۱۴۰۲ فروردین ۳۱, پنجشنبه

«رنجنامه» خانواده قره حسنلو: به کدامین گناه ناکرده باید مجازات شویم؟



 خانواده حمید و فرزانه قره‌حسنلو با انتشار متنی تحت عنوان «رنج‌نامه قره‌حسنلوها» به حکم زندان و تبعید این زن و شوهر پزشک اعتراض کرده‌اند.

حمید قره‌حسنلو و فرزانه قره‌حسنلو که به دست داشتن در قتل یک بسیجی متهم شده بودند، در دادگاه تجدیدنظر به ترتیب به ۱۵ سال حبس در تبعید و ۵ سال حبس در تبعید محکوم شده‌اند. حمید قره‌حسنلو پیش از این به اعدام و فرزانه قره‌حسنلو به ۲۵ سال زندان محکوم شده بود.

حال خانواده قره‌حسنلو با انتشار متنی از شکنجه و ضرب و شتم حمید قره‌حسنلو طی دوران بازداشت خبر داده‌اند و با تاکید بر بی‌گناهی این دو می‌گویند: «به کدامین گناه نکرده باید مجازات شویم؟»

خانواده قره‌حسنلو در این متن نوشته‌اند حمید قره‌حسنلو طی دوران بازداشت دنده‌اش شکسته و بخشی از بینایی یک چشمش را بر اثر ضربه به زجاجیه از دست داده است.

خانواده قره‌حسنلو در قسمتی از این رنجنامه نوشته‌اند: «جرم آن‌ها چیزی جز شرکت در مراسم چهلم “حدیث نجفی“ نبود، نیست. از بد حادثه در مسیر بازگشت با صحنه ضرب و جرح یک بسیجی به نام “روح‌الله عجمیان“ مواجه می‌شوند که بعدتر فوت می‌کند. حتی فیلم‌های ناقص و بریده بریده سیستم امنیتی جمهوری اسلامی هم تایید می‌کند که زوج قره‌حسنلو در آن صحنه اقدامی نکرده‌اند. حالا با این اتهام که چرا دکتر انسان‌دوست جان آن بسیجی را در بلوا نجات نداده است، او باید ۱۵ سال به یزد تبعید شود.»

در قسمت دیگری از این رنجنامه به «کابوس‌های شبانه» دختر نوجوان این زوج بعد از «حمله شبانه ده نفر مسلح به خانه‌شان» اشاره شده و آمده: « آنیتا باور دارد آنها زود برمی‌گردند و کابوس‌های شبانه‌اش تمام می‌شود. حالا ما چگونه به او بگوییم که مادرش تا ۵ سال بعد هم به خانه نخواهد آمد، پدر هم تا ۱۵ سال بعد.»

در قسمت دیگری از این رنجنامه به درخواست فرزانه قره‌حسنلو برای شنیدن فایل صدای نوید افکاری اشاره شده که در آن نوید افکاری می‌گوید: «شنیده بودم سر بیگناه پای دار می‌ره اما بالای دار نمی‌ره ولی دروغه».

حمید قره‌حسنلو متخصص رادیولوژی در کرج یکی از پنج نفری بود که در پرونده قتل یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در حاشیه مراسم چهلم حدیث نجفی در روز ۱۲ آبان ۱۴۰۱ به اعدام محکوم شد. از این پنج نفر حکم اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی اجرا شد اما بقیه احکام اعدام در دیوان عالی لغو شد.