۱۴۰۲ شهریور ۱۲, یکشنبه

 


 

بررسی توئیت یک عضو دفتر رهبری

آیا رهبر ج. اسلامی توصیه

به گسترش آزادی ها کرده؟

 
 
 
 

  

مهدی فضائلی، عضو دفتر رهبر جمهوری اسلامی با انتشار پیامی در صفحه توییتری خود، با اشاره به یکی از مطالبات رهبری نوشت:

«گسترش آزادی های مشروع یکی از مطالبات مهم رهبر انقلاب از قوه قضائیه است.  تحقق این آزادی ها بویژه در عرصه‌های اجتماعی، شرایط متفاوتی را در جامعه رقم خواهد زد. دولت و مجلس نیز در این خصوص وظیفه‌ای خطیر بر عهده دارند.»

این توئیت را محافل سیاسی و مطبوعاتی ایران، مرتبط با انتخابات پیش روی مجلس ارزیابی کرده و واکنش های متفاوتی از خود نشان داده اند، از جمله دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس قبلی و نماینده مجلس کنونی دراین باره  با انصاف نیوز مصاحبه کرده و گفته است:

«این یک توییت است؛ اگر خود رهبری یک چنین درخواستی کرده باشد باید این خواست به یک طریقی به مجلس برسد، گرچه مجلس با آن دیدگاهی که دارد بعید است بتواند بستری برای آزادی‌های مشروع باز کند. نمایندگان فعلی مجلس یک نگاه مشخصی دارند و با این نگاه نمی‌توان به آن آزادی‌های اجتماعی رسید که از قول رهبر جمهوری اسلامی مطرح شده  است. شما در رابطه با حجاب دیدید که این مجلس با چه نگاه شلاقی می‌خواهند مسئله را حل کند.

همین محدوده‌ی قانون اساسی در رابطه با حقوق شهروندی، آزادی اعتراض، عدم دستگیری آدم‌ها بیش از ۲۴ ساعت، داشتن وکیل، محاکمه‌ی علنی، یا مسائل مربوط به قومیت‌ها هم اگر اجرا شود، خود به خود آزادی های مورد اشاره اجرا می‌شود و لازم نیست خارج از قانون کاری انجام شود. فقط اجازه بدهند قانون اساسی اجرا شود و مثلا هر کسی خواست اعتراض کند برایش پرونده درست نکنند. دلیلی ندارد که با مردم برخورد شلاقی کنیم!

هی بگوییم «راه ما خوب است»، ولی وقتی که تا دلت بخواهد فقر، فساد، رانت، رشوه، زمین‌خواری، قاچاق و دزدی در جامعه هست، چطور می‌توان باور کرد که این سیستمی که درست کردیم بهتر از بقیه است؟

معتقدم خود مقام معظم رهبری باید در یک جلسه‌ای مسئولین را در باره گسترش آزادی ها خطاب قرار بدهند. در غیر اینصورت، یک توئیت از جانب فردی از بیت رهبری موثر  نیست.