گزارش زنده

  1. وزیر دارایی آلمان: تشدید تنش در خاورمیانه خطر بزرگی برای اقتصاد جهان است

    کریستین لیندنر

    کریستین لیندنر، وزیراقتصاد آلمان گفته است که تشدید تنش در خاورمیانه خطر بزرگی برای اقتصاد جهان خواهد بود.

    او که به همراه یواخیم ناگل، رئیس بوندس بانک در یک میزگرد حضور داشت گفت: «تشدید تنش در خاورمیانه پتانسیل بسیارزیادی برای تهدید تحولات اقتصاد جهانی خواهد داشت، به ویژه به این دلیل که جریان‌های تجاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

  2. یک فرمانده سپاه می‌گوید حمله احتمالی اسرائیل به مراکز هسته‌ای می‌تواند سیاست هسته‌ای ایران را تغییر دهد

    حق طلب

    احمد حق‌طلب، فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای ایران گفته است «آمادگی مقابله با هرگونه تهدید» اسرائیل را داریم و «مراکز هسته‌ای کشور در امنیت هستند».

    آقای حق‌طلب در عین حال هشدار داده است که حمله احتمالی اسرائیل به مراکز هسته‌ای می‌تواند سیاست هسته‌ای ایران را تغییر دهد.

    او گفته اگر اسرائیل «بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای کشورمان برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده ابزاری کند، تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور» است.

    موضع رسمی ایران همواره این بوده که برنامه هسته‌ای این کشور کاملا صلح‌آمیز است و تغییر این سیاست می‌تواند به حرکت به سوی جنگ‌افزار هسته‌ای باشد.

    به گزارش روابط عمومی سپاه پاسداران آقای حق‌طلب در خصوص احتمال اقدام متقابل اسرائیل پس از حمله ایران گفت: «این تهدیدات مربوط به امروز و دیروز نیست» و اسرائیل قبلا هم «اقدامات خرابکارانه و تروریستی» در حوزه صنعت هسته‌ای ایران انجام داده است.

    این فرمانده سپاه در خصوص حفاظت از مراکز هسته‌ای گفت ایران «با استفاده از طرح‌های پدافند غیرعامل و همچنین امکانات و تجهیزات بسیار پیشرفته» از این مراکز محافظت خواهد کرد.

    آقای حق‌طلب هشدار داد که در صورت حمله اسرائیل، ایران هم به مراکز هسته‌ای آن کشور حمله خواهد کرد. او گفت که مراکز هسته‌ای اسرائیل شناسایی شده و «دست‌ها روی ماشه شلیک موشک‌های قدرتمند برای نابودی اهداف مشخص شده است.»

  3. فرمانده هوافضای سپاه پاسداران می‌گوید حمله به اسرائیل با «تسلیحات قدیمی» انجام شد

    حاجی زاده

    امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید در حمله ایران به اسرائیل از «تسلیحات قدیمی و توان حداقلی» استفاده شد.

    به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای حاجی‌زاده گفت در بامداد یکشنبه ایران از «موشک های خرمشهر،سجیل، شهید حاج قاسم، خیبرشکن و هایپرسونیک ۲» استفاده نکرد.

    این فرمانده سپاه در بخش دیگری از سخنانش مدعی «غلبه» بر اسرائیل با اتکا به «توان حداقلی» شد.

    سخنان این فرمانده نظامی ایران در حالی بیان می‌شود که براساس گفته مقامات نظامی آمریکا و اسرائیل حداقل ۹۹ درصد پهپادها و موشک‌های شلیک شده از سوی ایران پیش از رسیدن به خاک اسرائیل رهگیری و منهدم شده بود.

  4. آغاز نشست وزیران خارجه گروه هفت در ایتالیا

    وزیران خارجه گروه هفت

    نشست وزیران خارجه هفت کشور صنعتی در جزیره کاپری ایتالیا آغاز شده است.

    محور گفت‌وگو در این نشست، اوکراین و بحران خاورمیانه است.

    جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در این نشست حضور دارد، گفت که آنها «وضعیت وخیم پیش روی اوکراین، مردم غزه و اسرائیل در پی حمله اخیر ایران» را ارزیابی خواهند کرد.

    آقای بورل از کشورهای عضو گروه هفت و اتحادیه اروپا خواست تا تصمیمات سریع‌تری برای حمایت از اوکراین اتخاذ کنند و موضوع دفاع هوایی در دستور کار قرار دارد.

    تهدیدات کشتیرانی آزاد در دریای سرخ ، بحران انسانی در نوار غزه و چگونگی تضمین آزادی گروگان‌ها توسط حماس از موضوعات گفتگوی وزیران خارجه کشورهای صنعتی در کاپری است.

    انتظار می‌رود در نشست امروز این وزیران که پیرو جلسه اضطراری مجازی رهبران گروه هفت پس از حمله ایران به اسرائیل برگزار می‌شود، تحریم‌های جدیدی علیه تهران اعلام شود.

  5. تاکید رهبران اتحادیه اروپا بر تشدید تحریم‌ها علیه تولیدکنندگان موشک و پهپاد در ایران

    رهبران اتحادیه اروپا در دومین روز نشست خود در بروکسل بر تشدید تحریم‌ها علیه تولیدکنندگان پهپاد و موشک در ایران تاکید کردند.

    شارل میشل، رئیس شورای اروپا گفت: «هر کاری برای منزوی کردن ایران باید انجام داد.»

    این نشست دو روزه که از دیروز شروع شد، اولین نشست سران کشورهای اروپایی پس از حمله بی‌سابقه تهران به اسرائیل در شنبه شب است.

    جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، هنگام ورود به دومین روز این نشست گفت که اتحادیه اروپا باید اقدامات محدودکننده‌ای را که قبلا اعمال کرده است، دنبال کند.

    اتحادیه اروپا پیشتر به دلیل عرضه پهپاد به روسیه و استفاده آن کشور از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده بود.

  6. امیرعبداللهیان در نیویورک: قبل و بعد از حمله به اسرائیل به آمریکایی‌ها پیام دادیم

    حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران که برای حضور در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، گفت: «از زمانی که در جمهوری اسلامی ایران تصمیم برای هشدار و تنبیه لازم رژیم اسرائیل گرفته شد، آمریکا را مطلع کردیم».

    او افزود که پس از حمله نظامی ایران به اسرائیل هم در «یکشنبه هفته جاری پیام دیگری را به ایالات متحده آمریکا ارسال کردیم که بگوییم به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم.»

    وزیر خارجه ایران گفت که پیش از حمله به اسرائیل «به طرف آمریکایی به روشنی گفتیم که ما پایگاهها و منافع آمریکا را در منطقه هدف قرار نخواهیم داد، الا در شرایطی که در پاسخی که به رژیم اسرائیل می دهیم، اقدامی را آمریکا بخواهد در حمایت جنگی از رژیم صهیونیستی انجام دهد.»

    به گفته آقای امیرعبداللهیان این پیام‌ها از طریق «سوئیس بعنوان حافظ منافع آمریکا و مجاری رسمی دیپلماتیک» به آمریکا منتقل شده است.

  7. استقبال وزیر خارجه اسرائیل از تصمیم اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم ایران

    اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل از تصمیم اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران استقبال کرد.

    آقای کاتز در حسابش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این تحریم‌ها «یک گام مهم در راه کشیدن نیش مار است».

    وزیر خارجه اسرائیل همچنین تاکید کرد که «تا دیر نشده باید جلوی ایران گرفته شود».

    روز گذشته شورای اروپا اعلام کرد که تحریم‌های بیشتری را بعد از حمله ایران به اسرائیل علیه تهران اعمال خواهد کرد که به خصوص تولید پهپاد و موشک را هدف خواهد گرفت.

    پیشتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت که این اتحادیه در حال کار درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران است؛ تحریم‌هایی که انتقال پهپادها و سایر تسلیحات به روسیه و سایر گروه‌های نیابتی در خاورمیانه را هدف قرار خواهد داد.

    امروز همچنین قرار است نشست وزیران خارجه گروه هفت برای بررسی بحران در خاورمیانه و اوکراین در ایتالیا برگزار شود.

  8. حمله ایران چگونه به روزنه امید نتانیاهو تبدیل شد؟

    همین چند روز پیش بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به شدت تحت فشار بود.

    بعد از اینکه ارتش اسرائیل در روز اول آوریل امدادگران «آشپزخانه مرکزی جهان» را در غزه کشت، به نظر می‌رسید که کاسه صبر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از متحد مشکل‌سازش بالاخره لبریز شده است.

    در همان روز اسرائیل به یک مرکز دیپلماتیک ایران در دمشق حمله کرد که منجر به مرگ یک فرمانده ارشد سپاه و دستکم ۶ افسر دیگر شد و و ناقض عهدنامه‌های حقوقی بود که حمله به سفارت‌خانه‌ها را ممنوع می‌کند.

    اسرائیل مدعی بود که که ایران با تبدیل ساختمان کنسولگری‌ خود به یک مرکز نظامی، چنین مصونیتی را از دست داده است، هر چند که این ادعا چندان متقاعدکننده نبود.

    ایران وعده داد که تلافی می‌کند، اما وعده‌های قبلی‌اش برای تلافی مرگ فرماندهان ارشد خود، بیشتر در حد حرف باقی مانده بود و به عمل نرسیده بود.

    خارج از ایران،‌ حمله دمشق تحت‌الشعاع خشمی قرار گرفت که مرگ امدادگران آشپزخانه مرکزی جهان - که یک خیریه آمریکایی است- به راه انداخت.

    بیشتر بخوانید.

  9. نشست وزیران خارجه گروه هفت برای بررسی بحران خاورمیانه در ایتالیا

    گروه هفت

    امروز قرار است نشست وزیران خارجه گروه هفت برای بررسی بحران در خاورمیانه و اوکراین در ایتالیا برگزار شود.

    این نشست پس از جلسه اضطراری روز یکشنبه رهبران ۷ کشور اقتصادی و متمول جهان برگزار می‌شود که به دلیل حمله ایران به اسرائیل انجام شده بود.

    وزرای خارجه کشورهای گروه هفت قرار است در جزیره کاپری ایتالیا دور هم جمع شده و موضوعات بحران خاورمیانه و همچنین درخواست آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را بررسی کنند.

    آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا که میزبانی این نشست را بر عهده دارد، تائید کرده است که شرکت‌کنندگان در این نشست در حال کار بر روی نوعی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هستند.

    دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا از گروه هفت خواسته است تا «تحریم‌های هماهنگی» را علیه تهران اتخاذ کنند.

    پیشتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود این اتحادیه در حال کار درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران است؛ تحریم‌هایی که انتقال پهپادها و سایر تسلیحات به روسیه و سایر گروه‌های نیابتی در خاورمیانه را هدف قرار خواهد داد.

    پس از نشست مجازی رهبران گروه هفت در روز یکشنبه، آنها در بیانیه‌ای حمله ایران به اسرائیل را «بشدت» محکوم کرده و حمایت کامل خود را از اسرائیل و مردم این کشور اعلام کردند.

    در بیانیه رهبران گروه هفت آمده بود: «ایران با اقدامات خود بیش از پیش به سمت بی‌ثباتی منطقه گام برداشته که این می‌تواند خطر بروز تنش‌های غیرقابل کنترل در منطقه را به دنبال داشته باشد. ما به همکاری با یکدیگر برای ایجاد ثبات و جلوگیری از تنش‌های بیشترادامه خواهیم داد. در همین چارچوب از ایران و گروه‌های نیابتی آن می‌خواهیم که حملات خود را متوقف کنند و آماده هستیم تا اقدامات بیشتری را در حال حاضر و در پاسخ به اقدامات بی‌ثبات کننده بیشتر انجام دهیم.»

  10. شورای اروپا تحریم‌ها علیه برنامه پهپادی و موشکی ایران را گسترش می‌دهد

    شورای اروپا عصر چهارشنبه بعد از نشستی اعلام کرد که تحریم‌های بیشتری را بعد از حمله ایران به اسرائیل علیه تهران اعمال خواهد کرد که به خصوص تولید پهپاد و موشک را هدف خواهد گرفت.

    وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه توافق کرده بودند که کار به روی تشدید تحریم‌هایی که از قبل علیه ایران در جریان بوده است را آغاز کنند.

    پیشتر در روز چهارشنبه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، از اتحادیه اروپا و متحدان غربی آن خواست تحریم‌ها علیه سازندگان موشک و پهپادهای ایرانی تشدید شود. او در آستانه نشست بروکسل گفته است: «وظیفه ما گسترش این تحریم‌هاست.»

    این تحریم‌ها مرتبط با تحویل هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین است که حالا تشدید این تحریم‌ها به بحث گذاشته شده است.

    جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، هم یک روز پیشتر گفت که تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران «از جمله برنامه موشکی و پهپادی» این کشور و همچنین سپاه پاسداران و وزارت دفاع این کشور را هدف خواهد گرفت.

    همزمان وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی گروه ۷ (جی۷) در بیانیه مشترکی گفتند که «تدابیر آینده خود برای تضعیف توانایی ایران برای ابتیاع، تولید، یا انتقال تسلیحات برای حمایت از فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه را هماهنگ خواهند کرد.»

  11. چه شد که ایران و اسرائیل تا این حد با هم دشمن شدند؟

    چه شد که ایران و اسرائیل تا این حد با هم دشمن شدند و این‌چنین، در آستانه یک جنگ ویرانگر قرار گرفتند؟ چه استدلال‌هایی برای این دشمنی عمیق وجود دارد و تا چه اندازه این استدلال‌ها، ریشه در منافع ژئوپلتیک دارند و تا چه حد متاثر از باورهای ایدئولوژیک هستند؟

    رابطه تاریخی ایران و یهودیان خاورمیانه، یک رابطه پیچیده و چند لایه است. در این تاریخ طولانی، از ستایش شاهنشاه ایران در متون دینی یهودیان و داستان‌سرایی‌ها درباره تاریخ باستانی ایران گرفته تا تشکیل اتحادی استراتژیک میان ایران و اسرئیل در قرن بیستم و حالا یک مخاصمه خطرناک در قرن ۲۱، دیده می‌شود.

    بسیاری ریشه دشمنی کنونی ایران و اسرائیل را در انقلاب ۱۳۵۷ و به قدرت رسیدن اسلامگرایان شیعه در ایران می‌دانند. اما کمتر کسی اصولا به دلایل دشمنی کینه‌‌توزانه اسلامگرایان ایرانی علیه کشور اسرائیل می‌پردازد.

    بیشتر بخوانید.

  12. نتانیاهو بعد از دیدار با کامرون درباره واکنش به حمله ایران: «اسرائیل خود تصمیم می‌گیرد»

    بنیامین نتانیاهو به دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، گفته است که اسرائیل در مورد چگونگی پاسخ دادن به حمله ایران «خود تصمیم خواهد گرفت.»

    نخست وزیر اسرائیلدر جریان گفتگوهایی که دولت بریتانیا امیدوار است به جلوگیری از تنش بیشتر کمک کند گفت که دولتش «هرچه ضروری باشد برای دفاع از خود» انجام خواهد داد.

    آقای نتانیاهو مکررا وعده داده است که حمله بی‌سابقه موشکی و پهپادی ایران در روزهای پایان هفته را تلافی کند.

    آقای کامرون به او گفت که هر گونه پاسخی باید «هوشمندانه» و محدود باشد.

    بیشتر بخوانید.

  13. آنچه گذشت

    خبرهای روز گذشته در خصوص آخرین تحولات تنش میان ایران و اسرائیل را در اینجا بخوانید.