۱۴۰۲ دی ۹, شنبه

 

ایران، مصر، قطر، اسرائیل و حماس

توافق اسرائیل و حماس

برای اعلام پایان جنگ!

 
 
 

 

از میان تائید و تکذیب ها ۴۸ ساعت گذشته، چنین بر می آید که برای یک آتش بس غیر موقت، میان حماس و اسرائیل توافق هائی صورت گرفته است. سخنگویان حماس این تماس ها را تکذیب نکرده اند اما گفته اند که آنچه که درباره مفاد این مذاکرات انتشار یافته همه واقعیات نیست. این تکذیب ملایم شاید به آن دلیل باشد که قرار طرفین (مصر، قطر، اسرائیل و حماس) بر این مبنا بود که تا رسما توافق اعلام نشود، خبری به رسانه ها داده نشود.

از جمله پایگاه خبری «دِ نشنال» که به نقل از منابع آگاه نوشته است: «رهبران حماس به شکل اصولی و مبنایی پیشنهادهای طرف مصری برای پایان دادن به جنگ با اسراییل را پذیرفته‌اند . پیش‌نویس نهایی توافق پیشنهادی مصر احتمالاً حاوی مفادی است که رسانه‌ای نخواهد شد. از جمله سرنوشت حکمرانی آینده در غزه و تضمین‌های امنیتی اسراییل از حماس برای‌عدم تکرار حمله هفتم اکتبر.»

ضمنا گفته می شود که آمریکا پیام محرمانه ای درباره آینده غزه و نتانیاهو به ایران داده و مشابه آن را برای رهبر عربستان فرستاده است. در همین ارتباط، یک هیات امنیتی سعودی در تهران بسر می برد تا درباره این پیام واشنگتن با ایران رایزنی کند.

همزمان با ادامه تلاش ها برای یافتن راه حل مورد توافق طرفیق جنگ غزه، نیویورک ‌تایمز گزارش داد:  تردیدها درباره توانایی اسرائیل برای از بین بردن حماس قطعی شده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳