۱۴۰۳ شهریور ۶, سه‌شنبه

 

رضا قطبی، آخرین رئیس رادیو تلویزیون ملی ایران درگذشت

رضا قطبی (نفر جلو از راست) در کنار دخترعمه خود شهبانو فرح پهلوی

منبع تصویر،IICHS.IR

توضیح تصویر،رضا قطبی (نفر جلو از راست) در کنار دخترعمه خود شهبانو فرح پهلوی

رضا قطبی، آخرین رئیس سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران در ۸۶ سالگی در پاریس گذشت.

او پیش از ریاست این سازمان مدیرعامل سازمان جشن هنر شیراز بود که جشنواره پرآوازه «هنر شیراز» را برگزار می‌کرد که در زمان خود از پیشروترین جشنواره‌های فرهنگی-هنری بود.

رضا قطبی، با نام اصلی عبدالرضا، پسردایی شهبانو فرح دیبا، همسر محمدرضا پهلوی بود. این دو در اوایل جوانی از ایران عازم فرانسه شدند و تحصیلات عالی را در آن کشور به اتمام رساندند.

او مدتی استاد ریاضی دانشگاه صنعتی آریامهر بود که پس از انقلاب نام آن به صنعتی شریف تغییر کرد.

پس از انقلاب بهمن ۵۷، آقای قطبی مجبور به خروج اجباری از ایران و نهایتا ساکن فرانسه شد.

کار تاسیس رادیو تلویزیون ملی ایران را رضا قطبی در بهار سال ۱۳۴۵ آغاز کرد، با برنامه‌ریزی در سازمان برنامه و بودجه و با همراهی افرادی مانند فرخ غفاری و سیروس هدایت.

سریال سلطان صاحبقران از تولیدات معروف سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران در دهه ۵۰ خورشیدی است

منبع تصویر،.

توضیح تصویر،سریال سلطان صاحبقران از تولیدات معروف سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران در دهه ۵۰ خورشیدی است

دو سال قبل از آن سازمان برنامه و بودجه یک گروه فرانسوی را مامور کرده بود که راه‌اندازی تلویزیون دولتی را در ایران بررسی کند.

چهارم آبان سال ۱۳۴۵ و هم‌زمان با سالروز تولد محمدرضا شاه پخش آزمایشی تلویزیون شروع شد و از اول فروردین سال ۱۳۴۶ پخش دائمی آن با روزی سه ساعت برنامه آغاز شد.

در زمان ریاست آقای قطبی بر تلویزیون، شبکه یک برنامه‌های تلویزیون ملی را پخش می‌کرد و شبکه دو در واقع ادامه کار «تلویزیون ایران» بود که در زمان حبیب‌الله ثابت پاسال تاسیس شد.

گفته می‌شود پیشنهاد راه‌اندازی تلویزیون در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۳۵ مطرح و در همان سال رد شد. اما دو سال بعد مجلس پیشنهاد مشابه حبیب‌الله ثابت معروف به ثابت‌ پاسال، سرمایه‌گذار و بازرگان بانفوذ را برای راه‌اندازی اولین تلویزیون خصوصی ایران پذیرفت.

علاوه بر برنامه‌های پرشمار موسیقی، سرمایه‌گذ‌اری در فیلم‌های سینمایی و ساخت سریال هم به ویژه در دهه ۱۳۵۰ در مرکز توجه قرار گرفت.

سریال‌هایی مانند سلطان صاحبقران، دلیران تنگستان و دایی جان ناپلئون حاصل همین دوران است.

رضا قطبی نفر دوم از چپ در دهه ۵۰ خورشیدی در زمان ریاست سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران. او پس از انقلاب مدتی مجبور به زندگی مخفی در ایران شد

منبع تصویر،IICHS.IR

توضیح تصویر،رضا قطبی نفر دوم از چپ در دهه ۵۰ خورشیدی در زمان ریاست سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران. او پس از انقلاب مدتی مجبور به زندگی مخفی در ایران شد

آقای قطبی شهریور ماه سال ۱۳۵۷ و هم‌زمان با اعتصاب گسترده رادیو تلویزیون و روی کار آمدن دولت جعفر شریف‌امامی از کار برکنار شد و جای خود را به سیروس هدایت به عنوان کفیل ریاست سازمان و بعد از آن ناصرالدین شاه‌حسینی، نویسنده و روزنامه‌نگار داد.

ریاست و مدیریت سازمان در ماه‌های آخر حکومت پهلوی با تورج فرازمند در دولت نظامی ارتشبد غلامرضا ازهاری و بعد از آن مدتی کوتاه با امیرمسعود برزین بود.

رضا قطبی که گفته می‌شود پیام «من صدای انقلاب شما را شنیدم» را او برای شاه نوشت، بعد از انقلاب مدتی مخفیانه در تهران زندگی ‌کرد و در نهایت به اروپا گریخت.