۱۴۰۳ اردیبهشت ۹, یکشنبه

 

در آمریکا؛ بازداشت صدها معترض دیگر همزمان با گسترش تظاهرات دانشجویی ضد جنگ در غزه

اعتراضات دانشجویی آمریکا

منبع تصویر،GETTY IMAGES

با ادامه و گسترش تظاهرات دانشجویی ضدجنگ غزه در آمریکا، پلیس صدها دانشجوی معترض دیگر را روز شنبه - نهم اردیبهشت - بازداشت کرده است. همزمان از کالیفرنیا خبر می‌رسد که دانشگاه پلی‌تکنیک این ایالت هم به علت گسترش اعتراضات دانشجویی ناچار شده کلاس‌های درس را غیرحضوری و آنلاین کند.

آن طور که گزارش شده جیل استاین، رهبر حزب سبز آمریکا و نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، روز شنبه در میان بازداشت‌شدگان تحصن دانشجویی در دانشگاه سنت لوئیس ایالت میسوری بوده است.

دانشجویان معترض خواستار قطع رابطه کاری و مالی با موسسات و افرادی هستند که با جنگ اسرائیل در غزه مرتبط‌اند.

با این حال، برخی از دانشجویان یهودی، معترضان را متهم به سردادن شعارهای یهودی‌ستیزانه می‌کنند.

تحصن‌های شبانه‌روزی دانشجویان نخست روز ۱۷آوریل با برپایی چادر در محوطه چمن دانشگاه کلمبیا نیویورک آغاز شد. یورش پلیس به این کمپ و بازداشت دانشجویان، خیلی زود شعله اعتراضات را گسترده‌تر کرد به طوری که فورا دانشجویان در دانشگاه ییل ایالت کانتیکت کمپ دیگری برپا کردند و اکنون چندین کمپ و تحصن دانشجویی در سایر دانشگاه‌های آمریکا هم دایر شده است.

بیشتر بخوانید:

توضیح ویدئو،سرکوب تحصن‌های ضداسرائیلی دانشجویان آمریکا و «دم خروس» مقام‌ها از آتلانتا تا تهران

روز شنبه - ۲۸ آوریل، نهم اردیبهشت - پلیس بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض را در دانشگاه نورت‌ایسترن بوستون بازداشت کرد چرا که مدعی بود دانشجویان به هشدار ماموران مبنی بر جمع کردن چادرهای خود از محوطه دانشگاه توجهی نکرده‌اند.

مقام‌های این دانشگاه در ایالت ماساچوست در شبکه ایکس (توییتر سابق) مدعی شدند که «تظاهرکنندگان حرفه‌ای به میان تجمعات دانشجویی رخنه کرده‌اند» که هیچ ارتباطی با دانشگاه نورت‌ایسترن (در بوستون) ندارند. در بیانیه دانشگاه ادعا شده که شعارهای یهودی‌ستیزانه سر داده شده و آمده؛ «ما این گونه نفرت پراکنی در داخل مجموعه دانشگاهی را بر نمی‌تابیم». رهبران تجمعات دانشجویی در این دانشگاه این ادعاها را قویا تکذیب کرده‌اند.

در دانشگاه جنوب کالیفرنیا، تظاهرکنندگان حامی فلسطینیان، تنها چند روز پس از آن که پلیس تجمع آنها در «آلومنای پارک» این دانشگاه را بر هم زد، دوباره دور هم جمع شده‌اند.

تجمع‌ها در دانشگاه جنوب کالیفرنیا روز شنبه غالبا صلح‌آمیز گزارش شده است هر چند بخش اداری دانشگاه مدعی «اسیب‌زدن» به اموال دانشگاه شده است.

در دانشگاه ایالت ایندیانا هم پلیس ۲۳ معترض را روز شنبه بازداشت کرد.

با این حال، روز شنبه اعتراضات در دانشگاه کلمبیا نیویورک که شاهد نخستین یورش پلیس بود، آرام گزارش شد.

بیشتر بخوانید:

اعتراضات دانشجویی آمریکا

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،دانشجویان دانشگاه جورج واشنگتن در پایتخت آمریکا هم کمپ تحصن برپا کرده‌اند

اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا در پی خشم دانشجویان نسبت به ادامه جنگ در غزه و کشته شدن هزاران غیرنظامی در این نواره باریک ساحلی، آغاز شد.

جنگی که ارتش اسرائیل در پاسخ به حمله خونین هفتم اکتبر حماس به خاک این کشور آغاز کرد. در جریان آن حمله ۱۲۰۰ نفر کشته شدند و شبه‌نظامیان حماس ۲۵۳ نفر را گروگان گرفتند و با خود به غزه بردند.

پس از آغاز حمله ارتش اسرائیل به داخل غزه که اکنون ۲۰۰ روز از آن گذشته، بخش اعظم این منطقه ویران و به گزارش تشکیلات بهداشتی حماس، ۳۴ هزار فلسطینی که اغلب آنها غیرنظامیان بوده‌اند، کشته شده‌اند.