گزارش زنده

  1. پلمب مرکز تجاری برج‌های آ.اس.پ تهران به اتهام رعایت نکردن حجاب مشتریان

    ‌یکی از مخاطبان بی‌بی‌سی خبر داد که شماری از کافه‌ها و رستوران‌ها در مجتمع آ.اس.پ در تهران به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری مشتریان پلمب شده است. ‌این مخاطب همچنین ویدیوهایی از شهروندانی که حجاب اجباری را در این محل رعایت نکرده‌اند فرستاده است.

  2. نگرانی از شکنجه روحی و ممانعت از حق گرفتن وکیل برای شیرکو روشنی

    شیرکو روشنی که در ۲۰ آذر ۱۴۰۱ توسط نیروهای اطلاعات مریوان بازداشت شد، پس از گذشت نزدیک به ۵ ماه هنوز به وکیل دسترسی ندارد.

    شبکه حقوق بشر کردستان، هم گزارش کرده است شیرکو روشنی در ابتدا در بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات مریوان و سنندج «برای انجام اعترافات اجباری تحت شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته بود.»

    بر اساس این گزارش شیرکو روشنی پس از پایان دوران بازجویی به زندان مریوان منتقل شد اما در تاریخ «۳۰ فروردین دوباره به بازداشتگاه اطلاعات این شهر منتقل شده است.»‌

  3. خبرنگار سابق بی‌بی‌سی در جنگ اوکراین کشته شد

    ساشا بوندارنکو چهار سال برای بی‌بی‌سی اخبار اوکراین را گزارش می‌کرد
    Image caption: ساشا بوندارنکو چهار سال برای بی‌بی‌سی اخبار اوکراین را گزارش می‌کرد

    اولکساندر (ساشا) بوندارنکو، خبرنگار سابق بخش اوکراین بی‌بی‌سی که از زمان حمله نظامی روسیه به نیروهای نظامی این کشورش پیوسته بود در میدان نبرد کشته شده است.

    او که در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ در استخدام بی‌بی‌سی و بخش اوکراین بود سال گذشته و همزمان با آغاز حمله روسیه به اوکراین به عنوان کارشناس ارتباطات و مدرس رسانه به ارتش اوکراین پیوسته بود.

    چگونگی کشته شدن او هنوز معلوم نیست اما خبر جان باختن او در میدان نبرد علاوه بر جامعه رسانه‌ای اوکراین، همکاران سابقش در رسانه‌های بین‌المللی از جمله بی‌بی‌سی را متاثر کرده است.

  4. مادربزرگ پویا بختیاری به دلیل مشکلات قلبی بستری شد

    ‌بی‌بی‌ زهرا بختیاری،‌ مادربزرگ پویا بختیاری،‌ از کشته‌شدگان اعتراضات سال ۹۸، به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان بستری شد. ‌دختر او، صبا بختیاری در توییتر با انتشار ویدیوی مادرش بر تخت بیمارستان نوشت « قلب بی بی زهرا تاب این همه جنایت را ندارد، قلب بی بی قلب ایران است، راحتمان بگذارید لعنتی‌ها»‌بی‌بی‌ زهرا بختیاری پیش‌تر در جدید‌ترین ویدیوی اعتراضی که از او منتشر شده بود خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته بود که او مسئول از هم پاشیدن زندگی و آواره کردن بچه‌هایش است: «تو دستور داشته بچه‌ من را بچه‌اش را کشتند، تو دستور دادی زندانی‌اش کنند و حالا دوباره پرونده برایش درست کنند.»۷ اردیبهشت صبا بختیاری اعلام کرده‌ بود: «جمهوری اسلامی برای برادرم منوچهر بختیاری پرونده جدید باز کرده است، این جلسه شنبه در دادگاه انقلاب قزوین بدون حضور برادرم برگزار می‌شود و قاضی غیابی حکم صادر می‌کند.»

  5. «کمال لطفی پور را آزاد کنید» - خواسته خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات در مناطق کردنشین

    ‌شماری از خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات شهرهای کردنشین به مزار کشته‌شدگان سنندج رفتند و با مادر رامین حسین‌پناهی، از اعضای حزب کامله که در سال ۹۶ اعدام شد و پیکرش مخفیانه دفن شد، دیدار کردند.

    آنها در این دیدار خواستار آزاد شدن کمال لطفی، پدر رضا لطفی از کشته‌شدگان اعتراضات دهگلان که در ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ با گلوله جنگی کشته شد، شدند.

  6. نادر انقطاع،‌ فیزیک‌دان پیشرو ایرانی- آمریکایی مدال علمی بنجامین فرانکلین ۲۰۲۳ را دریافت کرد

    ‌موسسه بنجامین فرانکلین آمریکا شب گذشته یکی از ۸ مدال علمی خود را که هر سال به برترین محققان رشته‌های مختلف اعطا می کند، به نادر انقطاع، فیزیکدان ایرانی-آمریکایی و از پیشگامان فناوری نانو اهدا کرد.

    این مدال که اهدای آن حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد، یکی از معتبرترین جوایز علمی جهان است که پیش از این به نخبگانی چون توماس ادیسون، آلبرت آینشتن، نیکولا تسلا، ماری کوری و بیش از ۱۲۰ برنده جایزه نوبل جهان اهدا شده.

    امیر پیام، بی‌بی‌سی، به همین بهانه به دیدار نادر انقطاع رفته تا بپرسد؛ چه طور یافته‌های او در رشته فناوری نانو، انقلابی در ساخت کامپیوترها ایجاد خواهد کرد و ممکن است به نجات کره زمین از بحران تغییرات اقلیمی کمک کند.

  7. Post update

    سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران خبر داده که یک انبار مواد شیمیایی در جاده قدیم قم، محله گل‌حصار آتش گرفته است.

    بنابر این گزارش در این انبار که یک سوله به وسعت هزار و پانصد متر مربع است،‌ رنگ و تینر نگهداری می‌شده است.

    طبق گفته جلال ملکی آتش‌نشان‌ها مشغول مهار این آتش‌سوزی هستند اما با توجه به مواد شیمیایی آتش‌زا در این انبار مهار آتش ساعت‌ها طول خواهد کشید. ‌بر اساس گزارش‌ها «هیچ فردی تا کنون در این حادثه مصدوم نشده است».

  8. خبر فوریبازداشت شماری از فعالان مدنی هنگام دیدار با خانواده محمد حبیبی، فعال صنفی زندانی

    محمود بهشتی لنگرودی در توییتر خود از بازداشت شماری از معلمان و فعالان مدنی در جریان دیدار با خانواده محمد حبیبی خبر داده است.

    به گفته او خدیجه پاک ضمیر، همسر آقای حبیبی هم جزو بازداشت‌شدگان است.

    آقای بهشتی لنگرودی گفته: «در جریان این بازداشت یکی از خانم‌ها دچار حمله قلبی شد و در بیمارستان بستری گردید.»

    محمد حبیبی از چهره‌های سرشناس جنبش معلمان ایران است ماه گذشته برای چندمین بار بازداشت شد.

  9. امیرعبداللهیان: به‌روزرسانی توافق مبادله زندانی با آمریکا در دستور کار است

    حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، می‌گوید بیش از یک سال پیش از طریق وساطت یک «خانم دیپلمات انگلیسی» میان دولت‌های ایران و آمریکا توافقی برای مبادله زندانیان به دست آمده اما به دلیل «ملاحظات طرف آمریکایی» اجرای آن به تعویق افتاده است.

    آقای امیرعبداللهیان گفته «در هفته‌های گذشته قرار شد آن صورت جلسه بروزرسانی شود.»

    او گفته «به روزرسانی این سند» در دستور کار است. او تاکید کرده «ما موضوع زندانیان را یک مسئله انسانی می‌دانیم و به انجام آن بر اساس توافقی که می‌شود تاکید داریم.»

    ایران در ماه‌های اخیر مواضع مشابهی درباره تبادل زندانیان با آمریکا گرفته که اغلب با واکنش سرد آمریکا مواجه شده است.

    دولت‌های غربی و فعالان حقوق بشر دستگاه قضایی و امنیتی ایران را متهم می‌کنند که با بازداشت و زندان غیرموجه شهروندان دوتابعیتی یا خارجی سیاست «گروگانگیری» را دنبال می‌کنند.

  10. تذکر سازمان نظارت بر مطبوعات بریتانیا به یک نشریه یهودی درباره مطلبی با موضوع ایران

    یک شهروند یهودی در ایران
    Image caption: هرچند رهبران ایران در اظهارات تند علیه اسرائیل، انکار هولوکاست و مواضع یهودستیزانه سابقه دارند، اما یهودیت در ایران به رسمیت شناخته می‌شود

    سازمان مستقل نظارت بر ضوابط مطبوعات (ISPO) که مسئول نظارت بر رسانه‌ها در بریتانیا است به نشریه «جوییش کرونیکل» (Jewish Chronicle) دستور داده این ادعا را که ایران «کرارا تعهد خود به نابودی یهودیان از روی زمین را تکرار کرده» اصلاح کند.

    جوییش کرونیکل یک نشریه هفتگی متعلق به جامعه یهودیان بریتانیا است که نزدیک به ۱۵۰ سال سابقه انتشار دارد.

    این موضوع در مقاله‌ای باعنوان «چرا فوتبالیست‌ها برای یهودیان زانو نمی‌زنند؟» در نوامبر ۲۰۲۲ این نشریه منتشر شده بود. اشاره آن به رسم تازه زانو زدن هنگام پخش سرود ملی در آمریکا و برخی نقاط دیگر به نشانه اعتراض به مواضع یا اظهارات نژادپرستانه علیه سیاهپوستان بود.

    نویسنده این مقاله زوئه استریمپل، از پژوهشگران دانشگاهی، از تصمیم تیم فوتبال ایران در خودداری از خواندن سرود جمهوری اسلامی ایران در بازی‌های قطر همزمان با اعتراضات به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی تمجید کرد، اما در عین حال گفت که برای او درک این موضوع دشوار است که چرا هیچ مفسر فوتبال به این موضوع اشاره نکرده که جمهوری اسلامی بارها تهدید کرده که اسرائیل و یهودیان را از روی زمین محو خواهد کرد و یا اینکه چرا بازیکنان بریتانیا هنگام بازی با تیم ایران به زن‌ستیزی حکومت این کشور اعتراض نکردند.

    در واکنش به این مطلب، فردی شکایتی تسلیم سازمان مستقل ناظر بر ضوابط مطبوعاتی کرده و گفته بود که اگرچه رهبران حکومت ایران «مکررا قول داده‌اند اسرائیل را از روی زمین محو کنند» اما این درست نیست که آنها مکررا خواستار ریشه‌کنی یهودیان هم شده‌اند.

    جوییش کرونیکل با حذف این بخش از مطلب مورد نظر در شماره قبلی نشریه، از استدلال خود دفاع کرد و گفت که تشخیص موضع حکومت ایران در این زمینه دشوار است و در آن به گزارش‌هایی استناد کرده که در آنها از قول رهبران سیاسی و مذهبی ایران آمده که خواستار نابودی اسرائیل هستند.

    سازمان این استدلال را نپذیرفت و گفت که چنین اظهارنظری باید به صراحت قابل اثبات باشد و اقدام نشریه را کافی ندانست و خواستار آن شد که این مقاله هم در نسخه چاپی و هم آنلاین تصحیح شود. در عین حال، پیگیری بیشتر شکایت از طریق تحقیقات مستقل را لازم تشخیص نداد.

  11. وزیر خارجه ایران در سفر لبنان به مارون الراس در منطقه مرزی با اسرائیل رفت

    حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در جریان سفر خود به لبنان، عصر امروز جمعه (۲۸ آوریل/۸ اردیبهشت) به «مارون الراس» در مرز لبنان با اسراییل رفته است.

    آقای امیر‌عبداللهیان در سخنانی در این منطقه از حزب‌الله لبنان و آنچه وی «مقابله با دشمن مشترک: اسرائیل» خواند، حمایت کرد.

    رسانه‏‌های ایران به نقل از وزیر امور خارجه ایران گفته است که ایران، «همواره دوست روزهای سخت لبنان بوده است.»

    رسانه‌های ایران این سفر را پاسخی به افتتاح سفارت دائمی اسرائیل در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، و در نزدیک مرز با اراین تفسیر کرده‌اند. این نزدیکترین مقر دیپلماتیک اسرائیل به ایران است. عشق‌آباد کمتر از ۵۰ کیلومتر با مرز ایران فاصله دارد.

    بیشتر بخوانید: سفارت اسرائیل در عشق‌آباد افتتاح شد

  12. وزیر خارجه ایران در بیروت از بازگشایی سفارت‌های ایران و عربستان «طی چند روز آینده» خبر داد

    حسین امیرعبدالهیان،‌ وزیر خارجه ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر بیروت پایتخت لبنان تاکید کرد که ایران وعربستان سفارتخانه‌های خود را طی روزهای آینده بازگشایی خواهند کرد.

    به گزارش رویترز از بیروت،‌ آقای امیرعبداللهیان تاریخ مشخصی برای بازگشایی سفارت‌ها در دو کشورذکر نکرد.

    خبر توافق ناگهانی ایران و عربستان برای ازسرگیری و عادی‌سازی روابط ۱۹ اسفند ماه- دهم مارس- اعلام شد. چین میانجیگری این توافق را بر عهده داشت.

    ایران  و عربستان
  13. ۶ ماه پس از بازداشت توماج صالحی،‌ خواننده رپ در ایران،‌ خانواده او خواهان کمک نهادهای بین‌المللی شدند

  14. یک نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی امروز در درگیری با نیروهای اسرائیلی در نزدیکی بیت‌لحم کشته شد

    مصطفی صباح،‌ نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی
    Image caption: سوگواری بر پیکر مصطفی صباح،‌ نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی در درگیری با نیروهای اسرائیلی در بیت لحم کشته شد

    یک نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی به نام مصطفی صباح در درگیری با نیروهای اسرائیلی در منطقه اشغالی کرانه باختری کشته شد.

    شاهدان عینی می‌گویند که او همراه گروهی بود که به نیروهای اسرائیلی در نزدیکی شهر بیت‌لحم سنگ می‌زدند.

    ارتش اسرائیل می‌گوید که سربازان زمانی به سوی این گروه آتش گشودند که یک وسیله انفجاری به طرف آنها پرت شده است.

    از ژانویه و در پی زمان افزایش خشونت‌ها در منطقه بیش از ۹۰ فلسطینی و دستکم ۱۹ اسرائیلی و شهروند خارجی کشته شدند.

    چرا خشونت‌ بین اسرائیل و فلسطینی‌ها اوج گرفته است؟

  15. «جلوگیری» از حضور زنان در مراسم اهدای جایزه مسابقه دوچرخه سواری کوهستان در تنکابن

  16. ۶۹ مغازه در اصفهان به دلیل «تذکر حجاب» پلمب شده‌اند

    مدیر بازرسی و نظارت اصناف اصفهان از پلمب شدن ۶۹ مغازه در اصفهان به دلیل «تذکر بی‌حجابی» خبر داد.

    به گفته خبرگزاری مهر، محمد جواد فشارگی درباره برخورد با آنچه که بی‌حجابی خواند، گفت: «در روزهای آینده در ورودی واحدهای صنفی پوستر رعایت حجاب و خدمات ندادن به افراد بی‌حجاب همراه با ذکر تمامی قوانین نصب می‌شود.»

    او در ادامه گفت: «اگر متصدیان و کارکنان واحدهای صنفی و مجتمع‌های تجاری حجاب نداشته باشند واحد صنفی آن‌ها در گام نخست پلمب و به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند. همچنین اگر صاحبان واحدهای صنفی به افراد بدون حجاب خدمات دهند در مرحله نخست تذکر و اخطار دریافت می‌کنند و در صورت تکرار واحد آن‌ها پلمب می‌شود.»

    مدیر بازرسی و نظارت اصناف اصفهان افزود: بازرسی اتاق اصناف از مهر پارسال طرح برخورد با بی حجابی را در واحدهای صنفی آغاز و از نیمه دوم فروردین ماه تشدید کرده است.

    بررسی‌های بی‌بی‌سی فارسی نشان می دهد که با تشدید برنامه‌های حکومتی برای تحمیل حجاب، در یک هفته گذشته بیش از ۵۰۰ واحد صنفی در شهرهای مختلف ایران پلمب شده‌اند.

    آنها با اخطار به واحدهای صنفی می‌خواهند صاحبان کسب‌وکار را وادار کنند که حجاب را به مشتریان خود تحمیل کنند، اما پلمب واحدهای صنفی حاکی از خودداری بسیاری از بنگاه‌ها از همدستی در تحمیل پوشش اجباری به زنان و دختران است.

    با وجود سخت‌گیری‌ها و تهدیدهای مقامات حکومتی، زنان و دختران بسیاری همچنان از پوشیدن حجاب در اماکن عمومی سرپیچی می‌کنند.

  17. انتقاد اسحاق جهانگیری از پلمب کسب و کارها به خاطر حجاب: «به صلاح کشور نیست»

    اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول حسن روحانی،‌ رئیس جمهور سابق ایران از پلمب کسب و کارها در ایران انتقاد کرد و گفت که این اقدامات به صلاح کشور نیست.

    به گزارش سایت جماران، آقای جهانگیری نوشت که در اثر «اختلال در کسب‌وکارها و پلمب آن‌ها به این زنجیره بزرگ و همچنین اشتغال آسیب می‌زند» و شهروندان نگران، ناراضی و سرگردان می‌شوند.

    آقای جهانگیری در ادامه نوشته که هزینه این اقدام که برای «حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی انجام میشود بر پیکر رنجور اقتصاد کشور و زندگی مردم سربار می‌شود.»

    او تاکید کرد که «تداوم این رویکرد که دستاوردهای آن نامعلوم و مضرات آن آشکار است به صلاح کشور نیست.»

    بررسی‌های بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد که با تشدید برنامه‌های حکومت برای تحمیل حجاب اجباری به زنان، تنها در یک هفته گذشته بیش از ۵۰۰ واحد صنفی در شهرهای مختلف ایران پلمب شده‌اند.

  18. تصاویر ارسالی یک مخاطب از ریختن فاضلاب به دریای خزر

  19. مقام امنیتی محلی تاجیکستان در درگیری با قاچاقچیان موادمخدر افغانستان کشته شده است

    نیروهای مرزبانی تاجیکستان
    Image caption: نیروهای مرزبانی تاجیکستان (عکس آرشیوی)

    یک مقام ارشد امنیتی محلی تاجیکستان در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر از افغانستان کشته شده است. منابع محلی گزارش داده‌اند که مقام کشته شده کامران رجب‌زاده، رئیس امنیت ملی ولایت خودمختار بدخشان تاجکستان است.

    خبرگزاری دولتی تاجیکستان وقوع این درگیری را تایید کرده و گزارش داده است شب گذشته ساعت ۱:۳۰، گروه ۸ نفری قاچاقبران مسلح از ولسوالی شغنان ولایت بدخشان افغانستان به «مقصد انتقال مواد مخدر در حجم کلان و سلاح و لوازم جنگی، از خط سرحد دولتی تاجیکستان و افغانستان قصد عبور داشتند.»

    براثر درگیری سه قاچاقچی و یک عضو مرزبانی تاجیکستان کشته شده‌اند.

    این خبرگزاری افزوده که در این زمینه، تحقیقات فوری آغاز شده است.

  20. فخری نیکزاد،‌ گوینده و مجری رادیو و تلویزیون پیش از انقلاب ایران درگذشت