گزارش زنده

  1. دو سازمان حقوق بشر: ۹۴ نفر ظرف دو ماه در ایران اعدام شده‌اند

    سازمان‌های حقوق بشری عفو بین‌الملل و بنیاد عبدالرحمن برومند در گزارشی که روز پنجشنبه دوم مارس منتشر شد نوشته‌اند که مقام‌های ایران از آغاز سال جاری میلادی دست کم یک عرب، ۱۴ کرد و ۱۳ بلوچ را در پی محاکمه‌های ناعادلانه اعدام کرده‌اند.

    این دو نهاد در گزارش خود می‌گویند که حکومت ایران از مجازات اعدام «به عنوان ابزاری برای سرکوب اقلیت‌های قومی استفاده می‌کند.»

    براساس این گزارش در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال حداقل ۹۴ نفر در ایران اعدام شده‌اند که «افزایش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال پیش نشان می‌دهد.»

    رویا برومند، مدیر اجرایی مرکز عبدالرحمن برومند، گفت: «مقام‌های ایرانی اعدام‌ها را در ابعاد هولناکی به اجرا گذاشته‌اند. اقدامات آنها تعرضی به حق حیات و تلاشی بی‌شرمانه نه فقط برای سرکوب بیشتر اقلیت‌های قومی بلکه همچنین گسترداندن این ترس است که هر گونه مخالفتی با نیروی بی‌رحمانه سرکوب خواهد شد، چه در خیابان چه با اعدام.»

    بیشتر بخوانید: گزارش عفو بین‌الملل از اعدام‌های سال ۲۰۲۱: ایران در جایگاه نخست

  2. کاخ سفید گزارش‌ها از مسمومیت دانش‌آموزان دختر را «عمیقا نگران‌کننده» خواند

    جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه گفته است که مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران «عمیقا نگران کننده» است و جهان باید بداند که چه عاملی باعث ناخوشی دانش‌آموزان شده است.

    این دومین واکنش آمریکا به مسمومیت دانش‌آموزان در ایران است.

    یک روز پیشتر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: «این عملی زشت است و ما از مقام‌ها در ایران انتظار داریم که تحقیقات دقیقی در مورد این گزارش‌های مسمومیت‌ انجام دهند و هر آنچه در توان دارند برای توقف آنها به کار گیرند و مسببان را تحویل قانون دهند... ما خواستار آنیم که گزارش‌هایی از این دست درباره مسموم کردن، به پایان برسد... این گزارش‌ها بسیار نگران‌کننده و ناراحت‌کننده است و مسئولیت اصلی مواجهه با آنها بر عهده حکومت ایران است».

    این حوادث در روز پنجشنبه هم ادامه یافته و گزارش‌ها حاکی از مسمومیت ۴۸ دانش‌آموز در اردبیل و مسمومیت دختران دانشجوی ساکن خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای کرج (۱۷ شهریور) است.

    مسمومیت‌های زنجیره‌ای حساسیت افکار عمومی را در ایران برانگیخته است.

  3. شعار شبانه در نازی آباد: این آخرین پیامه، مسموم کنی قیامه

    گزارش‌ها حاکی از بلند شدن شعارهای شبانه اعتراضی در چند شهر ایران است.

    مسمومیت زنجیره‌ای دختران دانش آموز حساسیت افکار عمومی در ایران را برانگیخته است.

  4. مسمومیت دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای کرج

    تازه‌ترین مورد از مسمومیت‌های زنجیره‌ای در موسسات آموزشی دختران ایران، مسمومیت چند دانشجوی ساکن خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در کرج است.

  5. دیدار هبت‌الله آخوندزاده با چهره‌های با نفوذ طالبان در قندهار و «احتمال صحبت در مورد آموزش و کار زنان»

    دیدار رهبر طالبان با چهره های با نفوذ این گروه

    هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان با سراج‌الدین حقانی،‌ وزیر داخله و رهبر شبکه حقانی،‌ محمد یعقوب، وزیر دفاع، امیر خان متقی، وزیر خارجه و شمار دیگر از اعضای کابینه طالبان در قندهار دیدار کرده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان با انتشار خبرنامه‌ای گفته که این دیدار با حضور شماری از «علمای» ولایت‌های قندهار، کابل، کاپیسا، بغلان، فاریاب، خوست، و ننگرهار صورت گرفته است.

    در این خبرنامه آمده که رهبر طالبان در این نشست به شرکت‌کنندگان در مورد «خدمت کردن، ترویج علوم دینی، نوشتن کتا‌ب‌ها و مقاله‌ها و تطبیق خوب شریعت اسلامی توصیه کرد.»

    طالبان عکس و ویدیوی از رهبر خود منتشر نمی‌کنند و تنها گاهی صدای او را منتشر می‌کنند. جزییات این نشست قندهار هم بیشتر مشخص نیست ولی در پی اظهارات انتقادآمیز سراج‌الدین حقانی، محمد یعقوب و چند مقام دیگر طالبان که علیه رهبر طالبان تعبیر شده است، گمانه‌زنی‌های در مورد اختلاف این چهره‌های قدرتمند حکومت طالبان با رهبر آن مطرح شده است.

    گفته می‌شود یکی از عرصه‌های اختلاف آموزش و کار زنان است که رهبر طالبان موضع سختگیرانه در مورد آن دارد و آموزش زنان در افغانستان به جز در مقطع ابتدایی به صورت کل ممنوع شده است.

    امروز نیز وزارت تحصیلات عالی طالبان به بی‌بی‌سی تایید کرد که سال جدید تحصیلی دانشگاه‌های دولتی مناطق سردسیر از دوشنبه هفته آینده (۱۵ حوت/اسفند) بدون حضور دانشجویان دختر در افغانستان آغاز می‌شود

  6. مسمومیت دانش‌آموزان و کادر مدرسه در اردبیل

  7. انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس‌ ۷۵۲: دادگاه نظامی تهران صلاحیت رسیدگی نداشته، حق طرح شکایتمان محفوظ است

    مراسم سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشکهای سپاه
    Image caption: مراسم سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشکهای سپاه

    انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی اس ۷۵۲ اوکراین در بیانیه ای اعلام کردند که دادگاهی که در دادسرای نظامی تهران تشکیل شده است صلاحیت نداشته است.

    انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی اس ۷۵۲ دادگاه دادسرای نظامی تهران را یک دادگاه نمایشی خواند و گفته: «شاکیان، ضمن استرداد رسمی شکایت خود از دادسرای نظامی جمهوری اسلامی، پرونده‌ی سرنگون کردن پرواز پی اس ۷۵۲ را پرونده‌ای باز در پیشگاه تاریخ این سرزمین می‌دانند و حق طرح شکایت در دادگاهی بیطرف و صالح را برای خود محفوظ می‌دارند.»

    در بیانیه این انجمن درباره ۵ ایراد اساسی که خانواده ها به روند رسیدگی دادگاه نظامی در تهران دارند آمده:

    ۱. تشکیل و تکمیل این پرونده بدون دخالت خانواده ها و در شرایطی غیرعادی انجام شده و به اعتراضات مکرر خانواده توجهی نشده است

    ۲. همه افراد عالرتبه حکومتی در سپاه پاسداران و شورای عالی امنیت ملی مثل علی شمخانی،‌ حسین سلامی،‌ امیرعلی حاجیزاده و محمد باقر از آمرین اصلی این جنایت سازمان یافته و همچنین بسیاری از نهادهای صاحب تقصیر قرار منع تعقیب دریافت کردند.

    ۳. اکثریت کارشناسان در دو مرحله «کارشناسی» پرونده از خود پرسنل سپاه پاسداران بودند و خانواده جان باختگان میگویند که صلاحیت قانونی و علمی برای اظهار نظر ندارند.

    ۴. هویت ۱۰ متهمی که به دادگاه معرفی شدند برای هیچ یک از شاکیان محرز نشده و مشخص نیست که ارتباط این افراد با این جنایت چه بوده است.

    ۵. دادگاه پرونده را در دایره تنگ خطای انسانی محصور و محدود کرده است.

    پیشتر هم وکیل تعدادی ازخانواده های قربانیان هواپیمای اوکراینی شکایت خود را از دادگاه نظامی تهران پس گرفتند و گفتند که به این نتیجه رسیدند که این دادگاه نه صلاحیت،‌ نه توانایی و نه اراده رسیدگی مستقل و بی طرفانه را دارد.

    در پیام این خانواده ها آمده بود: «دردناک ترین تحقیر حقیقت در این دادگاه رقم می‌خورد.»

  8. جهانگرد اسپانیایی آزاد شده از ایران: هنوز نمی‌دانم به چه جرمی بازداشت شدم

    آنا بانیرا جهانگرد ۲۵ ساله اسپانیایی که هفته گذشته از زندان جمهوری اسلامی آزاد به اسپانیا بازگشت
    Image caption: آنا بانیرا جهانگرد ۲۵ ساله اسپانیایی که هفته گذشته از زندان جمهوری اسلامی آزاد به اسپانیا بازگشت

    آنا بانیرا جهانگرد ۲۵ ساله اسپانیایی که هفته گذشته از زندان جمهوری اسلامی آزاد شد و به اسپانیا بازگشت در مصاحبه با شبکه خبری اروپا گفته است که «هنوز نمی‌داند چرا بازداشت شده است.»

    او گفت که از ابتدا وضعیت نامطمئن بسیار سخت بود، «شما میترسید شما را به جاسوسی متهم کنند که در نهایت هم این اتفاق افتاد.»

    به گزارش رویترزآنا بانیرا که موهایش را پس از زندانی شدن کوتاه کرده گفت: «در تمام مدت نمی‌توانستم با دیگران ارتباط برقرار کنم؛ به این دلیل که زندانیان انگلیسی صحبت نمی‌کردند. و این سخت‌ترین قسمت ماجرا بود.»

    او همچنان دلیل دستگیری خود را نمی‌داند، چون می‌گوید هیچ اشتباهی نکرده بود.

    خانم بانیرا برای یک سازمان غیردولتی حقوق بشر کار می‌کند اما می‌گوید که در اعتراضات اخیر در ایران شرکت نداشته و صرفا به عنوان یک توریست پس از سفر به گرجستان و ارمنستان به ایران رفته است.

    خانم بانیرا میگوید که اواسط اکتبر و یک روز پس از‌انکه به اداره مهاجرت در ایران رفته و درخواست تمدید ویزایش را کرده تا مدت بیشتری در ایران بماند، بازداشت شده است.

    او می گوید با یک دوست ایرانی اش در راه رفتن به تخت جمشید در شیراز در یک پمپ بنزین بازداشت شده است.

    سانتیاگو سانچز ۴۱ ساله، جهانگرد اسپانیایی و طرفدار فوتبال، دیگر اسپانیایی زندانی در ایران است. او قرار بود برای دیدن جام جهانی از ایران به قطر برود که اوایل ماه اکتبر بازداشت شد.

    بیشتر بخوانید: ایران در ازای شهروندان دوتابعیتی چه گرفته است؟

  9. گزارش‌هایی از ادامه فشار،‌ تهدید و بازداشت خانواده کشته شدگان اعتراضات اخیر

  10. ۸۰ استاد دانشگاه چمران اهواز مسمومیت دانش‌آموزان را « فاجعه‌ جنایتکارانه» خواندند

    ۸۰ استاد دانشگاه چمران اهواز در نامه ای از مقامات و نهادهای ذیربط خواستند که در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان «بی‌پرده‌پوشی، سریع، و با قاطعیت به این فاجعه‌های جنایتکارانه احتمالی در محیط‌های آموزشی کودکان و نوجوانان پایان دهند».

    به گزارش شفقنا، در این نامه که به امضای استادانی مانند عباس امام، مهدی قمشی، فاطمه پودات، محمد کوتی و جواد آقاجری رسیده مسمومیت دانش‌آموزان را «زجرآور»؛ «مشکوک» و «مایه تاسف» خوانده، گفته شده «بی‌تردید، هر گونه تعلل، پرده پوشی و مماشات با عاملان این جنایات هولناک ، باعث فوران خشم شهروندان سرتاسر کشور خواهد گردید».

    در پی مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس، موج گسترده‌ای از اعتراضات از طرف فعالان سیاسی و مدنی منتشر شده است.

  11. ادامه واکنش روحانیون قم به مسمومیت دانش‌آموزان؛ ناظم‌زاده قمی می‌گوید «شما آبروی دین و روحانیت را برده‌اید»

    IR

    اصغر ناظم‌زاده‌ قمی از مدرسین حوزه علمیه قم به مسمومیت دانش‌آموزان واکنش نشان داده و گفته ازبرخورد ماموران حکومتی با مادر یکی از دانش‌آموزان «به خود لرزیدم و اشک ماتم ریختم».

    آقای ناظم‌زاده قمی ازاساتید خارج حوزه علمیه قم، در پیامی که در وب سایتش منتشر شده گفته «هرگز فکر نمی کردم کار جمهوری اسلامی به اینجا بکشد که مردان نامحرم با زنی که فریادش از غم و اندوه مسمومیت فرزند یا هم نوعش بلند است، یکی دهان او را بگیرد و دیگری موهای سرش را با شدت ازپشت بکشد تا او را ساکت نمایند».

    او با بیان این که در زمان شاه نیز چنین مواردی وجود نداشته، خطاب به مسئولین گفته وقتی افراد لباس شخصی هر کاری بخواهند در ملاء عام می توانند بکنند و کسی جلودار آنها نباشد‌ وای به حال کسانی که دستگیر شده و در زندان و دور از چشم مردم به سر می برند.

    آقای ناظم‌زاده قمی با بیان اینکه «شما آبروی دین و روحانیت را برده‌اید و روحانیون نمی توانند سربلند کنند» گفته «لج بازی با مردم، حرف درمانی و شعار، تحمیق و تحقیر، توجیه کردن و گناه را بر گردن دشمن داخلی و خارجی انداختن، بس است».

    حسین نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه نیز امروز در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی گفته «اولین کار شما برخورد قاطع و دستگیری عوامل مسمومیت مدارس و قلع و قمع نمودن عاملان این حوادث است».

    آقای نوری همدانی گفته «مسمومیت تعدادی از دانش آموزان شده است یکی از دغدغه های مردم شده است».

    امروز عبدالله جودی آملی و جعفر سبحانی از مراجع تقلید قم نیز خواستار روشن شدن مساله مسمومیت دانش‌آموزان شدن و ان را «رعب‌آور» خواندند.

    همچنین محمد بطحایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش درباره مسمومیت دانش‌آموزان به شرق گفت: این رفتارها بی‌شباهت به رفتار بوکوحرام در نیجریه نیست. در آنجا دختربچه‌ها را از مدرسه می‌دزدیدند اما در اینجا امنیت روحی و روانی صدها نفر را به خطر می‌اندازند.

    با گذشت حدود سه ماه از آغاز مسمومیت دانش‌آموزان در ایران، هنوز مقام‌های رسمی دلیل مسمومیت آنها را اعلام نکرده‌اند.

    تلویزیون دولتی ایران امروز «بی‌احتیاطی راننده تانکر حامل ماده پتروشیمی» را عامل مسمومیت دانش‌آموزان دبیرستانی در جاجرود اعلام کرد.

  12. تحریم های تازه آمریکا علیه شرکت‌های پتروشیمی و حمل و نقل ایران

    تحریم ایران

    وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، امروز، پنجشنبه، تحریم‌های جدیدی علیه شرکت‌های پتروشیمی و حمل و نقل ایران از جمله ۲۰ کشتی وضع کرد.

    این تازه‌ترین دور از تحریم‌هایی است که غرب علیه ایران وضع می‌کند. چند روز پیش نیز، چندین مقام ارشد سپاه پاسداران در لیست تحریم‌های بریتانیا قرار گرفته بودند.

    ماه گذشته نیز وزارت دارایی آمریکا اعلام کرد که شش شرکت پتروشیمی ایرانی و سه شرکت را در مالزی و سنگاپور تحریم کرده است. اعلام شده که این شرکت‌ها در تولید، فروش و جابه‌جایی محصولات پتروشیمی ایران به ارزش‌ صدها میلیون دلار نقش کلیدی داشته‌اند.

    واشنگتن برای جلوگیری از هر گونه همکاری‌ شرکت‌ها و بانک‌های مختلف جهان با ایران، هر از گاهی نام تعدادی از این شرکت‌ها را به فهرست تحریم‌های خود اضافه می‌کند.

    بیشتر بخوانید: گزارش بعضی شرکت‌های ردیابی نفتی از «افزایش صادرات نفتی ایران» در دو ماه آخر سال ۲۰۲۲

  13. سال جدید تحصیلی در ولایات سردسیر افغانستان هفته آینده بدون حضور دانشجویان دختر آغاز می‌شود

    وزارت تحصیلات

    وزارت تحصیلات عالی طالبان به بی‌بی‌سی تایید کرد که سال جدید تحصیلی دانشگاه‌های دولتی مناطق سردسیر از دوشنبه هفته آینده (۱۵ حوت/اسفند) بدون حضور دانشجویان دختر آغاز می‌شود.

    ضیاءالله هاشمی، سخنگوی این وزارتخانه گفت که این تصمیم از سوی شورای رهبری وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان گرفته شده است.

    وزارت تحصیلات عالی طالبان در ۲۹ قوس/آذر سال جاری اعلام کرد که زنان و دختران «تا اطلاع ثانوی» نمی‌توانند در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ادامه تحصیل دهند. این تصمیم طالبان واکنش‌ها و محکومیت‌های گسترده داخلی و بین‌المللی در پی داشت.

    در آن زمان حکومت طالبان گفته بود که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که باید اصلاح شود.

    هرچند مسئولان طالبان می‌گویند که در تعطیلات زمستانی دانشگاه‌ها را ارزیابی کرده و بسیاری از مشکلات آنها را حل کرده است اما به نظر می‌رسد تصمیم طالبان درباره ممنوعیت دختران از تحصیلات عالی تغییر نکرده است.

    خبر مرتبط:

  14. در گزارش صدا و سیما اعلام شد: «بی‌احتیاطی راننده تانکر حامل ماده پتروشیمی» عامل مسمومیت دانش‌آموزان دبیرستانی در جاجرود

  15. پوتین اوکراین را به اعزام «کماندو» به داخل خاک روسیه متهم کرد

    ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با اظهار اینکه یک گروه کماندویی به خاک روسیه نفوذ کرده، آن را عملیات تروریستی توسط نیروهای اوکراینی توصیف کرد.

    از زمان آغاز جنگ اوکراین، نیروهای اوکراینی از حمله یا ورود به خاک روسیه خودداری ورزیده‌اند تا به این ترتیب، دولت روسیه حمله به اوکراین را به عنوان دفاع از حاکمیت ارضی خود قلمداد نکند.

    پیشتر، منابع دولت روسیه مدعی شدند که «خرابکاران اوکراینی» به دو روستا در منطقه مرزی بریانسک حمله کرده و چند نفر را به گروگان گرفته‌اند. به گفته مقامات روسی، نیروهای امنیتی به مقابله با آنها پرداختند.

    ولادیمیر پوتین گفت که مهاجمان به سوی یک خودروی غیرنظامی آتش گشودند.

    روسیه ویدیویی را در فضای مجازی منتشر کرده و گفته که این ویدیو مردان مسلح اوکراینی را در مقابل یک کلینیک نشان می‌دهد و یکی از آنها اعتراف می‌کند که از اوکراین آمده است.

    دولت اوکراین کل ماجرا را «نمونه کلاسیک نمایش» روسیه برای ایجاد بحران جدید توصیف کرده است.

  16. بریتانیا از کشف و ضبط محموله تسلیحات نظامی ایران از جمله چند نوع موشک خبر داد

    تصاویری که وزارت دفاع بریتانیا منتشر کرده است
    Image caption: تصویری که وزارت دفاع بریتانیا از محموله سلاح کشف شده منتشر کرده است

    نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا امروز پنجشنبه ۱۱ اسفند اعلام کرد که هفته پیش با همکاری نیروی دریایی آمریکا یک کشتی را با بار اسلحه ایران در آب‌های بین المللی دریای عمان توقیف و بار آن را ضبط کرده است.

    به گزارش وزارت دفاع بریتانیا این کشتی حامل تسلیحات ایرانی از جمله موشک‌های هدایت‌شونده بوده است.

    وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید که کشتی مشکوک به قاچاق اسلحه، ابتدا توسط پهپادهای تجسسی ارتش آمریکا در آب‌های بین‌المللی در دریای عمان شناسایی شد.

    در گزارش وزارت دفاع بریتانیا آمده:‌ «قاچاقچیان، ابتدا به اخطارها توجهی نکردند و تلاش کردند به سرعت خود را به آب‌های سرزمینی ایران برسانند. اما قبل رسیدن، توسط تیمی از تفنگداران دریایی بریتانیا محاصره شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که بار این کشتی شامل «موشک‌های هدایت شونده ضد تانک» و «اجزای موشک‌های بالستیک میان‌برد» بوده است.

    بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدام نیروی دریایی کشورش در چارچوب «تعهد به حمایت از قوانین بین‌المللی» انجام شده و افزود: «بریتانیا متعهد است با اقداماتی که صلح و امنیت در دنیا را به مخاطره بیندازد، مقابله کند.»

    بریتانیا اخیراً اعلام کرد که شواهدی را در مورد نقض قطعنامه‌های ۲۲۱۶ و ۲۲۳۱ (قطعنامه‌های مربوط به انتقال تسلیحات و کنترل فناوری موشکی ایران) به سازمان ملل ارائه کرده است.

    بریتانیا با همکاری ایالات متحده در تلاش است امنیت آب‌های بین‌المللی را برقرار کند.

    بریتانیا اخیراً اعلام کرد که شواهدی را در مورد نقض قطعنامه‌های ۲۲۱۶ و ۲۲۳۱ توسط ایران به سازمان ملل ارائه کرده است
  17. هشدار یونیسف نسبت به «تاثیر منفی» مسمومیت دانش‌آموزان بر آمار آموزش کودکان به ویژه دختران

    صندوق کودکان سازمان ملل متحد،‌ یونیسف امروز اعلام کرد که اخبار مربوط به موارد مسمومیت دانش آموزان در مدارس ایران را دنبال می‌کند و آماده ارائه هر گونه کمک است.

    در اکانت اینستاگرام یونیسف ایران آمده: «مدرسه، پناهگاهی امن برای یادگیری کودکان و نوجوانان در محیطی ایمن و حمایتگر است.»

    یونیسف هشدار داد که اینگونه حوادث میتواند تاثیر منفی بر نرخ بالای آموزش کودکان به ویژه دختران که از دستاوردهای دهه‌های اخیر است بگذارد.

  18. انتقاد وزیر سابق آموزش و پرورش ایران از « برخورد با خونسردی» دولت و وزیر آموزش و پرورش با مسمومیت دانش‌آموزان

  19. برنامه هسته‌ای ایران؛ فرانسه ابراز نگرانی جدی کرد

    ابراز نگرانی عمیق فرانسه از فعالیت‌های هسته‌ای ایران

    در ادامه واکنش‌ها به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فرانسه امروز، پنجشنبه، برنامه هسته‌ای ایران را «بسیار نگران‌کننده» خواند.

    این واکنش پس از آن است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه گفت که مشغول مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره آثار اورانیوم با غنای نزدیک به ۸۴ درصد است که در تأسیسات ایران پیدا شده است.

    در نسخه‌ای از یک گزارش آژانس آمده که ایران پذیرفته این ذرات احتمالا محصول نوساناتی ناخواسته در فرآیند غنی سازی ۶۰ درصدی است.

    آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه، به خبرنگاران گفت: «این گزارش بیان می‌کند که مسیری که ایران در پیش گرفته است بسیار نگران‌کننده است.»

    بیشتر بخوانید: واکنش‌ها به پیشرفت برنامه اتمی ایران؛ مقام‌های اسرائیلی به آمریکا «سفر می‌کنند»