۱۴۰۳ اردیبهشت ۷, جمعه

 

از دانشگاه ها آغاز شده

کاخ سفید زیر ضربه

جنبش ضد جنگ غزه

 
 
 

 

 

بعد از تظاهرات عظیم علیه جنگ ویتنام که تبدیل به جنبش ماه می شد و بعدها از مسیر خود منحرف شد و جنبش هیپی ها را رسانه های غرب توانستند از آن بسازند، جنبش اعتراض به جنگ غزه، که اتفاقا این هم مانند جنبش ضد جنگ ویتنام از دانشگاهها آغاز شده می رود تا در تاریخ ثبت شود. جنبش ضد جنگ ویتنام در پاریس به اوج خود رسید و جنبش ضد جنگ غزه در ایالت های مختلف و از جمله تگزاس امریکا پیشتاز است.

پلیس و واحدهای ضد شورش، در دانشگاه ها وارد شد و دست به سرکوب و بازداشت زده اند. حتی اساتید دانشگاهی نیز دستگیر شده اند که این خود نشان دهنده وسعت این تظاهرات است. چنان که در دایره دانشجویان باقی نمانده و اساتید دانشگاهی نیز به آن پیوسته اند. ادامه این جنبش قطعا جامعه هنری و روشنفکری امریکا را هم در بر خواهد گرفت و بزودی این جنبش به اروپا خواهد رسید.

در ایران وضع به گونه ای دیگر است. نخست این که جامعه ایران بشدت غیر سیاسی شده، دوم این که حکومت می خواهد متولی این هر نوع اعتراض اجتماعی باشد زیرا بیم دارد ناگهان جنبش اعتراضی به سمت خود حکومت در داخل کشور کمانه کند و سوم این که فضای سیاسی ایران بکلی گمراه و دور از تحلیل واقعی وقایع مهم جهانی است.

باز گردیم به امریکا

در دانشگاه‌ نیویورک پلیس به چادر دانشجویان متحصن و مخالف جنگ در محوطه دانشگاه یورش برده و تاکنون یکصد تن را بازداشت کرده است.

کاخ سفید جنبش ضد جنگ غزه را جنبش یهودی ستیزی معرفی کرده است و این درحالی است که هیچ شعاری از علیه یهودیان سر داده نمی شود و تنها دولت مستقر در اسرائیل زیر ضربه جنبش اعتراضی است.

شماری از استادان دانشگاه کلمبیا با لباس‌های رسمی در مقابل کتابخانه‌ای در نیویورک تجمع کردند و از رفتارهای اخیر دانشگاه و پلیس با دانشجویان مخالف جنگ غزه انتقاد کردند.

این وضع بسیاری از دانشگاه‌های شناخته‌ شده آمریکاست از جمله در دانشگاه کلمبیا. در برکلی و ام‌آی‌تی هم وضعیت مشابهی برقرار است.