۱۴۰۴ مهر ۷, دوشنبه










مؤلف:
مترجم:
زبان: فارسی
رده‌بندی دیویی: 306
سال چاپ: 1381
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 2200 نسخه
تعداد صفحات: 432
قطع و نوع جلد: رقعی (شومیز)
شابک 10 رقمی: 9640603619
شابک 13 رقمی: 9789640603611
کد کتاب در گیسوم: 1222696
توضیح کتاب:
نگارنده در این کتاب بر آن است به این پرسش پاسخ دهد که "آیا صنایع فرهنگی مانعی بر سر راه آینده فرهنگ محسوب می‌شود یا خیر؟ ."وی برای پاسخ‌گویی به این پرسش، با استناد به بخشی از کتاب "دیالکتیک روشنگری تالیف آدورنو و هورکهایمر "اذعان می‌دارد" :هنوز تعریف و مصداق‌های روشنی برای صنعت فرهنگی وجود ندارد، هر چند می‌توان به مواردی چون عکاسی، رادیو، تلویزیون، گرامافون، ویدئو و نسخه‌های چاپ هنری اشاره کرد، ولی صنعت فرهنگی بسیار متنوع و حتی روابط میان صنایع نیز به روشنی مشخص نیست ."وی ادامه می‌دهد" :این محصولات به کل محیط فرهنگی بشر و تمام فعالیت‌های بشر در اوقات فراغت حمله‌ور شده و تمایل به سوی همسانی و فرهنگ توده‌ای را تضعیف کرده است .این صنایع حتی یکی از مبانی میراث فرهنگی بشر یعنی نفس تنوع ادراکات را تحت تاثیر قرار داده است .به همین جهات باید تاثیر صنایع فرهنگی بر روی عملکردهای اجتماعی بیشتر مورد توجه و مطالعه قرار گیرد ."مخاطبان کتاب را با مباحثی از این قبیل مطالعه می‌کنند "صنایع فرهنگی مانعی یا فرصتی نو برای توسعه فرهنگی"، "خاستگاه صنایع فرهنگی، تاثیرات صنایع فرهنگی"، "زن و صنایع فرهنگی"، "بین‌المللی شدن تلویزیون"، "صنعت کتاب در تانزانیا، اسراییل و کبک "و "سیاست فرهنگی و رسانه‌ای دید و شنودی در کوبا ."