۱۴۰۲ مهر ۷, جمعه

 

به پیشنهاد آلمان

چین با ۷ میلیارد یورو

لوله گاز استریم ۲ را تعمیر میکند

ترجمه سيامك زند

 
 
 

 

 

یک وبگاه اینترنتی بنام ”دیپ این" که از چین در یوتیوپ به روز می شود، خبری را منتشر کرده که تاکنون هیچ نشریه ای از آن با خبر نبوده و هیچ مقام حکومتی نیز درباره آن صحبت نکرده است. به موجب این خبر آلمان برای بازسازی خط لوله گاز نورد استریم ۲ از چین طلب کمک و برای اجرای چنین بازسازی ۷ میلیارد یورو نیز پیشنهاد کرده است.

خط لوله ای نورد استریم ۲ توسط روسیه و آلمان ساخته شد و از آن بعنوان طرح مادام العمر برای  تامين گاز اتحاده اروپا یاد می شد اما با آغاز عملیات نظامی در اوکراین این خط لوله در یک اقدام تروریستی منفجر شد. اقدامی که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی متهم اصلی آن را امریکا می دانند و معتقدند که امریکا پیش از حوادث اوکراین، نقشه این اقدام را داشته تا اروپا را از نظر انرژی وابسته به امریکا کند.

این وبگاه از  فرانسه و آلمان به عنوان اعضای درجه اول اتحادیه اروپا که نیازمند نورد استریم ۲ هستند یاد کرده است.

 انفجار خط لوله گاز نورداستریم ۲ که گاز روسیه را به اروپا می رساند جدا از اثرات نظامی و روانی ، به امنیت انرژی اروپا و ساختارهای سیاسی جغرافیایی آن ضربه مستقیم زد. این انفجار به اوکراین یا روسیه ضربه نزد بلکه این آلمان بود که صنایع و امنیت آن ضربه دید. اما اکنون روند حوادث دستخوش تحولی پیچیده و مهم شده است. شاید به همین دلیل "شولتز" صدراعظم آلمان از چین درخواست کمک کرده تا با اختصاص  ۷ میلیارد یورو این خط لوله گاز طبیعی را بازسازی کند. 

این درخواست نیاز فوری آلمان به انرژی را برجسته می کند و پیچیدگی چشم انداز سیاسی بین المللی کنونی را. این یک معامله تجاری معمولی نیست، بلکه موضوعی است که نیاز به بررسی دقیق، تعامل و تصمیم گیری استراتژیک در اروپای غربی، بویژه در مورد سرنوشت نیروگاه های صنعتی دارد.

اروپا بشدت به منابع انرژی خارجی وابسته است و آلمان و سایر کشورهای اروپای غربی در تلاش برای تنوع بخشیدن به تامین انرژی خود هستند. نورد استریم ۲ یک منبع حیاتی است که اروپای غربی را به کشورهای تامین کننده انرژی وصل میکند و اکنون با ادامه قطع گاز نوراستریم بحران اقتصادی اروپا را تهدید می کند.

زمانی که انرژی قطع می شود ثبات کشورهای صنعتی بهم می ریزد و تولید و حمل ‌و نقل نفتی مختل می شود. افزایش قیمت انرژی می تواند منجر به افزایش هزینه های زندگی شود. کاهش سودآوری شرکت ها، افزایش بیکاری و حتی نارضایتی اجتماعی و اعتراضات نتیجه همین بحران تامین انرژی است.

برای آلمان حفظ روابط قوی اقتصادی و تجاری با چین بسیار مهم است، اما در محیط سیاسی بین‌الملل کنونی، همکاری‌های اقتصادی و رقابتی بین‌الملل نشان می دهد که درخواست بازسازی این خط لوله به هیچ وجه یک معامله اقتصادی مستقیم نیست بلکه شامل لایه‌های چندگانه از جمله انرژی، اقتصادی و جنبه‌های سیاسی میشود که در عمل می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر کل چشم‌انداز بین‌المللی سیاسی و اقتصادی بین‌المللی داشته باشد. آلمان از سیاست‌های بین‌الملل و حرفه‌ای چین آگاه است. در سال های اخیر چین در پروژه های زیرساختی استثنایی در خارج از کشور شایستگی طراحی و اجرا را به نمایش گذاشته است. این صرفاً به دلیل سطح بالای فناوری چین نیست، بلکه به دلیل تجربه قوی در اجرا و مدیریت پروژه هاست. چین بتدریج به بزرگترین غول تولید جهان تبدیل شده است.

 چین چنان نگرش دوستانه خود را هنگام تعامل با سایر کشورها نشان داده که از طرف کشورها تمجید شده است. چین رویکردی سازنده برای ایجاد و حفظ روابط دوستانه و همکاری با سایر کشورها دارد. این یکی از دلایلی است که آلمان را تشویق به اعتماد به چین کرده و چین بتدریج به شریک مورد نظر آلمان تبدیل شده است. در واقع نورد استریم ۲ فراتر از یک خط لوله گاز، بلکه پلی برای همکاری و ارتباط بین اوراسیا و  اتحادیه اروپا است.

اقدام آلمان برای بازسازی لوله منفجر شده نورداستریم ۲ به کمک چین به وضوح نشان می‌دهد که آلمان استقلال دیپلماتیک و تصمیم‌گیری مستقل خود را می خواهد به جهان و بویژه به امریکا نشان ‌دهد.