۱۴۰۲ اسفند ۷, دوشنبه

 

متحد ناوالنی می‌گوید قرار بود او را با یک زندانی روس در آلمان مبادله کنند

ناوالنی در زندان

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،

ناوالنی از سه سال پیش به اتهامات بحث‌برانگیز به زندان افتاده بود

ماریا پوچیخ، یکی از متحدان الکسی ناوالنی، می‌گوید که مرگ او در زندان در آستانه مبادله او با یک زندانی روس در آلمان اتفاق افتاده است.

به گفته خانم پوچیخ، قرار بود که این منتقد سرشناس ولادمیر پوتین، با وادیم کراسیکوف، شهروند روس که به جرم قتل در حال گذراندن حبس ابد در آلمان است، مبادله شود.

به گفته خانم پوچیخ، دو آمریکایی هم، که در حال حاضر در روسیه زندانی‌اند، جزو این مبادله بودند.

او گفت که روز۱۵ فوریه، یک روز قبل از مرگ آقای ناوالنی در زندان، مذاکرات درباره این زمینه به مرحله «نهایی» رسیده بود.

روز ۱۶ فوریه امسال (۲۰۲۴)، این وبلاگ‌نویس ۴۷ ساله، که یک بار از مسمومیت جان به‌در‌برده بود – هنگامی که حکم حبس بلندمدت خود را در زندانی در سیبری سپری می‌کرد، درگذشت.

سازمان زندان‌های روسیه گفت که او بعد از هواخوری «بدحال» و «تقریبا بلافاصله بی‌هوش شده است». به گزارش رسانه‌های محلی، علت مرگ او هنوز مشخص نیست.

خانم پوچیخ، که رئیس بنیاد مبارزه با فساد است که آقای ناوالنی موسس آن بود، در ویدئویی که در کانال یوتیوب او منتشر شد گفت که مذاکرات برای مبادله زندانی‌ها از دو سال پیش در جریان بوده است.

او گفت که پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، معلوم بود که «پوتین از هیچ اقدامی چشم‌پوشی نخواهد کرد» و آقای ناوالنی بایست«به هر قیمتی و فورا از زندان آزاد می‌شد.»

به گفته خانم پوچیخ، قرار بود آقای ناوالنی بر اساس تبادل زندانی بشردوستانه آزاد شود و مقام‌های آمریکا و آلمان در این مذاکرات شرکت داشتند.

او گفت که در ماه دسامبر روند مذاکرات منجر به طرحی مشخص برای مبادله شد.

قرار بود وادیم کراسیکوف، شهروند روسیه، که در سال ۲۰۱۹ در رابطه با اتهام شلیک گلوله به سر فرمانده سابق شورشیان چچن، زلیمخان خانگوشویلی، از فاصله نزدیک در آلمان مجرم شناخته شد، بخشی از این معامله باشد.

خانم پوچیخ، گفت که دو شهروند آمریکا هم که در حال حاضر در روسیه زندانی هستند قرار بود مبادله شوند اما اسم آنها را اعلام نکرد.

به گفته خانم پوچیخ، آقای پوتین، در آخرین لحظه نظر خود را تغییر داد. او گفت که پوتین «نمی‌توانست آزادی ناوالنی را تحمل کند» و از آنجایی که فرصتی برای آزادی کراسیکوف وجود داشت، سعی کرد از ناوالنی به عنوان «ابزار چانه‌زنی» استفاده کند و بعدا او را با یک نفر دیگر «جایگزین کند.»

خانم پوچیخ گفت: «پوتین از فرط نفرت از ناوالنی دیوانه شد. او می‌دانست که ناوالنی می‎‌توانست او را شکست بدهد.»

سخنگوی دولت آلمان، امروز اعلام کرد که در حال حاضر نمی‌تواند درباره گزارش‌ها درباره طرح مبادله زندانیان اظهارنظر کند.

ظرف مدت یک ساعت پس از انتشار، صدها هزار نفر ویدئوی خانم پوچیخ را در یوتیوب دیده‌اند.

کرملین هنوز به ادعاهای خانم پوچیخ واکنشی نشان نداده است. اما پیشتر دیمیتری پسکوف، سخنگوی آقای پوتین، دخالت دولت روسیه در دست داشتن در قتل ناوالنی را «بی‌اساس» توصیف کرده بود.