۱۴۰۳ شهریور ۱۰, شنبه

 

محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه‌سرای ایرانی درگذشت

محمدعلی بهمنی شاعر و غزل‌سرای ایرانی، شامگاه جمعه ۹ شهریور، در پی سکته مغزی و وخامت شرایط جسمانی در سن ۸٢ سالگی در تهران درگذشت.

محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه‌سرای ایرانی درگذشت
محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه‌سرای ایرانی درگذشت © Réseaux sociaux
تبلیغ بازرگانی

بنا به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، وضعیت جسمانی محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه‌سرا که خردادماه سال جاری پس از سکته مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده بود، در روزهای اخیر رو به وخامت گذاشته بود.

به گفته عباس سجادی، سخنگوی ستاد پیگیری وضعیت حال محمدعلی بهمنی، به‌رغم اینکه در آخرین لحظات پزشکان تلاش کردند با احیای قلبی وضعیت حال او را به پایداری برسانند اما پس از دوبار احیای قلبی، میسر نشد و محمدعلی بهمنی حوالی ساعت ۲۳ شامگاه جمعه نهم شهریور ماه درگذشت.

محمدعلی بهمنی در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۲۱ در نزدیکی دزفول به دنیا آمد و نخستین شعرش را در سن ۱۰ سالگی برای مادرش سرود که در مجله «روشن‌فکر» در سال ۱۳۳۱ به چاپ رسید.

او از سال ۱۳۴۵ همکاری خود را با رادیو آغاز کرد و برنامه صفحه شعر را با همکاری شبکه استانی خلیج فارس ارائه داد.

نخستین مجموعه شعر محمدعلی بهمنی به نام «باغ لال» در سال ۱۳۵۰ منتشر شد. اشعار او ترکیبی از عشق، احساسات فردی و نگاه اجتماعی بود و از جهت سبک شعری نیز تلفیقی از سنت و نوگرایی، چنانکه خود در این زمینه سروده است: «جسمم غزل است اما، روحم همه نیمایی ست، در آینۀ تلفیق این چهره تماشایی ست».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

دو مجموعۀ «گاهی دلم برای خودم تنگ می شود» و «شاعر شنیدنی است»، از آثار بسیار مشهور در کارنامه محمدعلی بهمنی است که به چاپ دهم نیز رسیده است.

محمدعلی بهمنی در سال ۱۳۷۸ غزل سرای نمونه ایران شد و در سال ۱۳۸۵ در نخستین دوره جشنواره شعر فجر به اتفاق حسین منزوی برگزیده بخش شعر کلاسیک شد و در فهرست چهره‌های ماندگار شعر قرار گرفت.

وی همچنین یکی از توانمندترین ترانه‌سرایان ایران به شمار می‌رود و تاکنون با هنرمندان زیادی در عرصۀ موسیقی همکاری داشته است.

گفتی‌ است اشعار و ترانه‌های محمدعلی بهمنی توسط خواننده‌های معروفی از جمله ناصر عبداللهی، همایون شجریان، حبیب، حمیرا، رامش، و شادمهر عقیلی اجرا شده است.

مراسم تشییع محمدعلی بهمنی قرار است در تهران برگزار شود و سپس پیکر او برای خاکسپاری به بندرعباس منتقل خواهد شد.