۱۴۰۳ اردیبهشت ۸, شنبه

 

سالگرد پیروزی مجاهدین؛ شورای عالی مقاومت افغانستان بر«مبارزه سراسری و قاطع علیه طالبان» تاکید کرد

پیروز مجاهدین

منبع تصویر،GETTY IMAGES

شورای موسوم به «مقاومت ملی برای نجات افغانستان» از اقشار مختلف در این کشور خواسته است که «مبارزه همه‌جانبه، سراسری و قاطع علیه طالبان» را شروع کنند. این شورا در بیانیه‌ای به مناسبت هشتم ثور/اردیبهشت، روز پیروزی مجاهدین علیه دولت تحت حمایت شوروی در افغانستان، گفته تاکیدش به حل مشکل افغانستان از طریق مذاکره است ولی طالبان به آن اعتقاد ندارد.

حکومت طالبان نیز که امروز در همایشی در کابل ، روز پیروزی مجاهدین را تجلیل کرد، هنوز در این باره چیزی نگفته است.

۳۲ سال پیش در این روز حکومت نجیب‌الله، آخرین رئیس جمهور حزب دموکراتیک خلق افغانستان، از سوی گروه‌های مجاهدین ساقط شد.

با آن‌که حکومت طالبان از این روز تجلیل کرد اما برخلاف سال‌های گذشته مقام‌های ارشد طالبان در سطح معاونان نخست‌وزیر، وزرای داخله، دفاع، خارجه و رهبران آنها در این نشست شرکت نداشتند.

با این حال طالبان خود را میراث‌دار دوره موسوم به جهاد علیه شوروی می‌‌دانند و از اختلافاتی که پس از آن میان رهبران مجاهدین بروز کرد و منتج به ظهور طالبان شد، به شدت انتقاد می‌کنند.

نشست طالبان

منبع تصویر،RTA

محمد نبی عمری، معاون وزارت داخله/کشور طالبان در این مراسم گفت: «آن زمان بعضی از مجاهدین به انحراف رفتند و افغانستان را با خطر تجزیه مواجه کردند. خدا به برکت ملا محمد عمر (بنیانگذار طالبان) و همکارانش وطن را از خطر تجزیه به شمال، جنوب، مشرق، مغرب و تقسیم به تاجیک و سنی و شیعه و تمام خطرات دیگر نجات داد، ولی آمریکا بر اساس کارهای استخباراتی‌اش افغانستان را اشغال کرد و در نتیجه بیست سال جهاد شکست خورد. امروز افغانستان یک قیادت دارد و یک رهبریت. تمامیت ارضی، وحدت ملی و مسائل دینی و مادی محفوظ است.»

طالبان که حالا حوزه قدرت‌شان نسبت به دور اول حاکمیت‌شان، به مراتب بیشتر است، می‌گویند یک قدم هم از خطوطی که به آن اعتقاد دارند پا پس نخواهند گذاشت.

خلیل‌الرحمن حقانی، وزیر امور مهاجرین طالبان گفت: «باید متوجه باشیم که دشمن هنوز در کمین است. مجاهدین را فریب دادند و در میان‌شان کمونیست‌ها را جابجا کردند و تنظیم‌ها را ساختند. حالا هم ببینید که جهانیان علما را به تندرو و میانه‌رو تقسیم می‌کنند. امارت اسلامی (حکومت طالبان) در بیست سال، نه هیچ چیزی غیر از قرآن آورده و نه حالا و نه در آینده خواهد آورد.»

نجیب‌الله

منبع تصویر،RTA

توضیح تصویر،۳۲ سال پیش در این روز حکومت نجیب‌الله، آخرین رئیس جمهور سلسله حزب دموکراتیک خلق افغانستان، از سوی گروه‌های مجاهدین ساقط شد

در همین حال شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان برای اولین بار به صورت جدی درخواست مبارزه، از جمله مبارزه نظامی علیه طالبان کرده است.

این شورا گفته، تلاش‌هایش برای حل مشکل افغانستان از طریق مذاکره با طالبان نتیجه‌بخش نبوده است.

در بیانیه منتشرشده از سوی این شورا آمده است: «گروه طالبان هیچ باوری به گفت‌وگو و مذاکره ندارد و به جز توجه به یک گروه کوچک قومی، مذهبی، زبانی، ایدیولوژیک و سیاسی خاص، به هیچ ندایی گوش فرا نداده‌ است. از این رو، از همه جناح‌های سیاسی، نظامی، مدنی و تمام اقشار مختلف مردم افغانستان می‌خواهیم که صفوف‌شان را فشرده ساخته و مبارزه همه‌جانبه، گسترده و قاطع را در پیش گیرند. شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان با تمام توان و وجود از این پس، به همه راه‌های مبارزه فکر خواهد کرد.»

این شورا همچنین در بیانیه خود با درخواست از جامعه جهانی برای قطع هرگونه حمایت از طالبان یا تعامل با آن آورده است: « یک بار دیگر یادآور می‌شویم که عقد هرگونه قرارداد در باره اکتشاف و چپاول معادن و منابع اقتصادی افغانستان با گروه غاصب موجود غیر مشروع و غیر قانونی است. زیرا این گروه هیچگونه مشروعیت داخلی و بین‌المللی که بتواند از شخصیت حقوقی افغانستان در مجامع بین المللی نمایندگی کند، ندارد.»

این شورا برعکس بعضی دیگر از جبهه‌ها از جمله «جبهه مقاومت ملی افغانستان» و «جبهه آزادی» در جریان دو و نیم سال حاکمیت طالبان تا کنون هیچگونه فعالیت نظامی در افغانستان نداشته است.

رهبران این شورا بیشترشان رهبران جهادی و اعضای بلندپایه دولت پیشین افغانستان هستند و در ترکیه و امارات متحده عربی در تبعید زندگی می‌کنند.

اعضای این شورا بیشتر بر روی مذاکراتی تاکید می‌کردند که حتی در زمانی که به عنوان حکومت افغانستان و رهبران سیاسی فعالیت داشتند، طالبان حاضر نشده بودند در آن شرکت کنند.

از سوی دیگر مشخص نیست که این شورا در حال حاضر در عمل چه ابزار و امکاناتی در اختیار دارد که بتواند هشدارهای خود را عملی کند.

طالبان گفته هرکسی که علیه نظام شان سر بلند کند، به شدت سرکوب خواهد شد.