۱۴۰۳ شهریور ۷, چهارشنبه

 

دادستان تهران علیه باران کوثری و رخشان بنی‌اعتماد به دلیل پوشش اختیاری اعلام جرم کرد

باران کوثری و رخشان بنی اعتماد

منبع تصویر،UGC

توضیح تصویر،تصاویر باران کوثری و رخشان بنی‌اعتماد که در جلسه نقد و بررسی فیلم «همیشه کسی گم می‌شود» شرکت کرده بودند در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است

‌میزان، خبرگزاری قوه قضائیه ایران، از تشکیل پرونده قضائی علیه باران کوثری، هنرپیشه و رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان برجسته سینمای ایران خبر داده و دلیل آن را «کشف حجاب» ذکر کرده است.

در این گزارش بدون نام بردن از کسی آمده است که « در پی کشف حجاب یک کارگردان زن و یک بازیگر سینما در یک مکان عمومی، دادستان تهران علیه آن‌ها اعلام جرم کرد».

میزان نوشته است این کارگردان زن و دخترش در نشست نقد و بررسی یک فیلم «بدون رعایت حجاب» حضور پیدا کرده بودند و برای آنان پرونده قضائی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده است.

روز گذشته تصاویر این دو هنرمند که با پوشش اختیاری در جلسه نقد و بررسی فیلم «همیشه کسی گم می‌شود» شرکت کرده بودند منتشر شد و خیلی زود به صورت گسترده در شبکه‌‎های اجتماعی همرسانی شد.

قبل از این هم حضور بازیگران زن سینمای ایران بدون حجاب اجباری در مکان‌های عمومی بارها خبرساز شده است.

برای شماری از آنها از جمله پانته‌آ بهرام، کتایون ریاحی، باران کوثری، فاطمه معتمدآریا و افسانه بایگان قبل از این هم پرونده قضایی تشکیل شده بود.

با این وجود، این چهره‌های شناخته شده همچون بسیاری از دیگر زنان داخل ایران، پوشش اختیاری را حق خود می‌دانند و برخی از آنها در مصاحبه‌ها یا پست‌های شبکه اجتماعی از «نافرمانی مدنی» برای تثبیت «حق پوشش اختیاری زنان» در این کشور گفته‌اند.

مبارزات مدنی برای احیای حقوق زنان در ایران در دو سال گذشته و به ویژه پس از کشته شدن مهسا (ژينا) امینی در پی بازداشت از سوی گشت ارشاد پلیس ایران، وارد مرحله‌ جدیدی شده است و بسیاری از ناظران تحولات اجتماعی پوشش اختیاری زنان را بازگشت‌ناپذیر ارزیابی می‌کنند.