۱۴۰۳ شهریور ۸, پنجشنبه

 

هشدار رسانه‌های جهان عرب درباره «انتفاضه سوم» در کرانه غربی

بسیاری از رسانه‌های جهان عرب این عملیات را بزرگ‌ترین عملیات از سال ۲۰۰۲ خوانده‌اند

منبع تصویر،AL-ARABY

توضیح تصویر،بسیاری از رسانه‌های جهان عرب این عملیات را بزرگ‌ترین عملیات از سال ۲۰۰۲ خوانده‌اند
  • نویسنده,بخش مانیتورینگ
  • شغل,بی‌بی‌سی

حملات شدید اسرائيل به شهرهای جنین و طولکرم در شمال کرانه غربی که اسرائیل آن را «عملیات ضد تروریستی» خوانده، پوشش گسترده‌ای در رسانه‌های جهان عرب داشت که عمدتا درباره «تشدید تنش» گزارش و هشدار داده‌اند.

این اقدام نظامی که «عملیات اردوگاه‌های تابستانی» نام‌ گرفته، سرخط اصلی شبکه‌های تلویزیونی جهان عرب و روزنامه‌های منطقه‌ای را به خود اختصاص داد. این گزارش‌ها بیش از هر چیز بر تلفات فلسطینیان و تخریب گسترده زیرساخت‌ها در جریان یورش‌های اسرائیل به شهرها و اردوگاه‌های پناهجویان متمرکز بود.

بعضی رسانه‌ها به بررسی انگیزه‌های احتمالی اسرائیل از این اقدام نظامی پرداختند، در حالی که دیگران بیانیه‌های محکومیت گروه‌های مختلف فلسطینی را منتشر کردند که وعده ادامه «مقاومت» داده‌اند.

حماس به‌ طور خاص در بیانیه‌ای اعلام کرد که این عملیات، «همان‌طور که وزیران فاشیست آن بیان کرده‌اند، تلاش عینی برای اجرای برنامه‌های دولت افراط‌گرای صهیونیستی است، و گسترش جنگ وحشیانه و نسل‌کسی نوار غزه» است تا شهرها، روستاها و اردوگاه‌های پناهجویان در کرانه غربی را هم در بر بگیرد.

این گروه خواهان بسیج عمومی در تمام مناطق کرانه غربی شد و از نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی خواست تا مسئولیت‌‌های خود را انجام دهند و در «نبرد مقدس» در کنار فلسطینیان باشند.

«بزرگ‌ترین عملیات» از سال ۲۰۰۲

تلویزیون العربیه که از سوی عربستان تامین مالی می‌شود، عملیات اسرائیل را «بزرگ‌ترین عملیات نظامی در کرانه باختری از سال ۲۰۰۲» توصیف کرد و گفت که انتظار می‌رود این عملیات چندین روز ادامه داشته باشد.

شبکه قطری الجزیره، در برنامه خبری صبحگاهی خود اخبار و گزارش‌های این عملیات را پخش کرد و به نقل از هلال احمر فلسطینیان اعلام کرد که دست‌کم ۹ فلسطینی در تیراندازی نیروهای اسرائیلی در شهرهای جنین و طوباس کشته شده‌اند.

زاهر جبارین، رهبر حماس در کرانه غربی، به الجزیره گفت: «فلسطینی‌ها مصمم هستند به مقاومت در برابر اشغالگری ادامه دهند» و هشدار داد که «اقدامات تندروهای اسرائیلی می‌تواند به یک جنگ مذهبی منجر شود».

اسکای نیوز عربی، مستقر در ابوظبی، بیانیه گروه فلسطینی جهاد اسلامی را پوشش داد که گفته است اسرائیل «یک جنگ آشکار و اعلام‌نشده» را آغاز کرده که هدفش تسلط بر بیت‌المقدس و مسجدالاقصی است.

اهداف اسرائیل

اسامه شعث، استاد روابط بین‌الملل، در تحلیلی در شبکه خبری القاهره مصر گفت که این عملیات تلاشی از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای «بر هم زدن دوباره اوضاع در سرزمین‌های فلسطینی» با هدف ادامه حضور در قدرت است.

رائد موسی، کارشناس امنیتی و نظامی، به وب‌سایت اماراتی ارِم نیوز گفت که هدف اسرائیل تضعیف پایگاه‌های مقاومت و اعمال فشار بر گروه‌های فلسطینی است.

او گفت که اسرائیل کرانه باختری را «یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین جبهه‌ها» می‌داند و افزود که این «عملیات‌های نظامی شدید و خشونت‌آمیز» تلاشی برای «احیای قدرت بازدارندگی و جلوگیری از ساخت سلاح‌های محلی» است.

نزار برغوثی، تحلیلگر سیاسی هم به این وب‌سایت گفت که اسرائیل در حال «استفاده از جنگ و نسل‌کشی در غزه برای ایجاد واقعیتی جدید در کرانه غربی» است.

«انتفاضه سوم»

بعضی رسانه‌ها هشدار داده‌اند که تشدید اوضاع و بالا گرفتن تنش می‌تواند به شعله‌ور شدن انتفاضه سوم فلسطینی‌ها منجر شود.

وب‌سایت الجزیره به نقل از ناظران سیاسی و تحلیلگران درباره احتمال تبدیل این تنش‌ها به تهدیدی جدی گزارش داد. یکی از این ناظران، تور ونسلاند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه بود که هشدار داد کرانه غربی در حال تبدیل شدن به «انبار باروتی از تنش و خشونت» است.

مصطفی برغوثی، دبیرکل جنبش «ابتکار ملی فلسطین» به الجزیره گفت که وضعیت حاکی از احتمال وقوع انتفاضه سوم است و هشدار داد که «فلسطینی‌ها هیچ چاره‌ای جز مبارزه برای دفاع از حقوق خود، به‌ ویژه در مقابل گسترش شهرک‌ها ندارند».

او گفت: «اسرائیل تمام چشم‌اندازهای سیاسی را نابود کرده و فلسطینی‌ها را به سوی مقاومت به اشکال مختلف سوق داده است».

در همین حال، مامون ابونوار، کارشناس نظامی، به وب‌سایت اردنی جو۲۴ گفت که ارتش اسرائیل، در شرایطی که «تمام مراحل جنگ در غزه نشان از شکست برنامه‌ریزی نظامی اسرائیل داشته» باز هم در حال تکرار همان رویکردها است و هدفش از این کار «بازدارندگی مقاومت» است.

او مذاکرات آتش‌بس و تلاش‌های میانجی‌گرانه را «شکننده» توصیف کرد و گفت که انتفاضه سوم شاید تنها راه حل برای پایان دادن به این درگیری‌ها باشد.