پنتاگون: کشتی باری در نزدیکی هند «مستقیما از ایران هدف قرار گرفت»

عکس آرشیوی از کشتی ای که روز شنبه هدف قرار گرفت

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

عکس آرشیوی از کشتی‌ای که روز شنبه هدف قرار گرفت

یک کشتی باری روز شنبه در آب‌های اطراف ایالت گوجرات هند با پهپاد هدف حمله قرار گرفته است. وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در بیانیه‌‌ای گفته است که این پهپاد مستقیما از ایران شلیک شده بود.

یک سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای گفت: «کشتی کِم پلوتو، با پرچم لیبریا، که در مالکیت ژاپن است و با مدیریت شرکتی در هلند مواد شیمیایی حمل می‌کند، حدود ساعت ۱۰ صبح، به وقت محلی در اقیانوس هند در فاصله ۲۰۰ میل دریایی از ساحل هند، با پهپادی که از ایران شلیک شده بود هدف قرار گرفت.»

سخنگوی پنتاگون گفت که هرچند این کشتی در فاصله ۱۶۰۰ کیلومتری از یمن قرار داشت، فاصله آن از ساحل ایران فقط هزار کیلومتر بود.

پنتاگون گفت که این «هفتمین حمله به کشتیرانی تجاری از ۲۰۲۱ است.»

با این حال این اولین بار از زمان شروع جنگ در منطقه بعد از حمله روز ۷ اکتبر حماس به اسرائیل است که آمریکا ایران را متهم می‌کند مستقیما به یک کشتی تجاری حمله کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال می‌نویسد که این کشتی متعلق به شرکت «ریو بریلانت» ژاپن و تحت مدیریت شرکت «اِیس-کوانتوم کمیکال تنکرز» است که به ایدان اوفر، غول کشتیرانی در اسرائیل، ارتباط دارد.

به گفته شرکت امنیت دریایی، اَمبرِی، کشتی از عربستان سعودی به هند می‌رفت.

حمله باعث آتش‌سوزی در کشتی شد ولی حالا خاموش شده است. هیچ یکی از خدمه کشتی، که شمار آنها تقریبا ۲۰ نفر گزارش می‌شود آسیبی ندیده‌اند.

آمریکا می‌گوید که حوثی‌ها در هفته‌های اخیر بیش از ۱۰۰ حمله به ده کشتی انجام داده‌اند. این گروه شورشی به‌صراحت می‌گوید که در حمایت از فلسطینی‌ها حملات را انجام می‌دهد.

فرماندهی مرکزی آمریکا روز شنبه از حملات دیگری در دریای سرخ علیه کشتی‌های تجاری خبر داد و گفت که یک کشتی به نام ام/وی سایبابا، متعلق به گابن، که با پرچم هند حرکت می‌کرد هدف اصابت یک پهپاد قرار گرفته اما کسی در آن مجروح نشده است.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی جهان تردد در دریای سرخ را به علت خطر حملات معلق کرده‌اند.

هنوز معلوم نیست که چه گروه یا کشوری مسئول حمله روز شنبه در نزدیکی هند است.

سازمان «عملیات تجارت دریایی بریتانیا» (یوکی‌ام‌تی‌او)، وابسته به ارتش این کشور، پیشتر گفت که حادثه شنبه در فاصله ۲۰۰ میل دریایی (۳۷۰ کیلومتری) در جنوب غربی شهر وراوال هند روی داد.

حمله به بدنه کشتی صدمه زد و آب به داخل آن رسوخ کرد.

شرکت امبری گفته که این حادثه، که اولین رویداد از این نوع در فاصله‌ای چنین دور از دریای سرخ است، در منطقه‌ای روی داد که این شرکت آن را «ناحیه در معرض خطر بالاتر» پهپادهای ایرانی تلقی می‌کند.

نیروی دریایی هند هواپیما و ناوهایی را برای ارائه کمک اعزام کرد.

این حمله یک روز بعد از آن انجام می‌شود که آمریکا ایران را به «مشارکت جدی» در حملات شورشیان حوثی یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ متهم کرد.

آدرین واتسون، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «ما می‌دانیم که ایران در طراحی عملیات علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ مشارکت گسترده دارد. این با حمایت دیرینه ایران از حوثی‌ها و تشویق اقدامات بی‌ثبات کننده آنها در منطقه همخوانی دارد.»

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک کارشناس اطلاعاتی نوشت که حادثه روز شنبه در فاصله ۲۴۶۰ کیلومتری از یمن روی داد که در تیررس پهپادهای شاهد-۱۳۶ ایران است که حوثی‌ها از آن استفاده می‌کنند و برد آن به ۲۵۷۰ کیلومتر می‌رسد.

این روزنامه روز جمعه به نقل از مقام‌های غربی و منطقه خاورمیانه گزارش داد که نیروهای ایرانی با یک شناور تجسسی اطلاعات مربوط به تردد کشتی‌ها را در اختیار حوثی‌ها می‌گذارد.

مقام‌های ایران روز شنبه از یک طرف این اتهام را رد کردند و از طرف دیگر تهدید کردند ممکن است مسیرهای بیشتری بسته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، گفت: «با تداوم جنایت‌ها آمریکا و متحدانش باید منتظر تولد قدرت‌های جدید مقاومت و بسته شدن بقیه آب راه‌ها و راه‌ها بروی خودشان باشند.»

او اضافه کرد: «دیروز خلیج فارس و تنگه هرمز برایشان کابوس شده بود و امروز باب المندب و دریای سرخ زمین‌گیرشان کرده است و با ادامه این جنایت‌ها بزودی باید منتظر بسته شدن دریای مدیترانه و جبل‌الطارق و سایر آب‌راه‌ها بروی آن‌ها باشند و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ظلم که از حد گذشت باید منتظر طوفان بود.»

همزمان علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، این اتهام را که کشورش موقعیت کشتی‌های تجاری را برای حمله در اختیار حوثی‌ها می‌گذارد رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر او گفت: «مقاومت، ابزار قدرت خود را دارد و بر اساس تصمیمات و توانمندی‌های خود، عمل می‌کند.»

ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند اما رسما دادن سلاح به این گروه را تکذیب می‌کند. حوثی‌ها بعد از برکناری دولت رسمی یمن از قدرت، پایتخت و بخش‌های وسیع دیگری از این کشور را در دست دارند.