۱۴۰۲ آذر ۳, جمعه

 

مجلس ایران و مجلس روسیه

با دو ماهیت و رویکرد!

 
 
 

 

 

وقتی از مجلس بی خاصیت ایران که بزودی دوره ۴ ساله آن تمام می شود، صحبت می شود، این بی خاصیتی در بیگانگی این مجلس با خواسته های مردم در بیرون از مجلس و پایبندی به اصول مندرج در قانون اساسی است. نه تنها این مجلس رو به انقراض که در مجالس گذشته نیز مردم شاهد بحث های اساسی پیرامون حقوق آنها که در قانون اساسی درج شده نبوده و نیستند. حتی یک صدم آن جنجالی که بر سر اتومبیل های شاسی بلند و شاسی کوتاه در این مجلس شد، صرف بحث های اساسی از جمله درباره مجانی بودن آموزش و درمان در کشور که مطابق قانون اساسی باید تحقق می یافت و ۴۴ سال است که روی زمین مانده نشد. به همان اندازه که درباره تعاونی هائی که در قانون اساسی بعنوان محور سوم اصول اقتصادی کشور تصویب شده صحبت نشد. مردم هرگز به گوش خود نشنیدند که مجلسیان درباره ماهیت اصول اقتصادی ایران صحبت کنند و یا دهان باز کنند که هولدنیگ های عظیم حاکم بر کشور متعلق به چه کسانی است، چه رسد به این که حداقل بعنوان سخنران از صاحبان این هولدینگ ها دعوت شود که به مجلس آمده و درباره نحوه و ماهیت فعالیت اقتصادی خود سخنرانی کنند. هرگاه بحث بودجه در این مجلس و همچنین مجالس قبلی در گرفته، هرگز به نکات بالا که مستقیما با زندگی مردم مرتبط است نشده است.

ببینیم که در کشورهای دیگر و بعنوان یک نمونه در مجلس روسیه هم بحث های مربوط به بودجه به همان بی محتوائی است که در مجالس ایران برگزار و انجام میشود؟

در همین روزها، یعنی ۱۷ نوامبر یکی از شدیدترین و چالشی ترین بحث ها بر سر بودجه روسیه، کشوری که هم در جنگ اوکراین است و هم با اروپا و امریکا سینه به سینه ایستاده درگرفت. کسی از حکومتیان به کسانی که این بحث را در مجلس آغاز کرد، تذکر نداد که کشور در جنگ است و نباید این حرف ها را زد و یا با این حرف ها دشمن شاد نشوید و یا تشویش اذهان عمومی نکنید. یعنی همان اتهامی است که تا دهان به نقد امور در ایران باز می شود شامل حال نقد کننده می شود.

"میخائیل شچاپوف"، معاون اول دومای دولتی روسیه و عضو رهبری حزب کمونیست و عضو فراکسیون این حزب در مجلس است. او روز ۱۷ نوامبر هنگام بررسی بودجه فدرال برای سال ۲۰۲۴ و برای دوره برنامه ریزی ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ از پشت تریبون مجلس گفت:

ما به بودجه رای نمیدهیم که در آن برای آموزش، بهداشت، درمان، علم، صنعت، حقوق کم معلمان، پزشکان، کتابداران، هنرمندان، دانشمندان جوان و کارمندان جنگلداری نپرداخته است. اقشار و طبقاتی که مجبورند سنگینی بار کشور بر شانه های آنها حمل می شود.

ما اینجا حضور داریم که  برای زندگی با ثبات میلیون ها جوان که آینده کشور ما را تضمین می کنند، چاره ای بیاندیشیم.

ما اینجا هستیم تا برای حقوق پائین بازنشستگی چاره ای بیاندیشیم.

ما اینجا هستیم تا نه فقط دغدغه مسکو و شهرهای بزرگ را داشته باشیم بلکه دردها و مشکلات مردم مناطق دور را مطرح کنیم و برای آنها چاره ای بیاندیشیم.

ما نه تنها آماده گفتگوی سازنده، با دولت و حزب حاکم "روسیه واحد" هستیم بلکه آماده همکاری دراز مدت با آنها هستیم. در حال حاضر همه ما در یک قایق نشسته ایم و اجبارا همه باید متحد باشیم. اما این بدان معنا نیست که ما با هر بودجه ای که به ما پیشنهاد می شود موافقت کنیم. انتقاد سازنده کلید توسعه و راه برون رفت از معضلات کشور است.