گزارش زنده

  1. مرگ یک کودک ۳ ساله در اهواز و بازداشت مدیرعامل آبفای خوزستان

  2. «حذف معلمان معترض کرد از قانون رتبه‌بندی معلمان»

    به گزارش کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی ایران، اداره کل آموزش و پرورش کردستان در پی دستور شورای عالی امنیت ملی، معلمان معترض را با عنوان«لیدر تحصنات و تنزل رتبه محرکین اغتشاشات» از قانون رتبه بندی معلمان حذف کرده است.

    این کانال می‌گوید فرهنگیان کردستان علاوه بر همراهی با معترضان ایرانی از طریق انتشار بیانیه‌های اعتراضی، اقدام به تحصن و تعطیل کردن کلاس‌ها در روزهای ۱۲مهر، ۲۸ تا ۳۰مهر، ۲۱آبان و ۱۴ تا ۱۶ آذر در سال گذشته کرده بودند.

    به نوشته شورای فرهنگیان تاکنون ۳۵ نفر از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان ازشمول قانون رتبه بندی حذف شده‌اند و تعدادی دیگر هم تنزل رتبه داده شده‌اند.

    در بیش از دو دهه گذشته، معلمان به پایین بودن میزان حقوقشان اعتراض داشته‌اند و این اعتراض‌ها در نهایت به تصویب طرح همسان‌سازی و رتبه‌بندی معلمان انجامید.

    اما معلمان معترض علاوه بر اعتراض به ماهیت آن می‌گویند که هنوز از اجرای این طرح هم خبری نیست.

    افزایش تورم و فقیرتر شدن خانواده‌های بیشتر در ایران بر گستردگی اعتراض‌های صنفی از جمله اعتراض کارگران و معلمان افزوده و تعداد اینگونه اعتراض‌های گسترده در چند سال اخیر به شدت افزایش یافته است.

  3. یک فرمانده ارتش ایران از «ناامنی در ۸۰ درصد مرزهای» ایران و تهدید از سوی برخی «دولت‌ها» خبر داد

    امیر غلامعلیان،‌ فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب‌ شرق ارتش ایران از «ناامنی» در بیش از ۸۰ درصد مرزهای ایران و تهدید از «سوی برخی دولت‌ها» خبر داد.

    او امروز در نماز جمعه کرمان گفت: «بیش از ۸۰ درصد از مرزهای ما ناامن است و برخی دولت ها تحت تاثیر سیاست های استکباری هر از چند گاهی تهدیداتی را علیه نظام مقدس ما برنامه ریزی می‌کنتد.»

    به گزارش ایرنا،‌ این فرمانده ارتش رزمایش های ارتش در گوشه و کنار ایران را برا «خنثی کردن» تهدیدات خواند و گفت امروز ماهیت ایران «تهاجمی است» و تهدید کرد که با کشورهایی که پایگاه نظامی در اختیار اسرائیل قرار دهند «قطعا برخورد خواهند کرد.»

    او گفت که امروز نیروی زمینی ارتش ایران «در نوک پیکان مقابله با تهدیدات در سراسر خطوط مرزی است و این تهدیدات را رصد و سرکوب می‌کند.»

    دیروز فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران گفته بود که نیروی دریایی ایران یک زیردریایی آمریکایی را وادار کرده به سطح آب بیاید و مسیرش را تغییر دهد اما نیروی دریایی آمریکا گفت که این ادعا کاملا غلط است.

  4. بیمارستان‌های دارفور در سودان دیگر جایی برای زخمی‌ها ندارند

    دارفور
    Image caption: بیمارستان‌های مملو از مجروح در سودان

    پزشکان بدون مرز می‌گویند که تنها بیمارستان فعال در مرکز ایالت دارفور شمالی سودان، مملو از مجروحانی است که در جریان درگیری‌های شدید بین جناح‌های نظامی رقیب زخمی شده‌اند.

    یک مؤسسه خیریه پزشکی اعلام کرد که تیم آن‌ها، یک زایشگاه را برای پذیرش مجروحان تغییر کاربری داده است، زیرا باقی بیمارستان‌ها به علت نزدیکی به محل درگیری‌ها تعطیل شدند.

    کارکنان این خیریه پزشکی می گویند: «وضعیت فاجعه بار است. آن‌ها پذیرای ۳۰۰ مجروح بوده اند که متاسفانه تاکنون حدود ۵۰ نفر جان باختند.اکثر مجروحان غیرنظامیانی هستند که هدف گلوله‌های سرگردان قرار گرفته‌اند و بسیاری از آن‌ها کودک هستند. راهروها مملو از زخمی‌ها است، زیرا تخت کافی موجود نیست.»

    نماینده سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید که ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده است چون مجروحان را به دلیل بسته شدن فرودگاه‌ها و مرزها نمی‌توان منتقل کرد. به گفته او «اگر وضعیت تغییر نکند باید شاهد تلفات بیشتری بود.»

    حدود دو دهه پیش هم شوروشی در دارفور آغاز شد که دولت مرکزی آن را به شدت سرکوب کرد و گفته می‌شود در جریان درگیری‌ها ۳۰۰ هزار نفرکشته شدند. «شبه نظامیان جنجوید» که هم اکنون با ارتش مرکزی سودان در نبردند متهم به این جنایت جنگی‌اند.

  5. نبرد امشب آرسنال برای تداوم صدرنشینی در لیگ برتر

    آرسنال با وستهام مساوی کرد
    Image caption: هفته گدشته ساکا یک پنالتی حساس را از دست داد

    دو تیم فوتبال آرسنال صدرنشین جدول و ساوت‌همپتون که در قعر جدول قرار دارند، امشب به دیدار یکدیگر می‌روند.

    آرسنال در حالی چهار امتیاز بیشتر از منچسترسیتی دارد که یک بازی بیشتر از این تیم انجام داده است.

    این تیم در دوبازی پیشین خود با لیورپول و وستهام مساوی کرد و امتیازهای حساسی را از دست داد.

    مهمترین بازی لیگ برتر چهارشنبه هفته آینده بین دو تیم آرسنال و سیتی برگزار می‌شود که به گفته بسیاری از تحلیلگران تکلیف قهرمانی امسال را مشخص می‌کند.

    هم اکنون پس از آرسنال و سیتی، تیم‌های منچستر یونایتد، نیوکاسل یونایتد و تاتنهام در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

    ساوت‌همپتون، لسترسیتی و ناتینگهام فارست هم در قعر جدول این بازی‌ها قرار دارند.

  6. وزرای دفاع ناتو در آلمان نشست برگزار کرده‌اند

    وزاری دفاع ناتو برای گفتگو درباره چند و چون حمایت‌های نظامی بیشتر از اوکراین گرد هم آمده‌اند.

    این نشست در یک پایگاه نظامی آمریکا در آلمان برگزار شده است. اوکراین خواهان دریافت سلاح‌های بیشتر و پیشرفته‌تر است.

    انتظار می رود که این کشور با کمک ناتو، تا پایان بهار، ضد حمله اش را علیه روسیه آغاز کند.

    وزیر دفاع آمریکا در سخنانی گفت که «امروز در این نشست ما روی سه موضوع تمرکز می‌کنیم: پدافند هوایی، توپخانه و تجهیزات پیاده نظام‌. اوکراین شدیدا نیازمند این تسلیحاته تا بتواند شهروندانش رو از حملات روسیه در امان نگه دارد.»

    دبیرکل ناتو هم در سخنانی درباره پیوستن اوکراین به ناتو گفت که «پیام من پیش از هر چیزی این است که اوکراین جایگاه واقعی خود را در ناتو بیابد. همه متحدان ما سر این توافق دارند. اما تمرکز ما فعلا این است که اوکراین جنگ را نبازد. اگر ببازد دیگر بحث عضویت در ناتو هم بی معنی می‌شود.»

  7. دربی صدم پایتخت بدون حضور زنان

    مبارزه زنان برای حضور در استادیوهای فوتبال سال‌هاست که ادامه دارد
    Image caption: ساپینتو مربی استقلال در یکی از موارد معدودی که به زنان اجازه حضور در استادیوم داده شد

    بلیت فروشی بازی استقلال و پرسپولیس آغاز شده است اما در سامانه بلیت‌فروشی، جایگاهی برای تماشاگران زن پیش‌بینی نشده است.

    هفته گذشته رئیس سازمان لیگ فوتبال درباره حضور تماشاگران زن گفته بود: «حضور زن‌ها در ورزشگاه باید همراه با انجام یکسری از پروتکل ها باشد و فعلا پروتکل ها برای حضور هواداران زن برای بازی های ملی است درباره دربی هم شورای تامین استان تصمیم می‌گیرد.»

    مسئولان جمهوری اسلامی بارها سخنان متناقضی درباره حضور زنان در ورزشگاه ها گفته‌اند و به بهانه‌های مختلف از ورود آن‌ها جلوگیری کرده‌اند.

    برای نمونه برای مسابقه ایران با لبنان در مشهد، «نزدیک به سه هزار بلیت» به زنان فروخته شد اما هیچ‌یک به ورزشگاه راه پیدا نکردند و یگان ویژه نیروی انتظامی با گاز اشک‌آور و اسپری فلفل از آنها استقبال کرد.

    این در حالی است که پس از اخطار فیفا برای چند بازی ملی به زنان تعداد اندکی بلیت فروخته شد.

    بازی استقلال و پرسپولیس در یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود و با توجه به اختلاف اندک دو تیم در صدر جدول از حساسیت بالایی برخوردار است.

    بازی رفت دو تیم یک بر یک برابر شده بود. هم اکنون این دو تیم با بحران مدیریتی و عدم پرداخت بدهی‌های ملیاردی و خطر حذف از جام باشگاه‌های آسیا روبرو هستند.

  8. اعتراض همسر فریدون محمودی،‌ از کشته شدگان اعتراضات اخیر در آرامستان سقز

    مردم بر مزار کشته شدگان اعتراضات حاضر شدند
    Image caption: کردستان

    حساب توئیتری هه نه گاو با انتشار ویدئویی از درگیری همسر فریدون محمودی با ماموران امنیتی در آرامستان آیچی سقز خبر داد.

    فریدون محمودی در اعتراضات سقز در شهریورماه با شلیک مستقیم ماموران امنیتی کشته شد.

    به گزارش این سایت، علیرغم حضور گسترده ماموران امنیتی، مردم با شعار انقلاب "زن، زندگی، آزادی" در مراسم یادبود او حضور پیدا کردند.

    از نقاط مختلف ایران بخصوص کردستان خبر می‌رسد که مردم امروز به مناسبت عید فطر بر مزار تعدادی از کشته شدگان اعتراضات اخیر ایران حضور پیدا کرده اند.

  9. تیک آبی توئیتر: رونالدو و طارمی حذف شدند، کینگ و جیمز برگشتند

    این مهاجم الجزایری هم تیک آبی اش را از دست داده است
    Image caption: ریاض محرز مهاجم سیتی گفته است دیگر برای این ایده‌های عجیب و غریب هزینه نمی‌کنم

    کریستیانو رونالدو با بیش از یکصد میلیون فالوئر، و هیلاری کلینتون وزیرخارجه اسبق آمریکا تیک آبی خود را از دست دادند. اریک هالند و کیلیان امباپه در کنار مهدی طارمی دیگر فوتبالیست‌هایی بودند که تیک آبی خود را از دست دادند.

    روز گذشته هم اعلام شد پاپ و بیانسه تیک آبی خود را از دست داده‌اند. لیونل مسی در توییتر حساب شخصی ندارد.

    لبرون جیمز نیز با وجود اینکه گفته بود برای تایید شدن پولی نمی‌پردازد، همچنان تیک آبی دارد. صبح جمعه، آقای ماسک گفت که شخصاً اشتراک توییتر آبی را برای استیون کینگ و لبرون جیمز پرداخت کرده است.

    این شبکه عظیم اجتماعی از روز پنجشنبه شروع به حذف تیک آبی هزاران حساب کاربری کرده است که این تیک نشانه اصالت اکانت آنها بود.

    کاربرانی که مایلند نشان آبی را در کنار نام خود حفظ کنند از این به بعد باید سالانه ۸۴ دلار برای عضویت در «توییتر بلو» بپردازند.

    با این تغییر، خیلی از کسانی که قبلا حساب تصدیق شده داشتند با شوخی به موضوع پرداختند یا به خاطر از دست دادن آن ابراز تاسف کردند.

    توییتر ابتدا در سال ۲۰۰۹ این ویژگی را اضافه کرد، که بعد از آن بود که یک بازیکن سابق حرفه‌ای بیس‌بال توییتر را به خاطر وجود حساب‌های ساختگی به نام خود تحت پیگرد قرار داد.

    تیک آبی تبدیل به یک نماد منزلت و نشانه نوعی مزیت شد. اما در عالم جدید توییتر، ایلان ماسک می‌خواهد کاربران برای داشتن حساب‌های تایید شده پول بپردازند.

  10. «انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها» در ایران از رهبر جمهوری اسلامی خواست اظهارات اخیرش را «تصحیح کند»

    «انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها» ازتشکل‌های اصلاح‌طلبان در ایران به اظهارات اخیر علی خامنه‌ای،‌ درباره قدرت تحلیل مردم و رفراندوم واکنش نشان داد و از او خواست که دیدگاهش را «تصحیح کند» و زمینه اصلاح قانون اساسی و برگزاری رفراندوم را فراهم کند.

    در بیانیه این تشکل که دبیرکل آن محمود صادقی،‌ نماینده پیشین مجلس ایران است، آمده : «انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، ضمن تأکید بر لزوم اصلاحات ساختاری، از مقام رهبری می‌خواهد با اعلان صریح تصحیح دیدگاه خود نسبت به قدرت تحلیل و آگاهی مردم، مقدمات برگزاری همه پرسی درباره بعضی از مسائل لاینحل جاری را فراهم نمایند.»

    این گروه در یک بیانیه خواهان «بازنگری ساختاری در قانون اساسی از طریق مجمع بازنگری منتخب ملت و مراجعه به آرای عمومی» شده است.

    در بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها آمده: «اصل ۵۹ قانون اساسی، علاوه بر شیوه قانونگذاری از طریق نمایندگی که بطور معمول توسط پارلمان صورت می‌گیرد، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، شیوه‌ی همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای عمومی (موسوم به دموکراسی مستقیم) در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، را به عنوان گره گشایی از مشکلاتی که به دلایل مختلف از مسیر عادی لاینحل می‌نماید مقرر کرده است.»

    علی خامنه‌ای به تازگی در یک سخنرانی امکان برگزاری رفراندوم در ایران را رد کرد و گفته بود: «کجای دنیا این کار (رفراندوم) را می‌کنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است، مگر همه‌ی مردمی که در رفراندم باید شرکت کنند و شرکت می‌کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟»

    «بامبول رفراندوم» و علی خامنه‌ای؛ «آخرین میخ بر تابوت جمهوریت کوبیده شد»

  11. میلیون‌ها نفر در صف نوبت پزشک عمومی در انگلستان هستند

    کامپیوتر

    بر اساس آمار منتشر شده توسط سیستم خدمات بهداشت عمومی بریتانیا«ان اچ اس»، هر ماه در انگلستان نزدیک به پنج میلیون بیمار بیش از دو هفته منتظر قرار ملاقات با پزشک عمومی‌اند.

    کالج سلطنتی پزشکان می‌گوید که «هشتاد و پنج درصد از این قرار ملاقات‌ها در عرض دو هفته و انجام می شود و تقریبا نیمی در همان روز انجام می‌شود» به گفته این نهاد آن‌هایی که بیش از دو هفته طول می‌کشند ممکن است موارد غیر‌اورژانسی باشند.

    کامیلا هاتورن، رئیس کالج سلطنتی پزشکان عمومی می‌گوید: «پزشکان عمومی و تیم‌های ما به‌طور خستگی‌ناپذیر برای ارائه مراقبت‌های به موقع و مناسب و دادن خدمات در زمانی که مورد درخواست بیماران است، تلاش می‌کنند.»

    او با همدری با نکرانی‌های بیماران می افزاید که «اما این مشکلات به پزشکان عمومی و پرستاران مربوط نمی شود، بلکه علت آن چندین دهه کمبود بودجه و برنامه ریزی ضعیف است.»

    در دوران همه گیری کرونا، کمبود نیرو و کادر، تخت‌های مخصوص مراقبت‌ ویژه، آنتی‌بیوتیک‌های لازم و دستگاه تنفس مصنوعی مشهود بود.

    وس استریتینگ، وزیر بهداشت در سایه حزب کارگر، می‌گوید: «بیماران پس از ۱۳ سال نقض وعده‌های محافظه‌کاران و کمبود کارکنان ان اچ اس، گرفتن وقت از پزشک عمومی را در صورت نیازشان امری غیرممکن می‌دانند.»

    به گفته او«این زمان‌های انتظار غیرقابل قبول به این معنی است که بیماری برای مدت طولانی‌ تشخیص داده نمی‌شود، در حالی که بیماران هفته‌ها یا حتی ماه‌ها در درد و ناراحتی باقی می‌مانند.»

  12. هند: همه متهمان درگیری‌های گجرات تبرئه شدند

    اکثر کشته شدگان مسلمان بودند
    Image caption: بیش از هزار نفر در این درگیری ها کشته شدند

    دادگاهی در هند ۶۸ نفر را که متهم به قتل ۱۱ مسلمان در نزاع‌های مذهبی سال ۲۰۰۲ گجرات بودند، تبرئه کرد.

    این قتل‌ها پس از آغاز خشونت در شهر احمدآباد داز آنجا آغاز شد که ۶۰ زائر هندو در پی آتش‌سوزی در یک واگن قطار کشته شدند. هندوها مسلمانان را عامل این آتش‌سوزی دانستند و به محله‌های آنها حمله ور شدند

    افراد محاکمه شده در این پرونده، مایا کودنانی وزیر سابق ایالت و بابو باجرنگی، رهبر سابق گروه راستگرای هندوی «باجرانگ دال» بودند. این حکم در میان تدابیر شدید امنیتی در بیرون دادگاه احمدآباد در ایالت گجرات صادر شد.

    رسانه‌های محلی گزارش دادند که اعضای خانواده تبرئه شدگان از حکم با شعارهای جی شری رام (درود خداوند رام) و بهارات ماتا کی جی (پیروزی مادر هند) استقبال کردند.

    دادستان عمومی گجرات به روزنامه ایندین اکسپرس گفت که این حکم به بخش حقوقی ایالت ارسال خواهد کشد تا در مورد درخواست تجدیدنظر یا عدم تجدیدنظر در دادگاه عالی تصمیم گیری شود.

    کودنانی، وزیر سابق حزب حاکم بی جی پی، نیز متهم به پرونده‌ای دیگر هم بود که در آن ۹۷ نفر در شورش‌های سال ۲۰۰۲۰ کشته شدند. او محکوم شد اما بعداً توسط دادگاه عالی آزاد شد.

    پیش از این نمایش مستند بی‌بی‌سی درباره کشتار گجرات از سوی دولت هند ممنوع اعلام شده بود.

    این مستند به نقش آقای مودی در خلال نزاع‌های خونین مذهبی سال ۲۰۰۲ در گجرات می‌پردازد که طی آن ۱۰۰۰ نفر - اغلب از جامعه مسلمانان - کشته شدند. درگیری‌های مذهبی که از زمان استقلال هند در سال ۱۹۴۷ خونین‌ترین کشتار بوده است.

    در این مستند به گزارش‌هایی اشاره می شود که از نارندرا مودی که در آن زمان مقام ارشد در ایالت گجرات بود به عنوان کسی که «مسئولیت مستقیم» در شعله‌ور کردن خشونت‌ها داشته یاد شده است.

  13. مرتضی بهبودی، عکاس افغان-فرانسوی، «فردا در زندان طالبان ۲۹ ساله» می‌شود

    الکساندرا مستواجا، همسر مرتضی بهبودی، عکاس افغان-فرانسوی، که بیش از ۱۰۰ روز در بند استخبارات طالبان است در توییتی نوشته است که امروز روز عید فطر می‌توانست روز شادی باشد اما هنوز همسرم در بند طالبان است.

    خانم مستواجا نوشته است مرتضی فردا ۲ اردیبهشت/ثور در بند طالبان ۲۹ ساله خواهد شد.

    او نسبت به وضعیت و سلامت همسرش ابراز نگرانی کرده است. پیش‌تر او از طالبان در توییتی خواسته بود که در ماه رمضان همسرش را آزاد کنند.

    او در توییت اول نوشته بود: «ماه رمضان، ماه بخشش و مهربانی است. اما در این ماه، همسرم مرتضی بهبودی هنوز هم در زندان طالبان به سر می‌برد. مرتضی به عنوان یک خبرنگار مسئول همیشه سخت زحمت کشیده تا نقشی مفید برای بهبودی وضعیت افغانستان ایفا کند. امیدوارم در این ماه مبارک او را آزاد کنند.»

    چند فعال مدنی نیز در بند استخبارات طالبان به سر می‌برند. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ۶ مارچ/مارس خواستار رهایی مرتضی بهبودی و سایر فعالان حقوق بشر از بند طالبان شد.

  14. اعلام عملیات ارتش سودان برای پاکسازی خیابان‌ها در خارطوم

    درگیری در سودان ادامه دارد
    Image caption: نیروهای ارتش در خیابان های خارطوم

    ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که به عملیات علیه نیروهای شبه نظامی «پشتیبانی سریع» در خارطوم، پایتخت، با وجود اعلام آتش بس ۷۲ ساعته اعلام شده از سوی نیروی رقیب ادامه خواهد داد.

    این آتش‌بس قرار بود امروز جمعه از ساعت ۶ صبح به وقت محلی آغاز شود. در این مدت قرار است، دالان‌هایی برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیری باز شود.

    به گزارش خبرگزاری سودان، ارتش اعلام کرد که روز جمعه «حملات شدید» را علیه این نیروها انجام داده و خاطرنشان کرد که عملیات در سراسر خارطوم ادامه خواهد داشت.

    در این بیانیه آمده است که هزاران سرباز برای انجام پاکسازی در پایتخت مستقر شده‌اند. صبح روز جمعه ارتش کلیپ‌هایی از نیروهای خود را در خیابان‌های شهر توییت کرد.

    یکی از ساکنان خارطوم، تصاویر و عکس‌هایی از سربازان در حال گشت زنی در چندین خیابان پایتخت منتشر کرد.

    سازمان ملل متحد هشدار داده است که بین ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر که بیشترشان زنان و کودکان هستند، در بحبوحه این درگیری‌های شدید سودان را به مقصد کشور همسایه‌اش چاد ترک کرده‌اند.

  15. مقام‌های طالبان نماز عید فطر را در مسجد ارگ ادا کردند

    پیام عید
    Image caption: پیام عید نخست وزیر طالبان را رئيس دفترش خواند

    مقام‌های طالبان نماز عید فطر را در مسجد ارگ ادا کردند. در این مراسم قاضی القضات طالبان سخنرانی کرد و پیام نخست وزیر طالبان نیز خوانده شد.

    گفته شده که هبت‌الله آخوند زاده رهبر طالبان در مقر خود در شهر قندهار نیز در نماز عید فطر حاضر شده است.

    قبل از ادای نماز عید، عبدالحکیم حقانی، قاضی القضات طالبان در سخنانی گفت: «علما و حکما باید یکجا مطابق اوامر الهی عمل نموده، در راستای اصلاح جامعه و محو فساد تلاش نمایند.»

    محمدحسن آخوند، نخست وزیر طالبان در نماز عید حضور نداشت و تنها پیامی از جانب او قرائت شد، دلیل غیبت او که در همین ارگ زندگی می‌کند، ذکر نشده است.

    او در پیامش نتیجه ۲۰ سال جنگ گروه طالبان گفته است: «اکنون ثمرۀ آن نظام شرعی اسلامی سوچه در افغانستان می‌باشد.»

    پیام عید فطر اشرف غنی: رهبران طالبان به ثروتمندترین افراد تبدیل شده‌اند

    .
  16. چابهار، از معدود شهرهای سیستان و بلوچستان که نماز عید فطر سنی‌ها برگزار نشد

  17. زهرا سعیدیان: «قدرت تحلیلم را وقتی از دست دادم که مارو شکنجه کردن روی قبر برادرم»

    میلادسعیدیان جو  از کشته شدگان اعتراضات ایران
    Image caption: زهرا سعیدیان جو بر مزار برادرش

    زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان‌جو از کشته شدگان اعترضات ایران در یک استوری اینستاگرامی با انتشار عکس خونین برادرش نوشته است: «من قدرت تحلیل سیاسی رو زمانی از دست دادم که روی قبر برادرم ما رو شکنجه دادن و جلوی چشمان خودم، قبر برادرم رو لگدمال کردن.»

    او در ادامه نوشته است: «قدرت تحلیل سیاسی چه زمانی باشه وقتی این همه دروغ به ما گفته شده.»

    پیش از این هم ماه منیر مولایی؛ مادر کیان پیرفلک از دیگر کشته شدگان اعتراضات ایذه در پستی اینستاگرامی نوشته بود: «من قدرت تحلیل مسائل سیاسی رو زمانی از دست دادم که قلب بچه مهربونم و شکافتن، با قیچی کاردستی‌هاش گیسم را بریدم تا یادم نره چه کسی آرزوهای قشنگشو خاک کرد برای مقاصد شومش.»

    علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چند روز پیش در دیدار با جمعی از دانشجویان با برگزاری همه‌پرسی برای تصمیم‌گیری در مسائل مختلف مخالفت کرده بود.

    او گفت: «مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است؟ کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟»

    در سال‌های اخیر بسیاری از مخالفان حکومت و معترضان و حتی چهر‌ه‌های درون حکومت از لزوم برگزاری رفراندوم از جمله درباره نوع حکومت ایران سخن گفته‌اند.

  18. فرزندان نرگس محمدی فعال سیاسی زندانی در ایران «یک سال است» صدای او را نشنیدند

    کیانا و علی، دختر و پسر نرگس محمدی، فعال سیاسی زندانی در ایران به مناسبت روز تولد او پیامی را در اینستاگرامش منتشر کردند.

    این دو که خارج از ایران هستند،‌ می‌گویند که ۸ سال است که مادرشان را ندیدند و یکسال است که حتی صدای او را نشنیدند.

    خانم محمدی که فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی است، در سال‌های اخیر بارها به زندان افتاده و از آبان سال ۱۴۰۰ با اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا» در حال طی کردن حکم ۳۰ ماه زندان خود است.

    او از داخل زندان بارها با ارسال پیام‌هایی از اعتراضات اخیر در ایران حمایت کرده و حتی در حبس هم دست از فعالیت برای دفاع از حقوق بشر بر نداشته است.

    او به خاطر شهامت و پافشاری اش در دفاع از حقوق بشر جوایز متعددی دریافت کرده است.

  19. بازگشت یوونتوس به رتبه سوم باشگاه‌های ایتالیا

    پاول ندود و آندره آ آنیلی
    Image caption: پاول ندود و آندره آ آنیلی از فعالیت های ورزشی محروم شدند

    با اعلام حکم دادگاه تجدیدنظر پرونده باشگاه یوونتوس، ۱۵ امتیاز کسر شده از این باشگاه تا زمان برگزاری جلسه جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات، به آنها برگردانده خواهد شد.

    با این افزایش امتیاز یوونتوس(بانوی پیر) در رتبه سوم جدول و پس از ناپولی و لاتزیو و بالاتر از رم و دو تیم میلانی قرار گرفت.

    دادگاه تجدیدنظر حکم را تعلیق کرد اما آن را لغو نکرده و نتیجه نهایی را به تشکیل دادگاه جدید موکل کرده است.

    تیم سرشناس ایتالیایی به دستکاری در برگه‌های تراز مالی از طریق اعلام سود غیرواقعی در نقل و انتقالات متهم شده بود.

    هیات مدیره باشگاه یوونتوس که آندرا آنیلی، از مدیران فیات و معاون او پاول ندود را هم عضو خود داشت، ماه نوامبر گذشته استعفاء کردند.

    فابیو پاراتیچی، مدیرعامل این باشگاه که اکنون مدیریت باشگاه تاتنهام انگلستان را بر عهده دارد به مدت ۳۰ ماه از فعالیت‌ در حوزه ورزش محروم شده است.

    یوونتوس شب گذشته و در چارچوب بازی‌های کنفرانس اروپایی با حدف اسپورتینگ لیسبون به نیمه نهایی این بازی‌ها صعود کرد.

  20. پیام یک زن افغان درباره عید فطر امسال: عید را از ما گرفتند،‌ ما به ویژه زنان افغان عید نداریم