۱۴۰۳ اردیبهشت ۸, شنبه

 

نخستین کتاب فارسی چاپ شده در جهان توسط کتابخانه ملی خریداری شد

نخستین کتاب فارسی چاپ شده در جهان توسط کتابخانه ملی خریداری شد

نسخه‌ای از نخستین کتاب فارسی چاپ شده در جهان که در سال 1639 میلادی در شهر لایدن هلند منتشر شده توسط کتابخانه ملی ایران خریداری شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب "داستان مسیح" اولین کتاب چاپی با الفبای فارسی در 900 صفحه به همراه متن اصلی آن به زبان و خط لاتینی است که حدود 400 سال قبل به وسیله مولانا قاسم لاهوری در دربار اکبر شاه امپراتور مغولی هند به زبان فارسی ترجمه شده است.

در این کتاب علاوه بر زندگی حضرت مسیح(ع) بخشهایی با عناوین داستان سن پیدرو (زندگی پطروس مقدس) و عنصرهای زبان فارسی (دستور زبان فارسی) وجود دارد که بخش "عنصر‌های زبان فارسی" اولین دستور زبان فارسی تألیف شده در جهان نیز هست.

این کتاب که در آغاز تاریخ استعمار کشورهای اروپایی و با هدف تبلیغات دینی و مسیحی در شبه قاره هند توسط هلند به عنوان یکی از قدرتهای بزرگ آن دوران منتشر شده به دلیل نیاز کارگزاران استعمارگر به آشنایی با زبان و ادبیات فارسی که زبان رایج شبه‌قاره هند آن روز بوده است دارای بخش دستور زبان فارسی است.

این نسخه که توسط کتابخانه ملی ایران و در راستای وظیفه حفظ میراث مکتوب ایران و گردآوری مجموعه‌ای از کلیه کتابهای منتشر شده به زبان فارسی خریداری شده نسخه‌ای کامل و سالم است که با پوست دباغی شده بز صحافی و تجلید شده است.

این کتاب در حال حاضر در مجموعه ایرانشناسی و اسلام شناسی کتابخانه ملی نگهداری می‌شود.

کد خبر 897539