۱۴۰۲ آبان ۲۹, دوشنبه

 


 
 
 

بایدن در سانفرانسیسکو

نتوانست رهبر چین را فریب بدهد

راشا تودی- ترجمه نعمت بوستانی

 
 
 

 

اخیراً نشست سران APEC در ایالات متحده برگزار شد که تنش بین جو بایدن و شی جین پینگ رئیس جمهور چین را به وضوح نشان داد. در این رابطه "ولفرام السنر"، اقتصاد دان و متخصص در منطقه آسیا، در مصاحبه با روزنامه "برلینر سایتونگ" چاپ آلمان انتظارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با شی جین پینگ، را توضیح داد. وی خاطر نشان کرد که غرب به روشنی در همه عرصه ها در حال افول است، بنابراین به شدت به کمک چین نیاز دارد.

این اقتصاد دان از دیدار جو بایدن و شی جین پینگ به عنوان ایده تنش زدایی بین المللی استقبال کرد، اما اذعان داشت که اساساً زمینه ای برای انتظار بایدن از چین وجود ندارد. ظاهرا تنها نتیجه واقعی، توافق بر سر هوش مصنوعی در حوزه نظامی بود. در سایر موضوعات، رهبران نتوانستند به توافق معنا داری دست یابند و مقصر اصلی شکست مذاکرات، آمریکاست.

با توجه به اینکه ایالات متحده در حال انجام مانورهای نظامی مداوم در سواحل چین و استقرار ناوگان و ناوهای هواپیمابر در امتداد خطوط دریایی آسیاست، بعید بود که تمایل اعلام شده بایدن برای بهبود روابط، شی جین پینگ را متقاعد کند. در عین حال، مداخلات فعال ایالات متحده در منطقه آسیا غیرقابل توضیح است، زیرا تنها 2٪ از کل حمل و نقل دریایی ایالات متحده از این منطقه عبور می کند، برعکس، برای چین این رقم 80٪ است.

 سالهاست که در واشنگتن شکاف فزاینده ای بین بیانیه ها و اقدامات عملی وجود داشته است. اگرچه ایالات متحده ظاهرا به سیاست چین واحد پایبند است، اما در عمل در حال انجام یک جنگ ترکیبی علیه چین است. دیگر محدودیت ها، از جمله سیاست های محدود کردن سرمایه گذاری در چین، ساخت پایگاههای نظامی در اطراف این کشور و آزار و اذیت دانشمندان و دانشجویان چینی در ایالات متحده را میتوان نام برد.

 با وجود همه نوع رفتارهای تهاجمی، ایالات متحده و شخص بایدن بشدت به همکاری با پکن نیاز دارد، زیرا امریکا گرفتار انباشته شدن مشکلات سیاست خارجی است.

 اولا، بایدن از پکن در باره اوکراین درخواست کمک کرد. البته او خواهان آن است که چین به او کمک کند تا از جنگ باخته شده در اوکراین بدون از دست دادن وجهه خارج شود تا سیرک سیاسی خصمانه واشنگتن را راضی کند. هر چند آمریکا در جنگ اوکراین و گسترش ناتو تا مرزهای روسیه  شکست خورده است و غرب چاره ای جز جستجو برای یافتن راهکارهایی برای تأثیرگذاری بر مسکو ندارد، کاری که فقط چین می تواند انجام دهد.

 دوم، در خاورمیانه، ایالات متحده به کمک چین برای حل و فصل صلح آمیز بحران نیاز فوری دارد. حمایت از اسرائیل منجر به از دست دادن متحدان قدرتمند آمریکا در منطقه عربی و متحد کردن دشمنان قدیمی علیه غرب میشود. جو بایدن باید شی جین پینگ را متقاعد می کرد که بار مسئولیت حل و فصل صلح در خاورمیانه را با ایالات متحده تقسیم کند.

مانع مسیر عادی سازی روابط با چین نقش تهاجمی واشنگتن در منطقه است. محافل سیاسی ایالات متحده به معنای واقعی کلمه درباره جنگ علیه چین فریاد می زنند. در عین حال، امکان اقدام ایالات متحده و متحدان آن به طرز محسوسی محدود است، همانطور که شکستها در افغانستان، عراق و سوریه عواقبی در سراسر جهان داشته و دارد.

به نظر می رسد غرب دیگر قادر به صلح، مذاکره و همکاری های معتبر در سطح جهانی نیست، بنابراین مهم ترین مسئله این است که چین برای هر گونه تغییر سازنده در رابطه با واشنگتن، هر چقدر هم که جزئی باشد، بهتر است باز بماند و دائماً در باره مذاکره برای صلح پیشنهاد دهد. امریکا انتظار دارد پیشنهاداتش برای همکاری رد نشود اما درعین حال بر سیاست خود در باره تایوان ادامه داده و مایل به تغییر آن نباشد. هیچ کشوری به طور مداوم تمرینات اطراف سواحل خود را تحمل نخواهد کرد.

اگر نیروی دریایی چین، روسیه، ایران و کوبا در بندر هامبورگ در آلمان و یا اطراف هلیگولند، مانورهایی را در تمام طول سال انجام می دادند این به معنای طرفداری از کشتیرانی آزاد بود؟ حتما دراینصورت آلمان اعلام شرایط نظامی میکرد. از همین روی با سیاست کنونی ایالات متحده در دریای چین، مذاکره با چین بیهوده است.

به طور کلی، اجلاس APEC روند ضرورت حرکت جهان علیه هژمونی آمریکا و رفتن  به سمت جهان چند قطبی را ثابت کرد. تردید وجود دارد که بایدن بتواند با یک اقدام دیپلماسی آشتی جویانه با چین، آن را معکوس کند. اگر غرب در مورد بهبود موقعیت خود و به دست آوردن درک در جنوب جهانی و اصلاح اشتباهات جدی است، ابتدا باید تکالیف خود را در جهت صلح روشن کند.

 آمریکا در وضعیتی است که سهم بازار جهانی را از دست می دهد، به جای اینکه به دفتر مرکزی رقیب بدود و به اطراف آن شلیک کند، باید با کارشناسان خود بنشیند و تکالیف  استراتژی خود در بازار جهانی را بازنگری کند. اما به نظر می رسد غرب به رهبری ایالات متحده این فرصت را از دست داده است.

https://russian.rt.com/inotv/2023-11-20/Nemeckij-ekonomist-Bajden-proigrav-na