نخستین واکنش آمریکا به مسمومیت گسترده دانش‌آموزان در ایران

بیمارستان

منبع تصویر،ROKNA

توضیح تصویر،

بیش از ۸۰۰ دانش‌آموز تاکنون با علایم مسمومیت شناسایی شده‌اند

وزارت‌خارجه آمریکا در نخستین واکنش به مسمومیت گسترده دانش‌آموزان عمدتا دختر در ایران، ضمن محکوم کردن این اقدامات از دولت ایران خواسته هر چه زودتر عاملان این مسمومیت‌ها را شناسایی و مجازات کند. سخنگوی وزارت خارجه این حملات را مشمئزکننده خوانده و گفته «باید فورا متوقف شوند».

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جریان کنفرانس خبری روزانه خود با خبرنگاران گفت: «این عملی زشت است و ما از مقام‌ها در ایران انتظار داریم که تحقیقات دقیقی در مورد این گزارش‌های مسمومیت‌ بکنند و هر آنچه در توان دارند برای توقف آنها به کار گیرند و مسببان را تحویل قانون دهند... ما خواستار آنیم که گزارش‌هایی از این دست درباره مسموم کردن، به پایان برسد... این گزارش‌ها بسیار نگران‌کننده و ناراحت‌کننده است و مسئولیت اصلی مواجهه با آنها بر عهده حکومت ایران است».

این نخستین واکنش وزارت خارجه آمریکا به مسمومیت گسترده دانش‌آموزان و دانشجویان عمدتا دختر در ایران است که در چند روز گذشته دامنه آنها گسترده‌تر هم شده است.

در تازه‌ترین موارد، روز چهارشنبه - ۱۰ اسفند، اول مارس - گزارش‌های جدیدی از مسمومیت و حمله با گاز به مدارسی در تهران، کرمانشاه و اردبیل منتشر شد و در مواردی گفته شده است که به دنبال این مسمومیت گسترده برخی از مدارس تخلیه شد‌ه‌اند.

همزمان برخی از ویدیوهای منتشر شده امروز در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تعدادی از بستگان دانش‌آموزان مسموم شده، تمجع کرده‌اند و در برخی از آنها دیده می‌شود که شعارهایی مانند شعار «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر حکومت بچه‌کش» سر داده می‌شود.

اولین گزارش‌ها از مسمومیت سریالی اوایل آذرماه از قم منتشر شد. در تصاویری که از اطراف مدرسه‌ دخترانه‌ای در تهرانسر به دست بی‌بی‌سی رسیده، شرایط در اطراف مدرسه متشنج است، صدای شعار می‌آید و آمبولانس در منطقه مستقر است.

رد شدن از پست Twitter, 1
اجازه نشان دادن محتوای Twitter را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Twitter است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Twitter را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"‌کلیک کنید.

پایان پست Twitter, 1

تجربه دانش‌آموزان چیست؟

در چند ماه گذشته رسانه‌های ایران گزارش‌های متعددی به نقل از دانش‌آموزانی که راهی بیمارستان شدند،‌ منتشر کردند.

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
پادکست
پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی
رادیو فارسی بی‌بی‌سی

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی – دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

پادکست

پایان پادکست

سوزش حلق و بینی،‌ سرگیجه و تپش قلب، سردرد، بی‌حسی اعضای بدن به ویژه پاها،‌ کمردرد،‌ درد در قفسه سینه و افت اکسیژن خون از جمله علائمی است که دانش آموزان از آن شکایت دارند.

مسمومیت فقط شامل دانش‌آموزان نبوده و حتی گزارش شده که چند معلم و کادر مدرسه هم در میان کسانی بودند که کارشان به بیمارستان کشیده شده است.

روزنامه هم‌میهن چند روز پیش به نقل از یکی از معلمان نوشته بود دانش‌آموزان یک مدرسه گفته‌اند چیزی شبیه به بمب در بخشی از مدرسه ترکیده و از آن دودی با بوی نعنا خارج شده است.

پیشتر درباره استنشاق بویی شبیه به بوی پرتغال یا مواد شوینده هم گزارش شده بود.

حتی در مواردی برخی از دانش‌آموزان گفتند که بدون احساس هیچ نوع بویی به طور ناگهانی حالشان بد شده است.

یک دانش آموز به روزنامه هم میهن گفت: «علت مسمومیت روز شنبه مشخص نیست. چون این‌بار هیچ بویی نیامد و حال‌مان بد شد. دفعه اول دچار سردرد و سرگیجه شدم و دفعه دوم، قفسه سینه‌ و قلبم درد گرفت.»

پیشتر چند دانش‌آموز مسموم شده هنرستان نور قم به خبرگزاری ایسنا گفته بودند که توان تکان دادن پاهایشان را ندارند و بدون کمک نمی‌توانند را ه بروند.

بر اساس این گزارش تعداد دیگری از دانش آموزان هم از بی حسی و دردپاها گفته بودند.

یکی از دانش‌آموزان هم گفته بود که «کادر مدرسه خیلی دیر به حرف آنها گوش دادند و به آنها گفتند که شما می‌خواهید از درس و مدرسه فرار کنید.»

یکی از پزشکان اورژانس در بیمارستان شریعتی بروجرد که مداوای گروهی از دانش‌آموزان مسموم را به عهده داشته به روزنامه هم‌میهن گفت که بیشتر دانش‌آموزان با علائم سردرد، مشکلات تنفسی، بی‌حالی و حالت تهوع و افت فشار مراجعه کرده‌اند. او همچنین به ضرورت آزمایش دقیق سم شناسی در آزمایشگاه‌های تهران خبر داده است.

رد شدن از پست Twitter, 2
اجازه نشان دادن محتوای Twitter را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Twitter است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Twitter را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"‌کلیک کنید.

پایان پست Twitter, 2

واکنش ها در میان مردم و مقام‌ها در ایران

با گذشت ماه‌ها و در حالی که اخبار نگران کننده از مسمومیت دانش‌‌آموزان در ایران ادامه دارد، مسئولان به اظهارنظرهای ضد و نقیض خود ادامه می‌دهند.

مقام‌های رسمی عامدانه بودن حملات با گاز را تایید کرده و خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه، خبر از بازداشت افرادی در این رابطه داده است. از آغاز این حملات زنجیره‌ای تاکنون، امروز چهارشنبه ۱۰ اسفند بیشترین شمار آمار مدارس هدف قرارگرفته را داشته است.

همزمان روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «مسمومیت سیاسی» از شیوه اطلاع‌رسانی و امنیتی کردن این اتفاق انتقاد کرده است.

تا کنون هیچکس در ارتباط با این مسمومیت‌ها دستگیر نشده است. اگر چه خبرگزاری فارس نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی گفته است که «در موضوع مسمومیت مدارس یک منبع آگاه به آنها گفت که دیروز [سه‌شنبه] سه نفر بازداشت شدند».

اما احمد وحیدی، وزیر کشور ایران خبرهای منتشر شده درباره بازداشت چند نفر در ارتباط با مسمومیت‌های اخیر دانش‌آموزان را رد کرده است. او گفته:«اخبار دستگیری افراد در مورد مسمومیت دانش‌آموزان کذب است.»

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش درباره مسمومیت‌ برخی دانش‌آموزان طی ماه‌های اخیر گفت که وزارت بهداشت پیگیر است و نتیجه آن را اعلام خواهد کرد.

او روز دوشنبه ۸ اسفند در حاشیه مراسمی در تهران در پاسخ به سوالات مسئولیت پاسخگویی را به وزارت بهداشت محول کرد و گفته بود «وزارت بهداشت پیگیر آن هستند و نتیجه آن را اعلام خواهند کرد.»

او گفت که قرار شده وزارت بهداشت نتیجه را از طریق رسانه ها اعلام کند.

این در حالی است وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی مدارس در ایران مسئولیت حفظ جان دانش‌آموزان را دارد.

وزیر آموزش و پرورش پیشتر هم با تعطیل کردن مدارس مخالفت کرده بود و گفته بود که «در ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان قم، شاهد شایعات هستیم در حالی که مشکلی وجود ندارد و دانش‌آموزان می‌توانند به مدارس بروند.»

رد شدن از پست Twitter, 3
اجازه نشان دادن محتوای Twitter را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Twitter است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Twitter را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"‌کلیک کنید.

پایان پست Twitter, 3

با اینحال جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران از طرح سوال از وزرای کشور، اطلاعات،‌ دادگستری و آموزش و پرورش در رابطه با علت مسمومیت دانش آموزان دختر در قم و برخی مناطق دیگر خبر داد.

همزمان روز چهارشنبه گزارش شد کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار نامه‌ای خطاب به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، ضمن مقایسه هدف قرار گرفتن مدارس دخترانه ایران با اقدامات طالبان در افغانستان، به کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات پس از آن اشاره کرده و گفته: «پس از حوادث فوق به نظر می‌رسد برای ایجاد ارعاب در بین خانواده‌ها و خصوصا دختران جوان ، در این ماه مسمومیت دسته جمعی تعداد کثیری از دانش آموزان در دبیرستانها و هنرستانهای دخترانه اتفاق افتاد تا حدی که برخی از خانواده‌ها جرأت نمی‌کنند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند.»

زنجیره مسمومیت‌ها اعتراض‌های فراوانی را برانگیخته است.

یکی از مخاطبین بی‌بی‌سی در پیامی نوشته است که خواهرش در مدرسه استعداد‌های درخشان اردبیل دانش آموز است و گفته که « گازی یا چیزی بود که باعث شد همه سرگیجه بگیرند و مسموم بشوند.»

یه کاربر دیگر از منطقه تهران پارس در پیامی با اشاره به این مسمویت‌ها نوشته که «ما دیگر اجازه نمی‌دهیم بچه‌ها به مدرسه بروند.»

مسمومیت دانش آموزان