۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۱, سه‌شنبه

 

آمریکا: برخی واحدهای ارتش اسرائیل مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده‌اند

بنابرگزارش‌ها گردان «نتصح یهودا» متشکل از مردان یهودی فوق ارتدکس در سال ۱۹۹۹ تشکیل شد

منبع تصویر،AFP VIA GETTY IMAGES

توضیح تصویر،بنابرگزارش‌ها گردان «نتصح یهودا» متشکل از مردان یهودی فوق ارتدکس در سال ۱۹۹۹ تشکیل شد

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید پنج واحد ارتش اسرائیل در حوادثی منفرد مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده‌اند، اما گفت که همچنان از حمایت ارتش آمریکا برخوردار خواهند بود.

کلیه مواردی که آمریکا به آنها اشاره دارد پیش از جنگ فعلی در خارج از غزه اتفاق افتاده است.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که دولت اسرائیل در چهار یگان اقدام تادیبی اعمال کرده و در مورد یگان پنجم «اطلاعات اضافی» ارائه کرده است.

این به آن معنی است که کلیه این واحدها برای دریافت کمک از آمریکا همچنان واجد شرایط هستند.

واشنگتن حامی اصلی اسرائیل است و سالانه ۳.۸ میلیارد دلار سلاح و سامانه‌های دفاعی به این کشور عرضه می‌کند.

این اولین بار است که واحدهای ارتش اسرائیل از سوی آمریکا به نقض حقوق بشر متهم می‌شوند.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت که پنج یگان مرتکب موارد فاحش نقض حقوق بشر شده‌اند.

او گفت: «چهار عدد از این واحدها عملا این موارد را ترمیم کرده‌اند، که چیزی است که ما از شرکای خود انتظار داریم.»

او اضافه کرد: «برای یگان باقی مانده، ما به رایزنی و تعامل با دولت اسرائیل ادامه می‌دهیم؛ آنها اطلاعات اضافی که به این یگان مربوط می‌شود را تحویل داده‌اند.»

وزارت خارجه آمریکا انکار می‌کند که زیر فشار سیاسی از تحریم این یگان‌ها کوتاه آمده است. این وزارت نمی‌تواند بگوید که آیا در این موارد هیچ نوع پاسخگویی وجود داشته است یا نه.

آقای پاتل گفت: «ما درحال جلو بردن یک فرآیند با آنها (دولت اسرائیل) هستیم، و وقتی این فرآیند کامل شد در مورد این یگان به نتیجه نهایی خواهیم رسید.»

گمان می‌رود همه این موارد در سال‌های اخیر در کرانه باختری و بیت المقدس روی داده باشد.

براساس «قانون لِیهی» در آمریکا که در سال ۱۹۹۷ از سوی سناتور وقت پاتریک لِیهی تنظیم شده بود، اگر معلوم شود واحدهای یک ارتش خارجی مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده‌اند، می‌توان کمک نظامی به آنها را قطع کرد.

دولت آمریکا می‌گوید که شکنجه، کشتار فراقانونی، ناپدید شدن قهری و تجاوز را از مصداق‌های قانون لیهی می‌داند.

اما حتی در صورت اثبات وقوع چنین مواردی، اگر وزارت خارجه قانع شود که با این موارد برخورد شده و عدالت از سوی دولت مورد نظر دنبال شده است، واکنش دولت آمریکا می‌تواند شامل قطع کمک نظامی نباشد.

آمریکا می‌گوید که اسرائیل در چهار واحد به اصطلاح اقدام ترمیمی اعمال کرده است، اما جزئیات بیشتری در مورد ماهیت حوادث، اقدام ترمیمی و واحدهای درگیر ارائه نکرده است.

بنابر گزارش‌ها دولت جو بایدن در آستانه اعلام قطع کمک نظامی به یگان پنجم بود، اما گفت که اطلاعات تازه از طرف اسرائیل باعث شده بعدا تصمیم بگیرد.

بنابرگزارش‌ها واحد درگیر، گردان «نتصح یهودا» است که متشکل از مردان یهودی فوق ارتدکس است و در سال ۱۹۹۹ تشکیل شد.

اسرائیل در ارتباط با مرگ یک فلسطینی-آمریکایی ۸۰ ساله به نام عمر اسد در جریان بازداشتی در سال ۲۰۲۲ در کرانه باختری تحقیق کرده است.

آمریکا در آن زمان خواستار «تحقیقات جنایی و پاسخگویی کامل» در این مورد شد.

ارتش اسرائیل بعدا گفت که از مرگ آقای اسد متاسف است و یک فرمانده «توبیخ» خواهد شد و دو سرباز هم برای دو سال از مدارج ارشد منع خواهند شد اما تحت پیگرد قرار نخواهند گرفت.