گزارش زنده

  1. اعتراض نماینده مجلس شورای اسلامی به ماجرای مسمومیت‌های سریالی در صحن علنی مجلس

  2. رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار مقابله با قاچاق انسان در دریای مدیترانه شد

    پاپ فرانسیس در حال سخنرانی هفتگی
    Image caption: پاپ فرانسیس در حال سخنرانی هفتگی از بالکن پنجره کاخ واتیکان

    پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان از مقامات خواست که مانع فعالیت قاچاقچیان انسان در دریای مدیترانه شوند.

    به گزارش رویترز، پاپ در سخنرانی هفتگی خود از فاجعه هفته گذشته غرق شدن قایق مهاجران در سواحل کالابریای ایتالیا که در آن ده‌ها نفر کشته شدند ابراز تاسف کرده برای آنها و خانواده‌هایشان دعا کرد.

    او گفت: «من درخواست خود برای جلوگیری از تکرار چنین فجایع را تکرار می‌کنم تا قاچاقچیان انسان متوقف شوند.»

    پاپ در سخنان خود گفت: «باشد که سفر امید دیگر هرگز به سفر مرگ تبدیل نشود، باشد که آبهای شفاف دریای مدیترانه دیگر با چنین حوادث دراماتیک خونین نشوند.»

    از حادثه تاکنون بیش از ۷۰ جسد پیدا شده است و حدود ۸۰ نفر دیگر جان سالم به در بردند.

    قایق این مهاجران از کشورهای افغانستان، پاکستان، ایران، سومالی و سوریه از ترکیه به مقصد ایتالیا شب در ساحل این کشور شکست.

    در این ارتباط تاکنون سه قاچاقچی متهم به دست داشتن در قاچاق انسان دستگیر شده‌اند.

    جورجیا ملونی، نخست‌وزیر راست‌گرای ایتالیا از اظهارات پاپ تقدیر کرد. او این هفته از رهبران اتحادیه اروپا خواست تا اقدامات بیشتری برای توقف مهاجرت غیرقانونی انجام دهند.

  3. رد پیشنهاد «افزایش پلکانی حقوق» توسط مجلس شورای اسلامی در بودجه سال آینده

    نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد افزایش پلکانی «حقوق» در سال آینده مخالفت کرده‌اند.

    افزایش حقوق در لایحه بودجه سال آینده بصورت ثابت «۲۰ درصد» در نظر گرفته شده؛ در بودجه سال آینده حداقل حقوق هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دیده شده است.

    بعضی منتقدان افزایش غیرپلکانی حقوق معتقدند این نوع افزایش حقوق «به نفع طبقات پایین نخواهد بود.»

    مالک شریعتی، نماینده مجلس گفته است این اقدام « به معنای آن است که کسی که ۴۰ میلیون حقوق می‌گیرد، افزایش حقوق ۸ میلیونی و کسی که ۱۰ میلیون حقوق می‌گیرد، افزایش حقوق دو میلیونی خواهد داشت که این کار به نفع حقوق بگیران پایین نیست.»

    اظهارات اخیر در حالیست که شتاب تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی، وضعیت معیشت بسیاری از شهروندان ایرانی را مشکل کرده است.

    مرکز آمار ایران اخیرا نرخ تورم سالانه بهمن ماه را ۴۷/۷ درصد اعلام کرده؛ ناظران مستقل ارقام واقعی تورم در ایران را فراتر از این می‌دانند.

    نرخ تورم نقطه به نقطه گروه «خوراکی‌ها، اشامیدنی‌ها و دخانیات» در بهمن ماه امسال به بالای هفتاد درصد رسیده است.

    در گزارش تازه مرکز آمار ایران انواع گوشت از جمله اقلامی بوده‌اند که شاهد بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل(دی ماه) در گروه خوراکی‌ها بوده‌اند.

  4. مسمومیت «۷۰۰ دانش آموز» در استان خوزستان

    مسمومیت دانش آموزان

    حبیب حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از افزایش تعداد دانش آموزان مسموم در استان خوزستان خبر داده و گفته تعداد آن‌ها به «۷۰۰ نفر» رسیده است.

    او گفته این دانش آموزان که از شهرهای اهواز، رامهرمز، امیدیه، سربندرو آبادان هستند، به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

    این مقام دانشگاه علوم پزشکی همچنین گفته که «۵۰۰ دانش آموز» تاکنون از بیمارستان‌ها ترخیص شدند، اما «۲۰۰ دانش آموز» دیگر کماکان بستری هستند.

  5. پنج سازمان‌ مدافع رسانه‌ها در بریتانیا خواستار اسکان خبرنگاران گیرافتاده افغان شدند

    وزیر کشور بریتانیا

    پنج سازمان مدافع رسانه‌ها در بریتانیا در نامه‌ای به سوئلا براورمن، وزیر کشور خواستار توضیح در باره مرحله بعدی روند اسکان مجدد برای خبرنگاران افغان منتظر در کشورهای دیگر شدند.

    روزنامه گاردین در گزارشی از این نامه نوشته در حال حاضر صدها خبرنگار افغان در وضعیت وخیم در پاکستان و ایران به سر می‌برند که «خشم نهاد‌های مدافع خبرنگاران را از سهل‌انگاری وزارت کشور بریتانیا در مورد انتقال و اسکان آنها به بریتانیا را برانگیخته است.»

    این سازمان‌ها از وزارت کشور بریتانیا خواستار شفافیت در مراحل رسیدگی به پرونده‌های این خبرنگاران شدند.

    آلمان، فرانسه و کوزوو از جمله کشورهایی هستند که به تعدادی از روزنامه‌نگاران افغان پناه داده‌اند. منتقدان اما بریتانیا را متهم می‌کنند که به تعهدات خود در قبال خبرنگارانی که دو دهه گذشته از ماموریت غرب در افغانستان حمایت می‌کردند، عمل نمی‌کند.

    مارتین برایت، سردبیر «اندیکس ان سنسورشیپ» گفته این سازمان سیلی از درخواست‌های انتقال و اسکان از روزنامه‌نگاران افغان در داخل کشور، پاکستان و ایران دریافت کرده است که باوجود اینکه ظاهرا واجد شرایط برای اسکان مجدد بودند، هیچ اطمینانی به آنها داده نشده است.

    به گفته این نهاد، ۲۰۰ روزنامه‌نگار پیشین افغانستان که از ترس طالبان به ایران و پاکستان گریخته‌اند؛ بسیاری از آن‌ها زن هستند و می‌گویند که اعتبار ویزای اقامت‌شان نیز تمدید نشده است.

    ماه گذشته گزارش‌هایی منتشر شد پلیس تعدادی از روزنامه نگاران افغان در اسلام آباد را دستگیر و گوشی‌ها، لپ تاپ‌ها و دوربین‌های آن‌ها ضبط کرد.

    در همین حال، ۸ روزنامه‌نگار افغان شاغل در بی‌بی‌سی، اخیرا پس از پیگرد قانونی علیه وزارت کشور، درخواست‌های ویزای بریتانیا برایشان صادر شده است.

    نهادهای «ائتلاف آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان، اندیکس اند سنسورشیپ، اتحادیه ملی خبرنگاران بریتانیا، پن‌انترنشنال، و نهاد انگلش‌پن» این نامه را نوشته‌اند.

  6. حداد‌عادل، «نبود آزادی و برخورد‌های امنیتی» با معترضان را انکار کرد

    حداد عادل

    غلامعلی حداد عادل، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و از محافظه‌کاران نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، می‌گوید: «چهره‌ای از جمهوری اسلامی ترسیم می‌کنید که انگار هیچ آزادی نیست. هرکسی اگر کلمه‌ای انتقاد کند و یا اعتراضی کند، او را می‌گیرند، می‌زنند، می‌کشند، و یا ممنوع و محروم می‌کنند.»

    او در مصاحبه‌ای که با شبکه اینترنتی دانشگاه تهران انجام داده، این جملات را بیان کرده است.

    وقتی مجری از او درباره تحقق شعار آزادی در ۴۴ سال گذشته می‌‌پرسد، او در پاسخ از مجری می‌خواهد که از «نبودن آزادی» در جامعه مثال‌هایی بیاورد.

    مجری نیز از هر قشری مثالی می‌زند؛ رد صلاحیت سیاست‌مداران منتقد و قطع شدن میکروفون‌های آنها در مجلس، توقیف فیلم‌های سینماگران و ممنوع‌الکاری و ممنوع‌الخروجی آنها، نارضایتی استادان دانشگاه از عدم پذیرش نظرات آنها در تصمیم‌های اجرایی و همچنین اخراجشان، برخورد امنیتی با دانشجویان، و برخورد با اعتراض‌ها و اعتصاب‌های سراسری.

    این صحبت‌های آقای حدادعادل، که بخش‌هایی از آن را حساب توییتری روزنامه شرق نیز همرسانی کرده، واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. پیشتر نیز حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفته بود که «در تظاهرات مسالمت‌آمیز کسی بازداشت نشد» و «پلیس کسی را با گلوله نکشت.»

    در پاسخ به گفته‌های آقای امیر‌عبداللهیان، نرگس محمدی، فعال مدنی سرشناس و از زندانیان سیاسی در ایران، در پیام کوتاهی از زندان اوین گفته‌های او را در تکذیب شکنجه و تجاوز به زندانیان رد کرد وگفت شخصا بر تعرض جنسی به بازداشت‌شدگان شهادت می‌دهد.

  7. «آخرین وضعیت پرونده حمید قره‌حسنلو»

    دکتر حمید حسینی، از دوستان حمید و فرزانه قره‌حسنلو، با انتشار ویدیویی در آستانه برگزاری دادگاه مجدد برای حمید قره‌حسنلو بعد از لغو حکم اعدام از سوی دیوان عالی، می‌گوید این پزشک ۵۳ ساله به خاطر وضعیت نامناسب سلامتی در آی‌سی‌یو بستری شده است.

    دکتر حمید حسینی در این ویدیو می گوید مسئولان زندان مانع درمان کولیت روده آقای قره‌حسنلو و مصرف داروهایش شده‌اند و او در نهایت بر اثر وخامت وضعیت جسمانی‌اش به آی‌سی‌یو منتقل شده است.

    دکتر حمید قره حسنلو پزشک ۵۳ ساله یکی از چند نفری است که به اتهام قتل یک بسیجی در حاشیه مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج به اعدام محکوم شد، اما دیوان عالی این حکم اعدام را لغو کرد و قرار است این پرونده بار دیگر در دادگاه مورد بررسی قرار بگیرد.

  8. سوریه سفر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به شمال شرق این کشور را محکوم کرد

    رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
    Image caption: مارک میلی در سفری اعلام نشده به شمال شرق سوریه رفت

    سوریه سفر از پیش اعلام نشده یک افسر ارشد ارتش آمریکا از یک پایگاه آمریکایی در این کشور را محکوم کرده و آن را «نقض آشکار» حاکمیت کشورش خوانده است.

    ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز شنبه (۱۳ اسفند/۴ مارس) برای ارزیابی ماموریت هشت ساله نیروهای این کشور به شمال شرق سوریه سفر کرد.

    وزارت خارجه سوریه این سفر و همچنین پایگاه آمریکا را «غیرقانونی» توصیف کرده است.

    یک مقام دولت سوریه از دولت بایدن خواسته تا حمایت خود را از گروه های جدایی طلب در این کشور متوقف کند. سربازان آمریکایی با نیروی کرد سوری برای آن که مانع بازگشت پیکارجویان گروه دولت اسلامی (داعش) به این منطقه شوند، همکاری می‌کنند.

  9. ایران مرکز تجاری و نمایشگاه دائمی در کابل را افتتاح کرد

    افتتاح

    ایران یک مرکز تجاری و نمایشگاه دائمی کالاها و محصولات ایرانی برای آشنایی تجار افغانستان در کابل افتتاح کرده است.

    سفارت ایران در کابل در توییتی نوشته است «مرکز تجاری و نمایشگاه دائمی ج.ا.ایران در کابل به عنوان یک گام اساسی جهت توسعه روابط بازرگانی ایران و افغانستان افتتاح شد.»

    این سفارت هدف این مرکز را«مکانی برای آشنائی بازرگانان کشور افغانستان با کالاها و محصولات ایرانی» خوانده است.

    این مرکز وبسایتی نیز در همین رابطه راه‌اندازی کرده است.

    یک هیات بازرگانی ایران برای افتتاح این مرکز تجاری وارد کابل شده‌ است؛ جمهوری اسلامی مناسبات نزدیکی با حکومت طالبان برقرار کرده است.

    دیدار تجار ایرانی و افغانستان در کابل
  10. مسمومیت دهها دانش آموز در بعضی شهرهای استان فارس و خوزستان

    مسمومیت دانش آموزان

    حبیب حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز از مسمومیت «۳۱۲ دانش آموز» خوزستانی در مناطق مختلف این استان خبر داده است.

    به گفته او این مسمومیت‌ها در شهرهای آبادان، رامهرمز و بندر امام اتفاق افتاده است.

    رئیس آموزش و پرورش شهرستان سروستان در استان فارس هم از مسموم شدن «۱۲ دانش‌ آموز» مدرسه دخترانه در کوهنجان این شهرستان خبر داده است.

    به گفته او این دانش آموزان پس از استشمام بوی نامطبوع دچار سرگیجه و حالت تهوع شدند که «۴ نفر» از آن‌ها به بیمارستان سروستان منتقل شدند.

    در دو روز گذشته شمار دانش آموزان مسموم شده در مدارس سراسرکشور افزایش چشمگیری داشته و تاکنون عامل این مسمومیت‌ها مشخص نشده است.

  11. گزارش‌ها از «درگیری و تیراندازی» بین مرزبانان ایرانی و طالبان در اطراف پل ‌میلک

    محل درگیری بین مرزبانان ایرانی و طالبان

    رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند امروز بین نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی در مرز میلک شهرستان هیرمند در شمال استان سیستان و بلوچستان «درگیری و تیراندازی» رخ داده است.

    ‌‌تسنیم به نقل از یک منبع گزارش داده که این درگیری و تیراندازی ‌مرزبانان ایران و طالبان «تلفات جانی نداشته است.»

    مقام‌های ایرانی گفته‌اند که موضوع را بررسی می‌کنند.

    گذرگاه میلک از گذرگاه‌های مرزی مهم میان ایران و افغانستان است که در ۲۶۰ کیلومتری شمال شرق زاهدان در ناحیه مرزی هیرمند در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

    هفته گذشته در این محل، ویدیویی منتشر شد که نیروهای طالبان در حال انتقال یک سرباز بازداشتی نیروی مرزبانی همراه با خشونت بودند.

    مرزبان ایرانی ساعاتی بعد از انتشار این ویدیو، آزاد شد اما رفتار خشن نیروهای طالبان واکنش‌برانگیز شد.

  12. کیلیان آمباپه ستاره فرانسوی رکورد گلزنی در پاری‌سن‌ژرمن را شکست

    آمپابه

    کیلیان امباپه، ستاره فرانسوی باشگاه پاری‌سن‌ژرمن با زدن گل در بازی با نانت، به رکورد ۲۰۱ گل برای این باشگاه رسید. این بازی با نتیجه چهار بر دو به نفع پاریس سن‌ژرمن پایان یافت.

    امباپه در دقیقه ۹۲ با زدن این گل از ادیسون کاوانی که در صدر گل‌های پاریس سن‌ژرمن بود، پیشی گرفت.

    این مهاجم فرانسوی که در ماه دسامبر سال پیش ۲۴ ساله شد، خود را به‌عنوان یک فوق ستاره فوتبال تثبیت کرده.

    امباپه در پایان بازی در این باره گفت: «همیشه گفته‌ام که می‌خواهم در فرانسه، در پایتخت کشورم، در شهرم تاریخ‌ساز شوم، و اکنون دارم این کار را انجام می‌دهم هرچند کارهای زیادی هست که باید انجام دهم.»

    این فوتبالیست فرانسوی در دو فینال جام جهانی هم بازی کرد؛ او در سال ۲۰۲۲ به عنوان بهترین گلزن، جایزه «کفش طلا» را به دست آورد.

  13. حدود «۱۲۰ هزار نفر» برای خرید خودروهای وارداتی در ایران ثبت نام کردند

    مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت می‌گوید حدود ۱۲۰ هزار نفر برای خرید خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند.

    قرار است قرعه‌کشی دو روز دیگر(سه‌شنبه ۱۶ اسفند) برگزار شود.

    برای خرید خودرو در این طرح مبلغ پانصد میلیون تومان در حساب متقاضیان بلوکه می‌شود.

    پیشتر جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این طرح گفته بود: «خودروی ۱۰ هزار دلاری که با ارز ۳۰ هزار تومانی وارد شده است با احتساب تعرفه ۳۰ درصدی حدود ۴۰۰ میلیون تومان تمام می شود حال چرا مردم برای ثبت نام فقط باید ۵۰۰ میلیون در حساب خود بلوکه کنند؟»

    وزارت صمت در پاسخ گفته بود: «بر اساس مصوبه هیأت دولت خودروهای وارداتی صرفاً از طریق سامانه یکپارچه فروش به متقاضیان عرضه می‌شود، نه بورس کالا. متاسفانه ایشان با عدم اطلاع از شیوه فروش خودروهای وارداتی، تصور کرده‌اند که این خودروها قرار است در بورس کالا عرضه شود.»

    طی سالهای اخیر با افزایش نرخ تورم و جهش قیمت ارز بازار خودرو بعنوان یکی از راههای حفظ ارزش دارایی شهروندان ایرانی مورد توجه قرار گرفته است.

  14. نتانیاهو: اظهارات گروسی در مورد غیرقانونی بودن حمله اسرائیل یا امریکا به تاسیسات هسته ایران بی ارزش است

    اسرائیل

    بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را درباره «غیرقانونی» بودن هر گونه حمله اسرائیل یا آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران «بی ارزش» خوانده است.

    آقای نتانیاهو گفت: «رافائل گروسی فردی است شایسته‌ که اظهاراتی ناشایست بیان کرده است.»

    او گفت: «خارج از چه قانونی؟ آیا برای ایران که آشکارا خواستار نابودی ما است، جایز است که تا ابزار کشتار سازماندهی کند. آیا ما برای دفاع از خود منع شده‌ایم؟ بدیهی است که ما مجاز به انجام این کار هستیم.»

    رافائل گروسی که به تهران سفر کرده بود، دیروز در کنفرانسی خبری در مورد تهدیدات حمله به تاسیسات هسته ای ایران از سوی اسرائیل و آمریکا گفته بود که آژانس حملات و تهدید به تاسیسات و نیروگاه های اتمی را محکوم کرده و هر گونه اقدام نظامی علیه نیروگاه های اتمی «غیرقانونی و خارج از روال بین المللی» است.

  15. مسمومیت شماری دانش آموز در شیراز، بندرعباس، اسفراین و آبیک

    سخنگوی آموزش و پرورش استان فارس از مسمومیت شماری از دانش آموزان دختر دبیرستان «ایرج کمالی» در شیراز خبر داده است؛ او گفته در حال حاضر مسئولان با حضور در این مدرسه «در حال بررسی اوضاع هستند.»

    در همین حال فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم از انتقال «۱۱ دانش آموز» یک مدرسه در بندرعباس به بیمارستان خبر داده است.

    به گفته او نه دانش آموز پس از درمان سرپایی از بیمارستان مرخص شده‌اند.

    طاهره توفیقیان، سرپرست دانشکده علوم پزشکی اسفراین هم گفته که «۹ دانش آموز» یکی از مدارس این شهر به دلیل داشتن علائم مسمومیت به بیمارستان این شهر منتقل شدند.

    او گفته ۳۶ دانش آموز مدرسه ابتدایی روستای گلی بجنورد هم امروز با علایم مسمومیت به مراکز درمانی منتقل شدند.

    فرماندار آبیک در استان قزوین هم اعلام کرده که «۱۷ دانش آموز» دختر یکی از مدارس این شهرپس از داشتن علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند که از این تعداد، «دو دانش آموز کماکان در بیمارستان بستری هستند.»

  16. توضیح متروی تهران درباره انتشار «دود مسمومیت‌زا»

  17. رسانه‌ها: پلیس پاکستان برای دستگیری عمران خان وارد اقامتگاه او در لاهور شد اما آنجا نبود

    .

    بر اساس گزارش‌ها پلیس اسلام‌آباد و لاهور در یک عملیات مشترک برای بازداشت عمران خان، نخست وزیر سابق این کشور به اقامتگاه او در زمان پارک، در شهر لاهور یورش بردند.

    پلیس گفته است دستور بازداشت عمران خان به خاطرامتناع از حضور در جلسات دادگاه صادر شده است.

    آقای خان که ۷۰ سال سن دارد، در حال حاضر دوران نقاهت پس از جراحت ناشی از یک سوء‌قصد در وزیرآباد در سال گذشته را سپری می‌کند.

    او براساس حکم دادگاه سه بار از جلسات کیفرخواست در دادگاه اسلام آباد برای توضیح در یک پرونده‌ای علیه خود، حضور نیافته است.

    در بیانیه پلیس لاهور آمده است که رئیس پلیس «وارد اتاق عمران شده است اما او در آنجا حضور نداشت».

    در ویدیوهای پخش شده از عملیات بازداشت نخست وزیر سابق پاکستان، اعضای «تحریک انصاف»- حزبی که عمران خان رهبری می‌کند- دیده می‌شوند که در حمایت از او تجمع اعتراضی براه انداخته‌اند.

    در همین حال، پلیس لاهور گفته است «کسانی که مانع دستگیری او شوند تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت».

    «تحریک انصاف» تهدید کرده است که «در صورت دستگیری آقای خان، اعتراضات گسترده‌ای راه‌اندازی خواهند کرد».

    عمران خان متهم است که در اسناد ثبت دارایی‌اش، جزئیات کامل هدایایی را که در زمان نخست وزیری دریافت کرده است، گزارش نکرده است. هدایایی که مقام‌های ارشد دولت پاکستان دریافت می‌کنند باید رسما گزارش داده شوند و به محلی به نام «توشه‌خانه» سپرده شوند یا بهای هدیه را بپردازند.

  18. مسمومیت «۵۹ دانش آموز» در پنج مدرسه مشهد

    مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی از مسمومیت «۵۹ دانش‌آموز» در پنج مدرسه مشهد خبر داده است.

    حسین محمدزاده گفته که این مسمومیت‌ها در مدارس «بشری، نجمه، صداقت و تدین و یک مدرسه در ناحیه ۵» این شهر اتفاق افتاده است.

    او همچنین گفته که در مدرسه عترت سبزوار ۲ دانش آموز، در کاشمر دو دانش آموز و در نیشابور هم دانش آموزان دو مدرسه دچار علائم مسمومیت شدند.

    به گفته این مقام آموزش و پرورش خراسان رضوی شماری از این دانش آموزان در بیمارستان بستری شده‌اند.

  19. قانون جدید بریتانیا برای جلوگیری از ورود پناهجویانی که با قایق وارد این کشور می‌شوند

    پناهجویان

    براساس قوانین جدیدی که انتظارمی‌رود ظرف چند روز آینده اعلام شود، پناهجویانی که با قایق های کوچک وارد خاک بریتانیا می‌شوند، ازدرخواست پناهندگی در این کشورمنع خواهند شد.

    سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا گفته که دولت موظف خواهد بود هرکسی را که از مسیر دریایی به بریتانیا وارد می‌شود، «بازداشت کرده و سریعا (از این کشور) خارج کند.»

    انتظار می‌رود که وزیر کشور بریتانیا این قانون را سه شنبه (۱۶ اسفند/۷ مارس) اعلام کند.

    اما صلیب سرخ بریتانیا، این طرح‌ها را «بسیار نگران کننده» خوانده و گفته چنین قوانینی کمک چندانی به جلوگیری از ورود پناهجویانی که برای یافتن امنیت کشور خود را ترک کرده و جان خود را به خطر می‌اندازند، نمی‌کند.

    یک موسسه خیریه دیگر هم که به پناهجویان مشاوره‌های درمانی می‌دهد هم چنین طرح هایی را «انتقام جویانه و ناکارآمد» توصیف کرده است.

    ریشی سوناک، نخست وزیر پیش‌تر گفته بود که «متوقف کردن حرکت این قایق‌ها» یکی از پنج اولویت اصلی دولت او است.

    در حال حاضر پناهجویانی که بصورت غیرقانونی و از مسیر دریایی و با قایق‌های کوچک وارد خاک بریتانیا می‌شوند، می‌توانند تا زمان رسیدگی به پرونده‌شان در این کشور بمانند.

    اما قانون جدید، از درخواست پناهندگی این افراد در بریتانیا جلوگیری کرده و آن ها به رواندا یا یک «کشور ثالث امن» منتقل شده و از امکان بازگشت دائمی به بریتانیا را ندارند.

    براساس آمارهای دولتی جمع آوری شده توسط بی‌بی‌سی، در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲)، در مجموع ۴۵ هزار و ۷۵۵ پناهجو با عبور از کانال مانش وارد خاک بریتانیا شدند.

    همه ساله شماری از این پناهجویان در این راه پرخطر، برای رسیدن به بریتانیا جان خود را از دست می‌دهند.