امیرعبداللهیان: زنان همه آزادی‌های لازم را در ایران دارند، در تظاهرات مسالمت‌آمیز کسی بازداشت نشد، پلیس ما کسی را با گلوله نکشت

ون گشت ارشاد

منبع تصویر،GETTY IMAGES

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه‌ای با کریستین امانپور، خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان، گفته که «زنان در ایران همه آزادی‌های لازم را دارند»، «در تظاهرات مسالمت‌آمیز کسی بازداشت نشد» و «پلیس کسی را با گلوله نکشت».

آقای امیرعبداللهیان این ادعا را در پاسخ به سوالی درباره حق اعتراض مسالمت‌آمیز زنان مطرح کرد و در ارتباط با اعتراضاتی که پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی آغاز شد.

او گفت: «زنان در ایران همه آزادی‌های لازم را دارند»، او افزود: «در چهارچوب قانون.»

آقای امیرعبداللهیان سپس سوال خانم امانپور را با سوال پاسخ داد و از او پرسید: «آیا از کشورهای متحد آمریکا در منطقه چنین سوالاتی درباره حجاب می‌پرسید؟»

در هیچ یک از کشورهای منطقه، به جز افغانستان، حجاب مانند ایران اجباری نیست.

وزیر خارجه ایران در حالی از آزادی زنان ایرانی می‌گوید که اعتراضات ضدحکومتی با شعار «زن، زندگی، آزادی» در جریان بوده است. در این روزها مدارس دخترانه نیز هدف حملاتی با گازهای مسموم‌کننده هستند که از نظر بسیاری از زنان تلاشی برای محدود کردن حق تحصیل دختران است. با وجود گذشت سه ماه از آغاز حمله‌ها، مقام‌های امنیتی هنوز اقدام مشخصی در این باره نکرده‌اند.

آقای امیرعبداللهیان کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد را با کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی مقایسه کرد و از خبرنگار سی‌ان‌ان پرسید: «چه کسی از او دفاع کرد؟ نتیجه چه بود؟ چرا نگذاشتند موضوع در شورای امنیت مطرح شود؟»

خانم امانپور در تلاش برای بازگرداندن موضوع به سوالش گفت: «همه کشته شدن او (شیرین ابوعاقله) را محکوم کردند. من نمی‌خواهم با شما وارد مناظره شوم.»

کریستین امانپور، که ایرانی‌تبار است، در مصاحبه با آقای امیرعبداللهیان روسری بر سر نداشت.

در آغاز اعتراضات اخیر که با سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک همزمان بود، خانم امانپور از لغو مصاحبه رئیس‌جمهور ایران خبر داد، چرا که به گفته این خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان او به درخواست طرف مصاحبه‌شونده برای روسری گذاشتن تن نداد.

بخش‌هایی از مصاحبه کریستین امانپور با حسین امیرعبداللهیان در توییتر او همرسانی شده است. در این مصاحبه خانم امانپور عمدتا انگلیسی و آقای امیرعبداللهیان عمدتا فارسی صحبت می‌کند.

رد شدن از پست Twitter
اجازه نشان دادن محتوای Twitter را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Twitter است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Twitter را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"‌کلیک کنید.

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter

کریستین امانپور در بخشی از مصاحبه از آقای امیرعبداللهیان درباره پرونده زنی پرسید که با سی‌ان‌ان صحبت کرده و می‌گوید در بازداشت سپاه به او تجاوز شده است.

آقای امیرعبداللهیان گفت نمی‌تواند این مورد را تایید کند چرا که بسیاری ادعاهای به گفته او بی‌مبنای این چنینی مطرح شده است. او سی‌ان‌ان را به خبررسانی جهت‌دار و نادرست متهم کرد.

تکذیب تجاوز به بازداشت‌شدگان در حالی از طرف آقای امیرعبداللهیان صورت گرفته که ویدئوهای منتشرشده از برخورد ماموران پلیس با معترضان در چند مورد نشان‌دهنده تعرض جنسی ماموران به زنان جوان در وسط خیابان و در روز روشن هستند.

امیرعبداللهیان

منبع تصویر،EPA

حسین امیرعبداللهیان رسانه‌ها و قدرت‌های خارجی را به مداخله در امور ایران و تحریک به شورش متهم کرد و گفت به همین دلیل بود که تظاهرات مسالمت‌آمیز به خشونت کشیده شد.

ویدئوهای متعددی وجود دارد که ماموران امنیتی را در حال تیراندازی به سوی معترضانی نشان می‌دهد که مسلح نیستند و با سنگ و چوب و سطل زباله خیابان را بسته‌اند.

او همچنین مدعی شد که پلیس و ماموران امنیتی حق تیر نداشتند و هیچ کس را چه با گلوله و چه به طریق دیگر نکشته‌اند.

تیراندازی ماموران انتظامی تنها در یک «جمعه خونین» زاهدان کشتار حدود ۱۰۰ معترض را رقم زده است، برخوردی که در مقیاس کوچکتر در شهرهای دیگر استان سیستان و بلوچستان هم تکرار شد.

در مجموع نزدیک به پانصد معترض و رهگذر در موج اعتراضات شهریور به بعد کشته شدند و در موارد متعدد مامورانی با لباس رسمی در حال تیراندازی دیده می‌شوند.

پیش از این دیگر مقام‌های ارشد ایران هم مانند حسین امیرعبداللهیان ادعاهای کاملا خلاف واقع بیان کرده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین، گفته بود در ایران زندانی سیاسی وجود ندارد. حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین هم در مصاحبه با کریستین امانپور گفته بود که در ایران روزنامه‌نگار زندانی وجود ندارد. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور اسبق ایران نیز گفته بود در ایران همجنسگرا وجود ندارد.