۱۴۰۲ شهریور ۲۹, چهارشنبه

 

لهستان ارسال سلاح به اوکراین را متوقف می‌کند

نخست وزیر لهستان

منبع تصویر،TOMASZ GZELL/EPA-EFE/REX/SHUTTERSTOCK

با بالا گرفتن یک مناقشه دیپلماتیک بر سر غلات، لهستان که یکی از نزدیکترین متحدان اوکراین است، اعلام کرده که دیگر به این کشور سلاح ارسال نمی‌کند.

نخست وزیر لهستان گفت در عوض بر مسلح کردن خود با سلاح‌های مدرن تمرکز خواهد کرد.

با بالا گرفتن تنش میان دو کشور لهستان روز سه‌شنبه سفیر اوکراین را به دلیل اظهارات ولودیمیر زلنسکی در سازمان ملل احضار کرد.

آقای زلنسکی گفت که برخی کشورها تظاهر به همبستگی با اوکراین می‌کردند. ورشو این سخنان را «در ارتباط با لهستان که از روزهای اول جنگ از اوکراین حمایت کرده ناموجه خواند.»

ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان، به دنبال یک روز تنش به سرعت فراینده بر سر واردات غلات میان دو کشور، در یک سخنرانی تلویزیونی در روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش دیگر سلاح به اوکراین نمی‌فرستد.

مناقشه غلات پس از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین آغاز شد، حمله‌ای که عملا کلیه خطوط اصلی کشتیرانی دریای سیاه را بست و اوکراین را مجبور به یافتن مسیرهای جایگزین زمینی کرد.

این به نوبه خود باعث شد غلات زیادی راهی اروپای مرکزی شود.

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
صفحه ۲
صفحه ۲

در این برنامه با صاحب‌نظران درباره مسائل سیاسی و اجتماعی روز گفت‌ و‌ گو می‌کنیم.

پادکست

پایان پادکست

در پی آن اتحادیه اروپا به طور موقت واردات غلات به بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی را برای محافظت از کشاورزان محلی، که می‌ترسیدند غلات اوکراین قیمت‌ها را در سطح محلی پایین آورد، ممنوع کرد.

این ممنوعیت روز ۱۵ سپتامبر پایان یافت و اتحادیه اروپا تصمیم گرفت آن را تمدید نکند، اما مجارستان، اسلواکی و لهستان تصمیم گرفتند به اجرای آن ادامه دهند.

کمیسیون اروپا بارها اعلام کرده که اعضا به طور جداگانه سیاست تجاری این بلوک را تعیین نمی‌کنند.

اوکراین اوایل هفته شکایتی را علیه این کشور تسلیم سازمان تجاری جهانی کرد که به دلیل همین ممنوعیت واردات غلات بود.

یولیا سیویردِنکو، وزیر اقتصاد اوکراین، گفت: «برای ما بسیار مهم است ثابت کنیم که کشورهای عضو نمی‌توانند واردات کالاهای اوکراینی را ممنوع کنند.»

اما لهستان گفت که این ممنوعیت را حفظ خواهد کرد و «شکایت در سازمان تجارت جهانی اثری بر ما ندارد.»

علیرغم این ممنوعیت، این سه کشور گفتند که همچنان اجازه خواهند داد تا غلات از طریق خاک آنها به بازارهای دیگر منتقل شود.

کاترینا کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، روز چهارشنبه گفت یک مطالعه اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که واردات غلات اوکراین کشاورزان اروپایی را فلج نمی‌کند و این تنش ها را «قابل تاسف» خواند.

لهستان در جنگ از اوکراین حمایت زیادی کرده است. این کشور از آلمان خواسته تانک‌های جنگی لئوپارد ۲ را به اوکراین بدهد، خود قول ارسال هواپیماهای جنگنده را داده و از بیش از ۱.۵ میلیون پناهنده از اوکراین استقبال کرده است.