بایدن: اسرائیل موافقت کرده است در ماه رمضان به رفح حمله نکند

دختر فلسطینی پس از حمله هوایی اسرائیل به یک ساختمان مسکونی در رفح، نوار غزه جنوبی

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

دختر فلسطینی پس از حمله هوایی شب گذشته اسرائیل به یک ساختمان مسکونی در رفح در جنوب نوار غزه

در حالیکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، می‌گوید اسرائیل پذیرفته است در ماه رمضان عملیات نظامی در غزه انجام ندهد، بنابر گزارش‌ها، طرح یک آتش‌بس موقت و آزادی تعدادی از گروگان‌ها آماده شده است. این درحالیست که ارتش اسرائیل گفته بود اگر حماس تا ۲۰ اسفند گروگان‌ها را آزاد نکند به رفح حمله زمینی می‌کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید پس از چند روز مذاکره در پاریس پیش‌نویس این توافق تهیه شده است. در این مذاکرات نمایندگان آمریکا، اسرائیل، قطر و مصر حضور داشتند.

رویترز می‌گوید این طرح برای حماس ارسال شده است که بر اساس آن یک «آتش‌بس چهل روزه» برقرار می‌شود.

بر اساس این گزارش، دو طرف هر تخاصمی را متوقف می‌کنند، پروازهای شناسایی اسرائیل بر فراز غزه هشت روز متوقف می‌شود، حدود ۴۰ گروگان زن، بیمار، زیر ۱۹ سال و بالای ۵۰ سال آزاد می‌شوند، در قبال آزادی ۴۰۰ زندانی فلسطینی.

بعد از این مرحله، ساکنان بایستی اجازه بازگشت تدریجی به شمال غزه را پیدا کنند و نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت فاصله بگیرند.

انتظار می‌رود گفت‌وگوها در قطر با حضور نمایندگان اسرائیل ادامه پیدا کنند.

رفح پس از حمله هوایی شب گذشته

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

رفح پس از حمله هوایی شب گذشته

ساعاتی پیش آقای بایدن در تلویزیون آمریکا گفته بود امیدوار است تا دوشنبه آینده (حدود یک هفته قبل از شروع ماه رمضان) توافقی بر سر یک آتش‌بس دیگر در جنگ اسرائیل-غزه حاصل شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود: «من از طریق مشاور امنیت ملی خودم مطلع شدم که آنها (به توافق) نزدیک شده‌اند» و «امیدوارم که تا دوشنبه آینده ما شاهد یک آتش‌بس باشیم».

دیروز متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، گفته بود که گفت‌وگوها با «پیشرفت» همراه بوده است اما معلوم نیست که حماس پیشنهادهای جدید را بپذیرد.

جنگ اسرائیل با غزه پس از آن شروع شد که حماس طی یک حمله گسترده به خاک اسرائیل در روز هفتم اکتبر حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت و همزمان ۲۵۳ نفر را هم گروگان گرفت و با خود به غزه برد.

پس از آن، ارتش اسرائیل حمله گسترده زمینی به داخل غزه را آغاز کرد که به گفته مقام‌های بهداشتی حماس در غزه طی چهار ماه گذشته منجر به مرگ ر نفر شده است که ۹۰ نفر از آنها در روز یکشنبه (۲۵ فوریه) کشته شدند.

دو طرف یک بار در ماه نوامبر یک آتش‌بس متوقف یک‌هفته‌ای داشتند که طی آن حماس بیش از ۱۰۰ گروگان را در برابر ۲۴۰ زندانی فلسطینی آزاد کرد.

صحبت از «پیشرفت» در مذاکرات و ابراز امیدواری جو بایدن از حصول یک آتش‌بس طی هفت روز آینده، در حالی صورت گرفت که کاخ سفید طی یک هفته گذشته به علت وتو کردن پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتقادهای گسترده روبرو بوده است.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که همزمان با درخواست آتش‌بس موقت، اسرائیل را از حمله زمینی به رفح در مرز غزه با مصر بر حذر می‌داشت.

با این حال، یکشنبه (۲۵ فوریه) بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت که فرماندهان ارتش این کشور «طرح حمله نظامی قریب الوقوع» را به او ارایه کرده‌اند - اشاره‌ای به تصمیم اسرائیل برای حمله زمینی به رفح که صدها هزار آواره فلسطینی در‌آنجا پناه گرفته‌اند.

اسرائیل می‌گوید بخش بزرگی از نیروهای حماس در رفح پنهان شده‌اند.

آقای نتانیاهو که بارها گفته است هدف از حمله نظامی به غزه «نابودی کامل حماس» است، همچنین تاکید کرده است که در صورت حمله زمینی به رفح فاز اصلی عملیات نظامی ارتش اسرائیل در غزه طی چند هفته تکمیل خواهد شد.

با این حال، فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل برای اجتناب از حمله زمینی به رفح همچنان رو به افزایش است چرا که بیش از یک میلیون جنگ‌زده فلسطینی طی چهار ماه گذشته از تمامی نقاط این نواره باریک ساحلی به رفح و پیش از آن به خان یونس در جنوب پناه برده‌اند.

نقشه غزه

در تحولی دیگر، دیروز (دوشنبه، ۲۶ فوریه) محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی و از رهبران فتح استعفاء داد.

تشکیلات فلسطینی مسئول اداره بخش‌هایی از مناطق اشغالی در کرانه باختری رود اردن است و ریاست آن را محمود عباس در دست دارد.

محمود عباس با پذیرش استعفای محمد اشتیه عملا راه را برای تشکیل یک دولت تکنوکرات هموار کرده است. گفته می‌شود ممکن است با موافقت آمریکا و پس از توافق با اسرائیل، کنترل نوار غزه بعد از جنگ به تشکیلات فلسطینی و کابینه جدید تحت ریاست محمود عباس سپرده شود.

با این حال، بنیامین نتانیاهو در اظهارات هفته گذشته که طی ان از چشم‌انداز خود برای آینده غزه سخن می‌گفت، نامی از تشکیلات فلسطینی به میان نیاورد هر چند گفت اسرائیل تمایل دارد کنترل غزه را به مقامات غیروابسته به حماس بسپرد.

خبر دیگری که امروز در ارتباط با غزه بسیار مورد توجه قرار گرفت مربوط به یک نظامی نیروی هوایی آمریکا بود که روز یکشنبه همزمان با فریاد «فلسطین را آزاد کنید» مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن دی‌سی خود را آتش زد و روز دوشنبه اعلام شد که در اثر شدت سوختگی درگذشت.

هویت این نظامی نیروی هوایی آمریکا آرون بوشنل ۲۵ ساله اهل ایالت تگزاس اعلام شده است.

ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان می‌داد او پیش از خودسوزی گفته بود «دیگر در نسل‌کشی شریک نخواهم بود» و بعد هنگام سوختن فریاد می‌زد «فلسطین را آزاد کنید».

آتش‌نشانی شهر واشنگتن گفته بود که ماموران سرویس مخفی آمریکا شعله‌های آتش را خاموش کردند و او را که دچار جراحت وخیم و خطرناک شده بود به بیمارستان منتقل کردند اما او به دلیل شدت جراحات وارده درگذشت.

این حادثه حدود ساعت ۱۳:۰۰ به وقت محلی یکشنبه (۲۵ فوریه) رخ داد. نیروی هوایی آمریکا تایید کرده است که او در این نهاد نظامی شاغل بوده است.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به مناطق تخریب شده در غزه پس از حمله اسرائیل

نقشه غزه