۱۴۰۲ اردیبهشت ۱, جمعه

 

رمضان؛ دفتر خامنه‌ای می‌گوید فردا عید فطر است، استان‌های سنی‌نشین امروز نماز عید خواندند

علی خامنه‌ای

منبع تصویر،SOCIALMEDIA

توضیح تصویر،

در زاهدان و شهرهای سنی‌نشین امروز نماز عید فطر را برگزار کردند

در حالی که دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای فردا، شنبه را عید فطر اعلام کرده، شهرهای سنی‌نشین ایران در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان امروز نماز عید را اقامه کردند.

دفتر رهبر جمهوری اسلامی شب گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «هلال ماه شوال در غروب روز پنجشنبه ۳۱ فروردین رؤیت نشد و فردا جمعه اول اردیبهشت ۱۴۰۲ مطابق با ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۴ هجری قمری است».

براساس اطلاعیه منتشره، قرار است پس از سه سال توقف در اقامه نماز عید فطر بخاطر فراگیری ویروس کرونا، علی خامنه‌ای نماز عید را فردا در مصلی تهران اقامه کند.

امسال برخلاف اکثر سال‌های گذشته، ماه رمضان در ایران همزمان با کشورهای اسلامی از جمله عربستان آغاز شد و امروز کشورهای همسایه ایران از جمله عربستان، ترکیه، امارات متحده عربی امروز را عید اعلام کردند.

براساس گزارش رسانه‌های محلی از زاهدان، در پی اطلاعیه شب گذشته دارالعلوم مکی زاهدان و اعلام «رویت ماه شوال»، امروز هزاران نفر از مردم زاهدان به مسجد مکی رفتند تا نماز عید را به امامت مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی اقامه کنند.

تصاویر و گزارش‌های متعدد از مسجد مکی و اطراف این مسجد نشان می‌دهد که نماز عید فطر امسال در این شهر گسترده‌تر از سال‌های قبل برگزار شده است.

همچنین در شهرهای کردستان و مناطق کردنشین این استان نیز مراسم نماز عید برگزار شد. همزمان با برگزاری روز عید، از شهر سقز تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد مردم همزمان با اعلام عید فطر بر مزار مهسا (ژینا) امینی رفتند و سرود خواندند.

براساس گزارش‌ها از شهر سقز، ماموران در آرامستان آیچی حاضر شدند تا مانع تجمع مردم شوند.

همزمان نیز گزارش شده است که نماز عید فطر در مسجد فاروقیه شهر گالیکش استان گلستان به امامت مولوی محمدحسین گرگیج برگزار شد. پیشتر مولوی محمدحسین گرگیج به وسیله نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان گلستان از امامت جمعه آزادشهر و گالیکش عزل شد. این اقدام با اعتراض شهروندان سنی منطقه رو به رو شده بود.

از سوی دیگر گزارش‌ها از چابهار حاکی از جو امنیتی در این منطقه و اعمال محدودیت برای برگزاری نماز عید فطراست.

رد شدن از پست Instagram, 1
اجازه نشان دادن محتوای Instagram را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از Instagram است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست Instagram را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"‌کلیک کنید.

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Instagram, 1

مولوی عبدالحمید: کوتاه نمی‌آییم

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز عید فطر در بخشی از سخنانش، بار دیگر خواهان آزادی زندانیان سیاسی و افراد بازداشتی شد و گفت «حکومت باید آزادی مردم را تامین کند و روزنامه‌نگاران و اهل قلم آزادی داشته باشند».

او با بیان اینکه منافع ملی قربانی اشخاص، سازمانها، ارگان ها و احزاب و گروهها شده گفته «متاسفانه اقتصاد و سرمایه‌های ملی مورد دستبرد قرار گرفتند و بسیاری از منافع ملی به نفع گروه‌ها و وابستگان آنها و سازمان‌ها و ارگان‌ها استفاده می شود و خزانه دولت خالی است».

آقای عبدالحمید خواهان تغییرات در داخل کشور شد و گفت «ما اعتقاد داریم که اکثریت ملت ایران در سطح مسئولان و کارمندان دولتی و حتی در نیروهای مسلح در سطحی وسیع نارضایتی از وضعیت موجود وجود دارد. اقتصاد فلج است و همه تحت فشار هستند».

مولوی عبدالحمید با یادآوری جمعه خونین زاهدان، اقدامات انجام شده برای محاکمه عاملان و آمران را کافی نداست و تاکید کرد: « به اندازه سر یک مو هم از حق نخواهیم گذشت، ما نه تنها خواستار محاکمه عاملان این جنایات هستیم بلکه می‌خواهیم آن کسانی که دستور به کشتار مردم داده‌اند نیز مورد مواخذه قرار گیرند».

او همچنین گفت کسانی که در اعتراضات اخیر کشته شدند، مسلح نبودند و فقط به خاطر اعتراض کردن کشته شدند، کشتن معترضان از نظر شریعت اسلام، قوانین ایران و قوانین بین المللی درست نیست».

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی از سخنانش از برقرار روابط حسنه با کشورهای همسایه استقبال کرد و برای حل مشکلات کشور خواهان «روابط حسنه» با همه کشورهای جهان شد.