۱۴۰۳ اردیبهشت ۸, شنبه

 

سرکوب تحصن‌های ضداسرائیلی دانشجویان آمریکا و «دم خروس» مقام‌ها از آتلانتا تا تهران

خشونت پلیس در دانشگاه‌ها آتلانتا (راست) و تهران (چپ)

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،خشونت پلیس در دانشگاه‌ها؛ از آتلانتا تا تهران

برخورد خشونت‌بار پلیس آمریکا و بازداشت‌ صدها نفر از دانشجویان و استادان مخالف جنگ در غزه و حامی فلسطینی‌ها به فرصتی برای مقامات و رسانه‌های حکومتی ایران تبدیل شده که مواضع ضدآمریکایی خود را بیان کنند.

روزنامه کیهان که مدیر مسئول آن را آیت‌الله خامنه‌ای تعیین می‌کند، تیتر اول خود را با عنوان «قیام ۲۰۰ دانشگاه آمریکا» تنظیم کرده است.

وزیر خارجه ایران هم با اشاره به وقایع دانشگاه‌های آمریکا از «سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا» انتقاد کرده است.

انتقاد از شدت عمل پلیس آمریکا در این روزها بالا گرفته است. اعزام پلیس سواره به دانشگاه تگزاس و استفاده از گاز فلفل اعتراض نهادهای دانشجویی را برانگیخته است.

پلیس استفاده از گاز اشک‌آور را تائید ولی شلیک گلوله‌های لاستیکی به معترضان را تکذیب کرده است و می‌گوید بازداشتی‌ها با اتهام جنایی «ورود غیرمجاز و حمله به افسران پلیس» روبرو هستند. اتهاماتی سنگین که اعتراض نهادهای مدنی و حقوقی را برانگیخته است.

دانشگاه اموری در جورجیای آتلانتا که یکی از کانون‌های برخورد‌ها و بازداشت‌ها است می‌گوید کسانی که بازداشت شده‌‌اند «ربطی به دانشگاه نداشتند.» هر چند بررسی تصاویر برخورد و بازداشت‌ دانشجویان و استادان، این ادعای آنها را رد می‌کند.

اعتراض‌های دانشجویی در چندین دانشگاه در سراسر آمریکا از جمله دانشگاه‌های ییل، تگزاس، هاروارد، کلمبیا، نیویورک، جورج‌تاون، امرسون و کالیفرنیای جنوبی ادامه دارد. این اعتراض‌ها از ۲۶ آوریل به دانشگاه‌های اروپا از جمله در پاریس هم کشیده شده است.

اما در میان ده‌ها کنایه و طعنه منتقدان حکومتی، کمتر اشاره‌ای به خشونت نیروهای امنیتی ایران علیه دانشجویان در دهه‌های گذشته دیده می‌شود.

رسانه‌ها و مقامات ایرانی در حالی از رفتار دوگانه رهبران آمریکا انتقاد کرده‌اند که جمهوری اسلامی به گزارش نهادهای حقوق بشری و اذعان چهره‌های ارشد آن، در برخورد با جریان‌ها و اعتراض‌های دانشجویی در سالهای گذشته کارنامه درخشانی ندارد.

حسن روحانی در جریان مناظره‌های انتخاباتی در دو دوره متوالی، محمدباقر قالیاف، رقیب خود را متهم کرد که در برخورد با اعتراض‌های دانشجویی قصد داشته با حمله «گازانبری» آنها را «لوله» کند. اشاره آقای روحانی به نقش آقای قالیباف در سرکوب دانشجویان معترض در سال ۱۳۷۸ و ماجرای کوی دانشگاه بود. او در آن زمان یکی از فرماندهان سپاهی بود که نامه «اتمام حجت» با محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت ایران را امضا کرد.

ناسازگاری موضع مقام‌های ایران نسبت به جنبش دانشجویی آمریکا و برخوردشان با جنبش دانشجویی ایران از نگاه کاربران شبکه‌های اجتماعی دور نمانده و یادآوری شواهد تاریخی موجود از برخورد نیروهای امنیتی با دانشجویان در ایران بحثی داغ است.

موافقان و مخالفان جمهوری اسلامی از تعبیر «دم خروس» در انتقاد به مواضعی که تا کنون از سوی مقامات جمهوری اسلامی و غربی در زمینه حقوق بشر اتخاد شده، استفاده می‌کنند؛ تعبیری که برای موقعیت رسوا شدن دروغ در ضرب‌المثلی فارسی استفاده می‌شود.

توضیح ویدئو،انتقاد به «خشونت» پلیس آمریکا در برخورد با تحصن‌های دانشجویی ضد اسرائیل

روزنامه کیهان در مطلب خود دانشگاه‌های آمریکا را «پادگان نظامی» توصیف کرده است و به «سرکوب و دستگیری دانشجویان و اساتید معترض» انتقاد کرده است. این روزنامه نوشته «حاکمان» آمریکا نمی‌توانند اعتراضات دانشجویی را به «ارذل و اوباش» و «دزد و سارق» نسبت دهد؛ عناوینی آشنا در کنار عبارت «دانشجونما» که حکومت ایران همواره به معترضان و فعالان دانشجویی داخل کشور نسبت داده است.

پوشش صداوسیما و رسانه‌های نزدیک به سپاه از سرکوب اعتراضات دانشگاهی ضد اسرائیل در آمریکا واکنش گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و منتقدان را برنگیخته است. آنها مقامات جمهوری اسلامی را به «برخورد و استاندارد دوگانه» متهم می‌کنند و برخوردهای خشونت‌بار با دانشجویان معترض در تاریخ جمهوری اسلامی یادآوری می‌کنند.

محیط دانشگاه‌های ایران از بدو انقلاب ۵۷ شاهد خشونت و حملات سازمان‌یافته نیروهای امنیتی و شبه نظامی بوده است؛ از تنش‌های اوایل انقلاب که منجر به روند موسوم به «انقلاب فرهنگی» و اخراج گسترده دانشجویان و استادان شد تا حمله به خوابگاه دانشجویان دانشگاه تهران در کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸ و حمله به دانشجویان دانشگاه شریف در گرماگرم اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱.

در حمله نیروهای انتظامی به کوی دانشگاه در سال ۷۸، عزت‌الله ابراهیم‌نژاد کشته شد و هیچگاه قاتل او رسما اعلام نشد. خانواده او قاتل را از میان نیروهای «انصارالله» شناسایی کردند اما دادگاه در این زمینه اقدامی نکرد. همچنین سعید زینالی از آن ایام تا کنون ناپدید شده است. خانواده‌اش می‌گویند مسئولان امنیتی و قضایی ایران از آنها خواسته‌اند که دست از پی‌گیری سرنوشت فرزندشان بردارند.

گروهی از کاربران این موضوع را مطرح می‌کنند که از آغاز انقلاب فرهنگی ایران در سال ۱۳۵۹، حکومت ایران به‌طور ادواری استادان منتقد خود را از دانشگاه‌ها اخراج کرده است، موضوعی که تا امروز و روندی با عنوان «خالص‌سازی» در اخراج و برکناری استادان دانشگاه ادامه دارد.

عکس مقام‌های ایرانی و روزنامه های حکومتی

منبع تصویر،IRNA

توضیح تصویر،تیتر روزنامه‌های کیهان و وطن‌امروز هم‌راستا با اظهارنظر چهره‌های دولت ایران

خبرگزاری صدا و سیما در چندین گزارش به موضوع اعتراضات دانشجویان آمریکایی پرداخته و از «سانسور» این اعتراضات در «رسانه‌های بیگانه» انتقاد کرده و از «اخراج اساتید» و خبر استفاده پلیس از «شوکر برقی» برای بازداشت دانشجویان را منعکس کرده است.

روزنامه «وطن امروز» یکی دیگر از روزنامه‌های محفظه‌کار هم این اعتراضات را «شورش نسل زد علیه پدران خود» دانسته است. این روزنامه به نقل از مجتبی صمدی که «کارشناس مسائل آمریکا» معرفی شده، نوشته است که در جامعه آمریکا «ممکن است با قوانین و ‌بگیر و ببند، فضا را کنترل کنند ولی شما با یک جامعه مواجه هستید که نسل زد آن تفکراتش فرق کرده است.» اشاره تحلیلگر این روزنامه به نقش دهه هشتادی‌ها در اعتراضات گسترده ایران در سال ۱۴۰۱ است که برخی تحلیل‌گران آن را اعتراض «نسل زد» علیه حاکمان تفسیر می‌کردند.

علاوه بر اینها گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی که طرفدار حکومت هستند و به عنوان «ارزشی» شناخته می‌شوند، به طور گسترده مضامین مشابهی را مطرح کرده‌اند.

عبدالله گنجی، از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به سپاه، در ایکس نوشته که «دانشجویان، نیروهای نیابتی ایران هستند.»

مصطفی فقیهی، صاحب امتیاز انتخاب، خطاب به او گفته: «انبوهِ معترضین و نیروهای بالقوه‌ی به زعم شما دشمن ج.ا، از عملکرد چه کسانی تولید شده؟»

حمله به کوی دانشگاه تهران
توضیح تصویر،حمله به کوی دانشگاه تهران

به نظر می‌رسد تصاویر خشونت پلیس با دانشجویان متحصن در آمریکا، موقعیت مناسبی برای واکنش مقامات ایران به وجود آورده است که به اظهارنظرهای همتایان خود در زمان اعتراض‌های ایران پاسخ دهند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران در شبکه ایکس (توییتر سابق)، «سرکوب» پلیس را «سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا» دانست. او نوشت: «سرکوب و برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با اساتید و دانشجویان معترض به نسل‌کُشی و جنایات جنگی رژیم اسراييل در دانشگاه‌های مختلف این کشور، عمیقا مورد نگرانی و انزجار افکار عمومی جهان است.»

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور ایران با انتشار ویدیویی در شبکه ایکس که بازداشت خشونت‌آمیز یک استاد دانشگاه به دست پلیس آمریکا را نشان می‌دهد، به طعنه نوشت: «اینجا مهد زن زندگی آزادیست. بازداشت دانشگاهیان در آمریکا».

سپهر خلجی رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت و معاون ریئس دفتر ریاست‌جمهوری ایران نوشت: «تصاویر این روزهای ورود نظامیان به حریم دانشگاه‌های آمریکا و برخورد خشونت‌آمیز و سرکوب اساتید و دانشجویان و دستگیری منتقدان به جنایات صهیونیست‌ها در غزه را خوب ببینید. تراژدی غزه با رسوایی ادعای دروغینِ آزادی بیان و احترام به بنیان‌های حقوق‌بشر و حفظ حریم دانشگاه در غرب همراه شد.»

در این میان، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به تناقاضات مقامات و رسانه‌های ایرانی نسبت به رفتار با دانشجویان و اساتید ایران پرداختند.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و منتقد برخی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، گفته: «امروز رسانه های انقلابیون تندرو ازجمله فارس و روزنامه جوان خواهان گفتگو پیرامون برخورد خشن مقامات آمریکایی با دانشجویانی که علیه اسرائیل تظاهرات کرده اند مصاحبه کنند.گفتم شما اول این آمار را بمن بدهید:چه تعدادی ازمعترضین کشته شده یا چشمانشان مورد اصابت گلوله ساچمه ای قرار گرفته؟»

شیما وزوایی، پژوهشگر ارتباطات و فعال تشکل‌های مردم‌نهاد در شبکه ایکس از «وحدت کم نظیر» جناح‌های حکومتی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا درباره اهرم کردن جنبش دانشجویایی در یک کشور دیگر برای «تو سر زدن» جنبش دانشجویی ایران انتقاد کرد.

خانم وزوایی نوشت: «جنبش دانشجویی یک کشور رو اهرم کنی که یکی بزنی توی سر جنبش دانشجویی ایران؟ آفرین بابا. خجالت بکشید. در این باره شاهد وحدت کم‌نظیری از سمت جماعت‌های محور مقاومت، اصلاح‌طلب و جبهه پایداری هستیم.»