۱۴۰۱ تیر ۱, چهارشنبه

افزایش برنامه‌های صدا و سیما درباره ۱۲ موضوع از جمله «مقابله با جریان تطهیر پهلوی»

تماشای تلویزیون

منبع تصویر، Mehr

توضیح تصویر،

تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی در ایران در انحصار حکومت است

رئیس سازمان صدا و سیما روز چهارشنبه در جمع معاونانش از طرحی برای افزایش برنامه‌های این سازمان درباره ۱۲ موضوع مختلف از جمله «مقابله با جریان ارتجاع و تطهیر پهلوی» و «الگوی زن انقلاب اسلامی» پرده برداشت.

به گزارش ایرنا، پیمان جبلی در شورای معاونین صدا و سیما، این طرح را با نام «سند تحول صدا و سیما» ارائه کرد.

در چند سال اخیر، در برخی از اعتراض‌های خیابانی در ایران شعارهایی در حمایت از خاندان پهلوی سرداده شده و برخی از معترضان نیز خواستار بازگشت شاهزاده رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران به عنوان «پادشاه» به کشور شده‌اند.

آقای پهلوی که در ایالات متحده سکونت دارد، از این اعتراض‌ها و همچنین تغییر نظام سیاسی ایران حمایت کرده است.

اما او در آخرین سخنرانی تلویزیونی‌اش گفت که قصد رهبری اعتراض‌ها را ندارد و امیدش را به «اپوزیسیون خارج از کشور» از دست داده است.

او گفت که «اپوزیسیون واقعی» معترضان داخل کشور هستند.

طرح تازه صدا و سیما برای تغییرات بزرگ یک روز پس از آن ارائه شده که آقای جبلی در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، از او به خاطر گزارش صدا و سیما درباره سرقت از بانک ملی عذرخواهی کرده بود.

آقای خامنه‌ای در یکی از سخنرانی‌هایش گفت که در گزارش صدا و سیما، به جای «تشویق نیروی انتظامی» برای دستگیری سارقان، از این نیرو انتقاد شده است.

سازمان صدا و سیما متهم است که همواره برنامه‌های تبلیغاتی پخش می‌کند و هرگونه تحول سیاسی مستقل از حاکمیت جمهوری اسلامی یا اعتراض‌ها و مخالفت‌ها با این نظام سیاسی را سانسور می‌کند.

این سازمان همچنین متهم است که در روایت‌های تاریخی نیز دستکاری می‌کند و در برخی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی که تهیه می‌کند، اطلاعات نادرست وجود دارند.

۱۲ موضوع طرح جدید چه هستند؟

پیمان جبلی

منبع تصویر، Mehr

توضیح تصویر،

پیمان جبلی، رئیس سازمان و صدا و سیما از فارغ‌التحصیلات رشته معارف اسلامی از دانشگام امام صادق است که سابقه کار در بخش‌های عربی سازمان صدا و سیما را دارد

در گزارش ایرنا از آقای جبلی نقل شده که قرار است برای هر کدام از این ۱۲ موضوع «سرفصل گشایی» شود و در «سیاستگذاری‌‌های کلان طرح و برنامه، به آنها توجه شود».

او توضیحات بیشتری درباره چگونگی بازتاب این موضوعات در برنامه‌های صدا و سیما ارائه نکرده است.

تقریبا تمامی موضوعاتی که در این طرح آمده، موضوعاتی هستند که پیش از این نیز به طور مرتب در تبلیغات صدا و سیما تکرار می‌شوند. اما ظاهرا بر اساس این دستورالعمل جدید، بر حجم محتوای مرتبط با این موضوعات افزود خواهد شد.

به گزارش ایرنا، این ۱۲ موضوع عبارتند از:

  • عدالت‌گستری
  • روایت پیشرفت همه جانبه جامعه ایرانی
  • ایثار، مقاومت، شهادت و توسعه سبک زندگی ایثارگرانه
  • سبک زندگی و خانواده با محوریت سبک زندگی انقلابی
  • هنر انقلاب با معرفی شایسته آثار برجسته
  • نقد غرب و هجو غربزدگی
  • تقویت هویت جهانی امتی با بازنمایی قدرت نرم ایران اسلامی در جهان
  • روایت جوان مومن انقلابی با نگاه پیشرفت آینده
  • الگوی زن انقلاب اسلامی
  • مقابله با جریان ارتجاع و تطهیر پهلوی
  • روایت هوشمندانه و صحیح تاریخ اسلام و ایران
  • بسط الگوی حکمرانی مردمی ‌با بازخوانی نهادهای مردمی - انقلابی

افزایش «سرود خوانی»

سلام فرمانده

منبع تصویر، Mehr

توضیح تصویر،

سرود سلام فرمانده به طور معمول در برنامه‌های تبلیغاتی با سلام نظامی همراه است

پادکست
پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی
رادیو فارسی بی‌بی‌سی

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی – دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

پادکست

پایان پادکست

پیمان جبلی در بخشی دیگر از سخنانش گفت که یکی دیگر از اهداف طرح جدید «تقویت نقش قرارگاهی رسانه ملی» است.

این نخستین بار است که آقای جبلی از توصیف مبهم «قرارگاهی» به عنوان یکی از نقش‌های صدا و سیما استفاده می‌کند.

احتمالا اشاره آقای جبلی به «قرارگاه» به عنوان یک مفهوم نظامی است که در زمان جنگ، نقش برنامه‌ریزی، هدایت و حمایت از عملیات نظامی را برعهده دارد. این نوع توصیفات بعد از جنگ ایران و عراق و توسط اعضای سپاه پاسداران بیشتر استفاده می‌شود.

آقای جبلی، افزایش سرودخوانی را از جمله موضوعاتی خواند که صدا و سیما به دنبالش رفته و «موج ایجاد شده حول سرود سلام فرمانده» را نیز به عنوان «آخرین نمونه» از تلاش‌ها برای تقویت «نقش قرارگاهی» این سازمان ذکر کرد.

سرود سلام فرمانده، یک آهنگ تبلیغاتی است که در چند ماه اخیر بیشتر به صورت برنامه‌ریزی شده برای اجرای دسته‌جمعی توسط کودکان استفاده شده است. در این سرود، کودکان متولد دهه ۹۰ ، سربازان آیت‌الله خامنه‌ای توصیف می‌شوند.

با گسترش تبلیغات درباره این آهنگ، خبرهایی درباره تشکیل پرونده در شهر لنگرود برای پیگیری آزار جنسی کودکان توسط ابوذر روحی خواننده این آهنگ منتشر شد. اما کمی بعد دادستان لنگرود این خبر را تکذیب کرد.

انتقاد از صدا و سیما

صدا و سیما

منبع تصویر، Mehr

سازمان صدا و سیما در ایران، انحصار پخش تمامی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را در دست دارد و همزمان، هیچ یک از تلویزیون‌های فارسی مستقل از حکومت نیز اجازه فعالیت در ایران ندارند.

این سازمان همواره متهم بوده که نه تنها خبرهای مهمی مانند اعتراض‌های خیابانی را پوشش نمی‌دهد، بلکه در پخش برنامه‌هایش با انتشار خبرهای نادرست به سرکوب معترضان و مخالفان کمک می‌کند.

صدا و سیما همچنین در چهار دهه اخیر بارها «اعترافات» متهمینی را پخش کرده که به اجبار گرفته شده‌اند.

علاوه بر این، در بخش‌های مختلف برنامه‌های صدا و سیما هرازگاهی اطلاعاتی نادرست درباره تحولات بین‌المللی و کشورهای مختلف دنیا پخش می‌شود.

در یکی از آخرین نمونه‌ها، این سازمان گزارشی درباره کریستین رونالدو، ستاره پرتغالی فوتبال پخش کرد که بخش زیادی از محتوای آن دروغین و ساختگی بود.

از جمله در این گزارش صحبت‌های رونالدو به کلی تحریف شده بود و به جای اظهاراتش درباره تیم ملی کشورش یا حمایت او از کودکان سوریه، گوینده مدعی شد که او علیه اسرائیل حرف زده است.

همچنین یکی از عکس‌های رونالدو که برای حمایت از زلزله‌زدگان گرفته بود نیز تغییر داده شده بود و پرچم و نام فلسطین به تصویر اضافه شده بود.

صدا و سیما هیچ واکنشی به انتقادهای گسترده در شبکه‌های اجتماعی درباره محتوای این گزارش نشان نداد.