبت یازدهم اسفند روز برگزاری انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، نامزدهای مورد حمایت خود در تهران و چند حوزه انتخابیه دیگر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد.
نامزدهای این حزب در تهران عبارتند از: علی عباسپور تهرانی، علی اکبر درویشی، سیدمحمد اکرمی، سیدمحمود نجفی، حجت‌الاسلام احمد سیدعلی رودکی، آرزو فهیمی، محمدسعید مهدوی کنی، لطفعلی عیوضی، حجت‌الاسلام سید محمدجواد جلالی و عباس شاکری داریان.

توضیحات دبیرکل جبهه پایداری درباره ائتلاف
دبیرکل جبهه پایداری گفت: اگر ائتلاف کنیم و بعد از آن حرف دیگری بزنیم که دیگر اسم آن ائتلاف نیست. بنابراین قطعا لیست اصلی جبهه پایداری و دوستان ائتلاف همین لیستی است که اعلام شده است.
محصولی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: جبهه پایداری به‌سمت سکولاریسم نمی‌رود؛ جبهه پایداری حزبی سیاست‌زده نیست و خط اصلی خود را در راستای آموزه‌های فقاهتی آیت‌الله مصباح دنبال می‌کند؛کمااینکه هم‌اکنون نیز مبانی ایدئولوژیک خود را با حضور سه فقیه ادامه می‌دهد.

رسایی: انتخابات این دوره انقلاب پاجوش‌ها علیه چنارها است
حمید رسایی با حضور در خبرگزاری ایرنا گفت: زیر بار ائتلاف‌ها و وحدت‌های ساختگی نمی‌رویم و صراحتا می‌گویم که انتخابات این دوره انقلاب پاجوش‌ها علیه چنارها است که می‌خواهند این وضع را تمام کنند.وی افزود: می‌خواهم بگویم چه موقع پاجوش‌ها بیرون می‌زند. زمانی که بخشی از ریشه دچار فساد شده و اصل در حال از بین رفتن است به‌صورت طبیعی از کنارش پاجوش می‌زند. زمانی که درخت بیش از اندازه بزرگ شده باشد در طبیعت درخت از آن پاجوش بیرون می‌زند.
داوطلب ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تاکید کرد: اگر واقعا شورای ائتلاف، شورای ائتلاف بود و براساس اصول و مبنا عمل می‌کرد طبیعی بود که پاجوش‌ها بیرون نزند.  صراحتا می‌گویم که انتخابات این دوره انقلاب پاجوش‌ها علیه چنارها است و می‌خواهند این وضع را تمام کنند. شروع‌کننده این موضوع ائتلاف امنا بود و در جبهه شریان این موضوع را از یک سال قبل اعلام کردیم و گفتیم که این بار آمده‌ایم که زیر میز بزنیم به هیچ وجه زیر بار چنین ائتلاف‌ها و وحدت‌های ساختگی نمی‌رویم و این زمینه شد که بقیه به این ائتلاف بپیوندند و مجموعه‌ای به نام ائتلاف امنا درست شود.

بررسی عملکرد مجلس یازدهم در نشست اعضای شورای ائتلاف
جمعی از اعضای لیست شورای ائتلاف در نشستی در خبرگزاری فارس ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت در انتخابات به بیان دیدگاه‌ها و مطالب خود پرداختند.
مالک شریعتی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو لیست شورای ائتلاف، در این نشست گفت: مجلس یازدهم دارای نقشه‌راه، ایده و برنامه بود و امروز مشخص است چه کارهایی در این مجلس انجام شده است.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که برای مردم مهم بود بی‌عدالتی در حوزه یارانه انرژی بود. در حوزه خانگی بحث برق و گاز، نظام افزایشی - پلکانی(IBT) مصوب شد و اینگونه شد که سطح الگوی مصرفی برای اکثریت مردم تعریف شد.حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو لیست شورای ائتلاف هم در این نشست گفت: یکی از اقدامات مهم مجلس یازدهم که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید داشتند این بود که بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند.بحرینی با اشاره به اینکه بنگاه‌داری از بانک‌های خصوصی شروع و به بانک‌های دولتی نیز سرایت کرده بود، اظهار داشت: مجلس یازدهم در برنامه هفتم توسعه یک گام بسیار موثر در حل این مشکل برداشت و با برنامه‌ریزی دقیق در برنامه هفتم بنگاه‌داری بانک‌ها را حل کرد.

حسن روحانی: هر فردی به شرایط فعلی معترض است در انتخابات شرکت کند
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، از مردم درخواست کرد در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به نامزدهایی که به شرایط موجود اعتراض دارند، رأی دهند.وی گفت: مردم با مشکلات فراوانی مواجهند و حل این مشکلات از طریق تغییر در مجلس و تغییر در دولت خواهد بود. بنابراین راه آن این است که در این شرایط مردم به هر کسی که معتقدند او از شرایط فعلی راضی نیست و به شرایط فعلی حاکم معترض است و دنبال تغییر و تحول در جامعه امروز است، رأی دهند و به هر کس که تردید دارند در اینکه معترض است یا معترض نیست، رأی ندهند.

اعضای لیست امناء: رویکرد ما ایجاد مجلس مطالبه‌گر و شفاف است
نشست خبری فهرست امناء، با حضور سه تن از اعضای لیست در محل خبرگزاری فارس برگزار شد.ابوالفضل ظهره‌وند گفت: آن بخشی که در موضوع انتخابات به امنیت ملی مربوط است، مساله مشارکت است. این مساله، پالس بسیار مهمی برای کشورهای اسلامی و دیگر کشورها و تاثیر آن، بر سفره مردم و موقعیت جهانی می‎دهد؛ همانطور که حضرت آقا تاکید بر مشارکت دارند.وی افزود: بعد دوم، بحث انتخاب افراد است. اینکه چه کسی را بر کرسی بنشانیم که به بصیرت و مسئولیت‌پذیری شهروندان بازمی‌گردد. اگر می‌خواهیم شرایط ما متحول شود و اقتصاد تغییر کند، مشارکت مهم اهمیت پیدا می‌کند.محمد رویانیان نیز در خصوص مشارکت در انتخابات گفت: امروز دشمنان بشریت و ملت ایران، دشمنان ایران قوی و اسلامی که آرمان‌هایش استقلال، آزادی و نفی ظلم و استبداد است، با تمام قوا در صحنه حاضرند تا انتخابات را کم‌رونق کنند.

لیستی رای بدهیم یا نه؟
محسن مهدیان، مدیر مسئول روزنامه همشهری، در یادداشتی به بیان نظرات خود درباره رای لیستی پرداخته است. وی در بخش‌هایی از این یادداشت آورده است: «پیش از ورود به بحث این تذکر ضروری است که اگر نسبت به فردی نفیا و یا اثباتا شناخت کامل داریم، باید به حجت شخصی عمل کنیم و اساسا لیستی رای دادن و ندادن مساله ثانوی است، اما اگر شناختمان اجمالی است؛ اینجا رای لیستی خودش موضوعیت دارد... لیستی که از دل فرایندهای ائتلافی بیرون می‌آید اهمیت بالاتری دارد. چرا؟ چون وحدت و ائتلاف ثمره بلوغ سیاسی گروه‌هاست. یعنی ما با گروه‌هایی مواجهیم که بدون عدول از گرایش سیاسی خود، حاضر شدند برای ائتلاف با هم مدارا کنند. این خودش یک شاخص انتخاب است... رای لیستی از تشتت آرا جلوگیری می‌کند و احتمال رای‌آوری افرادی که مناسب‌تر برای مجلس هستند را بیشتر می‌کند.»

بیانیه ۴۶۴ تن از مدیران مسئول رسانه‌های کشور
در بیانیه ۴۶۴ تن از مدیران مسئول رسانه‌های کشور عنوان شد که تغییر به نفع مردم از درون و از رهگذر صندوق رأی رقم می‌خورد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «به‌رغم وجود کاستی‌ها و نارسایی‌ها در کشور عزیزمان ایران و اذعان جامعه رسانه‌ای به آن، بر این باوریم که رسانه همواره وظیفه دارد با درک مفهوم خیر جمعی و احساس تعلق به میهن، ملت و آیین و آرمان جامعه اسلامی به طرح مسائل و مشکلات کشور و نیز سنجش، تحلیل و ارائه راه‌حل برای آنها مبادرت ورزد و درصدد کاهش دغدغه‌های مردم و کمک به بهبود شرایط برآید.
همچنین به این حقیقت که اصلاحات و اعمال هرگونه تغییر به نفع مردم ایران از رهگذر صندوق رأی می‌گذرد، عمیقاً باور داشته و تأکید داریم که اصلاح عیوب اداره کشور و رفع مشکلات، لزوماً از طریق ملت ایران و در پیوند با صندوق‌های رأی معنا می‌یابد.
با چنین انگاره‌ای، تلاش رسانه‌های بیگانه در تخریب مبانی جمهوریت و اسلامیت و تحریف مطالبات واقعی ملت ایران را که ملتی مستقل و دارای قدرت تشخیص است، به صواب و صلاح جامعه ایرانی نمی‌دانیم.»