گزارش زنده

  1. گروهی از اعضای کنگره مسمومیت دختران در ایران را محکوم کردند

    گروهی فراجناحی از اعضای کنگره آمریکا دولت ایران را به دلیل مسمومیت‌های اخیر دانش آموزان دختر در ایران محکوم کرده‌اند.

    به گزارش آسوشیتدپرس شیلا جکسون لی، نماینده دمکرات از تگزاس، تشکیل فراکسیونی از اعضای کنگره تحت عنوان «زنان ایران» را با حمایت تقریبا ۲۰ نماینده جمهوری خواه و دمکرات مجلس نمایندگان اعلام کرد.

    این فراکسیون قصد تنظیم قطعنامه‌ها و پیش‌نویس مصوبات بالقوه با تمرکز بر حقوق زنان در ایران را دارد.

    مجلس نمایندگان پیشتر در سال جاری میلادی هم قطعنامه‌ای را با اکثریت بزرگ آرا تصوی کرد که با معترضان ایرانی ابراز همبستگی می‌کرد.

    با وجود گذشت بیش از چهار ماه از شروع مسمومیت‌های مشکوک در مدارس عمدتا دخترانه ایران، در هفته جاری هم گزارش‌هایی از سراسر ایران از تداوم این رویدادها منتشر شده است.

    روز سه شنبه تصاویر و ویدئویی‌ها از ایران نشان می‌داد که در مدارس مختلف در شهرهای کرمانشاه، اردبیل، کرج، ارومیه، سقز و اسلام‌شهر دانش‌آموزان دچار مسمومیت شدند.

  2. خلیل عقاب درگذشت

    خلیل عقاب

    خلیل عقاب، پهلوان ایرانی که به حرکات خارق‌العاده‌ای چون خم کردن تیرآهن یا خوابیدن زیر چرخ کامیون شهرت داشت و همچنین به «پدر سیرک ایران» شهرت یافته بود در سن ۹۸ سالگی در گذشت.

    خلیل طریقت‌پیما - مشهور به خلیل عقاب - متولد سال ۱۳۰۳ در شهر شیراز ایران بود.

    خبرگزاری ایرنا، روز پنجشنبه - ۳۱ فروردین - ضمن اعلام خبر درگذشت این چهره ورزشی-تفریحی در ایران، از «ثبت چند رکورد در کتاب گینس» توسط خلیل عقاب در دوران جوانی او نوشته است از جمله بلند کردن یک فیل به وزن ۲ تن.

    وبسایت رکوردهای جهانی گینس بلند کردن یک فیل دو تنی توسط خیلی عقاب را در اسناد سال ۱۹۷۵ منتشر کرده است.

  3. ممانعت از ورود به درمانگاهی در شیراز برای اعمال حجاب اجباری

  4. تجمع گروهی از پادشاهی‌خواهان ایرانی در برابر خانه پارلمان ملبورن

  5. فیلمبرداری فیلم «راست» با بازیگری الک بالدوین از سر گرفته می شود

    الک بالدوین

    فیلمبرداری فیلم «راست» با بازیگری الک بالدوین، که ۱۸ ماه پیش به دلیل تیراندازی مرگبار به یک سینماگر متوقف شده بود، روز پنجشنبه در ایالت مونتانای آمریکا از سر گرفته می‌شود.

    گلوله‌ای که باعث مرگ هالینا هاچینز، فیلمبردار این فیلم شد، از اسلحه‌ای شلیک شد که الک بالدوین، در جریان تمرین یکی از صحنه‌ها در دست داشت.

    آقای بالدوین که به قتل غیر عمد متهم است، خود را بیگناه اعلام کرده و همچنان در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کند.

    یک وکیل شرکت تهیه کننده فیلم، گفته است که استفاده از اسلحه‌های فعال و هرگونه مهمات در صحنه‌های فیلم ممنوع بوده است.

  6. خداحافظی نیما اکبرپور با کلیک و بی‌بی‌سی فارسی

  7. خبر فوریبا حکم دادگاه تجدیدنظر ۱۵ امتیاز کسر شده از یوونتوس فعلا به این تیم برگشت

    دادگاه تجدیدنظر در ایتالیا حکم دادگاه بدوی مبنی بر کسر ۱۵ امتیاز از تیم یوونتوس و برکناری مدیران ارشد آن را تعلیق کرده و دستور داده که پرونده شکایت فدراسیون فوتبال ایتالیا از یوونتوس یک بار دیگر رسیدگی شود.

    با بازگشت این ۱۵ امتیاز به جدول رده بندی سری آ، اکنون یوونتوس از رده هفتم به رده سوم صعود خواهد کرد.

    البته دادگاه عالی ورزش ایتالیا که بالاترین نهاد قضایی ورزش در این کشور است، با درخواست وکلای یوونتوس برای بستن پرونده و لغو همه احکام قبلی موافقت نکرده بلکه تنها دستور رسیدگی مجدد صادر کرده و تا زمان مشخص شدن نتیجه این رسیدگی مجدد همه احکام اولیه را تعلیق کرده است.

    سه ماه پیش پس از آن که تحقیقات فدراسیون فوتبال ایتالیا و نهادهای نظارتی این کشور درباره تخلفات مالی در اوراق حسابداری باشگاه فوتبال یوونتوس این تیم برتر سری آ را گناهکار تشخیص داد، این تیم با کسر ۱۵ امتیاز از رتبه سوم جدول لیگ امسال به رتبه دهم سقوط کرد اما فرجام خواهی کرد.

    یوونتوس به دلیل حضور در بورس، موظف به شفاف‌سازی کلیه حساب‌های مالی خود است. کاری که به ادعای بازرسان، این باشگاه انجام نداده و به دلیل بی‌نظمی‌های مالی فراوان و حساب‌های ساختگی، به ویژه پس از همه‌گیری کرونا، آن‌ها را با اتهامات حقوقی و ورزشی گوناگونی روبرو کرده است.

    بیشتر بخوانید

  8. مدیر سینما لوتوس به دلیل حضور بی‌حجاب پانته‌آ بهرام برکنار شد

    حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، اعلام کرده است که به دنبال حضور بی‌حجاب پانته‌آ بهرام در برنامه اکران قسمت پایانی پوست شیر، مدیر سینما لوتوس از کار برکنار شده است.

    آقای ایل‌بیگی همچنین سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده این سریال را به تخلف و «پخش موزیک ترانه غیرمجاز و نمایش سریال مغایر با مجوزهای دریافتی» متهم کرده است.

    او بدون نام بردن از پانته‌آ بهرام از «عدم اقدام درست و به موقع مدیریت سینما در کنترل برنامه و عدم هدایت فرد متخلف و قانون شکن به بیرون از فضای سینما» انتقاد کرده است.

    مبارزه با حجاب اجباری در ایران برخی از ستاره‌های زن سینما و تلویزیون را به برداشتن روسری‌هایشان کشانده است و چند نفر از آنان همچون کتایون ریاحی و ترانه علیدوستی به زندان هم افتاده‌اند.

  9. هو کردن «سرود جمهوری اسلامی» در ورزشگاهی در سیاهکل

  10. بر اساس اعلام دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران،‌ فردا در این کشور عید فطر نیست

    جستجو به دنبال هلال ماه شوال دررصدخانه امام علی در قم
    Image caption: استهلال ماه شوال عصر پنجشنبه با حضور در رصدخانه امام علی در روستا وریچ استان قم: «به دلیل شرایط جوی نامناسب و تیرگی هوا در این منطقه هلال ماه شوال رؤیت نشد»

    دفتر علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که بنا به اخبار واصله هلال ماه شوال در غروب امروز،‌ پنجشنبه ۳۱ فروردین در ایران دیده نشده و فردا آخرین روز رمضان خواهد بود.

    بر اساس گزارش‌ها حدود ۱۰۰ گروه برای یافتن هلال ماه نو قمری یا استهلال ماه شوال به مناطق مختلف ایران اعزام شدند.

    از رصدخانه امام علی در روستا وریچ استان قم گزارش شده که «به دلیل شرایط جوی نامناسب و تیرگی هوا در این منطقه هلال ماه شوال رؤیت نشد»

  11. حضور نماینده طالبان در ضیافت افطاری رئيس جمهور ایران

    دیپلمات طالبان در تهران
    Image caption: فضل محمد حقانی نماینده طالبان در میان شرکت کنندگان افطاری رئيس جمهور ایران حضور داشت

    ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در ضیافت افطار با سفرا و کارداران کشورهای اسلامی، افغانستان تحت اداره طالبان را «به عنوان عضوی از پیکره جهان اسلام» خوانده و گفته است «تشکیل حکومت فراگیر به نمایندگی از همه اقوام، مذاهب و مردم افغانستان مورد تأکید و حمایت جمهوری اسلامی ایران است.»

    در این مراسم ضیافت، فضل محمد حقانی، رئیس هیات نمایندگی طالبان در تهران نیز حضور داشت، رئيس جمهور ایران افزود «دو دهه حضور آمریکا و ناتو در این کشور، هیچ ثمری جز جنگ و خونریزی برای مردم افغانستان نداشته است.»

    حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در این ضیافت در سخنانی گفت سیاست خارجی دولت فعلی «اولویت همسایگان و کشورهای اسلامی» است، و افزود: «در این مسیر گام‌های بسیار خوبی برداشته شده و ما از توسعه بیشتر مناسبات کشورهای اسلامی استقبال می‌کنیم و در روزهای آینده ابتکارات بیشتری پیش‌روی ما قرار دارد.»

    دو ماه پیش، یک هیأت ۷ نفری نمایندگان طالبان به تهران اعزام شدند تا در کنار فضل محمد حقانی، کاردار طالبان، امور سفارت افغانستان را پیش ببرند.

    .
  12. عربستان سعودی فردا،‌ جمعه را به عنوان عید فطر اعلام کرد

    نماز شب ۲۹ رمضان در مکه
    Image caption: نماز شب ۲۹ رمضان در مکه

    عربستان سعودی اعلام کرد که تعطیلات عید فطر مسلمانان که پایان ماه رمضان است از فردا،‌ جمعه اول اردیبهشت در این کشور آغاز می‌شود.

    خبرگزاری رسمی عربستان در حساب توییتر خود اعلام کرد که فردا اولین روز عید فطر است و امروز پنجشنبه آخرین روز رمضان بوده است.

    زمان عید فطر با رویت هلال ماه تعیین می‌شود.

  13. یک باشگاه ورزشی در رشت به دلیل فعالیت «هنجارشکنانه در فضای مجازی» پلمب شد

    پلمب

    پلیس استان گیلان از پلمب یک باشگاه ورزشی و تشکیل پرونده قضایی برای مدیر این باشگاه به اتهام آنچه که «فعالیت غیرمجاز و هنجارشکنانه در فضای مجازی» خوانده شد، خبر داد.

    به گزارش خبرگزاری مهر، علی حیدر، رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتنظامی استان گیلان از پلمب این باشگاه ورزشی خبر داد و گفت که «متصدی ۴۲ ساله این باشگاه به همراه پرونده مربوطه برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.»

    او تهدید کرد که پلیس با فعالیت هنجارشکنانه غیرمجاز اصناف در فضای مجازی بخورد خواهد کرد.

    مشخص نیست که منظور پلیس از فعالیت «هنجارشکنانه» چه بوده است.

    طیف وسیعی از کارهایی که مردم در سایر کشورهای جهان به سادگی انجام می دهند، مثل ورزش یا رقص گروهی در ایران به عنوان «هنجارشکنی» محسوب می‌شود و افراد به خاطرش مجازات می‌شوند.

    در اعتراضات اخیر در ایران بسیاری از جوانان و نوجوانان به تنگ آمده از این محدودیت‌ها خواهان «یک زندگی عادی» مثل بسیاری از کشورهای جهان بودند.

    در همین حال کانال تلگرامی نور نیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران هم در خبر کوتاهی از بازداشت ۷ مرد در رشت خبر داد و می‌گوید آنها یک گروه ترویج و تشویق افراد به رقص و کشف حجاب» تشکیل داده بودند.

  14. دیدار خانواده‌های دادخواه در ایران: «زخم یک تیر بر سینه‌هایمان»

  15. گزارشگر ویژه حقوق بشر: طالبان بازداشتی‌های خودسرانه را در روزهای عید فطر آزاد کند

    ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در توییتی نوشته است هیچ گزارشی از رهایی صدها زندانی به مناسبت عید فطر دریافت نشده است.

    آقای بنت در توییتی نوشته است از رهایی ۲۴۶۰ زندانی و کاهش مدت حبس ۴۸۱ نفر دیگر به مناسبت عید فطر گزارشی نرسیده است.

    او همچنین از طالبان خواسته است افرادی که خودسرانه بازداشت شده‌اند را آزاد کند، از جمله مرتضی بهبودی و مطیع‌الله ویسا، فعال آموزشی تا آنها روزهای عید در کنار خانواده خود باشند.

    مرتضی بهبودی، عکاس خبری افغان- فرانسوی بیش از ۱۰۰ روز است که در بازداشت استخبارات طالبان به سر می‌برد، کارزارهای متعدد فعالان در فرانسه برای رهایی او انجام شده است.

    روز گذشته، دادگاه عالی طالبان اعلام کرد که پیشنهاد عفو یا تخفیف مجازات این زندانیان به مناسبت رمضان و عید فطر بنا به حکم هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان صادر شده است.

  16. اولین فیلم سینمایی که در فضا فیلمبرداری شده در روسیه اکران شد

    یولیا پرسلید، بازیگر روس پس از فرود به زمین
    Image caption: یولیا پرسلید، بازیگر روس پس از فرود به زمین

    اولین فیلم بلند داستانی تاریخ سینما که در فضا فیلمبرداری شده در سینماهای روسیه اکران شده است.

    این فیلم که «چالش» (Challenge) نامیده شده در مورد یک جراح است که برای نجات یک فضانورد مجروح به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده می‌شود.

    یولیا پرسیلد، بازیگر و کلیم شیپنو، کارگردان , فیلمبردار پس از ماهها آموزش در اکتبر سال ۲۰۲۱ برای فیلمبرداری صحنه هایی از این فیلم به مدت دوازده روز به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شدند.

    دراین فیلم سه فضانورد روسی که در آن زمان در ایستگاه فضایی بین المللی بودند هم حضور دارند.

    قبل از اکران این فیلم کپسولی که بازیگر و کارگردان را به زمین بازگردانده بود در مسکو به نمایش گذاشته شد.

    این فیلم روسی، یک پروژه هالیوودی را که قرار بود با همکاری تام کروز، ناسا و شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک ساخته شود، شکست داد.

    یولیا پرسلید، بازیگر و کلیم شیپنکو، کارگردان و تصویربردار به همراه آنتون شکاپلروف، فضانورد روس پس از فرود به زمین
    Image caption: یولیا پرسلید، بازیگر و کلیم شیپنکو، کارگردان و تصویربردار به همراه آنتون شکاپلروف، فضانورد روس پس از فرود به زمین
  17. سینا یوسفی، وکیل دادگستری به حبس و جزای نقدی محکوم شد

    سینا یوسفی

    هرانا، ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران گزارش کرده که سینا یوسفی، وکیل دادگستری و نایب رئیس کمیسیون حقوق بشر وکلای دادگستری آذربایجان از سوی دادگاه کیفری تبریز به ۹۱ روز حبس تعزیری و پرداخت ۱۵ میلیون تومان جزای نقد محکوم شده است.

    اتهام آقای یوسفی «نشر اکاذیب در فضای مجازی» عنوان شده است.

    در حکم صادره مصداق اتهامی علیه این وکیل دادگستری « انتشار آمار غیرواقعی از بازداشتی های اعتراضات» مهرماه ۱۴۰۱ از طریق انتشار یک توییت عنوان شده است.

    آقای یوسفی پیش از این هم به دلیل بخش دیگری از این پرونده توسط مرجع قضایی به ۶ ماه حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و توقیف وسایل الکترونیک محکوم شده بود.

  18. سفارت ایران در تفلیس می‌گوید به «مسلمانان نیازمند» بسته‌های کمک غذایی اهدا کرده است

    سفارت ایران در تفلیس
    Image caption: تصاویر منتشر شده از اهدای بسته کمک غذایی به «مسلمانان نیازمند گرجی»

    امروز در مراسمی که در مسجد جامع شهر تفلیس،‌ پایتخت گرجستان برگزار شد،‌ سفارت ایران در گرجستان به کسانی که آنها را «نیازمندان مسلمان گرجی» نامید بسته های کمک غذایی اهدا کرد.

    محمود ادیب،‌ سفیر ایران در تفلیس از آنچه که «رویکرد دولت گرجستان برای ترویج همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان الهی خواند»،‌ تمجید کرد و این اقدامات را باعث تقویت مراودات و پیوندهای دو کشور دانست.

    سفارت ایران در تفلیس میگوید که رئیس آژانس دولتی امور ادیان گرجستان از این اقدام سفارت ایران قدردانی کرد و گفته که امیدوار است این اقدام «الگویی برای دیگر کشورها در حمایت از محرومان و نیازمندان شود.»

  19. تجمع «مالباختگان رمز ارز کینگ مانی» در تهران

  20. کیوان صمیمی، روزنامه نگار و فعال سیاسی در ایران باردیگر بازداشت شد

    (عکس از عالیه مطلب‌زاده)
    Image caption: کیوان صمیمی که ۷۴ ساله است، هم در دوران پهلوی و هم در دوران جمهوری اسلامی، زندانی سیاسی بوده است. (عکس از عالیه مطلب‌زاده)

    ‌زیرنویس شبکه خبر صداوسیما از بازداشت مجدد کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی خبر داد.بنا به نوشته زیرنویس شبکه‌ خبر کیوان صمیمی به اتهام ارتباطات با سازمان مجاهدین خلق بازداشت شده است. مصطفی نیلی،‌ وکیل آقای صمیمی می‌گوید که از زیرنویس شبکه خبر متوجه بازداشت آقای صمیمی شده و از شنیدن این خبر شوکه شده است.

    به گفته آقای نیلی خانواده او هم از بازداشتش بی‌خبر بودند: «با توجه به اطلاع‌رسانی غیر معمول در مورد نحوه بازداشت ایشان و عدم تماس با خانواده تاکنون نگران وضعیت سلامت ایشان هستیم.»

    آقای نیلی متن خبر شبکه خبر را خلاف واقع خواند و گفت: «دو مورد در متن خبر بود که خلاف واقع است. ۱- "ایشان عضو سازمان مجاهدین خلق است" ایشان در زندان قبل از انقلاب از سازمان جدا شده بود. ۲-"وی با عفو رهبری از زندان آزاد شده‌ است." ایشان با پایان مدت حبس از زندان آزاد شده و مشمول عفو نشده‌اند.»

    کیوان صمیمی چهار ماه پیش از زندان آزاد شده بود.