۱۴۰۳ اردیبهشت ۵, چهارشنبه

 

دانشجویان معترض دانشگاه کلمبیا سخنرانی رئیس کنگره آمریکا را مختل کردند

مایک جانسون

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،مایک جانسون، رئيس کنگره آمریکا بارها با فریادهای اعتراضی دانشجویان روبرو شد

مایک جانسون، رئیس کنگره آمریکا که در واکنش به اعتراضات دانشجویان معترض به جنگ در غزه به نیویورک رفته بود، با اعتراض و فریادهای شدید دانشجویان روبرو شد و سخنرانی او بارها با فریادهای دانشجویان دچار وقفه شد.

همزمان اعتراضات گسترده دانشجویی به جنگ در غزه روز چهارشنبه هم ادامه یافت و در کالیفرینا و تگزاس پلیس با دانشجویان درگیر شد به طوری که چندین دانشجو در شهر آستین تگزاس را بازداشت کرد.

مایک جانسون، رئیس‌جمهوری خواه کنگره آمریکا هم ضمن درخواست استعفای نعمت شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، دانشجویان را تهدید کرده که چنانچه به تحصن و اعتراضات خود پایان ندهند ممکن است گارد ملی وارد عمل شود.

تهدیدی که خیلی زود با واکنش فرماندار ایالت نیویورک روبرو شده و کتی هوکول - دموکرات - گفت که هیچ تصمیمی برای احضار گارد ملی برای مقابله با اعتراضات دانشجویان دانشگاه کلمبیا ندارد.

با وجود مخالفت علنی دانشجویان معترض با سخنان مایک جانسون، احتمالا تنها نقطه اشتراک آنها با رئیس کنگره آمریکا درخواست استعفای نعمت شفیق از ریاست دانشگاه کلمبیا است.

دانشجویان می‌گویند رئیس دانشگاه آنها با احضار پلیس و یورش ماموران برای جمع کردن چادرهای تحصن‌کنندگان، حق آزادی بیان و اعتراض آنها را نقض کرده است.

آقای جانسون هر چند بی‌کفایتی رئیس دانشگاه کلمبیا در مواجهه با اعتراضات دانشجویی به جنگ غزه را علت تقاضای خود برای استعفای نعمت شفیق عنوان کرده است.

به نظر می‌رسد تلاش‌های مقام‌ها در آمریکا طی یک هفته گذشته برای کم کردن تنش با دانشجویان معترض به جنگ در غزه، به جایی نرسیده و این اعتراضات همچنان در حال گسترش و شدت گرفتن است.

تجمع‌ها و کمپ‌های اعتراضی اکنون به دانشگاه برکلی، ماساچوست، میشیگان، آستین و همچنین کالج امرسون هم سرایت کرده و روز سه‌شنبه دانشجویان و کارکنان دانشگاه نیومکزیکو نیز به این اعتراضات پیوستند.

از زمان آغاز جنگ، دانشگاه‌های آمریکا بارها صحنه تظاهرات و جدل‌های لفظی درباره جنگ اسرائیل و غزه بوده است اما اکنون این اعتراض‌ها فراگیر شده است.

منتقدان دانشجویان را به «یهودستیزی» متهم می‌کنند. در برابر، رسانه‌های عربی روز چهارشنبه مقام‌ها و نهادهای آمریکایی را متهم کردند که از بیم «یهودی ستیزی» به گسترش «اسلام هراسی» دامن زده‌اند.

بیشتر بخوانید

اعتراضات در دانشگاه کلمبیا

منبع تصویر،EPA-EFE/REX/SHUTTERSTOCK

توضیح تصویر،ادامه اعتراضات دانشجویی اکنون به شکل‌گیری مذاکرات میان نمایندگان دانشجویان و مقام‌های دانشگاه بر سر اندازه و محدوده کمپ معترضان انجامیده است

رئیس کنگره آمریکا در میان دانشجویان چه گفت؟

مایک جانسون، رئیس کنگره آمریکا، روز چهارشنبه ابتدا با نعمت شفیق، رئیس دانشگاه دیداری کوتاه کرد و بعد به همراه چند نماینده جمهوری‌خواه دیگر در کنفرانس خبری برابر دانشجویان قرار گرفت.

او در سخنان خود این موضع دانشجویان که اعتراضات به علت آن که تمرین آزادی بیان است از حمایت قانونی برخوردار است، رد کرد و گفت:‌ «ما به حق آزادی بیان احترام می‌گذاریم، ما تنوع و تکثر عقاید را محترم می‌شماریم اما برای ابراز همه اینها راه و روش قانونی وجود دارد و این چیزی نیست که اینجا روی داد».

او از مسئولان دانشگاه کلمبیا برای نحوه مواجهه و مدیریت اعتراضات دانشجویان و تحصن و چادر زدن آنها در محوطه دانشگاه انتقاد کرد و گفت: «پیغام من به دانشجویان متحصن این است که به سر کلاس‌ها بازگردید و این کارها را تمام کنید».

این سخنان با فریادهای اعتراضی دانشجویان معترضی روبرو شد که برخی از آنها فقط چند قدم با تریبون سخنرانان فاصله داشتند. در طول سخنرانی هم دانشجویان بارها فریاد می‌زدند و با استعاره شعار می دادند: «چه می‌گویی؟ ما صدایت را نمی‌شنویم».

رئیس کنگره آمریکا حتی در سخنان خود احتمال ورود گارد ملی به مقابله با اعتراضات دانشجویی را طرح کرد اما این اظهارات خیلی زود با موضع‌گیری فرماندار دموکرات نیویورک - کتی هوکول - روبرو شد که گفت او چنین قصدی ندارد.

تحصن اعتراضی دانشجویان که با چادر زدن در قلب منطقه تجاری نیویورک - منهتن - و یورش پلیس در روز ۱۸ آوریل برای جمع کردن چادرهای آنها و در پی آن بازداشت حدود ۱۰۰ دانشجو، خبر ساز شد همچنان ادامه دارد.

پس از یورش پلیس و جمع آوری چادرهای دانشجویان متحصن، اکنون معترضان با چادرهای بیشتر و پلاکاردهای تندتر به همین محوطه بازگشته‌اند.

آن طور که امروز گزارش شد، ادامه اعتراضات دانشجویی اکنون به شکل‌گیری مذاکرات میان نمایندگان دانشجویان و مقام‌های دانشگاه بر سر اندازه و محدوده کمپ معترضان انجامیده و انتظار می‌رود این گفتگوها روز پنجشنبه - ۲۵ آوریل - ادامه یابد.

کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا هم غیرحضوری و تا پایان ترم جاری آنلاین شده است.

بیشتر بخوانید