۱۴۰۳ مرداد ۲۱, یکشنبه

 

المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛ تکواندو طلسم را با رکورد موفقیت ۱۰۰ درصدی شکست

آرین سلیمی

منبع تصویر،GETTY IMAGES

  • نویسنده,سعیده فتحی
  • شغل,خبرنگار

المپیک ۲۰۲۴ پاریس به پایان رسید، رقابت‌هایی که در آن ۴ تکواندوکار ایران با درخشش فوق‌العاده‌ای چهار مدال به دست آورند و آمار موفقیت ۱۰۰ درصدی را برای اولین بار در ورزش ایران به نام خودشان ثبت کردند.

به این ترتیب هادی ساعی پرافتخارترین ورزشکار ایران در المپیک با ۲ مدال طلا و یک برنز، نشان داد در مدیریت هم دست‌کمی از دوران قهرمانی‌اش ندارد.

تکواندو ایران سال‌ها به دلیل سوءمدیریت دچار رکود شده بود و با توجه به برخی حواشی که هادی ساعی درگیر آن بود پیش‌بینی‌ می‌شد او نتواند در این سمت موفق باشد اما هر چه گذشت اوضاع تکواندو ایران بهتر شد و با اضافه شدن جوانان و تغییر نسل در تیم ملی، نتایج فوق العاده‌ای در پاریس به دست آمد و بهترین عملکرد تاریخ این رشته رقم خورد.

قهرمانی که در کودکی نمی‌توانست راه برود

در بخش مردان آرین سلیمی نماینده وزن ۸۰+ کیلوگرم مدال طلا گرفت. در این وزن آخرین بار در المپیک ۲۰۰۸ پکن هادی ساعی قهرمان شده بود و این بار سلیمی در پاریس موفق شد پس از ۱۶ سال طلسم‌‌شکنی کند و تکواندو ایران را در پاریس صاحب مدال طلا کند.

ماجرای زندگی او از قصه‌هایی است که انسان را میخکوب می‌کند؛ کودکی که در دو سه سالگی روماتیسم مفصلی داشت و پاهایش حرکت نمی‌کرد، در یک شب زانوهایش ورم کرد و حدود یک سال در بیمارستان بستری بود. کودکی که امیدی به راه رفتن او نبود. قهرمان ۲۰ ساله المپیک اینگونه کودکی خود را به یاد می‌اورد: «از ناحیه زانو پاهایم قفل شده بود و پزشکان قطع امید کرده بودند از اینکه بتوانم راه بروم اما خدا را شکر خوب شدم. خدا به من همیشه خیلی حال می‌دهد، از همان بچگی هوای من را داشته است.»

سختی‌ها و مزیت‌های قد بلند

آرین سلیمی

منبع تصویر،GETTY IMAGES

سلیمی در حالی‌که اندامی شبیه بسکتبالیست‌ها و والیبالیست‌ها دارد از کودکی به فوتبال علاقه داشت اما تکواندوکار شد. او در کودکی قصد داشت فوتبالیست شود اما وقتی به باشگاه رفت تا ثبت نام کند لباس تکواندویی که بر تن بچه‌های هم سن و سالش بود نظر او را جلب کرد و به‌جای فوتبال، تکواندو را انتخاب کرد. حالا با نزدیک به ۲ متر قد کمتر کسی وقتی او را می بیند تصور می‌کند تکواندوکار است اما همین پاهای بلند روی شیاپچانگ به کمک او آمد تا از سد حریفان قدر بگذرد.

او می‌گوید:«در ماشین جا نمی‌شوم و مجبورم لباس‌های گران بخرم چون سایز من کم پیدا می‌شود و باید سفارش بدهم اما به دردسرش می‌ارزد و همین پاها من را با دیگر تکواندوکاران متمایز کرده است.»

خوشحالی به سبک رونالدو

از بروسلی تا رونالدو اسطوره‌های او در ورزش هستند:« بروسلی و رونالدو را از کودکی دوست داشتم و همیشه در مسابقات برنامه ریزی می‌کردم که بعد از کسب مدال طلا مدل رونالدو خوشحالی کنم اما تا قبل از المپیک هر بار نقره گرفتم نشد اما در پاریس این طلسم شکست و بالاخره توانستم به سبک رونالدو خوشحالی کنم.»

آرین سلیمی کرمانشاهی است و در اولین مسابقات قهرمانی استان مقابل حریفش می‌بازد: «اولین مسابقه‌ام را بد باختم اما دومی را بردم آنهم بخاطر اینکه رقیبم نیامده بود. آن مسابقات را هیچ وقت فراموش نمی کنم. یک بازی باختم و یک بازی هم بردم در شرایطی که رقابت نکردم و در نهایت مدال برنز گرفتم.»

او حالا می خواهد رکورد هادی ساعی را بشکند:« مرحله به مرحله برای موفقیت تلاش خواهم کرد. من مدال سه المپیک را می‌خواهم و برنامه بعدی‌ام موفقیت در بازی‌های المپیک لس‌آنجلس است.»

مهران برخورداری؛ مبارزه تا نقره المپیک

مهران برخورداری

منبع تصویر،GETTY IMAGES

اما در وزن منهای ۸۰ کیلوگرم که تکواندو ایران آخرین بار در المپیک ۲۰۱۲ لندن فینالیست شده بود، این‌بار تکواندو ایران توسط مهران برخورداری توانست به فینال المپیک برسد و در نهایت هم مدال نقره را کسب کرد.

او در سال ۲۰۲۲، با کسب مدال برنز قهرمانی جهان و برنز بازی‌های آسیایی، توانایی‌هایش را به نمایش گذاشت. اما بزرگترین دستاورد او در مسابقات گرند اسلم ۲۰۲۳ بود ‌که سهمیه المپیک ۲۰۲۴ را به دست آورد و پس از آن‌هم در المپیک با تکنیک‌های متنوع و قدرت بدنی بالا، حریفان خود را غافلگیر کرد.

تکواندوی ایران از المپیک ۲۰۱۲ لندن که محمد باقری‌معتمد به مدال نقره دست یافت تا به امروز به مدال نرسیده بود، آقای باقری‌معتمد به بی‌بی‌سی فارسی گفت از شکسته شدن این طلسم خوشحال است: «همه خانواده تکواندو هستیم و من هم از این نتایجی که کسب شد بسیار خوشحالم. من در المپیک ۲۰۱۲ مدال گرفتم و بعد از آن در دو دوره نتوانستیم مدال بگیریم. این مدال برای همه مردم ایران است.»

او درباره عملکرد تیم تکواندوی ایران هم گفت: «تکواندوکاران ایران گل کاشتند. من در مسابقات قهرمانی جهان به عنوان سرمربی تیم ملی عراق حضور داشتم و آنجا از نزدیک دیدم که تکواندوکاران ایرانی در شرایط آمادگی خوبی به سر می‌بردند و همه نگاه‌ها روی تیم ایران بود. تیم ملی دو دوره در مسابقات قهرمانی جهان و آسیا خوب ظاهر نشدند اما در این یک سال عملکرد خوبی داشتند.»

«اشتباهات آنها کم بود و از موقعیت‌ها هم خیلی خوب استفاده کردند. در المپیک هر کسی از فرصت‌ها خوب استفاده کند می‌تواند حتی با یک اختلاف یا یک اخطار برنده آن رقابت شود. در تیم ایران این را دیدم و حس کردم که نسبت به گذشته خیلی کمتر اشتباه می‌کنند.»

مبینا نعمت‌زاده؛ دختر جوان و سخت‌کوش

مبینا نعمت زاده

منبع تصویر،GETTY IMAGES

زنان تکواندو نیز با یک مدال نقره و یک مدال برنز تاریخ‌سازی کردند. ابتدا مبینا نعمت‌زاده نماینده وزن منهای ۴۹ کیلوگرم، توانست پس از هشت سال دومین مدال تاریخ زنان ایران در المپیک را بدست آورد.

این ورزشکار ۱۹ ساله می‌گوید در سرمای منفی ۱۵ درجه هم بیرون رفته و دویده است تا آمادگی بدنی‌اش را برای المپیک از دست ندهد.

او ۳ سال است که یک رژیم غذایی سفت و سخت را رعایت می‌کند و می‌گوید، «حسرت خوردن یک دل سیر غذای مورد علاقه‌اش در دلش مانده است.»

مبینا نعمت‌زاده در راه رسیدن به المپیک ۳ بار مجبور شد برای روبه‌رو نشدن با حریف اسرائیلی انصراف دهد آنهم در مسابقاتی که برای کسب امتیاز حیاتی بود و امکان داشت سهمیه المپیک را از دست بدهد اما با این همه باز هم به پاریس رسید.

باقری معتمد که الان سرمربی تیم ملی تکواندوی عراق است درباره عملکرد نعمت‌زاده نیز به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «امیدوارم این دختر را حفظ کنند و بتواند درایران بماند. او جوان است می‌تواند سه المپیک دیگر را هم تجربه کند. من این توانایی را در خانم نعمت‌زاده می‌بینم که بتواند کارهای بزرگ‌تر و مدال‌های بیشتری را به‌دست بیاورد.»

ناهید کیانی؛ پرافتخارترین زن ورزشکار ایران

در وزن منهای ۵۷ کیلوگرم نیز ناهید کیانی در المپیک پاریس تاریخ‌سازی کرد و‌ موفق شد تکواندو زنان را به فینال المپیک برساند و در نهایت برای نخستین‌بار برای ایران مدال نقره المپیک‌ گرفت.

مادری که برای ثبت‌نام دخترش در یک کلاس تابستانه تصمیم گرفته بود، به اشتباه لباسی را خریداری کرد که قرار بود مسیر زندگی دخترش را تغییر دهد. ناهید کیانی که در کودکی آرزوی نویسنده شدن داشت، هرگز تصور نمی‌کرد که یک اشتباه ساده، او را به یکی از برجسته‌ترین چهره‌های ورزشی ایران تبدیل کند.

داستان ورود ناهید کیانی به دنیای تکواندو، داستانی جالب و الهام‌بخش است. همه چیز از اشتباهی ساده آغاز شد؛ در تابستان سال ۱۳۸۵، زمانی که کیانی تنها ۸ سال داشت و مادرش تصمیم گرفت او و خواهرش را در کلاس کاراته ثبت‌نام کند اما اشتباه کرد و لباس تکواندو خرید.

وقتی مربی کلاس از پذیرش آن‌ها با لباس اشتباه سرباز زد، مادر ناهید پیشنهاد کرد که این تابستان را به کلاس تکواندو بروند تا لباس‌ها به هدر نرود. ناهید و خواهرش، به‌ناچار، این چالش جدید را پذیرفتند و وارد دنیای تکواندو شدند.

از نویسندگی تا قهرمانی در المپیک

مبارزه ناهید کیانی با کیمیا علیزاده در المپیک پاریس واکنش‌های زیادی به دنبال داشت

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،مبارزه ناهید کیانی با کیمیا علیزاده در المپیک پاریس واکنش‌های زیادی به دنبال داشت

ناهید کیانی که در کودکی عاشق نوشتن بود. او هنوز هم به رسم قدیم می‌نویسد؛ از سختی‌هایی که پشت صحنه قهرمانی‌هایش تجربه کرده و از تلاش‌هایی که برای رسیدن به سکوی قهرمانی انجام داده است. او امیدوار است روزی داستان زندگی‌اش را در قالب کتابی با نام «سخت اما شدنی» چاپ کند.

یکی از صحنه‌های عجیب المپیک پاریس که با واکنش‌های فراوانی هم روبرو شد مسابقه کیانی با کیمیا علیزاده بود که در این المپیک برای بلغارستان رقابت می‌کرد.

فاطمه روحانی ملی‌پوش سابق، دوست و هم‌تیمی این دو ورزشکار به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «ما ایرانی‌ها سلطان تجربه کردن حس‌های عجیب هستیم چون کم پیش می‌آید دو ورزشکار از یک کشور در میدانی همچون المپیک روبروی هم قرار بگیرند و بخواهند برای پیروزی با هم بجنگند.»

«واقعا حس عجیب و ناراحت کننده‌ای بود که یکی از آنها باخت اما برای کیمیا خوشحالم که در نهایت توانست به مدال برنز برسد و دست خالی برنگشت چون سختی‌هایی که کیمیا کشیده است کمتر از فشاری که روی ناهید بوده نیست.»

«قطعا این دو دختر فشارهای زیادی تحمل کردند تا به اینجا رسیدند علاوه بر اینها فشار مهاجرت هم روی کیمیا بود که هر کسی از پس آن برنمی‌آید یکی از دلایلی که دوست داشتم دست پر برگردد همین داستان مهاجرت بود و حکومتی که می‌خواست بین آنها تفرقه بیاندازد اما وقتی همدیگر را بغل کردند نشان دادند دوستی همچنان بین ایرانی‌ها پایدار است.»

بی‌باک: روحیه خوب برگ برنده تیم ایران بود

پیش از بازی‌های پاریس، هادی ساعی پرافتخارترین ورزشکار المپیکی ایران بود و حالا با کسب این نتایج از موفق‌ترین رییس‌های فدراسیون ایران در المپیک هم است.

مهدی بی‌باک، اولین ایرانی قهرمان در مسابقات جهانی تکواندو، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «عملکرد تیم ملی تکواندو دور از انتظار بود و هر ۴ نفر مدال گرفتند و این برای اولین‌بار در تاریخ تکواندوی ایران است که ۴ مدال در المپیک گرفته‌ایم. این بازیکنان شبانه‌روز تلاش کردند و لایق این مدال‌ها بودند.»

«هادی ساعی نشان داد یکی از مدیران موفق ورزش ایران است که هم در سطح قهرمانی و هم در مدیریت تاریخ‌ساز شده است. تکواندوکاران ایران با روحیه بسیار خوبی در مسابقات حاضر شدند و به نظرم این برگ برنده آنها بود بسیار جنگنده بودند و به خوبی هم مدیریت شدند.»

او معتقد است تیم ایران جوان است و سالیان سال می‌توانند افتخارآفرینی کنند: «ما در اوزان سنگین وزن چند سالی بود که مشکل داشتیم اما الان در مسابقات مهم در وزن‌ منها و مثبت ۸۱ کیلوگرم افتخارات خوبی کسب کردند. ما تیم جوانی داریم و امیدوارم این روند رو به رشد ادامه‌دار باشد و در مسابقات جهانی هم بتوانیم روی سکو اول قرار بگیریم.»