چطور مجری فاکس‌نیوز بر موج خشم مردم سوار شد

کیلا اپستین و مادلین هالپرت

بی‌بی‌سی نیوز، نیویورک

تاکر کارلسون

منبع تصویر،GETTY IMAGES/BBC

چهارشنبه شب گذشته،‌ تاکر کارلسون، مجری سرشناس آمریکایی برنامه خود را در فاکس‌نیوز به شکل همیشگی شروع کرد. با تامل گفت: «گاهی تعجب می‌کنید که رسانه‌های خبری ما چقدر ناصادق و پلید هستند.»

«پرسش این است، چه کسی راست می‌گوید؟‌ تعدادشان زیاد نیست.»

کارلسون در شش سال گذشته از جایگاه خود در فاکس‌نیوز برای متقاعد کردن طیفی از مردم آمریکا که گرایش‌ سیاسی محافظه‌کارانه دارند، استفاده کرده که به آنها بگوید خودش یکی از معدود صداهای انعکاس‌دهنده حقیقت است؛ حتی زمانی که به گفته منتقدان در برنامه‌اش اطلاعات نادرست و نژادپرستانه منتشر می‌کرد.

رویکردش فوق‌العاده کارساز بود. کارلسون یکی از مجریان با بالاترین امتیاز در شبکه‌های خبری بود که همیشه حدود سه میلیون بیننده را جذب می‌کرد. او توانست خود را به عنوان یک چهره قدرتمند در جناح محافظه‌کار جا بیاندازد.

اما با وجود این موفقیت، فقط چند روز بعد از اینکه صداقت رسانه‌های خبری را زیر سوال برد،‌ مجبور شد از برنامه‌ای در پربیننده‌ترین ساعت شبانه‌روز جدا شود.

دوشنبه گذشته فاکس‌نیوز به طور ناگهانی اعلام کرد این شبکه و به گفته خودشان بزرگ‌ترین ستاره آن توافق کرده‌اند که راهشان را جدا کنند.

هیچ کدام از دو طرف هنوز جزئیات این جدایی را اعلام نکرده‌اند. اما خروج کارلسون چند روز پس از آن اتفاق می‌افتد که فاکس‌نیوز به دلیل ادعاهای نادرست انتخاباتی به توافق رسید به شرکت دومینیون ۷۸۷ میلیون دلار غرامت پرداخت کند.

دومینیون از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده دستگاه شمارش آرا در آمریکا است که از شبکه فاکس‌نیوز شکایت کرده است.

در جریان رسیدگی به پرونده این شکایت از جمله فاش شد که کارلسون در پیام‌های خصوصی ادعای دونالد ترامپ درباره تقلب در انتخابات را مسخره کرده است، اما در تلویزیون به طور علنی از آن ادعا پشتیبانی کرده است. یک‌جا در یک پیام خصوصی نوشته که از رییس‌جمهور سابق «شدیدا» متنفر است.

حالا سرنوشت یکی از رساترین صداهای طیف محافظه‌کار آمریکا نامعلوم است.

صعود مداوم و سقوط ناگهانی

کارلسون کارش را در رسانه‌ها در دهه ۱۹۹۰ میلادی با نوشتن برای چند نشریه شروع کرد. به عنوان مفسر در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان مشغول به همکاری شد و سپس به عنوان مجری برنامه‌‌های شبانگاهی به ام‌اس‌ان‌بی‌سی رفت.

سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان تحلیلگر سیاسی به فاکس‌نیوز پیوست و سال ۲۰۱۶ برنامه خودش را با نام «امشب با تاکر کارلسون» شروع کرد. اولین قسمت برنامه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بیننده داشت.

تقریبا در همان زمان دو لرزه دنیای محافظه‌کار را تکان داد که کارلسون را در رسانه به عرش رساند.

اولی در سال ۲۰۱۷ بود که فاکس‌نیوز بزرگ‌ترین ستاره آن زمانش را اخراج کرد. با رفتن بیل اوریلی فضا برای ظهور ستاره بعدی مهیا شد. نیویورک تایمز گزارش داده بود میلیون‌ها به زنی پرداخت شد که اوریلی را به سوءرفتار جنسی متهم کرده بود؛ اتهام‌هایی که او گفته بود بی‌اساس است.

دومی آقای ترامپ بود.

در دوران ترامپ قدر و منزلت کارلسون بالا رفت، همچنان که معمولا از فرصت برنامه‌اش در پربیننده‌ترین ساعات روز برای دفاع از رییس‌جمهور استفاده می‌‌کرد. و بر موجی از خشم پوپولیستی سوار می‌شد که به پیروزی دونالد ترامپ منجر شده بود.

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق در کنار تاکر کارلسون و مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوری‌خواه در تابستان گذشته

یوتام اوفیر که در دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو در مورد انتشار اطلاعات نادرست تحقیق می‌کند، می‌گوید: «پیام اصلی یک پیام پوپولیستی است. 'آنها' هر که هستند، سراغ شما می‌آیند… که کشوری را که دوست دارید مقابل چشم‌ ما عوض کنند. و فقط ما در فاکس‌نیوز می‌خواهیم حقیقت را بگوییم و برای حفظ ارزش‌های مردم می‌جنگیم.»

از زمان شروع برنامه تاکر کارلسون «آنها» شامل مهاجران، جنبش جان سیاهان ارزش دارد، نزاکت سیاسی، دموکرات‌ها، هالیوود، طبقه نخبگان بی‌شکل و جامعه اقلیت جنسی و جنسیتی بوده است.

پیام عامه‌پسندانه پیامی قوی بود. سیاستمداران جمهوری‌خواه مشتاق حضور در برنامه او بودند و آن را مجری مستقیم پایگاه سیاسی خود می‌دانستند.

اعداد آژانس ویویکس نشان می‌دهد برنامه او در سال گذشته ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار درآمد تبلیغاتی داشته است. یک ساعت برنامه کارلسون ۴۵ درصد بیش از برنامه پربیننده بعدی فاکس‌نیوز درآمد تبلیغاتی داشته است.

وقتی خبر رفتن او منتشر شد، نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره و تحلیلگران دست‌راستی او را ستودند.

دونالد ترامپ جونیور، پسر رییس‌جمهور سابق آمریکا، گفت کارلسون «یکی از معدود صداها در حزب جمهوری‌خواه بود که مقابل سخنان بی‌ربط سناتورهای جمهوری‌خواه،‌ فرمانداران و دیگران می‌ایستاد.»

مطالب پیشنهادی

اتهام نژادپرستی و زن‌ستیزی

جناح راست او را می‌ستود اما کارشناسان بررسی اخبار جعلی و راستی‌آزمایی و فعالان بارها از برنامه‌هایش انتقاد کرده بودند.

او متهم به برانگیختن نکات نژادپرستانه و ضد مهاجرت و ترویج تئوری‌های توطئه بود.

کارشناسان افراط‌گرایی و نفرت‌پراکنی او را به حمایت از تفکرات برتری‌طلبانه سفیدپوستی متهم کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۰ کارلسون گفت حمایت از جنبش «جان سیاه‌پوستان ارزش دارد»، کاری «بی‌‌روح» و «بزدلانه» است. او ادعا کرد که این سخنانش «هرگز درباره جان سیاهان نبوده» است.

او خارج از برنامه خبری‌اش هم با انتقاد مواجه بود.

یک سازمان دیدبان رسانه‌های محافظه‌کار مجموعه‌ای از اطلاعات از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ را به دست آورده که در آن کارلسون زنان را «بسیار بدوی» خوانده،‌ از ازدواج کودکان دفاع کرده و درباره دختران زیر سن قانونی اظهار نظرهای جنسی کرده است. او در واکنش اعلام کرد از «هر کسی که با نظرات او مخالف است» دعوت می‌کند در برنامه‌اش حاضر شود.

در نمونه‌ای دیگر صدایی از او ضبط شده که عراق را «مکانی مزخرف پر از …. میمون‌های اولیه نیمه‌باسواد» می‌خواند.

درسال ۲۰۱۹ او از ایلهان عمر،‌ نماینده کنگره و زن مسلمان متولد سومالی انتقاد کرد و در برنامه خود گفت که او «شاهد زنده‌ای است که نشان می‌دهد روش ما برای پذیرش مهاجران برای کشور خطرناک شده است.»

کارلسون همچنین با اتهام‌هایی مبنی بر انتشار اطلاعات غلط در مورد لزوم تزریق واکسن کووید-۱۹ و ترویج تئوری‌های توطئه انکار نتیجه انتخابات مواجه شد. گرچه همانطور که شکایت شرکت دومینیون نشان داد او در پیام‌های خصوصی ادعاهای ترامپ درباره پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ را قبول نداشت.

کریستی روشکه، کارشناس سواد رسانه در دانشگاه ایالتی آریزونا، می‌گوید: «همه چیزهایی که او می‌گوید غلط‌انداز نیست، اما حرف‌هایش هاله‌ای از بی‌اعتنایی به حقیقت ایجاد می‌کند.»

او توضیح می‌دهد: «این چیزها تاثیرات بسیار زیادی بر فضای رسانه‌ای و در نتیجه بیننده داشته است.»

یک خروج غیرمنتظره

اظهارات جنجالی او از چشم‌ها دور نماند و گاهی باعث ضربه به شبکه فاکس‌نیوز شد. مثلا در سال ۲۰۱۸ گفت مهاجران آمریکا را «فقیر و کثیف‌تر» کرده‌اند. صحبت‌هایی که باعث شد چند شرکت بزرگ پخش تبلیغات خود از فاکس‌نیوز را متوقف کنند. اما در بیشتر وقت‌ها شبکه او را به حال خود رها کرد.

به همین دلیل است که عزیمت ناگهانی و بی‌توضیح او از فاکس‌نیوز تعجب بیشتری ایجاد کرده است.

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

عکس کارلسون در بیلبورد ساختمان مرکزی فاکس‌نیوز. برنامه او در پربیننده‌ترین ساعات روز پخش می‌شد

بی‌بی‌سی نیوز با وکیلی که می‌گوید وکالت کارلسون را به عهده دارد، تماس گرفت اما پاسخی به این تماس داده نشد. به همین صورت کارلسون هم سکوت اختیار کرده است.

محافظه‌کاران برجسته آمریکا حمایت خود را از او اعلام کرده‌اند. مت والش،‌ مفسر تلویزیون، گفت این اقدام فاکس‌نیوز «فاجعه‌بار» بوده است. او کارلسون را «مهم‌ترین و مناسب‌ترین چهره در شبکه» خواند.

مشخص نیست کارلسون بعد از این چه خواهد کرد.

مانند مجری‌های قبلی اوریلی یا گلن بک که در زمان اوباما از چهره‌های اصلی بود، ممکن است بخواهد برند و نام رسانه‌ای خود را ایجاد کند.

اوریلی و بک هر دو پادکست‌های خبری خود را در کنار کارهای دیگر راه‌اندازی کرده‌اند و سعی داشته‌اند به همان سطح نفوذ برسند.

به هرحال حامیان کارلسون خوش‌بین هستند. لورن بوبرت، نماینده جمهوری‌خواه کنگره در توییتر نوشت: «تاکر کارلسون به هر کجا برود، آمریکا او را دنبال خواهد کرد.»