۱۴۰۲ دی ۹, شنبه

 

هزاران نفر در تل‌آویو خواهان برکناری نتانیاهو شدند؛ «یک و نیم میلیون آواره» در غزه

تظاهرات در تل آویو

منبع تصویر،REUTERS

در هشتاد و پنجمین روز آغاز درگیری‌ها به دنبال حمله ۷ اکتبر حماس و متحدانش و در حالی که گزارش‌ها حاکی از تشدید نبرد در غزه و تبادل آتش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان است، هزاران نفر از شهروندان اسرائیل در تظاهراتی در تل‌آویو خواهان برکناری بنیامین نتانیاهو از نخست وزیری شدند.

وزارت بهداشت غزه، تحت اداره حماس، می‌گوید در شبانه‌روز گذشته ۱۶۵ فلسطینی کشته شده‌اند و شمار کشته‌شدگان به ۲۱ هزار و ۶۷۲ نفر رسیده است.

ارگان‌های مختلف سازمان ملل متحد در مورد گسترش شیوع بیماری‌های واگیردار، گرسنگی و آوارگی مردم در غزه هشدار داده‌اند.

از طرف دیگر ارتش اسرائیل اعلام کرده که دو سرباز دیگرش در درگیری‌های غزه کشته شده‌اند. همچنین سازمان فلسطینی «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» اعلان کرده یکی از نظامیان گروگان در حمله هوایی اسرائیل شده است.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شنبه‌شب در نشستی خبری اعلام کرد که به نبرد «در تمامی جبهه‌ها» ادامه خواهد داد.

او گفت: «برای رسیدن به پیروزی و تحقق اهدافمان به زمان نیاز داریم.»

رسانه‌های اسرائیل گزارش کرده‌اند که یوآو گالانت، وزیر دفاع، و بنی گانتز، عضو کابینه جنگ، حاضر نشده‌اند که در نشست رسانه‌ای مشترک با آقای نتانیاهو حاضر شوند.

شبکه ۱۳ اسرائیل می‌گوید پاسخ منفی آقایان گالانت و گانتز به درخواست شرکت در این نشست به خشم آنها از این برمی‌گردد که نخست‌وزیر اسرائیل مانع رایزنی درباره آینده غزه پس از پایان عملیات نظامی می‌شود.

برخی از منتقدان بنیامین نتانیاهو او را متهم می‌کنند که برای بقای سیاسی خود به دنبال طولانی کردن جنگ است.

تقریبا همزمان با نشست رسانه‌ای آقای نتانیاهو هزاران نفر در تظاهراتی در تل‌آویو خواهان برکناری او شدند. جمعیت همچنین با شعارهایی خواهان به خانه برگشتن گروگان‌های اسرائیلی حماس شدند.

به گزارش روزنامه هاآرتص، سرلشکر گای زور، یکی از سخنرانان این تجمع، گفت: «از خودم می‌پرسم که چرا الان اعتراض کنیم؟ زمانی که جنگ در جریان است و سربازانمان در جبهه هستند؟ جوابش برایم ساده است: مسئولیت ما در قبال نسل بعدی است. کسی که ما را تضعیف کرده و به پای مصلحت سیاسی و عشق خود به قدرت قربانی کرده شایستگی راهبری ما به پیروزی را ندارد.»

او بنیامین نتانیاهو و اطرافیانش را متهم کرد که «به دمیدن در آتش درگیری با ماشین سمی خود ادامه می‌دهند.»

وخامت اوضاع غزه و تنش فزاینده در کرانه باختری

کودکان آواره در غزه

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،

بعضی خانواده‌ها در غزه ناگزیر به چندین بار جابه‌جایی شده‌اند

سازمان‌های بین‌المللی گوناگون درباره شرایط وخیم مردم در غزه هشدار داده‌اند.

برنامه جهانی غذا، وابسته به سازمان ملل متحد، گفته است سال نوی میلادی در حالی فرا می‌رسد که «برای پیشگیری از فروپاشی کامل پیش‌پاافتاده‌ترین خدمات و جلوگیری از قحطی برای میلیون‌ها نفر زمان چندانی نمانده است.»

سازمان جهانی بهداشت هم می‌گوید که «بسیار نگران افزایش خطر بیماری‌های عفونی» در غزه است.

به گزارش این سازمای طی سه ماه منتهی به اواسط دسامبر، حدود ۱۸۰هزار مورد عفونت‌های تنفسی، ۱۳۶هزار مورد اسهال (نیمی مربوط به کودکان زیر پنج سال)، ۵۵هزار مورد شپش و گال، ۴۲هزار مورد کهیر پوستی (شامل بیش از چهار هزار مورد زرد زخم)، بیش از پنج هزار مورد آبله مرغان، بیش از چهار هزار مورد سندرم زردی حاد و ۱۲۶ مورد مننژیت در غزه ثبت شده است.

درباره مساله اسکان آوارگان هم هشدار داده شده است. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل ارزیابی کرده که دست کم صدهزار نفر در روزهای اخیر با تشدید جنگ در خان یونس و جاهای دیگر به رفح، جنوبی‌ترین شهر در باریکه غزه نقل مکان کرده‌اند.

یک مقام حماس اعلام کرده است که یک میلیون و نیم نفر از ساکنان غزه آواره شده‌اند.

به جز جنگ تمام عیار در غزه، اوضاع در کرانه باختری هم پرتنش است.

گروه‌های فلسطینی می‌گویند ۱۴ نفر در یورش شبانه ماموران اسرائیل در کرانه باختری بازداشت شده‌اند.

سرپرست فرمانداری الخلیل، در کرانه باختری، به شبکه خبری الجزیره گفته است که در حملات شهرک‌نشینان یهودی ۵۲ خانواده فلسطینی ناچار به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

او گفته است است که از هفتم اکتبر دست کم ۴۴ فلسطینی، که اغلب کودک هستند کشته‌ و هفت خانه تخریب شده‌اند.

بیش از هزار نفر هم در این منطقه بازداشت شده‌اند که به گفته او ۹۵۰ نفر از آنان هنوز در بازداشت هستند.

مصطفی برغوثی، دبیر کل جنبش ابتکار ملی و یکی از سیاستمداران میانه‌روی فلسطینی، در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی، بنامین نتانیاهو را متهم کرد که می‌خواهد با تحریک فلسطینی‌ها در کرانه باختری برای «نسل‌کشی نژادی» زمینه‌چینی کند.

نقشه اسرائیل و سرزمین های فلسطینی

آقای برغوثی به کسری ناجی گفت: «اسرائیل در حال تحریک است تا جبهه دومی باز کند. نتانیاهو می‌خواهد خشونت در کرانه غربی را به سطحی تازه‌ برساند تا بتواند ادامه جنگ را توجیه کند.»

او گفت: «این رخداد‌ها برای جلوگیری از یک انتفاضه تازه نیست، برای تولید آن است. برای آن است که بتوانند نسل‌کشی نژادی در کرانه باختری را توجیه کنند.»

او با اشاره به حملات فزاینده شهرک‌نشینان یهودی به فلسطینیان گفت که ارتش، پلیس و شهرک‌نشینان از پس از هفتم اکتبر به این نتیجه رسیده‌اند که اجازه هر خشونتی را دارند.

او گفت: «عملکرد شهرک‌نشینان یهودی از مهار خارج شده است.»

آقای برغوثی وزیر امنیت داخلی و وزیر دارایی اسرائیل را، که گرایش راست افراطی دارند، «فاشیست» لقب داده و به این اندیشه آنها اشاره کرده که فلسطینی ها باید یا خروج از سرزمینشان را قبول کنند یا «به نوعی زندگی در بردگی» قانع شوند.

او گفت که سیاستمداران دست راستی اسرائیل پس از حمله اکتبر دیگر بی‌محابا این سیاست خود را پیش گرفته‌اند و صریح آن را اعلام می‌کنند.

اما او گفت: «ما هیچ وقت اجازه نسل‌کشی نژادی در کشور خود را نمی‌دهیم.»

مصطفی برغوثی خواهان آتش‌بس فوری در غزه شد و گفت: «هر کسی که از آتش‌بس فوری حمایت نمی‌کند در جنایات اسرائیل شریک است. این فقط آمریکا است که جلوی آتش بس را گرفته است.»

آقای برغوثی درباره آینده بحران جاری و راه حل سیاسی آن گفت: «همه این مشکلات و خشونت‌ها ریشه در اشغالگری نیروهای اسرائیل دارد.»

«دو راه حل داریم. یکی ایجاد دو کشور مستقل در کنار همدیگر، که لازمه آن حذف شهرک‌های غیرقانونی یهودی است. یا اینکه همه در یک کشور مستقل دموکراتیک واحد با هم زندگی کنیم. اما این کشور نمی‌تواند صرفا هویت یهودی داشته باشد.»