۱۴۰۲ آذر ۹, پنجشنبه

 

  1. خبر فوریاسرائیل می‌گوید ۶ گروگان دیگر از غزه راهی مصر و در راه اسرائیل هستند

    ارتش اسرائیل می‌گوید ۶ گروگان دیگری که حماس امشب آزاد کرده در مسیر ورود به مصر و پس از آن بازگشت به خاک اسرائیل هستند.

    وزارت خارجه قطر که یکی از میانجی‌های اصلی در این رابطه است می‌گوید ۶ گروگان آزاد شده به انضام دو گروگان دیگری که ساعاتی پیش آزاد شدند و ۲ زن اهل روسیه که دیروز آزاد شده بودند، مجموع گروگان‌های آزادشده از سوی حماس را به عدد ۱۰ خواهد رساند که مطابق مفاد آتش‌بس موقت میان دو طرف است.

    روز گذشته حماس علاوه بر ۱۰ گروگان اسرائیلی، دو زن روس را هم آزاد کرد که حالا قطر می‌گوید آن دو نفر باید جزء آمار امروز محاسبه شوند.

    با تایید ورود گروگان‌ها به خاک اسرائیل جزییات بیشتری از آنها را برایتان گزارش خواهیم کرد.

    همزمان انتظار می‌رود امشب اسرائیل هم ۳۰ زندانی فلسطینی دیگر را آزاد و روانه مناطق اشغالی و فسلطینی کند.

  2. وزیرخارجه آمریکا:‌ اسرائیل عملیات نظامی خود علیه حماس را باید با حفظ جان غیرنظامیان انجام دهد

    آنتونی بلینکن
    Image caption: وزیرخارجه آمریکا برای سومین بار طی ۵۰ روز گذشته به اسرائیل سفر کرده است

    آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا که برای سومین بار طی ۷ هفته گذشته به اسرائیل و خاورمیانه سفر کرده پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو در کنفرانس خبری برابر خبرنگاران حاضر شد و بر موضع آمریکا مبنی بر حمایت از حق دفاع اسرائیل تاکید کرد اما همچنین گفت که ارتش اسرائیل باید برای به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان حداکثر تلاش خود را بکند.

    وزیرخارجه آمریکا دقایقی پیش گفت که ماموریت اصلی او از این سفر تمدید آتش‌بس و آزادی شمار بیشتری از گروگان‌ها و همچنین ارسال بیشتر کمک‌های انسان‌دوستانه به جنگ‌زدگان در نوار غزه است.

    او همچنین از آنچه به نظر می‌رسد در روزهای آینده رخ خواهد داد سخن گفت و تصریح کرد که اسرائیل باید قبل از شروع مجدد عملیات نظامی خود علیه حماس در غزه، همه اقدامات لازم برای حفاظت از غیرنظامیان را لحاظ کند.

    آنتونی بلینکن تاکید کرده که «آنچه در شمال غزه روی داد نباید در جنوب هم تکرار شود».

    اشاره وزیرخارجه آمریکا به کشته شدن هزاران غیرنظامی در جریان حمله ارتش اسرائیل به شمال غزه است که بنابر آمار مقامات بهداشتی تشکیلات حماس در غزه تا کنون ۱۴۵۰۰ نفر بوده است.

    آقای بلینکن همچنین اذعان کرده که دشواری عملیات نظامی ارتشیان اسرائیل را درک می‌کند چرا که می‌داند که چه طور حماس خود را در میان غیرنظامیان پنهان و به آنها «الصاق» می‌کند اما به گفته وزیرخارجه آمریکا در همین شرایط هم ارتش اسرائیل باید «گام‌های موثر بیشتری» بردارد تا از جان غیرنظامیان محافظت کند.

    وزیرخارجه آمریکا گفته اسرائیل باید مناطق خاصی را در جنوب و مرکز نوار غزه مشخص کند تا غیرنظامیان بی‌گناه بتوانند در این محدوده‌ها پناه بگیرند. او همچنین تاکید کرده که تاسیسات زیربنایی غیرنظامی نظیر بیمارستان‌ها باید از گزند حملات نظامی در امان بماند.

    آقای بلینکن در همین رابطه گفت: «نیت و قصد مهم است اما به همان میزان نتیجه و پیامد هم اهمیت دارد».

    آقای بلینکن همچنین با محکومیت مجدد حمله هفتم اکتبر حماس و همچنین حمله خونین امروز به یک اتوبوس شهری در بیت‌المقدس که این گروه مسئولیت آن را بر عهده گرفته، گفته که از نظر آمریکا حماس دیگر نمی‌تواند متولی امور در غزه بماند و اسرائیل حق دارد برای جلوگیری از تکرار کشتار هفتم اکتبر، حماس و توان نظامی این گروه را ساقط کند.

    با این حال، وزیر خارجه آمریکا خطاب به گروه حماس هم گفته آنها «هم گزینه‌هایی دارند» از جمله آزادکردن فوری گروگان‌ها و تحویل دادن آنهایی که مسئول حمله هفتم اکتبر بودند.