گزارش زنده

  1. وزارت کشور ایران به جای بازداشت عاملان مسمومیت زنجیره‌ای از پیگرد قانونی کسانی خبر داد که باعث «تشویش اذهان عمومی» شوند

    وزارت کشور ایران در دومین بیانیه خود در رابطه با مسمومیت زنجیره‌ای در مدارس ایران به جای اعلام خبر دستگیری عاملان این اقدام از پیگرد قانونی کسانی خبر داد که به گفته وزارت کشور ایران «با نشر اکاذیب و تشویش اذهان در کنار هیاهوی کور بیگانگان در ایجاد جو ملتهب و اضطراب تلاش داشته‌اند.»

    وزارت کشور گفته که مسمومیت زنجیره ای «در ۲۵۰ کلاس» از مدارس سراسر کشور اتفاق افتاده و این میتواند «یک اقدام عامدانه و جنایتکارانه باشد و تحقیقات در این زمینه توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی ادامه دارد.»

    بیانیه وزارت کشور ایران ساعاتی پس از اظهارات علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد .

    رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی، مسمومیت‌ها را جنایت خواند و خواهان دستگیری و اشد مجازات برای عوامل این اقدام شد.

    در حالیکه وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که در کمتراز ۱۰ درصد از دانش‌آموزانی که با علائم مسمومیت راهی بیمارستان شدند،‌ مشخص شده که در معرض یک یا چند نوع ماده استنشاقی محرک قرار گرفتند، وزارت کشور ایران می‌گوید در کمتر از ۵ درصد مراجعین مواد محرکی پیدا شده که منجر به مخاطرات و عوارض پایدار نشده است.

  2. خبر فوریاولین گزارش کمیته علمی وزارت بهداشت درباره عامل مسمومیت زنجیره‌ای: «استنشاق چند نوع ماده محرک»

    پس از نزدیک به چهار ماه که از مساله مسمومیت زنجیره ای در مدارس ایران به ویژه مدارس دخترانه می گذرد، وزارت بهداشت ایران اولین گزارش «کمیته علمی» خود را منتشر کرد.

    سعید کریمی،‌ معاون درمان وزارت بهداشت ایران می‌گوید کمیته‌ای با حضور ۳۰ نفر از دانشمندان مرتبط با موضوع از جمله متخصصین ریه، سم شناسی،‌ میکروب شناسی، عفونی، روانپزشکی و بهداشت محیط چند جلسه برگزار کردند و آنچه ارائه شده نتیجه تحقیقات آنهاست.

    وزارت بهداشت تایید کرده است که تعدادی از دانش‌آموزانی که به بیمارستان منتقل شدند «با یک ماده تحریک کننده استنشاقی که حالت گاز دارد» مسموم شدند. در توضیح آمده که این ماده ممکن بوده به صورت جامد یا پودر و خمیر یا حتی مایع بوده و پس از ریخته شدن روی شوفاژ یا بخاری تبخیر شده است.

    در گزارش وزارت بهداشت ایران به نوع این ماده محرک اشاره ای نشده است.

    آقای کریمی گفته که نمونه هایی از آن دارند و یکسری ازتست‌ها مثبت شده اما آزمایشات نیاز به بررسی مجدد و قطعیت دارد به همین دلیل باید به آزمایشگاه مرجع ارسال شود.

    او توضیح داده که این ماده محرک یک ماده نبوده و چند ماده‌ مختلف هستند: «در نمونه‌های ما هم اثبات شده که چند نوع ماده است که می‌توانند علائم تحریکی ایجاد کنند.»

    او گفت که از نظر امنیتی و اطلاعاتی هم دارند کار میکنند که اگر «عامدانه» بوده بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

    آقای کریمی در پاسخ به ایسنا درباره نوع این مواد محرک، گفت: «این مواد از دسته گازهای جنگی، اعصاب، تاول‌زا و خطرناک نیستند.»

    آقای کریمی گفت: «دانش آموزان اغلب ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پس از استشمام یک بو دچار علائم تحریکی تنفسی مانند سوزش گلو، سرفه،‌ تنگی نفس و ریزش اشک و همچنین علائم تحریکی دیگری مانند دل درد، ضعف،‌ بیحالی و در برخی از افرادی که در معرض ماده محرک بودند، بی‌حسی اندام ها مشاهده شده است که علائم ماده محرک است.»

    «کمتر از ۱۰ درصد دانش‌آموزانی که به اورژانس بیمارستان‌ها منتقل شدند در معرض این ماده محرک قرار گرفتند.»

    گزارش وزارت بهداشت دانش‌آموزان را به سه گروه تقسیم کرده است و می‌گوید به جز گروهی از دانش‌آموزان که در معرض این ماده محرک قرار گرفتند،‌ یک گروه که کنار آنها بودند،‌ اضطراب و نگرانی به آنها منتقل شده است.

    وزارت بهداشت ایران می‌گوید که گروه سوم فقط با مطلع شدن درباره اخبار این موضوع دچار عوارضی شدند که «ناشی از آثار روحی روانی است.»

  3. احضار خواهر و پدر ابوالفضل آدینه زاده از معترضان کشته شده در مشهد به دادسرای انقلاب

    مرضیه آدینه زاده خواهر، ابوالفضل آدینه زاده نوجوان ۱۶ ساله‌ای که در اعتراضات اخیر در مشهد کشته شد در پستی در اینستاگرامش خبر داده که او و پدرش به یکی از شعب بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد احضار شده‌اند.

    در برگه‌های احضاریه علت حضور در دادسرا «ادای توضیح» عنوان شده است.

    ابوالفضل آدینه زاده در مقابل دانشگاه فردوسی مشهد براثر شلیک ۲۴ تیر ساچمه‌ای جان خود را از دست داد.

    خانم آدینه زاده در پست اینستاگرامی خود گفته که در روز سه شنبه ۱۶ اسفند در دادگاه انقلاب مشهد حاضر خواهیم شد، هر چند می دانیم که «هیچ جرمی مرتکب نشده ایم و فقط دادخواه خون جگرگوشه خود هستیم.»

  4. اژه‌ای: رعایت نکردن حجاب اجباری دشمنی با نظام و جرم است و افراد مجازات خواهند شد

    هفته گذشته گروهی از زنان در مقابل مجلس ایران تجمع کردند و خواهان فشار بیشتر برای اعمال حجاب اجباری شدند
    Image caption: هفته گذشته گروهی از زنان در مقابل مجلس ایران تجمع کردند و خواهان فشار بیشتر برای اعمال حجاب اجباری شدند

    غلامحسین محسنی اژه‌ای،‌ رئیس قوه قضائیه ایران رعایت نکردن حجاب اجباری از سوی دختران و زنان ایرانی را «دشمنی با نظام و ارزش‌های آن» خواند و گفت که این اقدام جرم است و افراد به خاطرش مجازات خواهند شد.

    او امروز دوشنبه ۱۵ اسفند در سخنرانی در اصفهان گفت:‌ «کشف حجاب مصداق خلاف عفت عمومی و مبانی شرع و قانون است و دشمن از آن حمایت می‌کند.»

    بالاترین مقام قضایی ایران گفت که همه مسئولان در تلاش هستند تا با حمایت قوه قضائیه و مجریه از همه امکانات استفاده کنند تا با افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند،‌ برخورد کنند.

    سه روز پیش احمد علم الهدی امام جمعه مشهد هم از همه خواسته بود که وارد عمل شوند و با بی‌حجابی برخورد کنند.

    اظهارات این امام جمعه با نگرانی درباره احتمال اقدامات خودسرانه گروهی علیه مردم رو به رو شد.

  5. نقشه پراکندگی مسمومیت‌های زنجیره‌ای در ایران

    مسمومیت
  6. نماینده مجلس: تا دیروز ۲۵ استان و ۲۳۰ مدرسه درگیر مسمومیت بودند، ۵۰۰۰ دانش آموز مسموم شدند

    محمدحسن آصفری، نماینده مجلس و یکی از اعضای کمیته حقیقت یاب بررسی علت مسمومیت دانش آموزان گفته است براساس گزارش ارائه شده در جلسه این کمیته تا دیروز «۲۵ استان شامل تقریبا ۲۳۰ مدرسه» درگیر این مسمومیت‌ها شده اند.

    به گفته او براساس این گزارش بیش از «۵۰۰۰ دانش آموز دختر و پسر مسموم شده‌اند» که بیشترین آمار مربوط به دختران بوده است.

    آقای آصفری در مورد منشا این مسمومیت‌ها گفته که براساس اطلاعات بدست آمده، هنوزبطور صد در صد منشا این مسمومیت‌ها تعیین نشده است.

  7. همسر مرتضی بهبودی، عکاس فرانسوی-‌افغان خواستار رهایی «فوری» او از بند طالبان شد

    کارزاری  برای رهایی مرتضی بهبودی
    Image caption: سازمان «گزارشگران بدون مرز» کارزاری را برای رهایی مرتضی بهبودی به راه انداخته است

    الکساندرا مستواجا، همسر مرتضی بهبودی، عکاس خبری فرانسویی-افغان خواستار رهایی «فوری» او از بند طالبان شده است.

    گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل نیز امروز در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار رهایی مرتضی بهبودی و سایر فعالان حقوق بشر از بند طالبان شد. پیش‌تر، نمایندگان ۱۵ رسانه فرانسوی که او با آنها کار کرده نیز خواستار رهایی او شده بودند.

    خانم مستواجا امروز در توییتی نوشته است: «مرتضی روزنامه‌نگاری است که دو ماه است در کابل در زندان به سر می‌برد، او روزنامه‌نگاری است و روزنامه‌نگاری جرم نیست.»

    سازمان «گزارشگران بدون مرز» کارزاری را برای رهایی مرتضی بهبودی به راه انداخته است.

    در بیانیه این سازمان آمده است: مرتضی بهبودی، روزنامه‌نگار از ۷ ژانویه/جنوری به‌طور غیرقانونی در کابل بازداشت شده است. مرتضی بهبودی که از ۱۶ سالگی در افغانستان، کشور زادگاهش، کار خود را به عنوان عکاس خبری آغاز کرد، چندین سال پیش به دلیل تهدیدها به فرانسه رفت. او که برای تهیه گزارش به افغانستان بازگشته بود اما تنها ۴۸ ساعت پس از ورودش توسط طالبان در کابل دستگیر شد. حالا در بند و متهم به جاسوسی شده است.

    در این مدت، او توانسته تنها «یک دقیقه» اجازه یافته که با خانواده‌اش برای مدت کوتاهی با همسرش تلفنی صحبت کند.

    سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است همراه با نمایندگان ۱۵ رسانه فرانسوی که او برای آنها کار کرده است و درخواستی مشترک برای آزادی او امضا کرده‌اند.

    طالبان در مورد این خبرنگار معلوماتی ارائه نکرده است.

  8. کسری ناجی در وین: رافائل گروسی می‌گوید که رابطه آژانس و ایران وارد فاز تازه‌ای شده است

    کسری ناجی، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی فارسی که برای پوشش نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اتریش به این شهر سفر کرده از آغاز نشست چهار روزه شورای حکام خبر داد.

    او میگوید که پیش از سفر گروسی به تهران احتمال صدور یک قطعنامه دیگر از سوی شورای حکام وجود داشته اما سفر آقای گروسی به تهران و اینکه او به نظر راضی تهران را ترک کرده است احتمال صدور این قطعنامه را کم کرده است.

    آقای گروسی در جمع خبرنگاران گفت که روابط آژانس با ایران وارد فاز تازه‌ای شده است.

  9. مسمومیت «۱۳۸ دانش آموز» در سه شهر استان کهگیلویه و بویراحمد

    محمود شهامت، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از مسمومیت «۱۳۸ دانش آموز» در سه شهر استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داده که شماری از آن‌ها به بیمارستان منتقل شده اند.

    او گفته از این تعداد دانش آموز، ۸۸ دانش آموز در مدارس شهر دوگنبدان ۳۲ دانش آموز در دهدشت و ۱۸ دانش آموز در یاسوج بودند.

    آقای شهامت گفته که «۹۰ درصد » دانش آموزان مسموم شده، دختر هستند.

    این مقام دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزوده احتمالا علت مسمومیت دانش آموزان بر اثر «گازی است که تصاعد پیدا می کند.»

  10. «۹۳ دانش آموز» در شهرهای مختلف استان خوزستان دچار مسمومیت شدند

    حبیب حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از مسمومیت‌های جدید در سه شهرستان استان خوزستان خبر داده است.

    او گفته شهرستان‌های دشت آزادگان، صیدون و اندیمشک سه شهر جدیدی هستند که دانش آموزان در مدارس این شهرها دچار مسمومیت شدند.

    آقای حی‌برگفته تا کنون ۳۰ دانش آموز در دشت آزادگان، ۲۳ دانش آموز در صیدون و ۴۰ دانش آموز در اندیمشک دچار مسمومیت شده اند که همگی آن برای درمان به بیمارستان منتقل شده که برخی از آن‌ها از بیمارستان مرخص شده‌اند.

  11. حمله انتحاری به اتوبوس افسران پلیس در بلوچستان پاکستان ۹ کشته و دستکم ۱۳ زخمی بجا گذاشت

    تصاویر نشان می‌دهد که یک اتوبوس پلیس واژگون شده است.
    Image caption: تصاویر نشان می‌دهد که یک اتوبوس پلیس واژگون شده است

    در یک حمله انتحاری در جنوب غربی پاکستان ۹ نیروی امنیتی کشته و دستکم ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.

    این انفجار در ایالت بلوچستان زمانی رخ داد که افسران پلیس پس از اجرای یک جشنواره در حال بازگشت به کویته مرکز ایالت بودند.

    این دومین حمله به نیروهای امنیتی در بلوچستان در ۲۴ساعت گذشته است. هیچ گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.

    سامی آغا، معاون کمیسر پلیس شهر کچی به بی‌بی‌سی تایید کرد که این یک حمله انتحاری بوده است.

    خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده که مهاجم یک موتورسیکلت را به این کامیون کوبیده است.

    حکومت محلی بلوچستان حمله را محکوم کرده و گفته است که تحقیقات در حال انجام است. به گفته مقامات محلی، منطقه محاصره شده است و یک تیم خنثی سازی بمب برای جمع آوری شواهد در محل است. عبدالقدوس بیزنجو، وزیر اول ایالت بلوچستان گفته است: «همه این گونه توطئه‌ها علیه صلح در این استان با حمایت مردم ناموفق خواهد شد.»

    حمله امروز تازه ترین مورد از یک سری حملات در سراسر پاکستان است که نیروهای پلیس را هدف قرار می‌دهد.

    دیروز نیز در پی هدف قرار گرفتن یک خودرو در شهر گوادر، یکی از شهرهای بندری ایالت بلوچستان، یک مقام امنیتی کشته و ۸ تن دیگر زخمی شدند. جبهه آزادیبخش بلوچستان جدایی طلب - یک گروه شبه نظامی ممنوع - مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

    در ۳۰ ژانویه/جنوری نیز انفجار بمب در یک مسجد پلیس در شهر پیشاور در شمال غربی پاکستان بیش از ۸۰ نیروی پلیس را کشت.

    مشخص نیست که چه کسی پشت امروز بوده است، اما جدایی طلبان در منطقه بلوچستان چندین دهه است که با دولت می‌جنگند. طالبان پاکستانی نیز مسئولیت تعدادی از حملات مشابه را در گذشته بر عهده گرفته است.

    بلوچستان فقیرترین ایالت پاکستان است و مرز وسیع و پرمنفذ با افغانستان و ایران دارد.

  12. جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین: ابراز امیدواری گروسی پیش از جلسه

    رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
    Image caption: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از شروع جلسه امروز نسبت به نظارت بیشتر بر برنامه اتمی ایران ابراز امیدواری کرد ولی گفت که موفقیت در این زمینه را نمی‌تواند تضمین کند

    رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس خبری در وین در شروع جلسه شورای حکام و دو روز پس از بازگشت از مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در تهران گفته است که «توافقات مشخصی» در سفرش در سطوح عالی با مقام های ایران داشته و ابراز امیدواری کرده است که اجرای توافق منجر به نظارت بیشتری بر برنامه اتمی ایران شود اما همزمان گفته نمی تواند موفقیت آن را تضمین کند. آقای گروسی پس از ملاقات‌هایش در تهران در بیانیه مشترک با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده بود که ایران با نظارت بیشتر، دادن دسترسی در صورت لزوم به سه مکان آلوده به ذرات اورانیوم موافقت کرده و جزئیات این توافق در سفر مقام‌های آژانس به ایران، مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

    شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز تشکیل جلسه داده و یکی از دستورات آن بررسی پرونده ایران است. جلسه آژانس تا آخر هفته ادامه دارد.

    آقای گروسی در سخنرانی امروز خود در شورای حکام درباره ایران صحبت کرد و با اشاره به سفر اخیرش به تهران گفت که شورای حکام را به زودی در جریان آن قرار می دهد. او گفت که ایران و آژانس اذعان دارند که چنین تعاملات مثبتی می‌تواند راه را برای توافقات گسترده‌تر هموار کند.

    او پس از اظهارات کلی درباره ایران، به موضوع فعالیت های آژانس در اوکراین پرداخت که در حال مقاومت در برابر تجاوز نظامی روسیه است.

    آقای گروسی در بیانیه‌ای خطاب به اعضای شورای حکام، مواردی که او پس از سفر به تهران اعلام کرده و ایران برخی از مفاد آن را تکذیب می کند را تکرار کرده است.

    ایران ساعاتی پس از اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه تهران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه «فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی بیشتری می‌دهد»، آن را تکذیب کرد.

    نماینده ایران در نشست شورای حکام آژانس در وین
    Image caption: محسن نذیری اصل نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس در وین
  13. مسمومیت «۴۹ دانش آموز» در همدان و ملایر

    رضا طهماسبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان از بروز علائم مسمومیت در بین دانش آموزان در دو مدرسه در همدان و ملایر خبر داده است.

    او گفته که در مجموع «۴۹ دانش آموز» این دو مدرسه به بیمارستان منتقل شدند.

    در روزهای گذشته دانش آموزان تعدادی دیگر از مدارس این استان دچار مسمومیت شده بودند که برخی از آن ها به بیمارستان منتقل شدند.

  14. گزارشگر سازمان ملل: طالبان عمداً و با سیاستی حساب‌شده محدودیت‌ها را اعمال می‌کند

    ریچارد بنت در حال ارائه دومین گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو
    Image caption: ریچارد بنت در حال ارائه دومین گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو

    ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان امروز دومین گزارش خود را به شورای حقوق بشر این سازمان ارائه کرد. او گفت طالبان «عمدا و با سیاستی حساب‌شده» محدودیت‌ها بر زنان از عرصه‌های اجتماعی را در پیش گرفته است.

    آقای بنت در سخنان خود در جلسه این شورا در مقر اروپایی سازمان ملل گفت کابینه طالبان نیز «عمدتاً شامل مردان پشتون باقی مانده است» و مرکز تصمیم‌گیری نیز «از کابل به قندهار» تغییر کرده است.

    آقای بنت افزود: «اقلیت‌های قومی و مذهبی به ویژه هزاره‌ها، شیعیان، سیک‌ها و صوفی‌ها همچنان در برابر تبعیض‌های سیستماتیک و گسترده آسیب‌پذیرند.»

    آقای بنت گفت که افغانستان تحت حکومت طالبان گرفتار در یک «بحران حقوق بشری» است و «بسیاری از افغان‌ها از من خواستند که اجازه ندهید نقض حقوق بشر در افغانستان عادی شود.»

    او گفت طالبان محدودیت‌ها بر زنان و دختران، اقلیت‌های مذهبی و قومی و بازداشت خودسرانه نیروهای امنیتی و کارکنان دولت پیشین افغانستان را افزایش داده و جهان را با «چالش‌های فوق‌العاده حقوق بشری» در این کشور مواجه کرده است.

    او بار دیگر خواستار «رهایی فوری و بی‌قید وشرط» بازداشتی‌های اداره استخبارات طالبان از جمله اسماعیل مشعل، استاد دانشگاه و نرگس سادات فعال حقوق بشر و مرتضی بهبودی خبرنگار افغان-فرانسویی و چندین بازداشت دیگر شد که به گفته او برای اشاعه «ترس در جامعه از ابراز حقوق اساسی» بازداشت شده‌اند.

    گزارشگر سازمان ملل به شورای حقوق بشر توصیه کرد که «معافیت طالبان باید به چالش کشیده شود، برای جنایات گذشته و حال حاضر» وادار به پاسخگویی شوند.

    آقای بنت تاکید کرد که وضعیت حقوق بشری نباید امدادرسانی به مردم افغانستان را تحت تاثیر قرار دهد یا جایگزین آن شود. او گفت که طالبان به دخالت خود در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه ادامه می‌دهند. او از طالبان خواست که در تصمیم منع کار زنان در سازمان‌های کمک‌رسانی «فورا تجدیدنظر کنند».

    گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل گفت که طالبان «یک رژیم تماماً مردانه» در نظام قضایی را حاکم کرده و تمام قضات و دادستان‌های زن را از نظام قضایی اخراج کرده‌اند.

    پس از سخنان آقای بنت، نماینده دولت پیشین افغانستان در مقر اروپایی سازمان ملل و نمایندگان شماری از کشورها مواردی که آقای بنت برشمرد را مورد تاکید قرار دادند.

    تصاویر فعالان در بند طالبان که سازمان عفو بین الملل منتشر کرده
    Image caption: تصاویر فعالان در بند طالبان که روز گذشته سازمان عفو بین الملل منتشر کرد و از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست رهایی آنها از بند طالبان را مورد توجه قرار دهد
  15. مسمومیت های زنجیره‌ای؛ «افزایش گشت‌های ویژه در اطراف مدارس و خوابگاههای دانشجویی»

    سعید منتظر‌المهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور (فراجا) همزمان با افزایش حملات گازی به مدارس در ایران اعلام کرد: پلیس تعداد گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار را در اطراف مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی افزایش داده است. در روزهای گذشته پلیس ایران درباره در نظر گرفتن گشت‌ ویژه مرتبط با مسمومیت‌های زنجیره‌ای اطلاع‌رسانی نکرده بود.

    تعداد حملات گازی به مدارس و خوابگاه‌های دانشگاه‌ها، که بیشتر آنها مربوط به دختران بوده در روزهای گذشته افزایش یافته و تعداد زیادی از دانش‌آموزان و دانشجویان به بیمارستان منتقل شدند.

  16. عارف در نامه‌ای به رئیسی خواهان لغو همه احکام و محدودیت‌های صادر شده علیه دانشگاهیان شد

    تجمعی که دو ماه پیش در حمایت از یکی از اساتید دانشگاه‌ها در ایران انجام شد
    Image caption: تجمعی که دو ماه پیش در حمایت از یکی از اساتید دانشگاه‌ها در ایران انجام شد

    محمدرضا عارف،‌ نماینده سابق مجلس ایران و رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران خواهان لغو تمامی احکام و محدودیت‌هایی صادر شده علیه دانشجویان،‌ استادان و اعضای هیات‌های علمی دانشگاههای ایران شد.

    همزمان با اعتراضات اخیر در ایران تعداد زیادی از دانشجویان و دانشگاهیان بازداشت شدند و چندین استاد با سابقه دانشگاه از کارشان برکنار شدند.

    آقای عارف که از چهره‌های سیاسی اصلاح طلب ایران به شمار می‌رود در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران از آنچه که فشار بر دانشگاهیان خواند انتقاد کرد و نوشت که دانشگاه‌های ایران «این روزها حال خوبی ندارند.»

    آقای عارف درباره فشار بر دانشگاهیان نوشت: که آئین‌نامه ها و شیوه‌نامه‌های انضباطی با «تنگ نظری سختگیرانه‌» با «فراخواندن دانشجویان به کمیته‌های انضباطی» یا «اخراج از خوابگاه»، «تعلیق تحصیلی»، «ممنوع الورودی به محیط دانشگاه» اعمال می‌شود.

    رئیس کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران خواهان رفع فشارها بر دانشگاهیان، رفع فضای امنیتی داخل دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها و لغو تمامی احکام و محدودیت‌های صادر شده علیه دانشجویان و اعضای هیات علمی شد.

  17. وزیر دفاع ایران استفاده از «پهپاد ایرانی» در جنگ اوکراین و خرید هواپیمای جنگی از روسیه را رد کرد

    محمدرضا آشتیانی،‌ وزیر دفاع ایران
    Image caption: محمدرضا آشتیانی،‌ وزیر دفاع ایران

    محمدرضا آشتیانی،‌ وزیر دفاع ایران در یک جلسه مطبوعاتی تحویل جنگنده های سوخو۳۵ از روسیه به ایران را رد کرد و گفت که هنوز سلاحی دریافت نشده است.

    پیشتر آمریکا ارزیابی کرده بود که در ادامه گسترش همکاری نظامی و تسلیحاتی ایران و روسیه مسکو به ایران هواپیمای جنگنده خواهد داد.

    آقای آشتیانی گفت که لازم نیست که ایران اطلاعات مربوط به خریدهایش را بیان کند و ممکن است خرید این هواپیماها در دستور کار وزارت دفاع یا بخشی از مجموعه نیروهای مسلح قرار داشته باشد، این اقدام از گذشته پیگیری می‌شده والان هم ادامه دارد.

    یک هفته پیش جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته بود که ارزیابی آمریکا از گسترش همکاری‌های نظامی و تسلیحاتی روسیه و ایران «به سطح بی‌سابقه‌ای» ارتقا پیدا کرده است و شامل فروش موشک،‌ تجهیزات الکترونیک و سامانه‌های دفاع ضد هوایی است.»

    به گزارش ایسنا او همچنین گزارش‌ها درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین را رد کرد و گفت: «آنچه در بعضی رسانه ها مطرح می‌شود، درست نیست و ادعاهایی نظیر اینکه جمهوری اسلامی موشک و پهپاد داده باشد، اثبات نشده است.»

    وزیر دفاع ایران گفت که وزارت خارجه ایران از اوکراین درخواست مستندات کرده اما چیزی دریافت نکرده است.

    استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین موجب شده تا تهران چندین دور با تحریم‌های فزاینده‌ای از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا روبه‌رو شود.

    این تحریم‌های جدید به طور مشخص صنایع نظامی ایران و شرکت‌های مرتبط با تولید تسلیحاتی مانند پهپادهای نظامی را هدف قرار داده‌اند.

    وزیر دفاع ایران همچنین درباره قراردادهای «فروش تسلیحات و صادرات دفاعی» ایران گفت که ایران با کشورهایی تعامل دارد اما معمولا کشورها تمایلی ندارند اسامی شان اعلام شود.

    پهپادها
    Image caption: وزیر دفاع ایران می‌گوید که قدرت پهپادی جمهوری اسلامی «بی‌نظیر» است و ایران درخواست‌های متعددی از کشورهای مختلف برای خرید دریافت کرده است
  18. نماینده مجلس ایران مسمومیت‌های دانش آموزان را به «سازمان مجاهدین خلق نسبت داد»

    علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون آموزش مجلس ایران گفته که «توطئه مسموم کردن دانش آموزان کارخارج نشین ها و منافقین است، چون این سازمان هنوز در ایران ریشه دارد و هر کاری از دست شان بربیاید، انجام می دهند.»

    منافقین عنوانی است که جمهوری اسلامی برای سازمان مجاهدین خلق به کار می برد.

    او گفته اگر نیروهای امنیتی تاکنون به سرنخ هایی هم رسیده باشند به کمیسیون آموزش مجلس انتقال داده نشده و باید در کمیسیون امنیت ملی موضوع را دنبال کرد.

    مقامات ایران تاکنون اظهارنظرهای ضد و نقیضی در مورد عوامل انجام این مسمومیت ها در دانش آموزان عنوان کرده اند.

  19. مسمومیت «۸۸ دانش آموز» در سه شهرستان استان لرستان

    احمد گودرزیان، فرماندار دورود در استان لرستان از مسمومیت «۲۶ دانش آموز» دختر دبیرستان شاهد در این شهر خبر داده و گفته این دانش آموزان به بیمارستان منتقل شدند که ۲۳ نفر از آن ها پس از درمان سرپایی مرخص شده اند.

    او گفته تصیمی درمورد تعطیلی مدارس و آموزش مجازی در این شهرستان گرفته نشده است.

    تعدادی از دانش آموزان مدارس ۲۲ بهمن و کوثر شهر کوهدشت در استان لرستان هم دچار مسمومیت شده اند. تعداد این دانش آموزان «۵۰ نفر» گزارش شده است.

    گفته شده که مراحل درمانی این دانش آموزان در جریان است.

    «۱۲ دانش آموز» مدرسه دخترانه فاطمه الزهرا افرینه شهرستان معمولان در استان لرستان هم دچار مسمومیت شده اند که توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

    خبرگزاری تسنیم گفته که این مدرسه در پی این مسمومیت ها تعطیل شده است.

  20. مسمومیت شماری دانش آموز دختر در نیشابور، قوچان و سمنان

    سرپرست مرکز مدیریت حوادث فوری پزشکی نیشابور از مسمومیت «۱۷ دانش آموز» در دو مدرسه دخترانه نیشابور خبر داده است.

    او گفته که «۱۵ دانش آموز» به بیمارستان منتقل شده اند.

    همزمان عباسعلی صفایی فرماندار قوچان هم گفته که «۱۸ دانش آموز» آموزشگاه دخترانه عطار امروز دچار علائم مسمومیت شدند که بیمارستان منتقل شدند.

    منابع خبری ایران همچنین از مسمومیت تعدادی از دانش آموزان مدرسه های دوره اول متوسطه هجرت، پیامبراعظم و بقیه الله در سمنان خبر داده اند که برخی از آن ها به بیمارستان انتقال داده شده اند.

    مسمومیت های زنجیره‌ای دانش آموزان از بیش از سه ماه پیش آغاز شده و از دو روز پیش افزایش چشمگیری در مدارس شهرهای مختلف ایران داشته است.

    تاکنون علت این مسمومیت ها مشخص نشده است.