۱۴۰۲ دی ۸, جمعه

 

فشاگری نفتالی بنت: دو بار دستور «حمله به ایران» را صادر کردم

۰۸ دی ۱۴۰۲

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل
نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، با انتشار مقاله‌ای در وال‌استریت ژورنال فاش کرده است که در دوران نخست‌وزیری خود دو بار به نیروهای این کشور دستور داد به ایران حمله کنند.

بنت در این مقاله که روز پنجشنبه هفتم دی منتشر شد، استدلال کرد که اسرائیل و ایالات متحده باید جمهوری اسلامی را که «منبع جنگ‌ها، ترور، و رنج بی‌پایان در سراسر جهان» است، سرنگون کنند.

به گفته او، آمریکا و اسرائیل باید به طور مستقیم با جمهوری اسلامی روبرو شوند و آیت‌الله‌ها را مجبور کنند که تاوان کاشتن بذر آشوب از طریق گروه‌های نیابتی حماس، حزب‌الله، و حوثی‌ها را بپردازند.

دیکتاتورهای جمهوری اسلامی ... با خرسندی دیگران را می‌فرستند تا برای‌ آنها کشته شوند، اما زمانی که در خانه ضربه می‌خورند، ناگهان ترسو می‌شوند
نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل

نفتالی بنت در مقاله خود آشکار کرده است نخستین حمله اسرائیل به ایران به دستور او در بهمن ۱۴۰۰ بود که طی آن مجوز حمله به یک پایگاه پهپاد در داخل خاک ایران در پاسخ به دو حمله پهپادی نافرجام از سوی جمهوری اسلامی علیه اسرائیل را صادر کرد.

نخست‌وزیر اسبق اسرائیل افزوده که در دومین مورد نیز در اسفند ۱۴۰۰ و به دنبال تلاش جمهوری اسلامی برای کشتن گردشگران اسرائیلی در ترکیه، او به نیروهای امنیتی کشورش دستور داد یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ترور کنند.

اگرچه بنت اسمی از این فرمانده نبرده، اما احتمال می‌رود اشاره او به حسن صیاد خدایی باشد که روز اول خرداد ۱۴۰۱ در تهران ترور شد.

اسرائیل طی سال‌های اخیر مسئول چندین حمله به جمهوری اسلامی و مشخصا تاسیسات هسته‌ای و ترور شخصیت‌های آن معرفی شده، اما به‌ندرت به نقش خود در آنها اذعان کرده است.

نفتالی بنت در ادامه مقاله خود با اشاره به استفاده جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی نوشته است: «دیکتاتورهای ایران ... با خرسندی دیگران را می‌فرستند تا برای‌ آنها کشته شوند، اما زمانی که در خانه ضربه می‌خورند، ناگهان ترسو می‌شوند.»

به باور او، اسرائیل و آمریکا به جای جنگیدن با گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در سراسر خاورمیانه، باید به طور مستقیم بر سرنگونی جمهوری اسلامی متمرکز شوند.

نخست‌وزیر اسبق اسرائیل با اشاره به حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به جنوب و پرتاب نزدیک به هزار راکت از سوی حزب‌الله به شمال کشورش از آن زمان و همچنین حملات و کشتی‌ربایی‌های حوثی‌ها در دریای سرخ یادآور شده که جمهوری اسلامی در کانون غالب مشکلات خاورمیانه و اقدامات تروریستی در جهان است.

به باور او، تقویت نیروهای اپوزیسیون جمهوری اسلامی، تضمین دسترسی ایرانیان معترض به اینترنت، تقویت دشمنان جمهوری اسلامی، و افزایش تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی از دیگر اقداماتی است که باید برای تضعیف و سرنگونی جمهوری اسلامی از آنها بهره جست.

نفتالی بنت از خرداد ۱۴۰۰ به مدت یک‌سال نخست‌وزیر اسرائیل بود.

  • انتقادها از مقاله بنت و پاسخ او

به دنبال انتشار مقاله نخست‌وزیر اسبق اسرائیل در روزنامه وال‌استریت ژورنال، شماری از مقامات این کشور به دلیل آن چه افشای اطلاعات محرمانه و به خطر انداختن بالقوه این کشور از سوی بنت خواندند، او را مورد انتقاد قرار دادند.

یولی الدستین، قانون‌گذار ارشد حزب لیکود و رئیس کمیته دفاع و روابط خارجی در پارلمان اسرائیل، با انتشار پستی انتقادی در رسانه اجتماعی اکس نوشت: «کسانی هستند که به خاطر دولت بسیج می‌شوند و کسانی هستند که دولت را به خاطر خودشان بسیج می‌کنند.»

در مقابل، نفتالی بنت با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرده است ایالات متحده و اسرائیل باید برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی به عنوان هدفی کلی و اساسی بسیج شوند.

به گفته او، مشکل درباره جمهوری اسلامی ایران انتشار اقداماتی نیست که پیشتر نیز عموم مردم آن را می‌دانستند بلکه خودداری دولت‌های قبلی از واداشتن رهبران آن به پرداختن تاوان سیاست‌هایشان است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران کشته شدن رضی موسوی، عضو باسابقه سپاه و «مسئول ارسال سلاح به شبه‌نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی در سوریه و حزب‌الله لبنان»، را به اسرائیل نسبت داده و این کشور را به اقدام تلافی‌جویانه تهدید کرده بودند.

روز سه‌شنبه کمال پنحاسی، سخنگوی فارسی‌زبان ارتش اسرائیل، در گفت‌وگو با صدای آمریکا ضمن خودداری از تا‌ٔیید یا تکذیب دست داشتن کشورش در کشته شدن رضی موسوی در سوریه، اعلام کرد که هر گونه حمله به مرزهای اسرائیل با واکنش قاطع ارتش این کشور مواجه خواهد شد.

منابع: تایمز اسرائیل، وال استریت ژورنال، و مطالب پیشین صدای آمریکا