۱۴۰۲ آذر ۶, دوشنبه

 

چین، پرقدرت ترین موشک

با برُد ۳۰۰ کیلومتر را به بلاروس داد

راشا تودی- مترجم نعمت بوستانی

 
 
 

 

 

روز ۲۶ نوامبر روزنامه مرکور چاپ آلمان، در مقاله ای نوشت که تامین موشک های چینی برای سامانه موشکی چند گانه Polonaise-M مستقر در بلاروس، طرح های ناتو برای جناح شرقی این بلوک را تضعیف می کند.

واقعیت این است که این سامانه پیشرفته ترین سلاح در زمینه توپخانه موشکی با برد ۳۰۰ کیلومتر خواهد بود که هیچ رقیبی نه تنها در اروپا بلکه در کل اتحادیه آتلانتیک شمالی ندارد. به گفته کارشناسان، استقرار چنین سیستمی در بلاروس، به طور قابل توجهی مواضع نظامی روسیه را نیز تقویت خواهد کرد.

چند سال پیش کارشناسان نظامی استدلال کردند که جنگ های آینده عمدتاً در فضای سایبری انجام روی خواهد داد. اما نبرد ها در اوکراین نشان داد که حداقل هنوز، رویدادهای اصلی در میدان جنگ واقعی با استفاده از سلاح های سنتی روی میدهد که در آن توپخانه نقش ویژه ای دارد.

 در این راستا، ناتو باید در باره اطلاعات مربوط به عرضه موشک‌های دوربرد چین به بلاروس برای سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه Polonaise-M بسیار نگران باشد. در هر صورت، وجود این سیستم در حال حاضر پیشرفته ترین در نوع خود در اروپا است و هیچ رقیبی در میان سلاح های مورد استفاده  کشورهای عضو اتحاد آتلانتیک شمالی و حتی در روسیه نیز ندارد.


 
Polonaise-M نتیجه گسترش همکاری مشترک بلاروس و چین است. مینسک، مسئول ایجاد پرتابگر متحرک و پکن، مسئول ساخت موشک است. بلاروس به دلیل بودجه نظامی بسیار اندک خود مجبور به مشارکت در چنین همکاری هایی است که بخش عمده ای از آن به جای ساخت تسلیحات صرف پوشش هزینه های عملیاتی می شود.

 کارشناسان نظامی - سیاسی بر این نظر هستند که سامانه موشکی پرتاب چندگانه جدید می تواند وضعیت نظامی- تاکتیکی منطقه را به شدت دگرگون کند. باید توجه داشت که توپخانه موشکی، Polonez-M دارای بالاترین برد در اروپا یعنی ۳۰۰ کیلومتر است. به گفته کارشناسان، غرب و به ویژه آلمان نمی توانند این تحولات را نادیده بگیرند. بوندس وهر(وزارت دفاع آلمان) باید اجبارا وارد عمل شود و حداقل تا پایان دهه جاری، سلاح‌های مشابهی را رونمائی کند که می‌توانند اهدافی را در فاصله بیش از ۳۰۰ کیلومتر هدف قرار دهند.

مرکور تأکید می کند، علاوه بر این، سیستم جدید بلاروسی- چینی برنامه های ناتو برای تقویت جناح شرقی ائتلاف را تضعیف می کند. مینسک قدرت نظامی خود را به میزان قابل توجهی تقویت کرده و خواهد کرد.

ممکن است این امر منجر به تعمیق مشارکت دفاعی با مسکو نیز بشود. شاید در آینده بتوانند از موشک های اسکندر روسی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای استفاده کنند. ظاهراً چین در همکاری تدارکاتی ارائه سلاح هایی از این دست به بلاروس را فرصتی برای تقویت موقعیت کرملین در رویارویی با ناتو، بدون دخالت مستقیم در درگیری روسیه و اوکراین می‌ داند.


https://russian.rt.com/inotv/2023-11-26/Konkurentov-net--Merkur-uvidel