۱۴۰۳ مرداد ۲۲, دوشنبه

 

تنش در خاورمیانه؛ هشدار سه کشور اروپایی به ایران و آماده‌باش در اسرائیل

تهران

منبع تصویر،EPA

توضیح تصویر،تصویر رهبر جدید حماس در تهران به زبان عربی و عبری؛ پس از ترور اسماعیل هنیه، ایران اسرائیل را مسئول دانست و تهدید کرد که «انتقامی سخت» خواهد گرفت

رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک از ایران و متحدانش خواسته‌اند تا از حمله و تشدید تنش در منطقه خودداری کنند. سه کشور اروپایی هشدار داده‌اند که ایران و متحدانش «مسئول اقداماتی هستند که فرصت صلح و ثبات را به خطر می‌اندازد.» آمریکا همچنین زیردریایی موشک‌انداز یواس‌اس جورجیا را به خاورمیانه اعزام کرده است.

در همین حال، فشار بین‌المللی برای آتش‌بس در غزه رو به افزایش است. اسرائیل دعوت قطر و مصر و آمریکا را برای ازسرگیری مداکرات در روز پنجشنبه پذیرفته است.

به نوشته روزنامه مستقل جمهوریت چاپ بیروت، حزب‌الله لبنان در حال ترک و تخلیه سرفرماندهی‌های خود در جنوب لبنان و آمادگی برای «بدترین سناریو» است که اسرائیل در پاسخ به حمله احتمالی جنگی تمام عیار را آغاز کند.

نبیه بری، رئیس مجلس لبنان و متحد حزب‌الله درباره اقدام تلافی‌جویانه ایران یا حزب‌الله گفت «انتقام غذایی است که بهتر است سرد تعارف شود» اما پاسخ «گریزناپذیر» است. اشاره او به ترور فواد شکر از فرماندهان ارشد حزب‌الله در بیروت و اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران بود.

در همین حال گروه‌هایی که در عراق خود را «محور مقاومت» می‌خوانند گفته‌اند اگر آمریکا از فضای هوایی عراق برای حمله به ایران استفاده کند پاسخ آنها «نامحدود» خواهد بود.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان امروز از «مسعود پزشکیان خواست هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از افزایش تنش انجام دهد.» در بیانیه‌ای سخنگوی او منتشر کرد «از خطر شعله‌ور شدن منطقه خاورمیانه اظهار نگرانی شدید» کرد و گفت «چرخه خشونت در منطقه باید قطع شود.»

ساعاتی پیش از بیانیه آقای شولتس، رهبران سه کشور اروپایی در بیانیه‌‌ای خواستار از سرگیری فوری مذاکرات آتش‌بس در غزه و پایان جنگ و آزادی گروگان‌ها و امدادرسانی به فلسطینی‌ها شدند و ابراز نگرانی کرده‌اند که «حمله ایران و متحدانش فرصت توافق بر سر آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را به خطر بیاندازد.»

رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمانی در بیانیه مشترک خود نوشته‌اند جنگ باید اکنون پایان یابد و حماس هم همه گروگان‌هایی را که دارد آزاد کند و کمک‌رسانی به غزه آغاز شود.

حماس در واکنش به پیشنهاد دوباره آمریکا و مصر و قطر برای ازسرگیری مذاکرات، خواستار «اجرایی شدن» مفاد پیشنهادهای قبلی شد که بر مبنای طرح جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا تهیه شده بود و با آن موافقت کرده بود.

آمریکا ناو‌های نظامی بیشتری به خاورمیانه اعزام می‌کند

ناو یواس‌اس آبراهام لینکلن پیش از این بارها به خلیج فارس اعزام شده است

منبع تصویر،US NAVY

توضیح تصویر،ناو یواس‌اس آبراهام لینکلن پیش از این بارها به خلیج فارس اعزام شده است

همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره حمله ایران و حزب‌الله به اسرائیل، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به زیردریایی «یو‌‌اس‌اس جورجیا»، مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده، دستور داد تا در خاورمیانه مستقر شود و از ناوگروه هواپیمابر «یواس‌اس آبراهام لینکلن» خواست تا سریع‌‌تر به سمت منطقه حرکت کند.

لوید آستین در جریان گفتگوی دوباره خود با یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل بار دیگر بر تعهد آمریکا بر دفاع از اسرائیل تأکید کرد.

پس از ترور اسماعیل هنیه، ایران اسرائیل را مسئول دانست و مقام‌های این کشور به طور مکرر تهدید کرده‌اند که در واکنش به «نقض حاکمیت ملی» این کشور «انتقامی سخت» خواهد گرفت.

اسرائیل درباره مسئولیت این حمله اظهارنظری نکرده است اما می‌گوید آمادگی دارد با هر تهدیدی مقابله کند.

در روزها‌ی گذشته گمانه‌زنی درباره زمان و چگونگی حمله ایران ادامه داشته است.

روز گذشته اکسیوس به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود که یوآو گالانت در گفتگو با لوید آستین به او گفته است که آمادگی‌های نظامی ایران نشان می‌دهد که «برای حمله گسترده به اسرائیل آماده می‌شود.»

ناو آمریکایی

زیردریایی هسته‌ای یو‌‌اس‌اس جورجیا که قابلیت حمل ده‌ها موشک و نیروی ویژه را دارد، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ هم مدتی در نزدیکی ایران و در بحرین پهلو گرفته بود.

در آن زمان، در آستانه نخستین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس تنش میان ایالات متحده و ایران بالا گرفته بود.

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا پیشتر در بیانیه‌ای درباره توانایی این زیردریایی توضیح داده بود که یو‌‌اس‌اس جورجیا قادر به پشتیبانی از «عملیات‌های روزمره و احتمالی» در آب‌های منطقه است و «نشانگر تعهد آمریکا به شرکای منطقه‌ای و امنیت دریایی» است وآمادگی دارد تا در دفاع «در برابر هرگونه تهدید، در هر زمانی» وارد عمل شود.‏

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن هم که به اسم شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا نامگذاری شده است پیش از این چند بار به خلیج فارس و دریای عمان اعزام شده بود.

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در یازدهم نوامبر سال ۱۹۸۹ کار خود را آغاز کرد. این ناو به عنوان یک ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز پنج دسته‌بندی می‌شود. این کشتی نظامی ظرفیت حدود شش هزار پرسنل دارد.

طول آن کمتر از ۳۳۳ متر است و عرض آن در پهن‌ترین نقطه حدود ۷۷ متر. ناو آبراهام لینکلن با وزنی در حدود صد هزار تن می‌تواند با سرعتی معادل ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر در ساعت) حرکت کند.

آماده‌باش در اسرائیل و تعلیق پرواز شرکت‌های هوایی در منطقه

تنش در منطقه

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،بیش از ده شرکت هوایی پروازهای خود به بیروت و تل‌آویو و عبور از فضای هوایی لبنان و اسرائیل را موقتا متوقف کرده‌اند

در گرماگرم هشدارها و نگرانی‌ها از واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه در تهران، نیروی هوایی و سازمان اطلاعاتی ارتش اسرائیل به دنبال «نشانه‌هایی» مبنی بر وجود یک «تهدید قریب‌الوقوع از غرب ایران» در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

به گزارش رویترز، نیروی هوایی اسرائیل سفر پرسنل در حال خدمتنش به خارج از کشور را فعلا ممنوع کرده است.

در همین حال، تداوم این تنش‌ها در خاورمیانه باعث شده است که برخی از خطوط هوایی تعلیق پروازهای خود به چندین کشور در منطقه را تمدید کنند.

بیش از ده شرکت هوایی پروازهای خود به بیروت و تل‌آویو و عبور از فضای هوایی لبنان و اسرائیل را موقتا متوقف کرده‌اند یا این تعلیق را که از چند روز پیش اعمال شده است تمدید کرده‌اند.

شرکت‌های گروه هوایی لوفت‌هانزا که شامل خطوط هوایی اتریش و سوئیس می‌شود، شرکت هوایی ایتالیا، کی‌ا‌ل‌ام هلند، یونایتد ایرلاینز آمریکا، ایر فرانس و شرکت‌های وابسته به آن در بین این شرکت‌ها هستند.

برخی از این شرکت‌ها پروازهای خود به امان پاینخت اردن و اربیل در اقلیم کردستان عراق را هم متوقف کرده‌اند.

شرکت‌های لوفت‌هانزا، فین ایر و شرکت‌های هوایی سوئیس و اتریش و سنگاپور همچنین پرواز به تهران و عبور از فضای هوایی ایران را متوقف کرده‌اند.

برخی از این شرکت‌ها تا سه روز و برخی تا ۹ روز دیگر این محدودیت‌ها را برقرار نگه خواهند داشت.