۱۴۰۳ اردیبهشت ۱۰, دوشنبه

 


 

دود حمله به ایران

به چشم مهاجم خواهد رفت!

نویسنده اسکات ریترترجمه ابوالقاسم گلستانی

 
 
 
 
 

 

پیشگفتار مترجم: اسکات ریتر، منتقد جدی سیاست خارجی آمریکا در امور غرب آسیا از جمله ایران و عراق است. او در گذشته افسر اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا و بازرس تسلیحات کشتار جمعی در سازمان ملل بود. مقاله‌ ای که از وی ترجمه کرده ام حاوی اصطلاحات و اطلاعات تخصصی و پیچیده نظامی است که ممکن است برای مخاطب غیرمتخصص در امور نظامی از جمله خودم، زیاد جذاب نباشد. اما، با توجه به سوابق کاری مهم‌ او‌ در گذشته‌ از یک‌سو و ازسوی دیگر شهرت امروز او به عنوان یکی از بهترین تحلیلگران جنگ، شایسته است مخاطبان، بویژه کارشناسان و متخصصان نظامی ایرانی، به اطلاعات نظامی ارائه شده توسط او توجه خاص مبذول دارند.

 

کره شمالی پرتاب گسترده موشک‌های بالستیک را انجام می‌دهد

شکست معماری دفاع موشکی آمریکا و اسرائیل توسط ایران پیامدهای امنیتی جهانی دارد

 

به‌راستی که توجه جهان بر پیامدهای حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل در ۱۳ تا ۱۴ آوریل ۲۰۲۴ متمرکز شده است. هدف ایران از این حمله، ایجاد یک وضعیت بازدارنده بود تا به اسرائیل و ایالات متحده بفهماند که هر حمله‌ای علیه ایران، چه در خاک ایران و چه در قلمرو سایر کشورها، انتقامی را در پی خواهد داشت که بیش از آنچه مهاجم بتواند امیدوار باشد به ایران ضربه بزند، به خود مهاجم آسیب وارد خواهد شد. برای دستیابی به این نتیجه، ایران باید ثابت می‌کرد که می‌تواند بر سیستم‌های دفاع موشکی بالستیک اسرائیل و ایالات متحده که در زمان حمله در داخل و اطراف اسرائیل مستقر بودند، غلبه کند. ایران قادر شد با حداقل ۹ موشک به دو پایگاه هوایی اسرائیل که زیر چتر حفاظتی سپر دفاع موشکی اسرائیل-آمریکا قرار گرفته بودند، این کار را به انجام برساند.

موقعیت بازدارندگی ایران دارای پیامدهایی است که از اطراف اسرائیل یا خاورمیانه بسی فراتر است. ایران با شکستن سپر دفاع موشکی آمریکا و اسرائیل، مفهوم برتری دفاع موشکی ایالات متحده را که به مثابه قلب مدل‌های حفاظت از نیروی ایالات متحده برای نمایش قدرت نظامی در مقیاس جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، فاش ساخت. موضع دفاعی ایالات متحده در برابر روسیه، چین و کره شمالی به فرضیاتی بستگی دارد که در مورد کارآمدی قابلیت‌های دفاع موشکی بالستیک ایالات متحده صورت می گیرد. ایران با حمله موفقیت‌آمیز به پایگاه‌های هوایی اسرائیل که از طیف کامل فناوری موشک‌های بالستیک آمریکا بهره می‌برد، آسیب‌پذیری سپر دفاع موشکی آمریکا را در برابر فناوری‌های موشکی مدرن شامل کلاهک‌های قابل مانور، فریب‌ها و سرعت مافوق صوت آشکار کرد. پایگاه‌های ایالات متحده در اروپا، اقیانوس آرام و خاورمیانه که زمانی تصور می‌شد که به خوبی محافظت می‌شوند، ناگهان آشکار شد که در برابر حملات خصمانه آسیب‌پذیر هستند. کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده نیز در دریا فعالیت می‌کنند.

دفاع موشکی بالستیک اسرائیل با استقرار یک رادار-باندِ پیشرفته ی AN/TPY-2 X در خاک اسرائیل تقویت شد. این رادار که با سیزدهمین باتری دفاع موشکی ارتش ایالات متحده کار می‌کند، در "هار قِرِن" (Har Qeren)‌ قرار دارد، جایی مرتفع که از صحرای نقب در نزدیکی شهر "بعر شوا" (Be’er Sheva) بالا آمده است. AN/TPY-2 یک رادار دفاع موشکی است که می‌تواند موشک های بالستیک را شناسایی، ردیابی و از هم متمایز کند، ضمن اینکه قادر است تفاوت بین تهدیدها و غیرتهدیدها (مثلا موشک‌های ورودی و زباله‌های فضایی) را نشان دهد.

رادار AN/TPY-2 در دو حالت گوناگون کار می‌کند. حالت اول که "حالت مبتنی بر جلو" (حالت رو به جلو) نامیده می‌شود، موشک‌های بالستیک را هنگام پرتاب شناسایی و ردیابی می‌کند. حالت دوم -  "حالت ترمینال" - برای هدایت رهگیرها به سمت یک موشک نزولی استفاده می شود. این رادار برای کار با موشک "تاد" (*) بهینه‌سازی‌ شده و وظیفه‌اش هدایت این موشک به سمت هدف است.

 

کیش و مات

 

ایالات متحده در زمان حمله موشکی ایران حداقل یک و احتمالاً دو باتری موشکی تاد را در اسرائیل مستقر کرده بود. اطلاعات راداری AN/TPY-2 علاوه بر کمک به موشک‌های تاد در سرنگونی تهدیدات وارده، با داده‌های راداری اسرائیل و سایر اطلاعات فنی جمع‌آوری‌شده توسط شبکه ماهواره‌های هشدار زودهنگام سازمان دفاع موشکی بالستیک (BMDO) ادغام شد و هدف از به کارگیری این شبکه فقط نظارت و گزارش پرتاب موشک های بالستیک ایران بوده است. این سیستم ترکیبی هشدار اولیه/نظارت/ ردیابی متصل بود به یک معماری دفاع موشکی چندلایه که موارد زیر را شامل می شد: سامانه‌های رهگیر موشک‌های بالستیک ضد بالستیک تاد متعلق امریکا‌ و ارو-۲، ارو-۳، پاتریوت پیشرفته‌ و دیوید اسلینگ متعلق به اسرائیل.

حداقل دو ناوشکن کلاس Aegis با قابلیت سیستم دفاع موشکی بالستیک نیروی دریایی آمریکا (BMD) که به رادار باند SPY-1 S و SM-3/موشک‌های رهگیر SM-6 مجهزند، سبب شدند که قابلیت و مرگباری معماری دفاع موشکی بالستیک آمریکا و اسرائیل افزایش یابد. کشتی‌های دارای قابلیت BMD نیروی دریایی به گونه‌ای پیکربندی شده‌اند که بتوانند از طریق سیستم فرماندهی و کنترل، مدیریت نبرد و ارتباطات (C2BMC) به رادار زمینی باند AN/TPY-2 X و همچنین سیستم گسترده‌تر BMD متصل شوند. ترکیب رادارها و رهگیرهای زمینی با سیستم BMD نیروی دریایی ایالات متحده، از فرماندهان نظامی ایالات متحده در برابر تهدیدات موشک‌های بالستیک دشمن محافظت به عمل می‌آورد. این سیستم ترکیبی برای شناسایی و ردیابی تهدیدهای دریافتی طراحی شده است و با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده رایانه‌-درایو (Computer-drive)، اهداف را تفکیک و آنها را با استفاده از کلاهک‌های جنبشیِ ضربه برای کشتن (یعنی "اصابت گلوله به گلوله") نابود می‌کند.

در ۱۳-۱۴ آوریل ۲۰۲۴ (روز حمله ایران -م)، این سیستم از کار افتاد. خلاصه اینکه، ترکیب قابلیت‌های دفاع موشکی ضدبالستیک آمریکا و اسرائیل که در صحرای نقب و اطراف آن مستقر شده‌اند، پایگاه‌های هوایی اسرائیل واقع در این صحرا را به حفاظت‌شده‌ترین مکان در جهان در برابر تهدیدات ناشی از موشک‌های بالستیک تبدیل کرده است. با وجود این، ایران با موفقیت هر دو مکان را با چندین موشک مورد اصابت قرار داد.

پیامدهای استراتژیک جهانی این دستاورد خیره‌کننده ایران، بازی را تغییر می‌دهد - ایالات متحده مدت‌هاست که از نظر مفهومی برای ایده چیزی که تهدیدات «A2/AD» (ضد دسترسی) ناشی از موشک‌های بالستیک دشمن منسوب می‌شود، کوشیده است. لیکن، ایالات متحده با همپوشانی معماری دفاع موشکی بالستیک، شبیه آنچه در اسرائیل به کار گرفته شده بود، درصدد کاهش این تهدید AA/A2 برآمده بود. شکست سامانه‌های دفاعی ترکیبی آمریکا و اسرائیل در مواجهه با حمله موشکی هماهنگ ایران، کاستی‌های توانمندی‌های دفاع موشکی بالستیک آمریکا را در سراسر جهان آشکار کرد.

به طور خلاصه، این بدان معناست که نیروهای ایالات متحده و ناتو در اروپا در برابر حمله از جانب فناوری‌های موشکی پیشرفته روسیه که هم‌سطح با یا فراتر از آن‌هایی هستند که ایران برای حمله به اسرائیل استفاده کرده، آسیب‌پذیر هستند. همچنین به این معنی است که چین به احتمال زیاد قادر خواهد بود در صورت درگیری بر سر تایوان، کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام را مورد حمله قرار دهد و غرق کند. از سوی دیگر، کره شمالی نیز قادر است همین کار را با کشتی‌ها و نیروهای آمریکایی در سواحل مجاو ژاپن و کره جنوبی انجام دهد.

تا زمانی که ایالات متحده بتواند به توسعه، تولید و به‌کارگیری چنان سیستم‌های دفاع موشکی دست بزند که قادر به شکست فناوری‌های موشکی جدید به‌کارگرفته شده از سوی کشورهایی چون ایران، روسیه، چین و کره شمالی باشد، توانایی‌های طرح‌ریزی قدرت نظامی ایالات متحده در برابر رقبای بالقوه آمریکا در حالت‌ کیش و مات قرار دارند.

--------------------------

تاد (THAAD) از حروف اول عبارت Terminal High Altitude Area Defense تشکیل است.

منبع: Scott Ritter extra

 

نقل از کانال تلگرامی قرن آسیا